Bijna ton aan vuurwerkschade in Leiden

Pietje PYRO

VWC lid

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg he. Ook in dit artikel wordt meerdere malen naar illegaal vuurwerk gewezen en dan toch weer een verbod op consumenten vuurwerk willen 😲

• Like
Waarderingen: GMP
Wat ik mij afvroeg, als het landelijk vuurwerkverbod afgewezen wordt maar Leiden kiest er voor om het wel te doen zoals Rotterdam/Utrecht. Kan je daar dan tegen in bezwaar gaan omdat het verbod niet goed genoeg onderbouwd wordt?
Immers zijn de cijfers in Leiden niet zodanig slecht dat er noodzaak voor is, en als er democratisch gekozen personen landelijk nee zeggen, wat kan dan de reden zijn voor een verbod in Leiden.

Een verbod eisen om schade veroorzaakt door alles behalve legaal siervuurwerk, typisch weer #FAIL.
Elke schade is er 1 teveel, maar vind dit best mee vallen gezien de drukte qua meldingen.

Altijd nog minder kosten dan een flut showtje geven, en daarbij vraag ik me echt af hoe ze dit bepalen? een kapot bankje van afgelopen zomer ook lekker meegeteld.,

Wat ik mij afvroeg, als het landelijk vuurwerkverbod afgewezen wordt maar Leiden kiest er voor om het wel te doen zoals Rotterdam/Utrecht. Kan je daar dan tegen in bezwaar gaan omdat het verbod niet goed genoeg onderbouwd wordt?
Immers zijn de cijfers in Leiden niet zodanig slecht dat er noodzaak voor is, en als er democratisch gekozen personen landelijk nee zeggen, wat kan dan de reden zijn voor een verbod in Leiden.
Beste Pietje Pyro,

Dank voor uw mail. Het college wil, tenzij eerder een landelijk verbod wordt ingesteld, in 2027 een algeheel vuurwerkverbod instellen in Leiden. Het college is van plan om in de komende twee jaren de huidige vuurwerkvrije zones uit te breiden met twee grote gebieden: Dit jaar een uitbreiding met Leiden Zuidwest en in 2026 Leiden Zuidoost. Dit staat beschreven in het plan van aanpak Leiden vuurwerkvrij.

Op 22 maart heeft het college besloten om het plan is voor te leggen aan de raad voor wensen en bedenkingen (B en W-besluit nr. : PH-803-2025). Op https://leiden.parlaeus.nl/app/public/postin onder 'ingekomen stukken' kunt u het bijbehorende raadsvoorstel (RV 25.0024) en het plan van aanpak terugvinden. Dit betekent dat het College nog géén definitief besluit heeft genomen over het plan van aanpak Leiden vuurwerkvrij. Het plan wordt behandeld door raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid. Waarschijnlijk tijdens de commissievergadering op 22 mei, maar de agenda is nog niet vastgesteld. Daarbij kunnen bewoners inspreken en gaan raadsleden hun wensen en bedenkingen meegeven aan het College. Op basis van deze wensen en bedenkingen kan het College het plan aanpassen.

U bent van harte welkom om over dit thema in te spreken tijdens de commissievergadering. Meer informatie over inspreken en hoe u zich kunt aanmelden leest u hier: https://www.gemeenteraadleiden.nl/denkmee/inspreken-bij-raadscommissies . U kunt hier ook contact over opnemen met de Griffie.

Ik hoop hiermee uw vragen te hebben beantwoord.

Strak antwoord van de Leidense VVD-fractie ook, dat doen ze transparanter dan hun landelijke collega's

Voor de goede orde, de VVD stelde de vraag. Het antwoord komt van de beleidsmakers bij de gemeente Leiden. Met dat antwoord heb ik persoonlijk erg veel moeite.

Het komt er op neer dat ze het gaan verbieden, maar pas gaan handhaven totdat er een normverandering waarneembaar is.. Daarbij verwachten ze dat deze verandering vanzelf gebeurt.
Verbied het dan niet en wacht gewoon de landelijke politiek af.

Back
Bovenaan