Carbid

Net in eenvandaag ook weer een item over carbidschieten. Hier werd vermeld dat van de totale vuurwerk slachtoffers 10% voor rekening kwam door carbid :bonk:
Nog even en het is 100%

Wel 1 klein lichtpuntje. De burgemeester van Dordrecht verwacht niet dat ze vanavond een landelijk verbod gaan afkondigen :thumbsup:

Check wel goed bij jouw Gemeente óf het überhaupt al wel mocht. In veel Gemeenten is Carbid schieten al jaren verboden, zeker in de bebouwde kom. Anders sta je straks mooi te kijken als je alsnog een dikke boete krijgt (geen idee hoeveel dat is voor Carbid?).

Veel is al uitverkocht en de prijzen zijn ook extreem gestegen voor carbid. Heb het div jaren gedaan best leuk om te doen.

Hoe weet je welke klasse carbid is ? Bijvoorbeeld hoe herken je A-klasse of B-klasse ?

Er bestaat geen B-klasse carbid. Wat wel kan is dat er carbid in omloop is die de kwaliteitseisen niet haalt.

Hieronder een knip waar het carbid aan moet voldoen
Bevat de korreldiameter zoals achter de letter A staat, dus geen kleinere of grotere brokken carbid;
Is vrij van chemische verontreinigingen & niet schadelijk voor het milieu en de natuur;
Een gecertificeerde gasafgifte van minimaal 309 liter acetyleengas per kilo carbid;
Heeft een mol massa van 64,0994 g/mol;
Is voorzien van het UN-nummer: 1402;
Mooie donkergrijze brokken carbid;
Minimaal 10 jaar houdbaar.

Alleen kun je aan de buitenkant niet zien of je goede of “minder goede” carbid in handen hebt. Ik koop de carbid bij een lokale verkoper die zijn goede naam niet te grabbel wil gooien.

Merk je er in de praktijk iets van? Ik denk zelf dat je met een mindere kwaliteit carbid minder lang doet omdat deze niet zo goed vergast.

Vandaag mijn melkbus een upgrade gegeven. Toen ik 20 jaar geleden begon met carbidschieten, schoot ik op de klassieke manier. Bus op de zijkant leggen en met een aansteker aansteken. Nadeel hiervan is als je je hand na het ontsteken niet snel genoeg weghaalde klapte de achterkant van de bus tegen je hand :cry: Ook elke keer de deksel/bal ophalen begon na verloop van tijd te vervelen.

Hierop heb ik de bus aangepast door aan de zijkant een gaatje te boren en hier stopte ik een afgebroken astronaut in. Voordeel hiervan was dat de bal recht omhoog ging, en als je een beetje geluk had deze kon vangen zonder van de plek af te komen.

Nu er geen knalvuurwerk meer verkocht mocht worden heb ik voor een vonkontsteking gekozen. In de bus heb ik een komontsteker gebouwd. En door aan het te touw trekken krijg je een vonk. Deze ontsteking voor de melkbus kun je kant en klaar kopen.

Ik ben er helemaal klaar voor :p

187C27DF-A121-4AB4-B63C-AD2E206981DD.jpg

F5A2AC4C-2E5B-4F15-A9B6-2E6EA1061B93.jpg

Vandaag mijn melkbus een upgrade gegeven. Toen ik 20 jaar geleden begon met carbidschieten, schoot ik op de klassieke manier. Bus op de zijkant leggen en met een aansteker aansteken. Nadeel hiervan is als je je hand na het ontsteken niet snel genoeg weghaalde klapte de achterkant van de bus tegen je hand :cry: Ook elke keer de deksel/bal ophalen begon na verloop van tijd te vervelen.

Hierop heb ik de bus aangepast door aan de zijkant een gaatje te boren en hier stopte ik een afgebroken astronaut in. Voordeel hiervan was dat de bal recht omhoog ging, en als je een beetje geluk had deze kon vangen zonder van de plek af te komen.

Nu er geen knalvuurwerk meer verkocht mocht worden heb ik voor een vonkontsteking gekozen. In de bus heb ik een komontsteker gebouwd. En door aan het te touw trekken krijg je een vonk. Deze ontsteking voor de melkbus kun je kant en klaar kopen.

Ik ben er helemaal klaar voor :p

Bekijk bijlage 57810

Bekijk bijlage 57811

Wat een idee om zo te ontsteken! Is inderdaad een stuk prettiger dan met een aansteker.

Hier is het inmiddels ook verboden, ondanks dat het hier echt wel een traditie is.
Ben benieuwd naar de handhaving. Je kunt iemand alleen beboeten als je diegene op heterdaad betrapt lijkt me. En dat lijkt me toch vrij lastig in een weiland waar ze je van verre zitten aankomen..

