Calamonaci (AG) 7 + 9 augustus 2026.

Italiaans spreken ze niet op Sicilië, vraag maar aan een willekeurige Italiaan van het vasteland :d
Dat is net zoiets als San Severees, totaal onverstaanbaar dialect. Alleen hebben ze er op het eiland een paar.

Leuke suggestie: zoek eens op YT naar video's over Italiaans en Siciliaans. Als voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=07VumMvUAxQ
Maar ze verstaan je wel en daar gaat het om, als je Italiaans spreekt tegen een siciliaan zullen ze je toch echt wel begrijpen en hopelijk in verstaanbaar Italiaans antwoorden!
Iedereen van de organisatie van San Giovanni Battista uit villafranca sicula begrijpt je prima als je google translate ita-NL gebruikt. Ken een paar van hen al uit 2022 en ook WhatsApp berichten in standaard ita begrijpen ze 1 op 1....

Heb er serieus over nagedacht om ipv Italiaans toch siciliaans te gaan leren,
Probleem is dat die dialecten ook weer per regio verschillen, onderling spreken ze de dialecten door elkaar heen in een gesprek en dan begrijpen ze elkaar prima.

Dus al met al trek ik de conclusie dat standaard Italiaans de beste oplossing is omdat je daar ook aan het vasteland mee uit de voeten komt. Weet niet hoe jij hierover denkt?

Als je tips of argumenten hebt die iets anders zeggen ben ik benieuwd, kan altijd iets leren van een andere visie/ervaring!

Laatst bewerkt:
Maar ze verstaan je wel en daar gaat het om, als je Italiaans spreekt tegen een siciliaan zullen ze je toch echt wel begrijpen en hopelijk in verstaanbaar Italiaans antwoorden!
Iedereen van de organisatie van San Giovanni Battista uit villafranca sicula begrijpt je prima als je google translate ita-NL gebruikt. Ken een paar van hen al uit 2022 en ook WhatsApp berichten in standaard ita begrijpen ze 1 op 1....

Heb er serieus over nagedacht om ipv Italiaans toch siciliaans te gaan leren,
Probleem is dat die dialecten ook weer per regio verschillen, onderling spreken ze de dialecten door elkaar heen in een gesprek en dan begrijpen ze elkaar prima.

Dus al met al trek ik de conclusie dat standaard Italiaans de beste oplossing is omdat je daar ook aan het vasteland mee uit de voeten komt. Weet niet hoe jij hierover denkt?

Als je tips of argumenten hebt die iets anders zeggen ben ik benieuwd, kan altijd iets leren van een andere visie/ervaring!
Oh nee hoor klopt helemaal. Zei het alleen als uitleg dat iedere italiaan, waar je ook komt, zal zeggen dat ze op Sicilie geen Italiaans spreken en om het verschil aan te geven. Heb zelf in 2015 een jaarcursus gedaan aan de open universiteit en daar red ik me prima mee, ook op Sicilie 👍🏻

Oh nee hoor klopt helemaal. Zei het alleen als uitleg dat iedere italiaan, waar je ook komt, zal zeggen dat ze op Sicilie geen Italiaans spreken en om het verschil aan te geven. Heb zelf in 2015 een jaarcursus gedaan aan de open universiteit en daar red ik me prima mee, ook op Sicilie 👍🏻
Duidelijk man dank voor je reactie!
Fijn om te weten dat het idd op die manier werkt. Ben nu beetje bezig met de basis en vooral ook met vaktermen qua vuurwerk en rondom opbouw/organisatie van shows. Zodat ik bepaalde vragen kan stellen en hopelijk de antwoorden kan begrijpen hahaha

Wie weet komen we elkaar xtje tegen kunnen we babbeltje doen int Italiaans ;)
Fijn weekend man!

Dus: we zijn gisteren ruim voor de show de velden ingelopen, vrij dicht op de buizen. Wat een ervaring zeg, allemachtig. En die show van Ruocco was bijzonder dik. Ben zeer benieuwd wat La Rosa neer gaat zetten, die begonnen gisteren al met het neer zetten van de buizen voor de show van zondag.

Dus: we zijn gisteren ruim voor de show de velden ingelopen, vrij dicht op de buizen. Wat een ervaring zeg, allemachtig. En die show van Ruocco was bijzonder dik. Ben zeer benieuwd wat La Rosa neer gaat zetten, die begonnen gisteren al met het neer zetten van de buizen voor de show van zondag.
Klinkt goed, mooi dat je er redelijk kort op kon staan das toch wel de mooiste beleving. Was verbaasd dat FA.SI.MA ook nog een redelijke show schoot daar.

Op naar la rosa!!!

Klinkt goed, mooi dat je er redelijk kort op kon staan das toch wel de mooiste beleving. Was verbaasd dat FA.SI.MA ook nog een redelijke show schoot daar.

Op naar la rosa!!!
Ik was ook verbaasd dat het 2 grote shows waren, en al helemaal dat FaSiMa na Ruocco schoot. Maar evenwel, kreeg de sterren zo af en toe goed om de oren haha.

Vandaag geen vuurwerk, wel enkele festiviteiten. Maar aangezien ze gebrekkig engels spreken trok het me vandaag even niet om daar alleen tussen te gaan staan. Tevens zit drinken er toch niet in vanwege het reizen met de auto. In plaats daar van maar even genoten in Caltabellotta! Mooie uitzichten en goed eten.

Onderweg zag ik in een dorp (ik meen st Anna) en kwam ik dit busje tegen en dat nodigt natuurlijk even uit te gaan kijken.

1000089922.jpg

De beelden kwamen net de kerk uit dus even sfeer geproefd en er gingen enkele salutes de lucht in.

1000089906.jpg

1000089909.jpg

Caltabellotta:

1000089940.jpg

1000089933.jpg

1000089943.jpg

Ohja en nog de lokale zwerfhond van Villafranca Sicula waar ik inmiddels vrienden mee geworden ben. ;) Ongekend lief beest, zou hem zo meenemen naar Nederland.

1000090288.jpg

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan