Het vervelende van dit alles is toch dat wij geneigd zijn met emotie te kopen en verkopen. Een goede belegger is koelbloedig en houdt zich aan een strak plan. Wij simpele zielen hebben deze gave niet, tenminste de meeste van ons dan. Wanneer wij een coin als een gek zien stijgen dan hebben we het Fear To Miss Out syndroom en kopen dan vaak veel te duur in. Wanneer dan op dat moment de koers daalt, wat heel normaal is, dan zijn we bang alles te verliezen en verkopen de hele handel. Dit is juist waar de beleggers in principe ook op azen. Zij kopen laag in en verkopen weer wanneer het hoger staat. Wanneer zij dus een bepaalde coin kopen en deze daalt daarna hard, dan verkopen ze niet wat ze reeds bezitten maar kopen er dan juist meer van die coins bij. Laat ik voor de mensen die het verkeerd doen even een goed voorbeeld geven hoe het wel te doen.
Stel een bepaalde coin heeft een waarde van 1 euro en je koopt hiervan dan 1000 coins voor 1000,-. Hierna daalt de waarde naar 90 cent, dan koop je juist weer 1000 coins voor 900 euro. Ook wanneer deze daarna daalt naar 80 cent, dan koop je er weer 1000 stuks. Je hebt nu dus 3000 coins voor 2700 euro gekocht. Stel dan dat de waarde van deze coin weer stijgt naar 90 cent, dan is de totale waarde 2700,- en zie je dat je ondanks dat deze eerst daalde in waarde je wel al je inleg terug hebt. Alles boven de waarde van 90 cent is winst. Stel, de waarde stijgt weer naar 1 euro. Dan heb je 300 euro winst gemaakt.
De fout dat gemaakt wordt is dat de meeste mensen al hun geld in één keer investeren, dus in dit geval al meteen 3000 coins kopen voor 3000 euro. Wanneer dus bovenstaand voorbeeld volgt dan heb je na het hele proces van dalen en stijgen 0 euro verdient.
Mijn tip is dan ook, beleg in delen en geef niet meteen al je geld uit. Wanneer een aandeel (coin) in waarde stijgt dan haal je iedere keer een beetje geld eruit door iets daarvan te verkopen. Ben niet bang dat je te snel verkoopt, winst is namelijk winst en met het geld dat vrijkomt kun je, als de waarde weer daalt, extra aandelen/coins inkopen. Wanneer het aandeel in waarde daalt dan koop je iedere keer weer wat extra bij, wanneer deze dan licht stijgt dan maak je al winst. Raak dus niet in paniek wanneer waarde daalt en verkoop je aandelen niet! Vergeet niet de waarde zal dan wel minder zijn maar het aantal aandelen blijft wel gelijk en zoals iedereen wel weet gaat het altijd op en neer.
Ik zelf heb nu dan ook coins gekocht en ja, deze zijn nu in waarde gedaald, maar mijn intentie is niet, zoals vele van jullie misschien, om op korte termijn veel geld te verdienen. Ik ben van plan de komende 5 jaar iedere maand voor 200 euro coins bij te kopen en gok dus op een waardestijging na 5 jaar, of langer. Ik zelf heb de laatste 2 weken wat onderzoek gedaan naar welke coins nu echt iets van betekenis zou kunnen zijn. Ik zelf investeer enkel in de volgende munten (voor degene die geïnteresseerd zijn.)
Ethereum
Particl
Chainlink
Binance
Litecoin
Cardano