Volgens mij gaat het om een 1 april-grap, laurence.
Ah, zag niet dat het oorspronkelijke bericht van 1 april was.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Volgens mij gaat het om een 1 april-grap, laurence.
Ah, zag niet dat het oorspronkelijke bericht van 1 april was.
Staat dus ook in de laatste zin onder het verhaal. Maar ik moet zeggen: het ziet er best geloofwaardig uit allemaal. Bovendien: het speelt in Duitsland inderdaad wel degelijk. Zie bijvoorbeeld https://www.umweltbundesamt.de/themen/dicke-luft-jahreswechsel In de laatste alinea wordt door dit overheidsorgaan zelfs opgeroepen minder vuurwerk af te steken of er helemaal mee op te houden.
Ik ben niet zo goed in Duits![]()
Ureum?! whahaha dead giveaway
Ow? Mijn chemische onwetendheid, excuus. Ik dacht dat er iemand over het vuurwerk heen gepist hadWant? Ureum werkt gewoon als afvanger van stikstof dioxiden
Is hier ook een bron/link voor? Mist in het rijtje en Google levert niks op.Echter concludeerde het RIVM eerder dit jaar dat de bijdrage van fijnstof afkomstig van vuurwerk aan de totale fijnstofuitstoot minimaal is.
ik weet alleen dat het fijnstof van buskruit verbranding grotendeels neerslaat als zouten. En tevens gaat niemand mij wijsmaken dat dat beetje vuurwerk uitstoot van een paar dagen in de buurt komt van een jaar langs autos, vliegtuigen en industrie uitstoot.Is hier ook een bron/link voor? Mist in het rijtje en Google levert niks op.
Omdat consumenten éénmaal per jaar vuurwerk mogen afsteken is de bijdrage aan het jaartotaal van fijnstofemissie gering. Toch neemt het relatieve aandeel aan fijnstofemissies toe. In 1990 was de bijdrage aan emissies nog ongeveer 0,1%, maar dat gaat de laatste jaren richting 1%. Dit komt doordat de hoeveelheid afgestoken consumentenvuurwerk sinds 1990 is toegenomen. Daarnaast zijn de emissies van belangrijke bronnen als verkeer en industrie afgenomen. Voor de emissies van metalen geldt een heel ander verhaal. De bijdrage aan de emissies van consumentenvuurwerk naar de lucht is aanzienlijk. Voor barium en strontium is dit vrijwel 100%. Voor koper en antimoon ligt dit percentage rond de 30%. Overigens gaat 'slechts' 10% van de metalenemissie van het vuurwerk de lucht in. Het overige verdwijnt voor 54% in het riool en voor 34% naar de bodem (Emissieregistratie, 2016).
Kaliumcarbonaat wordt gebruikt bij de productie van glas. Verder wordt het als voedingsadditief gebruikt onder de naam E501. Het is een onderdeel van bakpoeder: het zorgt ervoor dat het deeg rijst.
De vuurwerkfederatie heeft dit onderzoek flink gelobbyd bij de politieke partijen?
1% van het jaarlijks totaal in 1 uurtje noem ik niet "gering".
1% van het jaarlijks totaal in 1 uurtje noem ik niet "gering".
Zoals ik het nu lees, is er door vuurwerk juist een stijging van pm2.5 tov pm10, welke laatste juist door diesel veroorzaakt wordt/werd. Simpel wiki en RIVM bronnen.Fijnstof ≠ fijnstof.
Die 1% fijnstof van vuurwerk dus totaal niet te vergelijken met het type fijnstof die vrijkomt bij verbranding van diesel wat wel bewezen carcinogene deeltjes bevat.
Wat wou je het zelf noemen dan ?
Zoals ik het nu lees, is er door vuurwerk juist een stijging van pm2.5 tov pm10, welke laatste juist door diesel veroorzaakt wordt/werd. Simpel wiki en RIVM bronnen.
Ik zoek juist naar bronnen om het nuchter te bekijken en tot positieve antwoorden voor ons te komen, niet om verkeerde interpretaties te laten leiden. Ik kan nu niet alles grondig doorlezen, komt nog wel. Gezondheidseffecten van de korte piek lijken iig veel kleiner en onzekerder dan de anti's voorspiegelen.
Wel schadelijkheid: pm10 dringt niet zo de longen in als de kleinere pm2.5 deeltjes