BPN sleept gemeente Rotterdam voor de rechter

Ik ben erg benieuwd wat er uit deze rechtzaak komt hoor. Hopelijk voor de liefhebbers een goede afloop. Zo niet, dan zou het wel eens binnen vijf jaar klaar kunnen zijn voor een groot deel van Nederland.
 
Ik ben erg benieuwd wat er uit deze rechtzaak komt hoor. Hopelijk voor de liefhebbers een goede afloop. Zo niet, dan zou het wel eens binnen vijf jaar klaar kunnen zijn voor een groot deel van Nederland.

Dan mag je je handen dichtknijpen...

Maar lekker positief iig.:thumbup:
 
Als ze het spelletje slim spelen, kunnen ze het verbod van tafel krijgen.

Een lokaal verbod mag er niet voor zorgen dat de handel belemmerd wordt. Als je als politiek weet dat de handel belemmerd wordt, als gevolg van het verbod, weet je dat je een rechtzaak aan de broek kan krijgen.

Het verbod zal volgens de Europese regels ook hoogstwaarschijnlijk ook niet juridisch gegrond zijn.

Laat de advocaten van "onze" kant dat maar eens heel grondig uit gaan zoeken, want ik denk dat het verbod met die onderbouwing, volledig van tafel geveegd kan worden, waardoor dit in alle andere gemeentes waar dit speelt ook zo zal zijn.
 
"Als ze een beetje geluk hebben én slim zijn, dan kunnen zij hun vuurwerkvoorraden goed kwijt. In Nederland is verkoop van bepaalde producten nog mogelijk, bijvoorbeeld sierpotten."

Eigenlijk wordt hier dus gesuggereerd om het "in Rotterdam illegale spul" dan maar ergens anders in NL te verkopen. Dit zinnetje is exact de goede uitleg van wat er zo krom is aan die regionale verboden.
 
Of in belgie/Duitsland, maar dat is op papier wel leuk en aardig...maar in de praktijk nog best lastig. Verkoop jij maar eens vuurwerk in duitland met alleen een nederlandse beschrijving en nederlandse teksten erop. Dit zal je allemaal moet omlabelen, plus dan nog dat je wellicht e.e.a. moet laten hertesten.

Moet je kijken wat door voor een kosten aan zitten? :bonk:
 
Juridisch lijken me hier best kansen te liggen maar of de rechter mee beweegt om een precedent te scheppen weet ik niet (hoor ik graag) of hier voldoende munitie ligt voor BPN.

Ik kan me nl. ook niet indenken dat de initiatiefnemers zich niet juridisch hebben laten bijpraten / toetsen alvorens dit in te stellen en te communiceren.

Iemand met voldoende juridische kennis hier die eens qua procedure gang kan toelichten? Ben erg benieuwd..

Thanks in advance!
 
Juridisch lijken me hier best kansen te liggen maar of de rechter mee beweegt om een precedent te scheppen weet ik niet (hoor ik graag) of hier voldoende munitie ligt voor BPN.

Ik kan me nl. ook niet indenken dat de initiatiefnemers zich niet juridisch hebben laten bijpraten / toetsen alvorens dit in te stellen en te communiceren.

Iemand met voldoende juridische kennis hier die eens qua procedure gang kan toelichten? Ben erg benieuwd..

Thanks in advance!

Ik verwacht 2 goede juridische punten, waarop de BPN het de gemeente R'dam nog erg moeilijk kan maken.
1: De APV gaat heel erg ver, mogelijk verder dan door de raad kan worden onderbouwd, waardoor de APV in zijn huidige vorm, dus een verbod op het gehele grondgebied, onrechtmatig wordt verklaart. Met de juiste onderbouwingen kan de BPN hiermee al een behoorlijke klap uitdelen.

2: De APV heeft als mogelijk gevolg dat het de verkoop belemmerd. Dit mag volgens Europese wetgeving niet. Hiermee kan de APV volledig van tafel worden geveegd. Vooral omdat de raad met dit besluit mogelijk heeft meegenomen dat het wel eens 2 vliegen in 1 klap kon zijn. Minder vuurwerk in de gemeente, want de meeste brave burgers houden zich er wel aan én minder verkoop door het verbod, want we willen toch van de verkopers af. Dit gaat dus mede tegen EU regels in en kan er dus voor zorgen dat de APV in de huidige vorm, ook al staat deze mogelijkheid in het Vuurwekbesluit, niet mag en dat het dus bij vrije zone's blijft welke goed te onderbouwen zijn.

Deze visie heb ik erop met de juridische kennis die ik heb. Ik heb geen enorm uitgebreide juridische kennis, maar dit is waar ik van uit ga met de kennis die ik heb.
 
