Cakes veranderen door importeurs

Okee, even zonder namen of merken te noemen mijn visie op het omschreven fenomeen.

Laat ik vooropstellen dat het beslist een feit is dat verschillende jaargangen/batches verschillen in de fabricage met zich meebrengen. In veel gevallen is het vullen handwerk, dus zelfs als de instructie niet is veranderd kan de cake toch anders presteren. Soms is dat verschil een nuance, maar soms ook groot. Dat is een feit.

Daarnaast is het gebeurd dat importeurs bepaalde producten moesten "terugschalen" na commentaar van een keuringsinstantie. Als zo'n instantie jou meldt dat het ze is opgevallen en er het volgende jaar focus zal zijn op dat aspect, dan ben je als importeur goed bezig als je de specificaties nog eens onder de loep neemt. Doe je dit niet, dan breng je je onderneming in gevaar. Met een aantal toppers heb ik dit in het verleden zien gebeuren. Daar is helaas niets aan te doen.

Verandering van fabrikant is nog een mogelijke reden voor het anders presteren van een artikel. In dat geval is kostenbesparing meestal het argument voor de wissel. Als het product voorheen gewoon voldeed aan de specificaties, is het in zo'n geval erg jammer en heeft een importeur daarmee eigenlijk zijn eigen glazen ingegooid. Geloof me, daar balen ze zelf ook bijzonder van.

Dit zijn, volgens mij, de belangrijkste redenen voor het anders presteren van een artikel, ten opzichte van een voorgaande jaargang. Ik denk dat geen enkele importeur er direct op uit is om de consument op te lichten. Het fenomeen kun je eerder typeren als een ongewenst neveneffect.

Cameo

Okee, even zonder namen of merken te noemen mijn visie op het omschreven fenomeen.

Laat ik vooropstellen dat het beslist een feit is dat verschillende jaargangen/batches verschillen in de fabricage met zich meebrengen. In veel gevallen is het vullen handwerk, dus zelfs als de instructie niet is veranderd kan de cake toch anders presteren. Soms is dat verschil een nuance, maar soms ook groot. Dat is een feit.

Daarnaast is het gebeurd dat importeurs bepaalde producten moesten "terugschalen" na commentaar van een keuringsinstantie. Als zo'n instantie jou meldt dat het ze is opgevallen en er het volgende jaar focus zal zijn op dat aspect, dan ben je als importeur goed bezig als je de specificaties nog eens onder de loep neemt. Doe je dit niet, dan breng je je onderneming in gevaar. Met een aantal toppers heb ik dit in het verleden zien gebeuren. Daar is helaas niets aan te doen.

Verandering van fabrikant is nog een mogelijke reden voor het anders presteren van een artikel. In dat geval is kostenbesparing meestal het argument voor de wissel. Als het product voorheen gewoon voldeed aan de specificaties, is het in zo'n geval erg jammer en heeft een importeur daarmee eigenlijk zijn eigen glazen ingegooid. Geloof me, daar balen ze zelf ook bijzonder van.

Dit zijn, volgens mij, de belangrijkste redenen voor het anders presteren van een artikel, ten opzichte van een voorgaande jaargang. Ik denk dat geen enkele importeur er direct op uit is om de consument op te lichten. Het fenomeen kun je eerder typeren als een ongewenst neveneffect.

Cameo

Kan me helemaal vinden in de post van Cameo, maar als de importeur merkt dat een product minder is geworden vind ik dat je dat ook aan de prijs mag merken, bijv een keer geen prijsstijging doorvoeren... of een keer een artikel verlagen in prijs want die stijgingen elk jaar zijn belachelijk.

Beste vuurwerkliefhebbers,

Ik wil hier graag mijn visie opgeven.

Als importeur bestel je het vuurwerk in China bij een agent/leverancier en niet rechtstreeks bij een fabriek.
De agent laat je producten zien van verschillende fabrieken,daar maak je een keuze uit en maak je de prijs rond.
De agent gaat dan uiteraard nog even onderhandelen met de fabrieken om er nog een paar dollarcent van de prijs eraf te krijgen voor zijn eigen broekzak.

