BREAKING ! Tweede Kamer is om: er komt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland

Ik ben misschien niet zo op de hoogte maar wij als burgers(ook ik) en de vuurwerkbranche laten zich wel heel makkelijk afschepen.Nergens zie je ergens een tegengeluid behalve een lullige enquete of wat handtekeningen.Misschien tegen beter weten in maar het is gewoon een soort van gelatenheid

Ik ben misschien niet zo op de hoogte maar wij als burgers(ook ik) en de vuurwerkbranche laten zich wel heel makkelijk afschepen.Nergens zie je ergens een tegengeluid behalve een lullige enquete of wat handtekeningen.Misschien tegen beter weten in maar het is gewoon een soort van gelatenheid
Vind dit ook kansloos. Als makke lammetjes blijft het akelig stil. Is afgelopen jaren al steeds zo. Erg zonde. Of de media wil er niet aan. Maar het lijkt allemaal maar geaccepteerd te worden.

Hier heb ik dus ook al over na zitten denken, is er niet iets dat wij kunnen doen als groep? Neem aan dat je dan sterker staat dan alleen. Maar zou ook niet weten waar te beginnen.

@HVLV wellicht dat jullie een idee hebben hoe dit in zijn werk gaat?

Dat is Nederland of eigenlijk de gemiddelde Nederlanders.
Vastberadenheid en bereid tot echt verzet is mager.

Geloof er nog steeds geen kut van maar stel het zou idd klaar zijn vind ik het echt oprecht om te janken voor alle vuurwerkwinkels, en in het bijzonder, onze freakzaken.

Keihard in de billetjes geneukt.

Verders hoop ik oprecht dat de zgn vinketyfus zal uitbreken en dat de lucht dubbel gevuld zal zijn als afgelopen jaar.

Dit land heeft landveraders aan het roer en nsbers als buur.

Gefeliciteerd.
De branche is al akkoord met de compensatie die hoger zal zijn dan nog 1 jaar verkoop toestaan. De winkeliers krijgen geen cent, handhavingsplan is straks 1000 pagina's maar praktijk uitvoering 0,0. Om 00:00 aantal met wat compounds en de gemiddelde ned slaapt dan al

Nu is chatgpt niet alleszeggend, maar toch eens gevraagd. Iemand hier die juridisch meer kan zeggen of iets kan of niet?

ChatGPT zei:​

Goede vraag. Een nationale rechtszaak is hier wél het juiste spoor.
Ik leg concreet uit wat je ermee kunt bereiken, bij welke rechter, en welke argumenten kansrijk zijn.

1. Wat kan een nationale rechtszaak opleveren?​

Een nationale procedure kan leiden tot:

✅ (Gedeeltelijke) vernietiging van het verbod​

De rechter kan:

• het vuurwerkverbod ongeldig verklaren
  • of het terugsturen naar de wetgever wegens onvoldoende onderbouwing

✅ Aanpassing of beperking van het verbod​

Bijvoorbeeld:

• alleen bepaalde soorten vuurwerk verbieden
  • strengere handhaving i.p.v. totaalverbod
  • uitzonderingen (bijv. voor gecertificeerde gebruikers)

✅ Uitstel of overgangsregeling afdwingen​

• bescherming voor mensen die al vuurwerk hebben gekocht
  • schadebeperking voor consumenten of ondernemers

❌ Geen schadevergoeding “omdat je het oneerlijk vindt”​

Emotionele schade of “gevoel van discriminatie” levert juridisch niets op.

2. Bij welke rechter start je?​

Dat hangt af van hoe het verbod wordt ingevoerd:

🔹 Via een wet in formele zin (Tweede & Eerste Kamer)​

➡️ Geen toetsing aan de Grondwet mogelijk (art. 120 Gw)
➡️ Maar wél:

• toetsing aan EVRM
  • toetsing aan EU-recht
  • toetsing aan algemene rechtsbeginselen
➡️ Procedure:

• civiele rechter (kort geding of bodemzaak)
  • of bestuursrechter via een concreet besluit (boete, inbeslagname)

🔹 Via AMvB of ministeriële regeling​

➡️ Volledige toetsing mogelijk
➡️ Bestuursrechter (meestal rechtbank → Raad van State)

3. Kansrijke juridische argumenten (realistisch)​

🔹 1. Onevenredigheid (meest kansrijk)​

De kernvraag:

Is een totaalverbod noodzakelijk om het doel te bereiken?
Argumenten:

• overlast komt van een beperkte groep
  • bestaande handhaving wordt onvoldoende benut
  • minder ingrijpende alternatieven bestaan
➡️ Dit argument wordt serieus genomen door rechters.

🔹 2. Onvoldoende motivering​

De overheid moet aantonen:

• dat het verbod werkt
  • dat alternatieven niet volstaan
  • dat cijfers en rapporten dit ondersteunen
Ontbreekt dat → probleem.

🔹 3. Gelijkheid / willekeur (niet EVRM-discriminatie)​

Bijvoorbeeld:

• vuurwerk wordt verboden, maar andere gevaarlijke activiteiten niet
  • ongelijke behandeling zonder duidelijke reden
Dit is nationaal bestuursrechtelijk sterker dan EVRM-art. 14.

🔹 4. Rechtszekerheid & overgangsrecht​

Sterk als:

• het verbod plots ingaat
  • mensen al legaal hebben gekocht
  • ondernemers onevenredig worden geraakt

4. Wat kan de rechter níet doen?​

❌ “Het beleid beter maken”
❌ Politieke afweging overnemen
❌ Zeggen dat vuurwerk “cultureel belangrijk” is

De rechter toetst redelijkheid en zorgvuldigheid, niet smaak.

