Brief van de rechtbank

Wat ik me af vraag is ..
Bij welke ernst kom je in een DNA bank terecht.
ik ben toen gepakt met 135kg legaal Nederlands vuurwerk.
ik heb mijn straf gehad en uitgewerkt/afgerond.
toch krijg ik en brief om DNA af te staan.

Waneer een onwetende consument te veel legaal vuurwerk koopt.. zeg 3 doorlont cakes en een pijlen pakket komt hij op 80 kg uit.
Wanneer hij aangehouden wordt moet hij dus voorkomen.
en wordt de rest van zijn leven als crimineel gezien en moet DNA af staan.

Das toch raar?.
Of zie ik het fout?

maakt mij niet zoveel uit dat ze me DNA hebben, ben niet van plan nog eens in aanraking te komen met onze vrienden. Naar maar mijn mening mogen ze van iedereen in nl wel het DNA hebben, scheelt een hoop tijd en geld bij het oplossen van zaken

Wat ik me af vraag is ..

Waneer een onwetende consument te veel legaal vuurwerk koopt.. zeg 3 doorlont cakes en een pijlen pakket komt hij op 80 kg uit.

Das toch raar?.

Best wel! :bonk:

maakt mij niet zoveel uit dat ze me DNA hebben, ben niet van plan nog eens in aanraking te komen met onze vrienden. Naar maar mijn mening mogen ze van iedereen in nl wel het DNA hebben, scheelt een hoop tijd en geld bij het oplossen van zaken

Zo denken een hoop mensen er over.
Helaas zit het toch iets anders.
Het NFI, politie en justitie zijn in de praktijk nogal onprofessioneel.

Wat ik me af vraag is ..

Das toch raar?.
Of zie ik het fout?

Trouwens de eerste hier op het forum waarvan ik lees dat hij gepakt is voor een te grote voorraad legaal vuurwerk. Hoe ging dat in zijn werk? Als je er om wat voor reden dan ook liever geen uitspraken over doet ook prima natuurlijk.

En inderdaad. Voor het gemak ook maar even het gewicht van het karton mee waardoor het vooral veel lijkt. Op die manier zit je met 1 groot pakket aan de taks voor je hele huishouden. In België zijn ze trouwens helemaal van de zotten

Wat ik me af vraag is ..

Sinds 1 mei 2010 hebben officieren van justitie een ruimere bevoegdheid om DNA-materiaal af te nemen. Een bevel tot DNA-afname kan sindsdien niet alleen bij een veroordeling voor zware zeden- en geweldsdelicten gegeven worden, maar ook bij relatief kleine vergrijpen, zoals het ingooien van een ruit, het stelen van een telefoon of voor een vechtpartij. In veel gevallen is de door de rechter opgelegde taakstraf op het moment dat de DNA-afname plaatsvindt al succesvol afgerond.

Bij vuurwerkovertredingen dus ook verplichte DNA-afgifte.

Eind 2010 stonden er daardoor zo'n 15.000 kinderen/jongeren in de DNA-bank van het NFI.

Ik zie het probleem niet, laat ze er blij mee zijn. Als ze je DNA willen hebben krijgen ze die toch wel.
Zolang je legaal vuurwerk in huis had, al is 185 kilo wel erg veel is er toch niks aan de hand... je zal een boete krijgen verder niet lijkt mij.

Ik zie het probleem niet, laat ze er blij mee zijn. Als ze je DNA willen hebben krijgen ze die toch wel.
Zolang je legaal vuurwerk in huis had, al is 185 kilo wel erg veel is er toch niks aan de hand... je zal een boete krijgen verder niet lijkt mij.

185 kg consumentenvuurwerk is niet zo veel voor de liefhebber; met een paar assortiments-dozen zit je zo aan dat gewicht.
Het probleem is dat het NFI in het verleden meerdere malen heeft laten zien dat ze nogal slordig werken met DNA en gevonden sporen, een vergissing met jouw DNA is dus denkbaar.
Het probleem is dus niet de boete of taakstraf die je krijgt maar dat je in dezelfde databank zit als verkrachters en moordenaars.