Stel dat je een produkt hebt gezien van die ene fabriek die je hebt uitgezocht,en de agent komt er niet uit met de prijs besteld hij het bij een andere fabriek en dan begint de ellende.....
Je vraagt altijd om sampels en die zijn ALTIJD goed of zelf beter....een grammetje meer erin en de nederlandse importeur is super tevreden.

Géén enkele importeur gaat knoeien aan zijn producten als deze naar wens zijn,de veranderingen moet je echt in china zoeken.
De cake's worden nog steeds met het handje gevuld,en de grams zullen naar mijn idee nooit exact 15gram zijn.

Ik weet dat de chinezen ook op safe gaan en er nooit teveel erin zullen doen,als het vuurwerk te zwaar zou zijn krijgen ze ook weer klachten of claims van de nederlandse importeurs,wanneer dez zou worden afgekeurd in NL.

Toen wij in de begin jaren het vuurwerk van B&W hadden (star-collectie)dat spul was super en knalde verschrikkelijk hard en volle boeketten,de jaren erna werdt dit steeds minder.....

Ik kan me voorstellen dat de importeur hier vaak weinig aan kan doen. Ze zitten zelf dan ook met hele batches opgescheept die dan niet goed bleken te zijn. Maar ze kunnen wel de consument tegemoetkomen vind ik, door de prijs te bevriezen of zelfs omlaag te halen. Dat laatste klinkt alleen maar abnormaal omdat niemand gewend is om iets goedkoper te krijgen dan eerst, wat eigenlijk belachelijk is. De jaarlijkse prijsstijgingen zelf vind ik sowieso niet normaal.

Ik kan me voorstellen dat de importeur hier vaak weinig aan kan doen. Ze zitten zelf dan ook met hele batches opgescheept die dan niet goed bleken te zijn. Maar ze kunnen wel de consument tegemoetkomen vind ik, door de prijs te bevriezen of zelfs omlaag te halen. Dat laatste klinkt alleen maar abnormaal omdat niemand gewend is om iets goedkoper te krijgen dan eerst, wat eigenlijk belachelijk is. De jaarlijkse prijsstijgingen zelf vind ik sowieso niet normaal.

Het idee is goed,maar waarom zal een im[porteur dan de prijs bevriezen of omlaag doen.Het vuurwerk is dan al betaald aan de chinees.Het werkt zo in China:je besteld je spullen en krijgt een bevestiging,daarna moet je 30% aanbetalen,wanneer je de bill of loading krijgt van de chinees moet je de resterende 70% betalen,dus heel kort voordat het op de boot gaat in China heb je de hele containeer al betaald.

Als een cake niet naar wens is,dan gaat het om een effect wat anders is of minder kruit in de cake,nu is dat laatste heel moeilijk te controleren.

Prijsstijgingen vind niemand normaal,maar dit zal altijd zo blijven.
Wij zijn al bezig voor volgend jaar en daar geven nu al aan dat de grondstoffen voor de gaasverpakking omhoog gaan.

Kijk,in china blijft de vraag naar vuurwerk altijd en wordt steeds meer,maar het aanbod van grondstof,personeel,fabrieken,verscheping wordt steeds moeilijker.....

Wij zijn al bezig voor volgend jaar en daar geven nu al aan dat de grondstoffen voor de gaasverpakking omhoog gaan.

Dit is wel de meest waanzinnige reden, om de prijzen te verhogen, die ik ooit gehoord heb. Als je zo slecht geinformeerd (of naief) bent, dat je zo'n verhaal van de Chinezen pikt, ben ik de eerste die voortaan over de prijsverhogingen ga ohen.

Het idee is goed,maar waarom zal een im[porteur dan de prijs bevriezen of omlaag doen.Het vuurwerk is dan al betaald aan de chinees.Het werkt zo in China:je besteld je spullen en krijgt een bevestiging,daarna moet je 30% aanbetalen,wanneer je de bill of loading krijgt van de chinees moet je de resterende 70% betalen,dus heel kort voordat het op de boot gaat in China heb je de hele containeer al betaald.

