Xcess
VWC lid
Maar ze verstaan je wel en daar gaat het om, als je Italiaans spreekt tegen een siciliaan zullen ze je toch echt wel begrijpen en hopelijk in verstaanbaar Italiaans antwoorden!Italiaans spreken ze niet op Sicilië, vraag maar aan een willekeurige Italiaan van het vasteland
Dat is net zoiets als San Severees, totaal onverstaanbaar dialect. Alleen hebben ze er op het eiland een paar.
Leuke suggestie: zoek eens op YT naar video's over Italiaans en Siciliaans. Als voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=07VumMvUAxQ
Iedereen van de organisatie van San Giovanni Battista uit villafranca sicula begrijpt je prima als je google translate ita-NL gebruikt. Ken een paar van hen al uit 2022 en ook WhatsApp berichten in standaard ita begrijpen ze 1 op 1....
Al die dialecten zijn echt niet te doen,
Dat is in NL ook: Fries, Limburgs, Brabants dialect wordt gesproken maar iedereen spreekt ook gewoon ABN (met een accent) en daar wordt meestal snel op overgeschakeld.
Heb er serieus over nagedacht om ipv Italiaans toch siciliaans te gaan leren,
Probleem is dat die dialecten ook weer per regio verschillen, onderling spreken ze de dialecten door elkaar heen in een gesprek en dan begrijpen ze elkaar prima.
Dus al met al trek ik de conclusie dat standaard Italiaans de beste oplossing is omdat je daar ook aan het vasteland mee uit de voeten komt. Weet niet hoe jij hierover denkt?
Als je tips of argumenten hebt die iets anders zeggen ben ik benieuwd, kan altijd iets leren van een andere visie/ervaring!
Ps. Ik wil eigenlijk vooral met de schieters kunnen spreken evt. Met organisatie van festivals/shows.
Dus voor mij is het functioneel..
Laatst bewerkt: