Categorie 3 Single shots

Joxer

VWC lid
We weten het allemaal en het wordt ook doorgezet, categorie 3 single shots mogen volgend jaar niet meer verkocht worden.

Maar ik kan nergens vinden welke single shots nu echt categorie 3 zijn, waar moeten deze aan voldoen? Kaliber, kruitinhoud? Uitwerking?

Wie helpt me mee de lijst aan te vullen zodat ik deze nog kan inslaan om een laatste keer te kunnen genieten van dit mooie stukje vuurwerk.

Heb al een aantal waarvan ik weet dat dit categorie 3 is:

- The Junk van Vuurwerk mania 50 MM, 40 gram
- Royal Artillery van Royal Fireworks
- Eccentric shots van Evolution Fireworks, 50 MM, 40 gram

Twijfels:

- Kung FU van ?, 50 MM, 38 gram (volgens Outlet Haulerwijk categorie 2???)

Wie heeft er meer en vult deze topic aan!!!

F2: 25 gram pyrotechnische stoffen of preparaten in totaal; de burstlading van de pyrotechnische unit bevat of maximaal 10 gram zwart buskruit of maximaal 4 gram nitraat/metaal of maximaal 2 gram perchloraat/metaal; knallading is niet toegestaan

F3: 40 gram pyrotechnische stoffen of preparaten in totaal; de burstlading van de pyrotechnische unit bevat of maximaal 10 gram zwart buskruit of maximaal 4 gram nitraat/metaal of maximaal 2 gram perchloraat/metaal; knallading is niet toegestaan

De Kung Fu is inderdaad dus ook F3.

Sunflower, China Red, 38mm, ... gram
Bombardos, GBV/Weco (St8ment), ..mm, 40 gram
Mortar Kings, Cafferata, ..mm, 40 gram

Red Dawn - Magnum/Broekhoff - 50 mm - 39 gram - categorie 3
Bombardos - GBV-Weco (St8ment) - 50 mm - 40 gram - categorie 3
Sky Hunter - Broekhoff - 50 mm - 39 gram - categorie 3

Bombette packe - Cafferata, 40 gram, ??mm (48-50mm waarschijnlijk)

Die mini thunderkings van Broekhoff vallen om een of andere reden ook onder cat 3.. (3,4 gram ps, ??mm)

Ik meen dat het niet in een cake/box/compound gebruikt mag worden. Tenzij het een mine effect betreft.

Dat weet ik niet, maar het is niet te doen om met max 25 gram een 50mm bombette de lucht in de pompen volgens mij. Dus al zou het mogen, ik denk dat het fysiek en kosten technisch niet te doen is.

Nee dit mag niet in de zin die jij bedoelt, dat er een 50mm bombette in een cake / cakebox mag. Wel mogen er mines tot 50mm in categorie 2! Maar de maximale diameter voor een bombette is 30mm vanaf volgend jaar, comform de Europese categorie 2 richtlijn.

Het verschil in Nederland is voor bombettes:

F2 = max 30mm en 15 gram voor cakes en 25 gram voor singelshots met 2 gram perchloraatflash voor de burst of 4 gram nitraatflash.
( door een 'combinatie van' kan er wel 25 gram gebruikt worden als effectlading in cakes )
F3 = max 50mm en 40 gram singleshots. Dus cakes mogen niet, ook niet in 'combinatie met'. En voor de burst hetzelfde als F2, als beperking vergeleken met de officiele categorie 3. Dus 2 gram perchloraat en 4 gram nitraatflash.
( een 'combinatie van' is niet mogelijk omdat wij geen F3 cakes mogen. Door dit toe te passen in een cake wordt het hele product dus als F3 bestempeld en dat mag niet in Nederland )

Europese wetgeving:

F2: Zowel cakes als singleshots mogen maximaal 25 gram bevatten en maximaal 30mm tubes. Met 2 gram perchloraatlfash of 4 gram nitraatflash ( zelfde als Nederland ).
F3: Zowel cakes als singleshots mogen 40 gram bevatten en 50mm tubes. Met 4 gram perchloraat flash of 8 gram nitraatflash, in tegenstelling tot de Nederlandse F3.

Verder zijn de decibel metingen voor F2 en F3 in Nederland en de rest van Europa wel gelijk: F2 = max 120db op 8 meter en F3 = 120db op 16 meter.

Grote verschil tussen onze F2 en F3 singleshots is dus vooral de effectlading, de burst is in theorie hetzelfde. Alleen wordt F2 dus sneller afgekeurd op decibellen door de afstand van de meting.

je hebt eigenlijk illegaal vuurwerk dan

Niet helemaal waar volgens mij. Het Vuurwerkbesluit wordt in eerste instantie alleen op verkoop gebied aangepast. Nergens heb ik nog een wijziging gezien die daadwerkelijk het bezit/gebruik al verbiedt. Net als met de romeinse kaarsen en babypijltjes destijd.

Bombette packe - Cafferata, 40 gram, ??mm (48-50mm waarschijnlijk)

Die mini thunderkings van Broekhoff vallen om een of andere reden ook onder cat 3.. (3,4 gram ps, ??mm)

die singel shots gingen ook echt loeihard van broekhoff cat3, mijn zusje had ze een paar jaar geleden en die vielen mij ook in eens op kijken op doosje cat3, valk thunderkings ging hard maar deze kwam nog een stukken harder en zwaarder over

Back
Bovenaan