Carbid

Nadat vorig week was besloten dat er een vuurwerkverbod voor dit jaar komt, hebt ik besloten om mijn oude hobby weer op te pakken. De laatste keer dat ik carbid heb geschoten is 5 jaar geleden. Daarna niet meer gedaan omdat de focus meer op vuurwerk kwam te liggen en dat mijn bal die ik jaren had gebruikt kapot ging.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe bal en heb ook al een aantal verkopers benaderd maar nog geen goed antwoord gekregen. Normale melkbussen kunnen afgesloten worden door een leren voetbal. Ik ben in het bezit van een originele 50 liter melkbus. Deze moet afgesloten worden door een basketbal. Je hebt verschillende soorten, zowel voor binnen- als buiten, tranings ballen enz. Nu weet ik ondertussen dat ik een binnenbal moet hebben. Een buitenbal bestaat voornamelijk uit rubber en deze kan de druk van het schieten niet aan en klapt na 1x al kapot. De basketbal bestaat onder andere uit een “wound”. Deze kan bestaan uit polyester of nylon. Dit geeft de bal zijn sterkte.

Graag zou ik willen weten welk merk en type basketbal ik moet kopen. Iemand een idee?

Vuilniszak met snelsluiting klemband van carbid team barneveld.

http://www.carbidteambarneveld.nl/producten/?v=796834e7a283

Ik verkoop zelf niks

Het enige wat ik doe is verwijzen naar hobbyisten.

Ik vraag dus ook niet naar handel.

Er kwam gisteren een waarschuwing binnen, hoop dat het zo duidelijk is?

Deze methode van afsluiten is mij bekend. In het verleden ging ik overdag op open terrein schieten met een bal en ‘s avonds voor het huis met vuilniszak en sjorbandje.

Mijn vraag ging over welke basketbal ik moet kopen

las net dat er geen melkbus meer te vinden is en het carbid ook lastig te vinden,... veel naar de randstad, dat gaat leuk worden daar. och och wat hebben ze zich toch enorm verkeken op dit verbod, het gaat een hele grote tering bende worden/.

Hee dat carbid he...

Ik neem aan dat er een Nederlandstalige handleiding bij zit, de melkbussen door het IL&T per batch worden getest, het maximale geluidsniveau 125 dB is op de veiligheidsafstand, het niet lager klapt dan op 8 meter, het carbid wordt opgeslagen én verkocht onder een sprinkler, bij aanlevering onder ADR wordt gereden, er maximaal 25 kilo BRUTO (dus inclusief verpakking en melkbus) per huishouden mag worden bewaard, én het maar 3 dagen per jaar verkocht mag worden? Of niet?

Hee dat carbid he...

Ik neem aan dat er een Nederlandstalige handleiding bij zit, de melkbussen door het IL&T per batch worden getest, het maximale geluidsniveau 125 dB is op de veiligheidsafstand, het niet lager klapt dan op 8 meter, het carbid wordt opgeslagen én verkocht onder een sprinkler, bij aanlevering onder ADR wordt gereden, er maximaal 25 kilo BRUTO (dus inclusief verpakking en melkbus) per huishouden mag worden bewaard, én het maar 3 dagen per jaar verkocht mag worden? Of niet?
Ja zeker het wordt steekproefsgewijze getest, pakken een paar melkbussen en slaan er een paar keer op, vervolgens krijgt het een goedkeuring. Carbid idem, wordt geproefd en overheen geplast. Mag dan niet te veel gassen.

las net dat er geen melkbus meer te vinden is en het carbid ook lastig te vinden,... veel naar de randstad, dat gaat leuk worden daar. och och wat hebben ze zich toch enorm verkeken op dit verbod, het gaat een hele grote tering bende worden/.

En het mooie is dat de ‘stadse’ mensen dit zo geweldig gaan vinden dat carbidschieten in het vervolg niet meer alleen op het platteland gebeurd maar ook in de stad. Leuk neveneffect van het verbod. Waar carbid tot nu toe alleen op het platteland voorkwam heeft de politiek het carbidschieten nu ook de steden binnen gehaald. En dat is echt niet eenmalig. Dit gaat nog wel wat worden. Zie het eerste filmpje wel verschijnen in januari als de ramen aan diggelen worden geschoten in een stadscentrum. Regelmatig nog enkelglas of glas in lood. Dichte bebouwing, drukgolf kan niet weg. Dit wordt nog wel wat...

Om van de zware dreunen nog maar niet te spreken...

En het mooie is dat de ‘stadse’ mensen dit zo geweldig gaan vinden dat carbidschieten in het vervolg niet meer alleen op het platteland gebeurd maar ook in de stad. Leuk neveneffect van het verbod. Waar carbid tot nu toe alleen op het platteland voorkwam heeft de politiek het carbidschieten nu ook de steden binnen gehaald. En dat is echt niet eenmalig. Dit gaat nog wel wat worden. Zie het eerste filmpje wel verschijnen in januari als de ramen aan diggelen worden geschoten in een stadscentrum. Regelmatig nog enkelglas of glas in lood. Dichte bebouwing, drukgolf kan niet weg. Dit wordt nog wel wat...

Om van de zware dreunen nog maar niet te spreken...

dan word het heel snel verboden in veel gemeenten dmv de APV
bij ons in het dorp mag het ook nog gewoon ( 10 min van rotterdam af ) maar ik heb er gewoon geen zin in.

Hee dat carbid he...

Al jaren wordt er carbid geschoten zonder dat 1 vuurwerkliefhebber zich maar druk maakt om deze traditie. Nu wordt vuurwerk verboden en gaan we met zijn allen zeiken op carbid? Tuurlijk is het mega waardeloos dat we niet kunnen stoken dit jaar maar overal afgeven op carbid is net zo laag als Groenlinks die zeikt over vuurwerk. O nee sorry vuurwerk is heilig :bonk:

Al jaren wordt er carbid geschoten zonder dat 1 vuurwerkliefhebber zich maar druk maakt om deze traditie. Nu wordt vuurwerk verboden en gaan we met zijn allen zeiken op carbid? Tuurlijk is het mega waardeloos dat we niet kunnen stoken dit jaar maar overal afgeven op carbid is net zo laag als Groenlinks die zeikt over vuurwerk. O nee sorry vuurwerk is heilig :bonk:
Precies, verdeel en heers tactiek...laten we er niet in trappen...

Het was dan ook een spottende opmerkingen van Avalanche, ik denk dat er niet echt nijd richting de carbidschieter in zit. Ik vind het echt klote voor de fervente carbidschieters dat door het vuurwerkverbod hun traditie nu ook in de schijnwerpers komt te staan. Maar dat is echt de schuld van Den Haag. Daarom vind ik dat we als vuurwerkliefhebbers zij aan zij moeten staan met de carbidschieters, want zij zijn het volgende slachtoffer.

Met mijn post probeerde ik duidelijk te maken dat het consumentenvuurwerk zó gereguleerd is, dat een verbod nergens op slaat. Ik wil ermee zeggen dat er nog een hoop andere risicovolle bezigheden zijn, die veel minder gereguleerd zijn, waarvan een verbod nooit ter sprake is gekomen.

Blijkbaar is mijn cynisme-modus niet goed afgesteld, dus voor de duidelijkheid: ik ben tegen een verbod op carbid, skiën, honden, katten, ladders, doe-het-zelven, aanstekers, benzine, amateurvoetbal, bruisballen en satéprikkers.

Hee dat carbid he...

Snoeihard deze, heb ik van genoten.

Back
Bovenaan