Dus als je als kind wat snoep pikt in een supermarkt of ergens graffiti spuit ben je de l*l.

185 kg consumentenvuurwerk is niet zo veel voor de liefhebber; met een paar assortiments-dozen zit je zo aan dat gewicht.
Het probleem is dat het NFI in het verleden meerdere malen heeft laten zien dat ze nogal slordig werken met DNA en gevonden sporen, een vergissing met jouw DNA is dus denkbaar.
Het probleem is dus niet de boete of taakstraf die je krijgt maar dat je in dezelfde databank zit als verkrachters en moordenaars.

Dus als je als kind wat snoep pikt in een supermarkt of ergens graffiti spuit ben je de l*l.

wat is het verschil dan tussen vingerafdrukken en DNA, ik bedoel beide zijn uniek en vroeger werd er van iedereen een afdruk genomen zodra je een misdrijf hebt gepleegd. Tja.... dat er slordig om wordt gegaan is een feit... dat is een discussiepunt.

Mensen hebben de eigenschap dat ze van alles maar goed vinden totdat het hunzelf overkomt.
Den Haag heeft besloten dat er van iedereen met een licht vergrijp voor het 'gemak' ook maar DNA moet worden opgeslagen.
Naar mijn mening sla je dan door met je beleid.

In 2006 stonden er iets meer dan 1500 minderjarigen in de DNA-bank.
In 2010 waren dat er bijna 15000. Dat geeft te denken. ;)

Meer dan 25 kg vuurwerk of een geweldsmisdrijf, daarin zit, volgens mij, het verschil.

Ik zou echt nooit zonder slag of stoot mn dna afstaan. Voor een overtreding met notabene legaal vuurwerk al helemaal niet. Kijk als het nu ging om echte misdaad als mishandeling, inbraak, fraude etc de echte criminaliteit ok dan kan ik me er nog wel iets bij voorstellen. Ik vind dit echt een overtreding van een andere categorie.

Het is nogal wat je dna afstaan, en dat mensen dan roepen niks te verbergen kan ik ook met mn hoofd niet bij. Het is gewoon een ordinaire sleepnet methode, de technologishe vooruitgang gaat zo hard en de wetgeving blijft veranderen dat er in de toekomst gegarandeerd ook andere zaken met je dna gedaan gaat worden. Misschien gaan ze je op basis van je dna wel profilen straks, ik noem maar wat. Zo van we zien aan je dna dat je een bepaalde aanleg ergens voor hebt, dan zullen we je op basis daarvan maar eens extra inde gaten houden.

Ik zou als ik jou was er eens goed over nadenken en juridisch advies gaan inwinnen voordat je er zomaar aan toegeeft.

En inderdaad wat hierboven staat, straks vinden ze jou dna ergens op een plaatsdelict terwijl jij nergens iets mee te maken hebt

Volgends mij heb je de verkeerde link gekopieerd. Ik krijg een artikel te zien over een machine dat onderzoek kan of wil doen naar DNA, dit heeft vrij weinig met vuurwerk te maken:bonk:

De NFI wil dat de politie zelf onderzoek mag doen met DNA.
Dat is volgens mij het hek van de dam. :wink:

Het NFI en de politie hebben al eerder bewezen niet zo zorgvuldig om te gaan met DNA.

De NFI wil dat de politie zelf onderzoek mag doen met DNA.
Dat is volgens mij het hek van de dam. :wink:

Het NFI en de politie hebben al eerder bewezen niet zo zorgvuldig om te gaan met DNA.

Je had effe moeten zeggen dat ik de bovenstaande berichten en vorige pagina's even moet terug lezen:D dan weet ik waar het over ging:p

kan je weinig tegen doen. als je een keer aangehouden word, kan je meteen mee met ze om DNA af te staan. daar is geen ontkomen aan. ooit in beroep er tegen ingegaan, maar dat wordt 99% van de keren afgewezen

Back
Bovenaan