Cakes veranderen door importeurs

Pff, we kunnen Bonfireworks opschrijven in dit lijstje...wat een aderlating na het succes van vorig jaar. Ik lees dat heel veel cakes (vooral de goudcakes, toeval...?) wel goed presteerden maar lees vooral over de wat apartere cakes (zoals Earcatcher en Spring Flowers) dat ze minder waren, net als kleurgebrek in een aantal cakes.
Er is niet een duidelijk overzicht van welke cakes wel en welke niet anders zijn, voor mij persoonlijk heb ik het bij 2 producten (hele jaar op herzien verheugd) voor m'n neus bewezen zien worden; genoeg reden om m'n avatar (was Bonfireworks logo) weg te halen... :*(

Even een beetje off-topic over de prijzen die veranderen. Het wordt elk jaar duurder en duurder, er komen natuurlijk ook elk jaar mooie dingen bij en er zijn wel leuke producten met lage prijzen, maar dat terzijde. Elk jaar komt er bij bijna elk product één of meerdere euro's bovenop. Ik heb nog folders liggen van een jaar of 5 geleden en als ik die vergelijk vraag ik me af of het nog duurder kan. Op een gegeven moment wordt het té duur en koopt de 'normale mens' minder vuurwerk meer. Tuurlijk, echte freaks blijven kopen, maar ook minder de dure producten omdat ze die prijs simpelweg niet meer waard zijn. Bijvoorbeeld de Big Box van Lidu, die kocht ik een paar jaar geleden voor 99 euro. Mooie prijs voor 8 prachtige potten. Maar afgelopen jaar zat hij tegen de 140 euro aan. En zo zijn er natuurlijk nog meer voorbeelden te noemen.

Laatst bewerkt:
Goede reactie roderick! Ik vraag me wel af hoe het precies werkt met bestellingen in China. Zoals jij aangeeft zegt de Chinees nooit nee, en wordt er vervolgens geprobeerd om minder kruit in te stoppen. Maar dan voldoet het product toch niet aan de kwaliteitseisen (ik neem aan dat die er wel zijn)? En dan hoef je die lading toch niet af te nemen lijkt me dan.

Minimale eisen aan het vuurwerk zijn der niet. Als jij een 500 grams cake denk te kopen kan dat ding bijvoorbeeld wel 120 gram als je hem thuis krijgt (is wel extreem hoor). En een 120 grams cake voldoet ook gewoon aan de eisen natuurlijk....
En als iets in Nederland is, kan je het niet terug sturen. Dat is veel te duur. Het enige wat je ermee kan doen is verkopen voor minder geld, maar dan komt het product wel gewoon op de markt. Vervolgens haal je je productlijn wel naar beneden omdat je gewoon kwalitatief minder vuurwerk vuurwerk zit te verkopen. De consument weet namelijk niet of hij nu een goede of slechte serie in handen heeft en kan daar bijvoorbeeld hier op het forum over klagen.

Het is dus erg moeilijk om kwalitatief goede producten te blijven behouden, maar zeker niet onmogelijk. Je moet het alleen erg goed in de gaten houden..

Het is absoluut een feit dat cakes door de loop van de jaren achteruit gaan. Ik heb het zelf ondervonden en gelukig worden we hier ook (terecht) op gewezen door de forumleden.
Kan de importeur er wat aan doen? Ja en nee. De importeur doet het zeker niet bewust om de consument te belazeren. Zoals al eerder gezegd wordt schieten we daar niets mee op. We halen alleen maar ons eigen merk naar beneden.

De Chinese fabrieken proberen gewoon om elk jaar wat minder kruit te gebruiken. Vooral als je ze met de prijs onder druk zet. Het vuurwerk moet natuurlijk goedkoper worden, of iig NIET duurder. De Chinees zegt NOOIT nee tegen je. Dus als wij minder willen betalen zeggen ze prima, maar je kan er donder op zeggen dat je product dan minder wordt. Aan de andere kant wil het niets zeggen als je gewoon bereid bent iets meer te betalen dat de kwaliteit dan wel goed is. Ze kunnen alsnog gewoon besluiten om er minder kruit in te doen.

Het enige wat je er aan kunt doen, en dat daar ben ik het laatste jaar echt actief mee bezig, is om het vuurwerk te testen op hoeveelheid kruit. Als we het vuurwerk de 1e keer in China zien en bestellen meet ik de hoeveelheid kruit. Tijdens de productie nog een keer en als het vuurwerk in Nederland is nog een keer. Ook moet je als importeur gewoon meerdere keren per jaar naar je artikelen kijken om ze te beoordelen op kwaliteit. Meer kunnen we niet doen denk ik.....

En gewoon goed luisteren naar de consument...jullie dus.

Roderick
Hardix Vuurwerk
Tegenwoordig gebeurt dit gelukkig goed en daar is de communicatie ook naar van ons naar jullie.

Back
Bovenaan