Ok, zou her scenario dan kunnen zijn dat de gemeente dit als een proefballon ziet, dit jaar accepteert dat mogelijk er een rechter zal zijn die dit van tafel veegt en daarmee nieuwe wegen kan inslaan om voor 2021 twee vliegen in 1 klap te slaan (verder beperken verkoop / betere afstemming / uitvoering verbod)?

Dank voor je reactie overigens!

Je zou ook een goede discussie met het politiekorps kunnen voeren nu verkoop niet te verbieden blijkt versus inzet politie op 31-12. Moeten ze nu niet op alles reageren ipv de excessen in voorgaande jaren? Het lijkt me namelijk dat de inzet alleen maar heftiger wordt om te laten zien dar e.e.a. wel te handhaven blijkt.

Ze zullen zich niet zomaar landelijk willen laten piepelen lijkt me, wanneer de ogen op de steden zijn gericht in / op oudjaar.

Blijft interessant en jammer dat we deze discussie / voortgang etc. maar van de zij lijn moeten volgen..
 
Je zou ook een goede discussie met het politiekorps kunnen voeren nu verkoop niet te verbieden blijkt versus inzet politie op 31-12. Moeten ze nu niet op alles reageren ipv de excessen in voorgaande jaren? Het lijkt me namelijk dat de inzet alleen maar heftiger wordt om te laten zien dar e.e.a. wel te handhaven blijkt.

Ze zullen zich niet zomaar landelijk willen laten piepelen lijkt me, wanneer de ogen op de steden zijn gericht in / op oudjaar.

Een erg terechte opmerking. Er wordt gezegd dat handhaven makkelijker wordt omdat op élke knal gehandhaaft kan worden. Maar dan moet je daar ook de capaciteit voor hebben. En ik denk dat dat never nooit gaat lukken. Dus om alles te handhaven zullen de politie en de gemeentelijke BOA’s het alleen maar fors drukker gaan krijgen. Hebben ze helemaal geen tijd om excessen aan te pakken en op het echte illegale vuurwerk te jagen.

En owja, waarom wilde men ook al weer een totaalverbod? Iets met lastenverlichting voor de politie toch??:bonk:
 
Daarom denk ik ook dat ze dit nu “gewoon zo” doen om de landelijke politiek te dwingen besluiten te gaan nemen ten faveure van verboden. Ze zullen echt nat gaan einde jaar is mijn verwachting. Zéker als blijkt dat op 31-12 de eerste “grote” dag zal zijn waar het uitgaansleven weer voluit gaat draaien. En dan in januari kunnen zeggen, zie je wel: we hebben er alles aan gedaan, nu is de landelijke politiek aan zet.

Die horeca maakt dit wel erg lastig voor politiek en politie; in beide gevallen (wel/niet an mass toegestaan) heeft enorme impact op de manier waarop te handhaven; bij geen horeca an mass open zal het straatleven nog wel wat intensiever zijn. Bij wel horeca lijkt me ook dat met de corona regels een utoptie om te handhaven..in combinatie met het vuurwerkverbod.
 
Een erg terechte opmerking. Er wordt gezegd dat handhaven makkelijker wordt omdat op élke knal gehandhaaft kan worden. Maar dan moet je daar ook de capaciteit voor hebben. En ik denk dat dat never nooit gaat lukken. Dus om alles te handhaven zullen de politie en de gemeentelijke BOA’s het alleen maar fors drukker gaan krijgen. Hebben ze helemaal geen tijd om excessen aan te pakken en op het echte illegale vuurwerk te jagen.

En owja, waarom wilde men ook al weer een totaalverbod? Iets met lastenverlichting voor de politie toch??:bonk:

Alle extra overuren voor de jaarwisseling worden momenteel ingezet bij de demonstraties van de boeren, demonstraties tegen corona etc. Het extra handhaven tijdens de jaarwisseling gaat dus gigantisch veel geld kosten, omdat veel wetshandhavers al aan hun max overuren zitten... :wink:
 
Een erg terechte opmerking. Er wordt gezegd dat handhaven makkelijker wordt omdat op élke knal gehandhaaft kan worden. Maar dan moet je daar ook de capaciteit voor hebben. En ik denk dat dat never nooit gaat lukken. Dus om alles te handhaven zullen de politie en de gemeentelijke BOA’s het alleen maar fors drukker gaan krijgen. Hebben ze helemaal geen tijd om excessen aan te pakken en op het echte illegale vuurwerk te jagen.

En owja, waarom wilde men ook al weer een totaalverbod? Iets met lastenverlichting voor de politie toch??:bonk:

en de knalcakes en normale cakes dan? Knallen die niet?
 
en de knalcakes en normale cakes dan? Knallen die niet?

