Bij hoe veel kg vuurwerkopslag kan ontbinding van huurovereenkomst ontstaan?

Killuminati

VWC lid
Hallo allemaal,

Ik weet dat in Nederland een persoon maximaal 25kg vuurwerk mag opslaan thuis.

Nu weten we natuurlijk dat het bezit op illegaal vuurwerk sowieso verboden is. Maar mag de verhuurder een huurovereenkomst ontbinden als er sprake is van illegaal vuurwerk opslag tot 25kg?

Mvg

Ja dat mag.
Het is een strafbaar feit!.
Dus het mag.
Het licht er aan wat de wooningbouw er mee doet.
Als de politie geen melding maakt bij de woningbouw omdat hun het niet belangrijk of voornaam vinden dan komt de woningbouw er ook niet aan te pas.

Voor 5 plantjes mag je ook je huis uit en dat is iets minder gevaarlijk.

Gezien het feit we op een vuurwerkforum zitten en niet op een wietforum vind ik de opmerking misplaatst op de vraag.
Maar om toch even in te gaan op jouw reactie en er vanuitgaande dat het om buitenwiet gaat gezien je het getal 5 gebruikt, het aantal gedoogde planten, wordt je niet je huis uit gezet. Echter kan er wel een brief van de woningbouw komen dat bij herhaling je wel je huis uitgezet kan worden. Eigen ervaring :p

Ontopic: ik vermoed dat als je met illegaal vuurwerk wordt gepakt met een respectievelijke hoeveelheid bijvoorbeeld 100 cobra's of zinks of meer dan 5 flowerbeds je denk ik opzoek kan gaan naar nieuwe woonruimte. Ivm het in gevaar brengen van omwonenden en natuurlijk eigendom van een ander.

En niet bij cat 2 vuurwerk uit belgie, alleen bij prof vuurwerk uit the big five...

Denk dat je jezelf meer moet afvragen 'wil ik het risico lopen?' :wink:

Nee, die risico wil ik niet oplopen. Wel kan ik eigenlijk het vuurwerk gewoon in de kofferbak van mijn auto bewaren. Maar dan loop je weer de risico op dat de boel vochtig zal worden.

Vuurwerk en Nederland zijn toch 2 begrippen die niet echt samen gaan.
Denk dat je het risico niet moet lopen. De woningbouw kan moeilijk gaan doen ondanks het mag of niet.

Dat risico zou ik als ik jou was zeker niet nemen. Al wil ik niet het heilige boontje uithangen, ik heb toen ik jong was ook illegaal vuurwerk in huis gehad. Maar als je ziet wat voor narigheid ervan kan komen...

In het onderstaande verhaal gaat het om een grote hoeveelheid en gaat het om handel. Maar illegaal is illegaal. De verhuurder heeft het recht om het huurcontract te ontbinden. Aan jou de keuze of je dit risico wilt nemen.

Zero tolerance bij opslag van illegaal vuurwerk in woonwijk
Het is een algemeen bekend feit dat de opslag van een grote hoeveelheid vuurwerk risico’s meebrengt. De vuurwerkramp in Enschede heeft geleid tot een aanscherping van de regels voor onder meer opslag, verpakking, hoeveelheid en afstand tot kwetsbare objecten. Omdat de Nederlandse wet strenger is dan die in de ons omringende landen, is het vuurwerk dat hier wordt verkocht volgens liefhebbers minder spectaculair.

Nederlanders kopen daarom in België en Duitsland het hier verboden vuurwerk. Zo ook een huurder die dacht gemakkelijk geld te verdienen door voor bekenden over de grens een partij vuurwerk op te halen en tijdelijk bij hem thuis op te slaan. De opslag van vuurwerk is echter in strijd met de bestemming woonruimte en dus in strijd met de huurovereenkomst.