Als een cake niet naar wens is,dan gaat het om een effect wat anders is of minder kruit in de cake,nu is dat laatste heel moeilijk te controleren.

Kijk,in china blijft de vraag naar vuurwerk altijd en wordt steeds meer,maar het aanbod van grondstof,personeel,fabrieken,verscheping wordt steeds moeilijker.....

Maar stijgen de prijzen in China zoals ze in Nederland stijgen? Dat lijkt mij niet eerlijk gezegd. Het kan toch ook zo zijn dat de importeur meer geld wil verdienen. Dat is ook logisch, want een bedrijf wil zo veel mogelijk geld verdienen. Maar worden wij dan niet een beetje opgelicht? De vuurwerksector is namelijk wel een sector waar prijsstijgingen makkelijk geaccepteerd worden door consumenten. En ik denk dat importeurs van dat feit gebruik (edit: misbruik) maken.

Ik heb natuurlijk niet de gegevens om mijn beweringen hard te maken, maar dat is mijn vermoeden.

Laatst bewerkt:
Maar stijgen de prijzen in China zoals ze in Nederland stijgen? Dat lijkt mij niet eerlijk gezegd. Het kan toch ook zo zijn dat de importeur meer geld wil verdienen. Dat is ook logisch, want een bedrijf wil zo veel mogelijk geld verdienen. Maar worden wij dan niet een beetje opgelicht? De vuurwerksector is namelijk wel een sector waar prijsstijgingen makkelijk geaccepteerd worden door consumenten. En ik denk dat importeurs van dat feit gebruik maken.

Ik heb natuurlijk niet de gegevens om mijn beweringen hard te maken, maar dat is mijn vermoeden.

Weet uit ervaring dat prijzen in China in een veelvout stijgen ivm Nederland, maar dan praat je in 1/10 cent ten opzichte van een euro hier.
Het 2e gedeelte van je verhaal is een zeer nette uiteenzetting van wat er werkelijk gebeurd

Cameo
Dit had ik al eens eerder vermeld op een ander topic

Leuk verhaal: tijdens het bezoek aan China bleek dat de vertrouwde samensteller van het kruit niet meer werkte in de fabriek. Wel stond er iets op papier van de samenstelling en deze was zo overgenomen!! Echter bij de test waarbij Ruud en Karel aanwezig waren leek het er niet op. Dus probleem als je kwaliteit wilt leveren. via via komen de heren er achter dat deze man zelf een fabriek was begonnen.Tja en wat doe je dan? zoek die man op....... uiteindelijk hebben ze hem gevonden met een gloed nieuwe fabriek deels in aanbouw.Ruud en Karel hebben geen moment getwijfeld aan zijn kunnen, en de orde geplaatst, met de mededeling van hem "this wil be better" overigens komen van deze fabriek meer producten die Rubro dit jaar gaan voeren.

Gr Wim
Rubro Nederland

Dit had ik al eens eerder vermeld op een ander topic

Leuk verhaal: tijdens het bezoek aan China bleek dat de vertrouwde samensteller van het kruit niet meer werkte in de fabriek. Wel stond er iets op papier van de samenstelling en deze was zo overgenomen!! Echter bij de test waarbij Ruud en Karel aanwezig waren leek het er niet op. Dus probleem als je kwaliteit wilt leveren. via via komen de heren er achter dat deze man zelf een fabriek was begonnen.Tja en wat doe je dan? zoek die man op....... uiteindelijk hebben ze hem gevonden met een gloed nieuwe fabriek deels in aanbouw.Ruud en Karel hebben geen moment getwijfeld aan zijn kunnen, en de orde geplaatst, met de mededeling van hem "this wil be better" overigens komen van deze fabriek meer producten die Rubro dit jaar gaan voeren.