5. Wie kan procederen?​

Sterker dan een individu:

✅ Belangenorganisatie​

• vereniging van vuurwerkliefhebbers
  • ondernemersvereniging
    ➡️ Meer gewicht, meer ontvankelijkheid

⚠️ Individu​

• kan alleen procederen als je concreet geraakt wordt
    • boete
    • inbeslagname
    • vergunning geweigerd

6. Praktische strategie (slim)​

1. Wacht op het concrete besluit (wet / regeling)
  2. Verzamel:
    • beleidsstukken
    • onderbouwing overheid
    • tegenrapporten
  3. Procedeer op:
    • onevenredigheid
    • motiveringsgebrek
  4. Pas later EVRM aanhalen (ondersteunend, niet hoofdzaak)

7. Eerlijke inschatting​

• Kans op volledige vernietiging: klein
  • Kans op aanpassing / betere motivering / overgangsrecht: reëel
  • Kans op succes groter via collectieve actie

we mogen klagen, demonstreren etc wat we willen, maar het is net alsof je tegen de muur praat. Grootste vijanden zijn toch de kamerleden en Media. Die doen en zeggen toch wat ze willen. Op het filmpje van metro.nl wordt een romeinse kaars bestempeld als compound. Woest wordt je ervan. Maarja, jaren hebben we ervan genoten en het is nu klaar. Wat zal het volgende zijn? Kermisverbod? Kroegenverbod? Vakantieverbod?

we mogen klagen, demonstreren etc wat we willen, maar het is net alsof je tegen de muur praat. Grootste vijanden zijn toch de kamerleden en Media. Die doen en zeggen toch wat ze willen. Op het filmpje van metro.nl wordt een romeinse kaars bestempeld als compound. Woest wordt je ervan. Maarja, jaren hebben we ervan genoten en het is nu klaar. Wat zal het volgende zijn? Kermisverbod? Kroegenverbod? Vakantieverbod?
Ow ja daar kun je op wachten. Alcohol verbod, sigaretten verbod, hengelsport verbod, houtkachel verbod, vliegtuig vakantie verbod, en ga zo maar door de traditie is al uitverkocht en nu gaat het verder op levens vreugde. En wij gaan er in mee als makke lammetjes ook omdat wij niet anders kunnen.

Als ze het verbod met de huidige plannen voor handhaving, compensatie en buurtshows doordrukken is het voor mij ook duidelijk dat ze zichzelf niet eens serieus nemen.
Handhaving: is al goed genoeg en we rekenen op de NSB.
Compensatie: ondernemers even bukken graag!
Buurtshows: vergelijkbaar met het organiseren van Pinkpop, je hoeft alleen geen artiesten te boeken.

Als ze zichzelf al niet serieus nemen, waarom zou de rest van Nederland dat dan wel doen???

NB: ik zag ergens het idee voorbij komen om net als links een feestje te vieren op de dag dat de wet ingaat. Terwijl ze daar dan staan te toasten met een glas biologisch komkommersap vieren de liefhebbers het op gepaste wijze mee middels de ontbranding van een saai stukje vuurwerk. Dat zou een mooie nieuwe jaarlijkse traditie zijn :P

Ergens hoop ik straks @HVLV op te zien duiken na een tijd bewuste stilte om met een meesterzet te komen waar velen niet aan gedacht hebben.

De anti's die stil waren omdat ze dachten gewonnen te hebben. De importeurs die deden alsof ze verloren hadden.
De media smikkelt mee van de sensatie. De politiek moet het weer uitstellen door een maas in de wet.

En toen werd ik wakker

De media werkt al 15 jaar mee aan dit vuurwerkverbod, zij hebben nog nooit iets positiefs over consumentenvuurwerk gemeld.
Dat doen ze toch nooit. Probeer maar eens een onderwerp te bedenken waar ze positief over schrijven. Een nieuwjaarsnacht zonder incidenten heeft geen nieuwswaarde.
De framing is gebeurt door "experts" en instituten zoals politie, (oog)artsen, dierenorganisaties en brandweer.
Daar praten journalisten mee en die nemen klakkeloos over wat zo iemand zegt. Die experts en instituten vertelde die journalisten dat er onaanvaardbare risico's in onze maatschappij speelden door vuurwerk. Daardoor is het vuurwerk probleem(frame) ontstaan en is het een maatschappelijk dossier geworden.
Daar moesten ze dan in de politiek weer iets mee.
Of ze nodigden iemand uit (uiteraard bij de NPO) die zich moest verdedigen tegen een tafel vol gutmenschen zonder medestanders. Zo kan je makkelijk de opinie bepalen als uithangsel van Den Haag.
Het had inderdaad ALTIJD dezelfde opzet. De tegenpartij zijn goed opgeleide welbespraakte mensen die enig aanzien hebben. Die hebben zich verenigd en hebben een doel. De vuurwerkliefhebber was iemand die, hoe goed bedoeld ook, amper fatsoenlijk uit zijn woorden kwam en ook nog eens geen sterk samenhangend verhaal vertelde en daar alleen zichzelf kon vertegenwoordigen. Psychologische identificatie heet zoiets.

De media werkt al 15 jaar mee aan dit vuurwerkverbod, zij hebben nog nooit iets positiefs over consumentenvuurwerk gemeld.
En dan gaan ze ook nog bij de hand lopen te doen. Microfoon onder je neus en hoe vinden jullie van het vuurwerk verbod liefhebbers mogen nog in x los Etc Etc
Gaan ze in eens intressant doen Narcisten

Back
Bovenaan