De casus
Voor vrienden uit de kroeg haalt huurder op een vrijdag met een speciaal daarvoor gehuurde boedelbak in België 47 rollen Chinese duizendklappers. Hij slaat de partij op in zijn garage, die aan het huis grenst, plaatst wat autobanden om de dozen heen, zeiltje erover, klaar. De bestelling zal echter niet zondag, maar pas maandag worden opgehaald. Op maandag staat de politie voor de deur en neemt de 900 kilo illegaal vuurwerk in beslag. In plaats van de verwachte fikse boete ontvangt huurder van de woningstichting een huuropzegging en krijgt hij twee weken de tijd om te vertrekken.

Huurder staat op de zwarte lijst en kan nergens anders in de gemeente een woning huren. Hij wil graag een tweede kans, maar ook een door buren georganiseerde handtekeningenactie brengt verhuurster niet op andere gedachten. Huurder heeft zijn eigen gezin en de buurt onacceptabel in gevaar gebracht door de partij explosieven te verbergen. De sanctie is dezelfde als voor betrapte wiettelers. De kantonrechter ontbindt de huurovereenkomst en stelt de termijn voor ontruiming op twee weken. Via een kort geding weet huurder twee maanden uitstel te krijgen. Verhuurster wil echter niet van uitstel weten en gaat in beroep.

Het oordeel van de rechter
Het hof is net als de kantonrechter van mening dat het vuurwerk niet is bestemd voor eigen gebruik, en het dus om bedrijfsmatige handel gaat. Dat het vuurwerk amateuristisch is vervoerd en opgeslagen doet daaraan niet af. De vraag die moet worden beantwoord, is of huurder door de opslag van vuurwerk zijn verplichtingen uit de huurovereenkomst niet is nagekomen en ontbinding van de huurovereenkomst om die reden gerechtvaardigd is.

Volgens de huurovereenkomst is de woning uitsluitend bestemd om te worden gebruikt voor woonruimte. Opslag van vuurwerk zoals in dit geval is in strijd met die bestemming en dus met de huurovereenkomst. Dit levert een wanprestatie op die niet meer ongedaan kan worden gemaakt. De woningstichting heeft een zwaarwegend belang bij een regulier en veilig gebruik van haar woningbestand in overeenstemming met de bestemming. Het belang van de huurder bij behoud woning is ook groot: hij staat op de zwarte lijst, kan moeilijk een sociale huurwoning in de omgeving vinden en een verhuizing heeft voor het gezin ingrijpende gevolgen. Die omstandigheden zijn echter niet zo bijzonder dat zij opwegen tegen het belang van de woningstichting bij ontbinding. Bovendien had huurder kunnen weten dat het houden van die hoeveelheid vuurwerk in strijd is met de woonbestemming en dat de huurovereenkomst op grond daarvan kon worden opgezegd. Huurder moet ontruimen.

(Uitspraak Gerechtshof Amsterdam van 20 september 2007, WR 2008, 55)

Bron: http://www.interveste.nl/suggeste/2008/zero-tolerance-bij-opslag-van-illegaal-vuurwerk-in-woonwijk

Het enige wat ik je kan meegeven:
Als je deze vraag stelt neem ik aan dat je erover twijfelt, bij twijfel zou ik het niet doen.
Ik ken je situatie niet, maar als je bijv. Ook een gezin hebt is vuurwerk het toch niet waard om dit risico te nemen.
Bij de woningbouw ligt het allemaal anders dan bij een koopwoning.
Neem een verstandige keuze:D.
Of je nou illegaal vuurwerk afsteekt of niet, het lijkt me niet handig voor de toekomst om een dergelijk risico als huurontbinding te nemen.
Zoek een mooie plek ervoor, of laat het links liggen is mijn advies.

Als de politie geen melding maakt bij de woningbouw omdat hun het niet belangrijk of voornaam vinden dan komt de woningbouw er ook niet aan te pas.

Tegenwoordig zijn er convenanten en wordt elk strafbaar feit gemeld.

er vanuitgaande dat het om buitenwiet gaat gezien je het getal 5 gebruikt, het aantal gedoogde planten, wordt je niet je huis uit gezet.

