Brief van de rechtbank

Rechtbank zit er sowieso, en altijd naast als het om vuurwerk gaat lol.

Maar ze zullen wel dna o.i.d hebben gevonden bij een vernieling in de buurt en denken dat ik het was?
Ik weet namelijk dat iemand in de straat verder prullenbakken heeft lopen opblazen vorig jaar. Laatste paar dagen/weken is het weer echt bonje met knallen hier. En ook heel heel dichtbij. Dus ik neem aan dat ze daarom van uit het niets ineens DNA willen.

Al zou er DNA zijn gevonden en ze het om die reden willen doen, hetgeen in mijn optiek niet het geval zal zijn, dan kunnen ze je nooit veroordeeld krijgen, aangezien DNA wordt gebruikt als steunbewijs. Er was ooit zo'n leuke zaak waarbij een inbreker zijn mutsje had verloren en deze werd op de plaats delict gevonden. Het Gerechtshof oordeelde in die zaak dat het DNA op de muts leidinggevend was maar dat het niet vaststaat dat die persoon ook had ingebroken. Immers zou het wat zijn als ik bij jouw een biertje kom drinken, ik pak jouw bierfles en ga s'avonds inbreken in een woning. Les het flesje er neer om je erbij te naaien. Het is maar goed dat het steunbewijs is.

Er zijn een tal van voorbeelden waarin minderjarigen volgens het volwassenenstrafrecht worden behandeld. Het is niet onmogelijk hoor; integendeel. 16 en 17 jarigen worden volgens het volwassenenrecht behandeld als er sprake is van een ernstig misdrijf, persoonlijkheid van de verdachte daartoe aanleiding geeft en de omstandigheden waaronder het strafbare feit is begaan daartoe aanleiding geeft.

Alleen in deze situatie lijkt het niet voor de hand te liggen, maar dat is een andere discussie.

Daar heb je ook gelijk in, maar ik bedoel het in deze context. "een paar zware rotjes"

DNA wordt trouwens niet alleen gevraagd bij meerderjarigen hoor...kan ook gevraagd worden bij minderjarigen mits deze voldoen aan dit artikel.
Maar goed, ben je überhaupt veroordeeld geweest oid dan? Als dat niet zo is, kunnen ze op basis van dit artikel dit sowieso niet doen.

Ik kan me in dit geval enkel bedenken dat er een andere zaak loopt waarin jouw naam naar voren is gekome. En dat ze nu je DNA willen hebben om hier al dan niet bewijzen in te kunnen uitsluiten.

Als ik jou was zou ik advies vragen aan iemand die verstand heeft van dit soort zaken dus bv het juridisch loket of een advocaat die kunnen je een beter advies geven dan leden van Vwc.

Kennelijk wel.

Echt ziek dit. Ik word gewoon als een zware crimineel behandeld omdat ik toen ik minderjarig was wat illegale rotjes had.

Ik ga nu eerst even mijn advocaat bellen..

Hmm, ik heb een keer iets vergelijkbaars gehad. Had niet met vuurwerk te maken, was ook minderjarig ten tijden van het vergrijp.
'Mijn advocaat' heeft dit toendertijd bijna meteen weerlegt en heb toen niks af hoeven staan.

Maar misschien was ik te voorbarig en ligt het in jouw,geval anders.
Een,advocaat,zal hier vast een passend antwoord op weten.
Succes en laat het even weten als je duidelijkheid hebt.

Heb dezelfde brief gister avond 21:00uur ook mogen ontvangen.
Vind het flauwe kul. Ben 2 jaar geleden veroordeeld ervoor en 6jaar geleden gepakt.
Ik ga kijken nog hoe en wat me
Mogelijk heden zijn.
Want liever wil ik niet dat mijn DNA voor jan en alleman toegankelijk is. Veelste gevaarlijk enzo ze willen tegenwoordig alles van je weten volgende stap is een gps kaart in je .......

1312
No Justice
No peace

Heb dezelfde brief gister avond 21:00uur ook mogen ontvangen.
Vind het flauwe kul. Ben 2 jaar geleden veroordeeld ervoor en 6jaar geleden gepakt.
Ik ga kijken nog hoe en wat me
Mogelijk heden zijn.

