Chirurgen: maatregelen tegen vuurwerk onvoldoende[PAS OP explicite foto]

ylke

VWC lid
De vuurwerkmaatregelen die gemeenten en andere overheidsinstanties hebben genomen zullen niet leiden tot minder slachtoffers met ernstig handletsel. De meeste slachtoffers vallen namelijk buiten de gedoogtijden.

Dat stelt de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC), schrijft De Telegraaf. De verenging analyseerde het aantal, de aard en ernst van handletsels veroorzaakt door vuurwerk tijdens de afgelopen jaarwisseling. In die periode belandden zevenhonderd patiënten op de spoedeisende hulp door vuurwerk. Daarvan kwamen 76 patiënten met handletsel bij de plastisch chirurgen terecht.

"Van die 76 vielen 58 slachtoffers buiten de gedoogtijden, waarbij het vuurwerk meestal illegaal was", zegt Annekatrien van de Kar, plastisch chirurg in het AMC/OLVG die het onderzoek uitvoerde.

Handen afgerukt

"De meest vreselijke gevallen heb ik weer voorbij zien komen; hele handen die eraf waren gerukt door de explosie. Een jongen had er zelfs ernstig darmletsel bij opgelopen. Ook nu zijn de eerste slachtoffers weer gevallen; buiten de gedoogtijd en met illegaal vuurwerk."

[link]Bron[/link]

Bijlagen

• hand_kapot_vuurwerk.jpg
    hand_kapot_vuurwerk.jpg
    47,8 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is een bericht waar gewoon de eerlijkheid word gesproken en niks word overdreven of wat dan ook. Ik ben het hier volledig mee eens en er moet ook harder gecontroleerd worden op illegaal vuurwerk.

Dus conclusie hardere aanpak voor c6 enzo en nederlandsconsumenten vuurwerk laten voor wat het is voor er meer slachtoffers vallen

"Van die 76 vielen 58 slachtoffers buiten de gedoogtijden, waarbij het vuurwerk meestal illegaal was", zegt Annekatrien van de Kar, plastisch chirurg in het AMC/OLVG die het onderzoek uitvoerde.

Dit zegt toch eigenlijk wel genoeg? 58 van de 76 slachtoffers buiten de gedoogtijden, en 18 slachtoffers dus blijkbaar binnen de gedoogtijden, waarbij het vuurwerk meestal illegaal is. Ik denk dat de maatregelen ook niet genoeg zijn inderdaad...:rolleyes:

Wederom heeft dit niks met consumentenvuurwerk te maken, laten we realistisch blijven en gooi niet consumenten en professioneel (illegaal vuurwerk) op een hoop. Heel goed dat men dit nog eens aanstipt in het bericht.

78 handen waar maken we ons druk om. Door "werk" vallen er meer slachtoffers. Onlangs bij defensie dat er schilders ****** kregen. Maar dat wordt natuurlijk weer in de doofpot gestopt.

betere voorlichting over de gevaren heeft meer effect dan echt actief op zoek gaan en verbieden. Het is gewoon teveel om tegen te houden

Het zou al een aanwinst zijn wanneer men (de media) begrijpt dat er met ons NL consumentenvuurwerk, mits normaal gebruikt niet zulke verwondingen kunnen gebeuren. Ben blij dat de babypijlen verdwijnen en met het CE keur zal er op termijn alleen maar veiliger vuurwerk komen. Legaliseer flash knallers tot 1,5 gram zoals in Belgie en open de jacht op het idiote spul. Knallers > 100 gram het is wachten op de eerste doden. Vuurwerkbril is bij ons thuis een verplichting. Ik houd ook toezicht wanneer de kids gaan stoken. Gewoon voor op het pleintje en goede afspraken maken.

Ik heb in de titel ff een waarschuwing gezet....
Ik krijg er ook een raar gevoel van in mijn buik....moet er niet aan denken..

het is toch te hopeloos voor woorden? eigenlijk om te janken. Die pannenkoeken van een oogartsen pleitten voor een totaalverbod op legaal vuurwerk en komen nu met deze verklaring?
Ergens ontgaat mij de logica in dit verhaal of ik heb het weer eens te snel gelezen. Maar hier zakt me de broek van af en daar is het nu veel te koud voor.
greetzz

Ach valt wel mee toch 78.
waar maken ze zich druk om als je bekijkt hoeveel mensen er ook plezier aan beleven die ene dag.
de foto vind ik niet schokkend soms zie je extreme dikke mensen of vermergelde junkies maardatis hier in nederland normaal.

Dat kan wel wezen, maar met extreem dikke mensen of uitgemergelde junkies heb ik geen raakvlak. Maar Als ik een foto zoals deze zie, dat maakt meteen een compleet arsenaal aan emoties los!

78 handen waar maken we ons druk om. Door "werk" vallen er meer slachtoffers. Onlangs bij defensie dat er schilders ****** kregen. Maar dat wordt natuurlijk weer in de doofpot gestopt.

betere voorlichting over de gevaren heeft meer effect dan echt actief op zoek gaan en verbieden. Het is gewoon teveel om tegen te houden

Ach valt wel mee toch 78.
waar maken ze zich druk om als je bekijkt hoeveel mensen er ook plezier aan beleven die ene dag.
de foto vind ik niet schokkend soms zie je extreme dikke mensen of vermergelde junkies maardatis hier in nederland normaal.

Sommige mensen hebben echt last van tunnelvisie...
Zet die oogkleppen eens af. Iedere hand die eraf geblazen word is er een teveel. Of het nu met illegaal vuurwerk is of niet, het blijft "vuurwerk" genoemd worden in de media.

Zet die oogkleppen eens af. Iedere hand die eraf geblazen word is er een teveel. Of het nu met illegaal vuurwerk is of niet, het blijft "vuurwerk" genoemd worden in de media.

Ja elk ongeluk met wat er ook gebeurd is teveel is bij jouw dan elke keer een "verbod" een oplossing?

Het is een dooddoener "Elk slachtoffer is 1 teveel" totaal geen realiteit

Jij bent dus voorstander van een vuurwerkverbod ?

Best saai als je straks alleen sterretjes mag afsteken.

Back
Bovenaan