Zelfs 1 plant is illegaal in Nederland, ook een buitenplant.
In nagenoeg elk huurcontract wordt vermeld dat in of op het gehuurde, de teelt van hennep verboden is. Bij ontdekking volgt er altijd een procedure betreft ontbinding Huurovereenkomst.

Hallo allemaal,

Ik weet dat in Nederland een persoon maximaal 25kg vuurwerk mag opslaan thuis.

Nu weten we natuurlijk dat het bezit op illegaal vuurwerk sowieso verboden is. Maar mag de verhuurder een huurovereenkomst ontbinden als er sprake is van illegaal vuurwerk opslag tot 25kg?

Mvg

Deze vraag word niet zo maar gesteld dat weet iedereen hier wel, ik kan je uit ervaring vertellen dat het je niet waard is om dat risico te nemen. Het blijft niet alleen bij je huis er gaat veel meer kapot dan dat je nu maar kan bedenken, ik stond met heel mijn gezin op straat, je krijgt geen nieuwe woning en niemand wil je hebben als huurder, de rechtszaken duren meestal heel lang en de tijd naar de eerste zitting ook die tijd zal je moeten overbruggen en dan gaat het gewone leven zoals je het gewend bent niet meer, kost je je baan je relatie (huwelijk) gaat er aan kapot enz enz

Het grootste probleem bij vuurwerk liefhebbers die illegaal vuurwerk kopen en afsteken is dat ze denken dat gebeurt mij niet (dat dacht ik ook) altijd gezegd ik kijk wel uit mij pakken ze niet Fout iedereen zijn tijd komt is het niet dit jaar dan het jaar erop kortom de slimste vuurwerk stoker blijf van het illegaal af en koopt desnoods teveel legaal als je dan toch wat wil doen dat niet mag, het knalt misschien wel zachter maar de grote knal blijft je dan bespaart.

En over je vraag over de hoeveelheid dat is geen geschreven wet als de huurder vind dat een cobra al teveel is kan hij je eruit gooien, bij mij stond er niks beschreven in het huur contract daarover maar je behoord je te gedragen als huurder en of je dat hebt gedaan bepaald in eerste instantie de huurder, daarna kan je via een rechter proberen maar dan sta je al op straat met je spullen.

Het maakt niet uit of je legaal of illegaal vuurwerk hebt.Het ligt eraan waar je het opslaat.Maar ik snap jou wel,als het jarenlang goed gaat gebeurt mij niks.Zo zie je maar wat voor ellende je hier door kunt krijgen.

Wat ik in ieder geval weet is dat als er een politie-controle bij een van de freakwinkels in het nachtafhaalblok gedaan wordt dat alle partijen dan goed in de aap gelogeerd zijn.... :angry:

Ben er zomaar bang voor dat ze dat nog eens gaan doen de 29e december ofzo.

De politie controleerd hooguit steekproefgewijs of de winkel zich aan de regels houd. Ofterwijl of de winkel niet meer dan 25KG tegelijk meegeeft. Ik was in 2014 bij een winkel in de buurt en had daar 2 Cruel Tractions besteld. De winkelier vertelde mij dat ik niet in 1 keer meer dan 25KG mocht mee nemen en dat daar goed op werd gecontroleerd, dus ik moest heen en weer lopen om zo 2 Cruel Tractions mee te nemen. Geen probleem zo voor mij, aangezien 2 stuk toch niet in 1 keer te tillen waren.

Die 25KG regel was al een vooruitgang paar jaar geleden, maar het is alsnog een zeer achterhaalde regel. Natuurlijk moet je ergens grenzen stellen, maar 25KG is wel heel weinig. Al dat klei wat in cakes word verwerkt zorgt voor meer dan 90% van het gewicht.. en ja dan zit je al met 1 cakebox wel zo'n beetje aan het gewicht.

Waarom zou je het risico willen nemen?
Op oudjaarsdag doen ze echt niet moeilijk als je wat kilootjes meer legaal in huis hebt.
En het legale is nu haast net zo mooi als het illegale.
Bij twijfel niet doen en als je al twijfelt of je jouw huis kunt verliezen dan zou ik het al helemaal niet doen!

Back
Bovenaan