Gr Wim
Rubro Nederland

En zowaar wordt dit een zeer interessant topic, kom maarop met de verhalen hoe het er echt aan toe gaat in China.
Overigens was ik vorig jaar enthousiast over Rubro, maar na de films gezien te hebben van de nieuwe produkten, niet heel erg meer. Maar goed, Wim heeft mij nu zo gek gekregen om toch maar eens een demo te bezoeken waar die nieuwe produkten geschoten worden.

En zowaar wordt dit een zeer interessant topic, kom maarop met de verhalen hoe het er echt aan toe gaat in China.
Overigens was ik vorig jaar enthousiast over Rubro, maar na de films gezien te hebben van de nieuwe produkten, niet heel erg meer. Maar goed, Wim heeft mij nu zo gek gekregen om toch maar eens een demo te bezoeken waar die nieuwe produkten geschoten worden.

shinji
Dit was een aanvulling van hoe het kan gaan in China op het verhaal van Cameo.

En ja, ik nodig jou graag uit voor de demo op 10 december. ik ben van mening dat een film niet altijd goed zegt wat ik moet beleven en ervaren.
(dit is al zo veel besproken hier op VWC)
Wel ben ik van mening dat je niet altijd invloed hebt op dat wat geleverd wordt, echter kan ik verzekeren dat ze dan bij Ruud en Karel op het verkeerde adres zijn. Ik denk dat er Forum leden zijn die dit kunnen onderstrepen.

Dus neem de uitnodiging aan, ik zie je graag.

Groet Wim

Bedankt voor je reactie Wim! fijn dat er ook een importeur serieus reageert!
Het is mij nu wel duidelijk waar de factoren van een minder presterende cake liggen in het algemeen.

Alleen de reactie van 500gram over de grondstoffen voor de kooi die gaan stijgen vind ik vreemd, Ben zeer benieuwd hoe die prijs dan uiteindelijk aan ons doorberekend word? 0.05ct per kooi meer word doorberekend als 2,50 stijging in Nederland per cake? Ben reuze benieuwd hoe dat werkt.

Ik blijf erbij dat de stijging gewoon vaak niet fair is tov de werkelijke extra kosten.

En gelukkig zijn het er heel weinig maar zoals jullie allemaal weten zullen er vast wel rotte appels bijzitten, dat is in het verleden al meer dan eens bewezen.

Ik begrijp niet helemaal waarom hier nu zo moeilijk gedaan word over prijsverhogingen, in china ligt de inflatie momenteel op ong 5 a 6 %, dus een cake die in 2009 €10,00 in china koste zal in 2010 €10,60 kosten, na alle gemaakte kosten van de importeur qwa kooi verpakking, vervoer, 10% invoerrechten, 19% btw ,bunker kosten e.d. zal deze cake bijv €40,00 verkoop kosten in 2009 en in 2010 42,40 dus een factor 4 tov de prijs van de prijs in china, zo werkt dit nou eenmaal.

Afgelopen jaar zijn de aardappelen per kilo van 30 cent naar ong 50 cent gestegen, dus 20 cent duurder per kilo , een frites in de patatzaak is daar in tegen een 25cent per bakje gestegen terwijl er wel 10 bakjes uit de ene kilo gahaald wordt dus 20cent word opeens 2,50 hmmmm, daar hoor ik nou nooit eens iemand over klagen, zelfde geld voor de mayo die was in 2001 25 cent!!!! nu algauw 40 euro cent = 88cent , dat is 333% duurder in 8 jaar.

Ik begrijp niet helemaal waarom hier nu zo moeilijk gedaan word over prijsverhogingen, in china ligt de inflatie momenteel op ong 5 a 6 %, dus een cake die in 2009 €10,00 in china koste zal in 2010 €10,60 kosten, na alle gemaakte kosten van de importeur qwa kooi verpakking, vervoer, 10% invoerrechten, 19% btw ,bunker kosten e.d. zal deze cake bijv €40,00 verkoop kosten in 2009 en in 2010 42,40 dus een factor 4 tov de prijs van de prijs in china, zo werkt dit nou eenmaal.