Hier is het inmiddels ook verboden, ondanks dat het hier echt wel een traditie is.
Ben benieuwd naar de handhaving. Je kunt iemand alleen beboeten als je diegene op heterdaad betrapt lijkt me. En dat lijkt me toch vrij lastig in een weiland waar ze je van verre zitten aankomen..

Ik weet niet waar je woont maar in het oosten zijn ze redelijk relax. Ook al is het verboden, maar als je schiet in een weiland bij een boer, dan zullen ze wel langs rijden, maar als ze zien dat je je aan de coronaregels houd, zullen ze echt geen boete uitschrijven :wink:

Ik weet niet waar je woont maar in het oosten zijn ze redelijk relax. Ook al is het verboden, maar als je schiet in een weiland bij een boer, dan zullen ze wel langs rijden, maar als ze zien dat je je aan de coronaregels houd, zullen ze echt geen boete uitschrijven :wink:

Goedenmorgen

Bij ons in de regio word hrt gewoon gedoogd zoals altijd, men geeft wel aan dat er andere regels zijn voor dit jaar maar men let er niet echt op tenzij het echt de spui gaten zou uitlopen.

Grt

Deze zag ik dus echt niet aankomen :mad::mad::cry:

Geen carbid in Zwolle deze jaarwisseling
10 december 2020
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dit jaar geen locaties aan te wijzen waar carbid geschoten mag worden. Zwolle ziet vanwege de coronamaatregelen teveel beperkingen om het carbidschieten veilig te laten plaatsvinden.

Teveel drukte

Burgemeester Peter Snijders: ‘We begrijpen dat dit een enorme teleurstelling is voor de mensen die elk jaar traditiegetrouw carbidschieten. We hebben natuurlijk alle scenario’s overwogen, maar komen helaas tot de conclusie dat het in Zwolle vrijwel onmogelijk is om het carbidschieten binnen de coronaregels én op een veilige manier te laten plaatsvinden. De afgelopen jaren konden de bezoekersaantallen op meerdere locaties oplopen tot meer dan 100 mensen. Dit soort grote samenkomsten wil je dit jaar natuurlijk voorkomen. Daar komt nog bovenop dat er waarschijnlijk vanwege het vuurwerkverbod extra mensen zouden gaan carbidschieten. De drukte op de locaties zou daarmee alleen maar toenemen. Dat valt niet te verantwoorden binnen de huidige coronamaatregelen. Het aanwijzen van extra locaties bleek ook geen reële mogelijkheid te zijn. We blijven toch een stad, waar de ruimte om carbid te schieten überhaupt al beperkt is. Zeker als iedereen ook nog 1,5 meter afstand moet houden en in groepjes van maximaal vier mensen bij elkaar mag staan. Al met al vind ik het beter dat we een jaar overslaan.’

Traditie bewaren

Volgens Snijders blijft de carbidschiettraditie met het besluit in stand. ‘In Zwolle zie je dat er op sommige locaties een heel feest van wordt gemaakt, met partytenten, muziek en soms zelfs kraampjes met eten en drinken. Dat zou dan dit jaar allemaal niet mogen. Daar wordt het denk ik ook niet leuker op. Ik denk dat we juist door nu niet te schieten, de traditie bewaren zoals die is. Ik vraag alle Zwollenaren daarom dit besluit én natuurlijk ook het landelijke vuurwerkverbod te respecteren. En laten we voor komend jaar hopen op een jaarwisseling zonder coronamaatregelen.´

APV

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Zwolle staat dat carbidschieten is verboden, behalve op oudejaarsdag op aangewezen locaties. Normaal gesproken wijst de gemeente ongeveer vijftien locaties aan waar carbid geschoten mag worden. Door dit jaar geen locaties aan te wijzen, is het carbidschieten op oudejaarsdag dus verboden.

Is er een forumlid in de buurt van Zwolle waar wel carbid geschoten mag worden waar ik welkom ben om samen met mijn zoon carbid te schieten. Ik zorg voor het bier :D

Laatst bewerkt:
Na het bericht hierboven even in de put gezeten. Maar ik laat mij niet uit het veld slaan, en na enig speurwerk een ideale locatie gevonden om te schieten :handsup:

Gelukkig heeft de gemeente Hattem geen strenge regels :yes:

Op deze plek hoef ik niet bang te zijn dat ze mijn geliefde melkbus in beslag nemen en diegene die het er dichts bij woont, heeft al aangegeven dat ze het niet erg vinden als er op deze plek wordt geschoten :D

Back
Bovenaan