Brief van de rechtbank

Ik heb een aantal dagen terug DNA afgestaan. Dit moest helaas wel, want je kan achteraf pas bezwaar maken.
Hier viel dus niks tegen te doen.

Ik zal als ik een kopie ontvang van het bezwaarschrift even kijken wat ik kan delen.

Als je te verbergen hebt, wat is dan het probleem? Laat ze er blij mee zijn.

Ik vind het heel erg eng dat er mensen zijn die zo denken. :shocked:

Het gaat mij niet om mijn DNA, ik heb immers inderdaad niks te verbergen. Maar het gaat om het principe.
Als mensen dit soort dingen normaal gaan vinden dan is het wachten op wat volgt, ze zullen altijd de grens opzoeken.

Het is een aanval op ons moraal.

Er zijn tal van voorbeelden te noemen in de praktijk waarin iemand zijn DNA bij een verkeerd persoon werd gelinkt. Nou lekker dan. Jij breekt in, maar jouw DNA zit aan mijn naam gekoppeld. Praat je daar maar eens onderuit als jij geen getuigen hebt omdat je in je uppie op de bank voetbal zat te kijken. Je staat met 0-1 achter in zo'n situatie.

Er zijn tal van voorbeelden te noemen in de praktijk waarin iemand zijn DNA bij een verkeerd persoon werd gelinkt. Nou lekker dan. Jij breekt in, maar jouw DNA zit aan mijn naam gekoppeld. Praat je daar maar eens onderuit als jij geen getuigen hebt omdat je in je uppie op de bank voetbal zat te kijken. Je staat met 0-1 achter in zo'n situatie.

Een nieuwe DNA-test laten doen van jezelf en het staat weer 1-1 lijkt me?

Er zijn helemaal niet tal van voorbeelden in de praktijk waarbij DNA verkeerd is gelinkt.
Daarbij kan je je onschuld bewijzen door opnieuw een dna test te doen.

Er zijn helemaal niet tal van voorbeelden in de praktijk waarbij DNA verkeerd is gelinkt.

Helaas maakt de Nederlandse overheid wel degelijk fouten. Dit kan ook gewoon gebeuren met DNA.

Hieronder een stukje uit een artikel van de Correspondent (voor de geïnteresseerden) :

De boodschap: wij doen dan misschien wel niets verkeerd; de hoeder van onze meest intieme persoonsgegevens doet dat wel - en met grote regelmaat. Voorbeelden te over. Neem de Nederlandse zakenman Ron Kowsoleea. Hij stond meer dan vijftien jaar lang verkeerd geregistreerd in de databanken van verschillende Nederlandse opsporingsdiensten. Kowsoleea werd meerdere malen opgepakt en aangeklaagd, omdat iemand anders onder zijn naam misdaden beging en de Nederlandse overheid niet in staat was deze fouten te herstellen.

Of neem de honderden ZZP’ers die ook ‘niets te verbergen’ hadden, maar door een systeemfout geregistreerd kwamen te staan als uitkeringfraudeurs. Ze werden veroordeeld en moesten hoge boetes betalen. Sommigen van hen hebben tot op de dag van vandaag een strafblad waar ze niet vanaf kunnen komen.

Of wat te denken van de tragische zelfmoord begin dit jaar van Alexander Dolmatov, de asielzoeker die volgens het computersysteem van de IND 'verwijderbaar' zou zijn, en daardoor te lang werd opgesloten in een cel waar hij zich uiteindelijk ophing. De Inspectie Veiligheid en Justitie weet zijn dood in een vernietigend rapport dan ook voor een belangrijk deel 'aan de afhankelijkheid van – en het vertrouwen in – de systemen, procedures en formulieren die die functionarissen bij hun besluiten in die keten ondersteunen.'

Dus we draaien de onschuldpresumptie om en zeggen voortaan jij bent schuldig tot je het tegendeel hebt bewezen? Dus alle moeite moet uitgaan van degene die eigenlijk onschuldig is.
Stel dat jouw DNA met die van een moordenaar wordt gematcht en jij zit op je werk en je wordt aldaar aangehouden omdat ze denken dat jij de moordenaar bent. Vervolgens wordt je aangehouden, in bewaring en wellicht nog in voorlopige hechtenis geplaatst. Die uitslag is er echt niet binnen 1 dag. Jij zit al die dagen onschuldig vast. Wat moet jouw omgeving dan wel niet denken? Dan kun je wel onschuldig zijn, maar het kan nooit een positieve uitwerking hebben op je omgeving.

Als DNA van je willen hebben ze dat zo, niet zo naïef doen.

Ja maar ik neem aan dat ze dan ook wel echt een hele goede reden hebben.
Maar gewoon zonder reden preventief alles in een databank gooien?.. :bonk:

Als het nou een zeden of gewelds misdrijf had betreft dan was het misschien iets anders geweest.
Maar zelfs dan, ik was minderjarig. En ze komen er pas 3 jaar later mee.

Of dit nou wel of niet al vaak is gebeurd, wat voor nut heeft het om alles in een databank te gooien? Volgens mij verhoog je dan alleen maar de kans dat er fouten worden gemaakt.

En natuurlijk als iedereen in een databank staat is het lekker makkelijk om onderzoek te doen bij misdrijven. Maar dat zou betekenen dat iedereen verdacht of schuldig is, nog voordat het misdrijf überhaupt is gepleegd.