Wat is het artikelnummer van je veroordeling?

Want liever wil ik niet dat mijn DNA voor jan en alleman toegankelijk is. Veelste gevaarlijk enzo ze willen tegenwoordig alles van je weten volgende stap is een gps kaart in je .......

Je bedoelt een RFID chip? Die zit al overal in! :devil:

Advocaat zei dat de overheid er baat bij heeft om zoveel mogelijk dataprofielen op te slaan.
En dat er voor de rest niet echt specifieke rede hoeft te zijn waarom ze dit nu ineens vragen.

En dat ze het opzich mogen afnemen. Alleen dat de vraag nu is of dat zoveel jaar later nog mag, en of daar dus iets tegen te doen is.

Advocaat zei dat de overheid er baat bij heeft om zoveel mogelijk dataprofielen op te slaan.
En dat er voor de rest niet echt specifieke rede hoeft te zijn waarom ze dit nu ineens vragen.

En dat ze het opzich mogen afnemen. Alleen dat de vraag nu is of dat zoveel jaar later nog mag, en of daar dus iets tegen te doen is.

Wat jouw advocaat verteld klopt niet helemaal, sorry.

Indien u bent veroordeeld voor een strafbaar feit, heeft het Openbaar Ministerie de mogelijkheid om een DNA-profiel van u aan te maken. Deze bevoegdheid is gebaseerd op artikel 2 lid 1 Wet DNA-onderzoek. Er bestaat echter één uitzondering op deze regel, namelijk wanneer het aanmaken van een DNA-profiel niet van betekenis zal kunnen zijn voor de 'voorkoming, opsporing, vervolging en berechting van strafbare feiten van de veroordeelde' (artikel 2 lid 1 sub b Wet DNA). Kort gezegd houdt dit in, dat wanneer in de strafzaak DNA geen enkele rol heeft gespeeld, ook geen DNA-profiel mag worden aangemaakt.

Kan je uitleggen waarom? Ik ben namelijk benieuwd wat wel en niet klopt en als mijn advocaat het inderdaad niet goed heeft zou ik dat graag willen weten.

Als er in jouw zaak (en ook die van 87jimmy87) geen sprake was van een veroordeling op basis van geweld,diefstal,vernieling of wapens en munitie is er geen enkele grond voor het afnemen van DNA.
DNA mag worden afgenomen bij misdrijven zoals vermeld in artikel 67.

Vuurwerk van een bepaalde categorie valt onder de wet wapens en munitie! Ik heb ooit jaren geleden zo'n zaak gehad! Het in bezit hebben wordt gezien als economisch delict, een misdrijf dus! Maargoed, wel apart dat er nog gevraagd wordt om DNA jaren na een veroordeling!

Vuurwerk van een bepaalde categorie valt onder de wet wapens en munitie! Ik heb ooit jaren geleden zo'n zaak gehad! Het in bezit hebben wordt gezien als economisch delict, een misdrijf dus! Maargoed, wel apart dat er nog gevraagd wordt om DNA jaren na een veroordeling!

Yup, als je veroordeling valt onder wapens en munitie moet je wel DNA afgeven.
Bij een economisch delict niet persé.
De uitzonderingsmogelijkheid geldt dus in eerste instantie voor plegers van economische delicten. De wetgever meent, dat 'ook al zou de veroordeelde opnieuw deze misdrijven plegen, dan zou een van de veroordeelde opgeslagen DNA-profiel niet kunnen bijdragen aan de opheldering daarvan'. Overigens bestaat alsnog de bevoegdheid om DNA af te nemen, als de dader nu is veroordeeld voor een economisch delict, maar in het verleden andersoortige delicten heeft begaan.

ik had vandaag ook een bus van het openbaar ministerie voor de deur GVD. ik was er zelf niet, m'n vriendin belde... ik heb dus nog geen brief ontvangen, maar ze komen geen vervroegde kerstkaart brengen iig... dinsdag na de middag komen ze weer. ik mag hopen dat ik ook alleen DNA hoef af te staan, maar ben er bang voor :p.
ze zijn langsgeweest van het IKPD ofzo, die bezorgen brieven gelieerd aan het strafprocesrecht. Ellende...

Back
Bovenaan