Op woensdag 21 mei waren Fred (moontan), Erik (kruitsnuiver) en ik uitgenodigd bij Wolff Vuurwerk te Twello. De deur werd opengedaan door Harry Puplichuizen en wij werden wederom hartelijk ontvangen. We konden direct doorlopen naar de vergaderruimte en tevens showroom waar wij werden verwelkomd door nog een werknemer die wij nog niet kenden. Dit bleek Lucas Shia te zijn, bij de naam herkende ik hem direct en al gauw werd duidelijk dat hij o.a. lid is van ons forum als zijnde @znpyro. Lucas loopt momenteel stage bij Wolff Vuurwerk en is bezig met zijn eindscriptie, hij is voor Wolff Vuurwerk een marktonderzoek aan het houden en maakt een enquete om zo de brug tussen de consument en de importeur te verkleinen, een zeer interessante opdracht dus.
Eerste indruk
Nadat Lucas zich had voorgesteld werd ons direct een kopje koffie aangeboden, intussen keken wij onze ogen uit naar de gigantische opstelling van nieuwe artikelen!
Op de tafel stonden tal van nieuwe cakes, maar langs de muren waren ook nog een flink aantal nieuwe pakketten opgesteld, zowel gemengde pakketten als pijlenpakketten. De Full Loaded Collection was ook opmerkelijk veranderd van uiterlijk, nog altijd herkenbaar als Full Loaded, maar het spreekt nu veel meer aan. Wij hebben foto's geschoten van de producten die uitgestald staan, maar wij mogen deze nog niet publiceren, daar zullen jullie nog even een aantal weken op moeten wachten.
Evaluatie 2007
Jeroen Boerkamp kwam na enkele minuten ook nog binnen en het gesprek begon natuurlijk over het jaar 2007, een jaar waarin Wolff Vuurwerk wederom gegroeid is, er waren meer verkooppunten bijgekomen voor Wolff en zij willen nu dan ook uitbreiden met de opslag in Twello. De levering en distributie is prima verlopen, iedereen werd netjes geleverd, de meeste producten waren genoeg op voorraad en het leveren was zelfs doorgegaan tot in de middag van 31 december, gewoon tot het laatste moment dus. Een goed teken, want leveringen zijn ontzettend belangrijk, dat hebben ze dan ook goed in de hand. De klantvriendelijkheid staat ook erg hoog bij Wolff Vuurwerk en om die ook in de laatste dagen van het jaar te bewaren, hebben ze bij iedere telefoon die in gebruik is iemand staan die hem kan beantwoorden, men zal dus altijd beantwoord worden, ook de laatste dagen.
Wolff heeft vorig jaar ook producttrainingen gehouden voor de winkeliers. De winkelier kon deze avond bijwonen en kreeg de basisinformatie van het vuurwerk gepresenteerd. Een extraatje om mee te geven aan de detaillist voor een goede verkoop en direct een leuke manier voor een goede band met hun afnemers. Een geslaagd project, want de reacties waren lovend en de certificaten die men aan het eind van de avond kregen, hingen ook weleens in de winkels.
Vragen van leden
Allereerst wilden wij de vragen voorleggen welke gesteld zijn door onze leden. De eerste vraag was van Shinji;
Hier was ons vermoeden goed, Wolff stuurt de afnemers namelijk helemaal niet in hun afname, daar is men vrij in. Een afnemer neemt vaak een bepaalde folder als keuze, in die folder staat een grote selectie van producten, meer informatie over de verschillende folders vind je *hier*. Het complete assortiment is simpelweg te groot, daarom hebben ze bij Wolff een selectie gemaakt voor de detaillist. De detaillist heeft daarbij de vrijheid om te bestellen wat hij wilt buiten de folder om, niemand is gebonden aan de folder die men kiest, zo ook de dealer bij jou in de buurt.
De mensen bij Wolff zijn hier niet van op de hoogte en kunnen daar dan ook niet op antwoorden.
Ook Wolff zal niet ontkomen aan de prijsstijgingen, maar niet alles zal stijgen. Wat Wolff ieder jaar doet en ook dit jaar weer heeft gedaan, is het bekijken van de prijs-/kwaliteitsverhouding, deze moet goed blijven. Door de stijgingen van de prijzen is er bij een aantal producten geen goede verhouding meer aanwezig, deze zijn dan ook uit het assortiment gehaald. Wolff wilt de consument goede kwaliteit voor een goede prijs aanbieden, dat is duidelijk.
Wolff heeft aangegeven dat er geen bewuste wijziging is gemaakt in het effect van de producten welke werden getoond op de demo of op Vuurwerktoko.nl. Zij zijn ook niet bekend met het feit dat een cake anders was qua effect dan wat zij tonen en noteerden het dan ook direct.
Men heeft er weleens aan gedacht, maar heeft nog geen grote markt hier in gezien. Dit jaar dus sowieso niet, wellicht volgend jaar dat ze dat idee meenemen.
Wetgeving
Ook bij Wolff hebben wij natuurlijk de wetgeving aangekaart met oog op 2010. Bij Wolff zijn ze ook bezig met het CE-keurmerk, de families worden gemaakt en later zullen de keuringen dan ook plaatsvinden, een enorme kostenpost, want Wolff kent vele families met hun assortiment.