Natuurlijk is er een overheid nodig in een maatschappij. En wetten, en de handhaving daarvan.
Maar je kan ook te ver gaan.
Mensen hechten tegenwoordig helemaal niks maar aan hun vrijheid.
En straks hebben we helemaal niks meer. En als het te laat is, zelfs niet meer de middelen om dit terug te draaien.

Die uitslag is er echt niet binnen 1 dag. Jij zit al die dagen onschuldig vast. Wat moet jouw omgeving dan wel niet denken? Dan kun je wel onschuldig zijn, maar het kan nooit een positieve uitwerking hebben op je omgeving.

Zijn genoeg gevallen bekend waarbij iemands leven totaal is verwoest door bijvoorbeeld een valse beschuldiging van verkrachting. Achteraf is het te laat, want het kwaad is al geschied.

Moet je nagaan als deze beschuldiging niet van een persoon komt, maar van de rechtbank zelf. Die zegt dat jou DNA is gematcht in een zaak. :bye:

Laatst bewerkt:
Helaas maakt de Nederlandse overheid wel degelijk fouten. Dit kan ook gewoon gebeuren met DNA.

Hieronder een stukje uit een artikel van de Correspondent (voor de geïnteresseerden) :

De boodschap: wij doen dan misschien wel niets verkeerd; de hoeder van onze meest intieme persoonsgegevens doet dat wel - en met grote regelmaat. Voorbeelden te over. Neem de Nederlandse zakenman Ron Kowsoleea. Hij stond meer dan vijftien jaar lang verkeerd geregistreerd in de databanken van verschillende Nederlandse opsporingsdiensten. Kowsoleea werd meerdere malen opgepakt en aangeklaagd, omdat iemand anders onder zijn naam misdaden beging en de Nederlandse overheid niet in staat was deze fouten te herstellen.

Of neem de honderden ZZP’ers die ook ‘niets te verbergen’ hadden, maar door een systeemfout geregistreerd kwamen te staan als uitkeringfraudeurs. Ze werden veroordeeld en moesten hoge boetes betalen. Sommigen van hen hebben tot op de dag van vandaag een strafblad waar ze niet vanaf kunnen komen.

Of wat te denken van de tragische zelfmoord begin dit jaar van Alexander Dolmatov, de asielzoeker die volgens het computersysteem van de IND 'verwijderbaar' zou zijn, en daardoor te lang werd opgesloten in een cel waar hij zich uiteindelijk ophing. De Inspectie Veiligheid en Justitie weet zijn dood in een vernietigend rapport dan ook voor een belangrijk deel 'aan de afhankelijkheid van – en het vertrouwen in – de systemen, procedures en formulieren die die functionarissen bij hun besluiten in die keten ondersteunen.'

De voorbeelden die je noemt zijn schrijnend en vooral die laatste van Dolmatov zorgde ervoor dat Nederlandse diplomaten veel uit te leggen hadden tegenover Rusland. Maar deze pijnlijke situaties zijn vooral administratief of bureaucratisch van aard en ze hebben geen verband met dna.

Dus we draaien de onschuldpresumptie om en zeggen voortaan jij bent schuldig tot je het tegendeel hebt bewezen? Dus alle moeite moet uitgaan van degene die eigenlijk onschuldig is.
Stel dat jouw DNA met die van een moordenaar wordt gematcht en jij zit op je werk en je wordt aldaar aangehouden omdat ze denken dat jij de moordenaar bent. Vervolgens wordt je aangehouden, in bewaring en wellicht nog in voorlopige hechtenis geplaatst. Die uitslag is er echt niet binnen 1 dag. Jij zit al die dagen onschuldig vast. Wat moet jouw omgeving dan wel niet denken? Dan kun je wel onschuldig zijn, maar het kan nooit een positieve uitwerking hebben op je omgeving.

Nee, ondanks dat je een erg Kafkaiaanse toestand beschrijft wordt de onschuldpresumptie niet omgedraaid. Bij de situatie die jij schetst is de schuld namelijk al 'bewezen' door het foutieve dna. Dus er is gewoon voldaan aan de bewijslast die ligt bij het OM.
Vervolgens heb je als verdachte recht op een eerlijk proces. Vandaar dat je het effectieve middel mag aanwenden om opnieuw een dna test te laten doen. Op die wijze ga je vrij uit. Tevens kun je na je vrijspraak vorderen om het dna monster te laten vernietigen en je kunt een fikse schadevergoeding eisen omdat je in voorlopige hechtenis bent genomen.

Overigens ben ik het wel eens met alle stemmen in dit topic die een databank met dna gegevens een beangstigend idee vinden. Ook vind het moeilijk te verkroppen dat een sujet als Bart van U. zich ondanks verschillende delicten kon onttrekken van dna-afdracht. En dat een jochie met een paar nitraatbommen al wordt verzocht om zich te melden.
Ach, ik sta er zelf niet in en dat houden we zo.

Ook ik kreeg vandaag een persoonlijke getekende brief.
ook ik moet DNA afstaan.
toch vind ik het raar.
ik was notabenen gepakt met legaal consumenten vuurwerk.
Had enkel te veel kg in huis.
Voel me nu een zware crimineel.
haha.
zonder gein.. blij ben ik er niet mee.
Ik heb niets te verbergen.
maar vind het toch maar een vreemd iets.

Moet, als je er geen gehoor aangeef kom je op zoon aanhoudings lijst.
Heb het ook moeten doen na een vuurwerk overtreding

Back
Bovenaan