Gelukkig knallen die wel, en goed soms ook. Maar bedoelde dat met een totaalverbod elke knal verboden is en dus ook op elke knal gehandhaafd kan worden wat vervolgens geen lastenverlichting voor de politie tot gevolg heeft :wink:
 
hoewel ik de behoefte aan discussie begrijp zou ik hem persoonlijk liever achteraf voeren dan nu. Het is een openbaar forum...
 
Ik ben wel benieuwd naar komende jaarwisseling.
Aangezien het voor die tijd onwaarschijnlijk is dat er al een vaccin is zullen grote feesten, kroegen en evenementen vast nog niet doorgaan.
Veel mensen zullen mogelijk oud en nieuw thuis vieren ipv op een feest. Ben benieuwd wat voor effect dit gaat hebben. Maar zoals Adriaan al zegt... 1 januari weten we het antwoord...
 
Omtrent de politie is het redelijk duidelijk. De korpschef heeft weinig met vuurwerk en heeft zich daarom uitgesproken voorstander te zijn van een verbod. Bij de rest van de politie is het heel erg verdeeld.

Ik volg uit interesse politievlogger Jan-Willem. In een van de video's draait hij in een grote stad een dienst tijdens de jaarwisseling mee. Tijdens de dienst worden hij en zijn collega's meerdere malen bestookt met vuurwerk. Hij geeft hierbij ook aan dat het de personen zijn en niet het vuurwerk, want in de video geeft hij ook aan dat er met bakstenen naar dienstauto's en collega's werd gegooit, wat dus niets met vuurwerk te maken heeft. Verderop in de video rijdt hij een wijk tegemoet waar redelijk wat (sier)vuurwerk wordt afgestoken en hij vond het prachtig en zelfs jammer dat hij verder moest met de dienst, gezien die graag nog wat mooie beelden van al dat vuurwerk had willen schieten.

De politie heeft niets aan het verbieden van een/het middel, enkel aan het aan-/oppakken van de veroorzakers van de overlast en het geweld tegen hulpverleners. De politie kan te weinig, gezien er een heterdaad nodig is en dat heel moeilijk is als het vanuit een groep gebeurt. Zij moeten dus de mogelijkheid hebben de gehele groep verantwoordelijk te stellen bij zulke incidenten. Hierdoor is het voor iedereen in de groep dus een risico, als ook maar 1 persoon uit die groep zulke streken uit haalt en is de kans groter dat de "bravere" personen uit die groep, de raddraaiers zelf al aanpakt of voorkomt dat dat gebeurt.

Met het verbieden van vuurwerk, lokaal of nationaal, benadeel je nog steeds jouw agenten, welke in dat geval nog steeds met gevaar voor eigen leven/kans op (ernstig) letsel, de straat op worden gestuurd en niemand wordt daar beter van. Als agenten meer opties hebben om het gedrag van raddraaiers te bestraffen, al dan niet via medeplichtigen (waardoor de kans groter is dat zij de dader erbij lappen), dan is de drempel al veel hoger voor mensen om dit soort gedrag te vertonen. Als jouw kammeraad in de cel zit omdat jij iets gedaan hebt, is het schuld gevoel toch enorm hoog (uitzonderingen daar gelaten)? Dan laat je het de volgende keer mogelijk (sneller) uit je hoofd.
 
Is er toevallig al een update over deze rechtszaak? Vanuit de gemeente nou al signalen gehoord dat het verbod er toch doorheen komt ondanks dat er waarschijnlijk geen grote vuurwerkshow rond de Erasmusbrug is door Corona. Misschien kan de BPN hier een update geven?
 
De straffen zijn te zwak, vandaag op tv een RECHTER die praat dat een klap of in elkaar geslagen worden de straf bepaald. ELKE vorm richting een persoon van ambulance,politie of wat dan ook moet keihard gestraft worden. Natuurlijk verschillen de situaties.. maar een taakstraf is te min voor zoiets. Minimaal 1 maand cel per actie. En vanaf daar hoger.
Of laat ze in een kolenmijn kool hakken met een pikhouweel voor 3 jaar. 16 uur per dag. op droog brood en water.
Deze rechtstaat is zwak, politie mag te weinig en mensen maken daar misbruik van. Daarbij moet je als burger zo iemand ook aan mogen pakken ? Zelfde dat een inbreker in mijn huis niet aangepakt mag worden ? Die heeft ook rechten ? Wat is er toch aan de hand.. in nederland.
In spanje hoef je dit niet te flikken.
 
Back
Bovenaan