Assortiment 2008
Zoals al eerder te lezen was, het assortiment voor dit jaar zal een flink aantal nieuwe en vernieuwde producten kennen. Een aantal labels vielen weer op, deze werden voorheen al een gebruikt op een andere cake, maar die zijn niet meer op de markt, nu komen zij terug als een compleet nieuw product. De nieuwe cakes zijn in alle maten en prijsklasses gemaakt, in alle segmenten komen er nieuwe producten. Bestaande cakes zoals de Heavy 3 en Stars over Paris zullen een uitbreiding kennen, hiervan is de prijs-/kwaliteitsverhouding erg goed en daar is Wolff zich dan ook van bewust en speelt daar op in.
De pakketten zijn er ook weer in alle maten, waar vorig jaar nog de pakketen 1, 2, 3, A, B, C etc. te vinden waren, kwamen ook de Blue Box en de Red Box nieuw op de markt. Op deze gekleurde boxen zal Wolff verder borduren met de overige pakketten, een heel strak en gekleurd rijtje pakketten is het resultaat.
Naast de gemengde pakketten zullen er ook een aantal nieuwe vuurpijl-pakketten op de markt komen. De pakketten worden telkens een stapje uitgebreider qua inhoud van pijlen en de grammen, hiermee zet Wolff een groot assortiment aan pijlenpakketten neer met een grote prijsrange, voor iedereen is er zo wel iets moois te koop.
Full Loaded zal ook enkele nieuwe producten kennen, de pakketten worden ook onder handen genomen, maar het voornaamste is nog wel het uiterlijk van de collectie. Het herkenbare blauwe uiterlijk zal niet verloren gaan, maar de producten spreken de consument op deze manier beter als zijnde goed vuurwerk, en dat mag ook zeker in de Full Loaded collectie.
Wij willen Wolff Vuurwerk hartelijk bedanken voor hun tijd en gastvrijheid, wij hebben genoten van het gesprek en zijn blij met de informatie die wij hebben mogen ontvangen. Wij zijn blij dat er vanuit de importeur veel interesse wordt getoond naar het forum en de consument die daar op zit en dat de vragen en opmerkingen serieus worden genomen. Wij kijken uit naar onze volgende afspraak en natuurlijk de demo van al dit moois.
Eerste indruk
Nadat Lucas zich had voorgesteld werd ons direct een kopje koffie aangeboden, intussen keken wij onze ogen uit naar de gigantische opstelling van nieuwe artikelen!

Evaluatie 2007
Jeroen Boerkamp kwam na enkele minuten ook nog binnen en het gesprek begon natuurlijk over het jaar 2007, een jaar waarin Wolff Vuurwerk wederom gegroeid is, er waren meer verkooppunten bijgekomen voor Wolff en zij willen nu dan ook uitbreiden met de opslag in Twello. De levering en distributie is prima verlopen, iedereen werd netjes geleverd, de meeste producten waren genoeg op voorraad en het leveren was zelfs doorgegaan tot in de middag van 31 december, gewoon tot het laatste moment dus. Een goed teken, want leveringen zijn ontzettend belangrijk, dat hebben ze dan ook goed in de hand. De klantvriendelijkheid staat ook erg hoog bij Wolff Vuurwerk en om die ook in de laatste dagen van het jaar te bewaren, hebben ze bij iedere telefoon die in gebruik is iemand staan die hem kan beantwoorden, men zal dus altijd beantwoord worden, ook de laatste dagen.
Wolff heeft vorig jaar ook producttrainingen gehouden voor de winkeliers. De winkelier kon deze avond bijwonen en kreeg de basisinformatie van het vuurwerk gepresenteerd. Een extraatje om mee te geven aan de detaillist voor een goede verkoop en direct een leuke manier voor een goede band met hun afnemers. Een geslaagd project, want de reacties waren lovend en de certificaten die men aan het eind van de avond kregen, hingen ook weleens in de winkels.
Vragen van leden
Allereerst wilden wij de vragen voorleggen welke gesteld zijn door onze leden. De eerste vraag was van Shinji;
Waarom verkopen ze paketten aan de dealers? Hiermee bedoel ik het volgende: Ik ken een beginnend Dynasty dealer, waar ik vorig jaar langs ben geweest om de super 500 en de sacred world te halen. Deze dealer moest mij teleurstellen, want deze cakes zaten niet in het pakket. Toen ik vroeg hoe dat zat, zei hij: Als ik die potten had willen hebben, had ik er ook een aantal moeten nemen, waar ik helemaal niet op zit te wachten. Hoe zit dat nou precies?
Hier was ons vermoeden goed, Wolff stuurt de afnemers namelijk helemaal niet in hun afname, daar is men vrij in. Een afnemer neemt vaak een bepaalde folder als keuze, in die folder staat een grote selectie van producten, meer informatie over de verschillende folders vind je *hier*. Het complete assortiment is simpelweg te groot, daarom hebben ze bij Wolff een selectie gemaakt voor de detaillist. De detaillist heeft daarbij de vrijheid om te bestellen wat hij wilt buiten de folder om, niemand is gebonden aan de folder die men kiest, zo ook de dealer bij jou in de buurt.