Afgelopen jaar zijn de aardappelen per kilo van 30 cent naar ong 50 cent gestegen, dus 20 cent duurder per kilo , een frites in de patatzaak is daar in tegen een 25cent per bakje gestegen terwijl er wel 10 bakjes uit de ene kilo gahaald wordt dus 20cent word opeens 2,50 hmmmm, daar hoor ik nou nooit eens iemand over klagen, zelfde geld voor de mayo die was in 2001 25 cent!!!! nu algauw 40 euro cent = 88cent , dat is 333% duurder in 8 jaar.

Aan jou hebben wij als 'Consumenten' helemaal niets. En al helemaal niet als freak. :bonk:

Het is vraag en aanbod he.
Word een importeur te duur,dan zoek je toch een ander merk?
Er worden zowiezo al woeker prijzen voor nederlands vuurwerk gevraagd door sommige importeurs.........

Het is vraag en aanbod he.
Word een importeur te duur,dan zoek je toch een ander merk?
Er worden zowiezo al woeker prijzen voor nederlands vuurwerk gevraagd door sommige importeurs.........
Door (bijna) alle importeurs als je het mij vraagt. Het riekt naar kartelafspraken.:D

Het is absoluut een feit dat cakes door de loop van de jaren achteruit gaan. Ik heb het zelf ondervonden en gelukig worden we hier ook (terecht) op gewezen door de forumleden.
Kan de importeur er wat aan doen? Ja en nee. De importeur doet het zeker niet bewust om de consument te belazeren. Zoals al eerder gezegd wordt schieten we daar niets mee op. We halen alleen maar ons eigen merk naar beneden.

De Chinese fabrieken proberen gewoon om elk jaar wat minder kruit te gebruiken. Vooral als je ze met de prijs onder druk zet. Het vuurwerk moet natuurlijk goedkoper worden, of iig NIET duurder. De Chinees zegt NOOIT nee tegen je. Dus als wij minder willen betalen zeggen ze prima, maar je kan er donder op zeggen dat je product dan minder wordt. Aan de andere kant wil het niets zeggen als je gewoon bereid bent iets meer te betalen dat de kwaliteit dan wel goed is. Ze kunnen alsnog gewoon besluiten om er minder kruit in te doen.

Het enige wat je er aan kunt doen, en dat daar ben ik het laatste jaar echt actief mee bezig, is om het vuurwerk te testen op hoeveelheid kruit. Als we het vuurwerk de 1e keer in China zien en bestellen meet ik de hoeveelheid kruit. Tijdens de productie nog een keer en als het vuurwerk in Nederland is nog een keer. Ook moet je als importeur gewoon meerdere keren per jaar naar je artikelen kijken om ze te beoordelen op kwaliteit. Meer kunnen we niet doen denk ik.....

En gewoon goed luisteren naar de consument...jullie dus.

Roderick
Hardix Vuurwerk

Goede reactie roderick! Ik vraag me wel af hoe het precies werkt met bestellingen in China. Zoals jij aangeeft zegt de Chinees nooit nee, en wordt er vervolgens geprobeerd om minder kruit in te stoppen. Maar dan voldoet het product toch niet aan de kwaliteitseisen (ik neem aan dat die er wel zijn)? En dan hoef je die lading toch niet af te nemen lijkt me dan.

Bijvoorbeeld afgelopen jaarwisseling heb ik gemerkt dat de effecten van single shots (van bepaalde imorteurs dan) een stuk minimaler zijn geworden. Blijkbaar zijn deze dingen goedkoop ingekocht, wat ook de massale acties in deze producten zou verklaren. Nu is het dus zo dat er massaal gebruik is gemaakt van de acties op deze artikelen, en dan krijg je een product dat een stuk minder is als het jaar ervoor. En dan vind ik toch dat de consument op grote schaal opgelicht is.

Dit is een simpel voorbeeld, maar ik weet zeker dat het met veel producten zo is gegaan. Zie bijvoorbeeld de shock rockets van Vuurwerktotaal. Zowat iedereen heeft ze gekocht met die scherpe introductiekorting, maar het is gewoon de grootste troep die ik ooit gezien heb ik de vuurwerksector. Dat kan gewoon echt niet.

Back
Bovenaan