Ook heb ik nog een algemene vraag. Ons gewaardeerd forumlid Victor Wu, heeft een paar maanden geleden een post geplaatst over het verbod op het produceren van een aantal soorten vuurwerk, welke precies weet ik niet meer, maar het was nogal een lijst (misschien kan jij die post nog opdiepen, Fred?) Weten de heren van Wolff daarvan en zo ja, kunnen zij daar iets meer over vertellen.
De mensen bij Wolff zijn hier niet van op de hoogte en kunnen daar dan ook niet op antwoorden.
Er wordt een grote prijsstijging verwacht komend jaar. GBV anticipeert hier op door te beloven dat de prijzen niet meer dan 10% zullen stijgen, om het voor de consument realistisch te houden. Wat doet Wolff hier mee?
Ook Wolff zal niet ontkomen aan de prijsstijgingen, maar niet alles zal stijgen. Wat Wolff ieder jaar doet en ook dit jaar weer heeft gedaan, is het bekijken van de prijs-/kwaliteitsverhouding, deze moet goed blijven. Door de stijgingen van de prijzen is er bij een aantal producten geen goede verhouding meer aanwezig, deze zijn dan ook uit het assortiment gehaald. Wolff wilt de consument goede kwaliteit voor een goede prijs aanbieden, dat is duidelijk.
Afgelopen jaarwisseling heb ik een hoop producten gekocht, ervan uitgaande dat de effecten overeenkomen met de filmpjes die op www.vuurwerktoko.nl staan. Blijkbaar een fout, want de effecten op de filmpjes komen (bij sommige producten) helemaal niet overeen met de effecten die mijn cakes gaven! Hoe kan dit?
Wolff heeft aangegeven dat er geen bewuste wijziging is gemaakt in het effect van de producten welke werden getoond op de demo of op Vuurwerktoko.nl. Zij zijn ook niet bekend met het feit dat een cake anders was qua effect dan wat zij tonen en noteerden het dan ook direct.
Leg bij iedere importeur voorstellen over aparte (day-time) cakes neer: confettiblasters, parachutes, smoke, hummers etc.
Vraag of cakes met die effecten mogelijk zijn?
Men heeft er weleens aan gedacht, maar heeft nog geen grote markt hier in gezien. Dit jaar dus sowieso niet, wellicht volgend jaar dat ze dat idee meenemen.

Wetgeving
Ook bij Wolff hebben wij natuurlijk de wetgeving aangekaart met oog op 2010. Bij Wolff zijn ze ook bezig met het CE-keurmerk, de families worden gemaakt en later zullen de keuringen dan ook plaatsvinden, een enorme kostenpost, want Wolff kent vele families met hun assortiment.
Assortiment 2008
Zoals al eerder te lezen was, het assortiment voor dit jaar zal een flink aantal nieuwe en vernieuwde producten kennen. Een aantal labels vielen weer op, deze werden voorheen al een gebruikt op een andere cake, maar die zijn niet meer op de markt, nu komen zij terug als een compleet nieuw product. De nieuwe cakes zijn in alle maten en prijsklasses gemaakt, in alle segmenten komen er nieuwe producten. Bestaande cakes zoals de Heavy 3 en Stars over Paris zullen een uitbreiding kennen, hiervan is de prijs-/kwaliteitsverhouding erg goed en daar is Wolff zich dan ook van bewust en speelt daar op in.
De pakketten zijn er ook weer in alle maten, waar vorig jaar nog de pakketen 1, 2, 3, A, B, C etc. te vinden waren, kwamen ook de Blue Box en de Red Box nieuw op de markt. Op deze gekleurde boxen zal Wolff verder borduren met de overige pakketten, een heel strak en gekleurd rijtje pakketten is het resultaat.
Naast de gemengde pakketten zullen er ook een aantal nieuwe vuurpijl-pakketten op de markt komen. De pakketten worden telkens een stapje uitgebreider qua inhoud van pijlen en de grammen, hiermee zet Wolff een groot assortiment aan pijlenpakketten neer met een grote prijsrange, voor iedereen is er zo wel iets moois te koop.
Full Loaded zal ook enkele nieuwe producten kennen, de pakketten worden ook onder handen genomen, maar het voornaamste is nog wel het uiterlijk van de collectie. Het herkenbare blauwe uiterlijk zal niet verloren gaan, maar de producten spreken de consument op deze manier beter als zijnde goed vuurwerk, en dat mag ook zeker in de Full Loaded collectie.
Wij willen Wolff Vuurwerk hartelijk bedanken voor hun tijd en gastvrijheid, wij hebben genoten van het gesprek en zijn blij met de informatie die wij hebben mogen ontvangen. Wij zijn blij dat er vanuit de importeur veel interesse wordt getoond naar het forum en de consument die daar op zit en dat de vragen en opmerkingen serieus worden genomen. Wij kijken uit naar onze volgende afspraak en natuurlijk de demo van al dit moois.
Laatst bewerkt door een moderator: