Maandag 16 februari 2009 waren wij om 10:00 uitgenodigd bij Wolff Vuurwerk te Twello. Bij aankomst even een fotootje geschoten van het pand en we werden letterlijk met open armen ontvangen door Lucas, de nieuwe vaste medewerker bij Wolff, dit was tevens zijn eerste dag.

Bij binnenkomst was het direct weer een gezellig weerzien met Harry, Jeroen en Lucas en de spullen werden gepakt om in de kantoorruimte te gaan zitten. De koffie en koekjes werden gehaald en het gesprek begon natuurlijk hoe het met elkaar ging en dat het erg leuk was om Lucas dit keer als vaste medewerker te zien. Bij ons bezoek aan Wolff in mei vorig jaar was Lucas er ook bij, destijds als stagair.
Het was nog zeer vroeg in het jaar en op enkele dummies na stond er nu helemaal niets uitgestald, maar wel lagen er hele stapels folders en hingen er wat belangrijke krantenknipsels. Het meest interessante artikel wat er hing was "Politie gaat soepel om met Duits vuurwerk", wij hebben een fragment uit het volledige artikel online staan. Direct was dit het onderwerp van gesprek, want hoe kan het zo zijn dat we illegaal vuurwerk nu gewoon toe gaan staan? Het is duidelijk gebleken dat winkeliers aan de Duitse grens veel last hadden hiervan en door deze berichtgeving op de 2e verkoopdag zijn er nog veel meer mensen naar Duitsland gereden voor hun vuurwerk. De vraag was hoe dit moet worden tegen gegaan, maar ook wij konden hier weinig bij helpen, als de politie en media dergelijke zaken verspreiden, is er weinig aan te doen. Duidelijk is dat mensen puur gaat voor goedkoop vuurwerk, want kwalitatief haalt het vuurwerk het niet bij Nederlands vuurwerk.
Wolff 2008
Na lang gesproken te hebben over dit probleem hebben we ook de rest van 2008 geëvalueerd, duidelijk was dat Wolff weer goed heeft gedraaid en 2008 positief heeft af kunnen ronden. Het was een jaar waarin de productie tijdelijk werd stilgelegd vanwege de Olymische Spelen, een jaar waarin er eerder nieuwe producten moesten worden gekozen en gemaakt en het jaar waarin de transport na de periode van stilleggen allemaal goed moest verlopen om alles op tijd in Nederland te hebben. Het is allemaal gelukt en er zijn weer zeer veel positieve ervaringen met de producten geweest, dit was ook op de demo al het geval.
De demo was in 2008 erg mooi, producten werden per stuk getoond en als toetje werd er een grote finale geschoten. Normaal gesproken werd dit gedaan vanaf 2 posten en werd alles snel achter elkaar aangestoken, maar in 2008 zijn er 4 posten gebruikt en werden de producten opvolgend aangestoken. Hierdoor was de finale heftig, maar ook een stuk langer als normaal. De film van de finale toonde al aan dat wij hebben genoten, wij hebben staan juichen en springen, wat was het gaaf! Ook Harry en Jeroen waren enthousiast over de demo, veel positieve reacties, zeker geslaagd.
Wolff evalueert al jaren met hun dealers over de verkoopdagen, in een enquete worden aan de dealers ruim 20 vragen gesteld, zo ook in 2008/2009. De winkeliers konden aangeven wat zij hebben ervaren en hoe zij over bepaalde dingen dachten. De vragen gingen over alles m.b.t. de verkoopdagen, van gemiddelde bestingsbedragen tot reacties op de producten, hieruit kan een mooie analyse worden gemaakt. De respons was hoog, zeker 60-70% heeft een respons gegeven, een goed indicatie vanuit de winkeliers voor Wolff om mee te nemen in 2009. Wolff evalueert met haar dealers onder het motto; “een goed vuurwerkjaar begint 1 januari”.
Producten 2009
Harry en Jeroen hebben uiteraard alweer nagedacht over bepaalde artikelen die ze dit jaar op willen nemen in het assortiment, maar ook wij werden gevraagd voor enkele suggesties. Uit het topic voor "Vragen aan Wolff Vuurwerk" bleek dat er o.a. interesse is naar meer cakes in fan-shape, dit hebben wij ook direct meegegeven als idee. Wij hebben nog een paar suggesties gedaan qua effecten die geliefd zijn bij de vuurwerkliefhebbers en Lucas zal hier ook zeker zijn steentje bijdragen aangezien hij ook al jaren meeleest en meeschrijft op fora.
In maart gaan Jeroen en Harry voor de 1e keer dit jaar weer naar China om nieuwe producten te bekijken en te beoordelen of ze goed genoeg zijn om op te nemen in het assortiment. Wolff bezoekt China zo'n 3 tot 6 keer per jaar, het is afhankelijk van het werk dat kan worden gedaan tijdens zo'n bezoek natuurlijk.
Zodra er nieuwtjes bekend zijn, gaan wij weer op bezoek bij Wolff om wat leuke informatie aan jullie te kunnen brengen.
Prijzen 2009
Altijd interessant is het gegeven wat de prijzen zullen doen het komende jaar. Harry gaf direct aan dat het te vroeg is om daar uitspraken over te doen, de productiekosten schommelen vaak en de koers van de dollar is ook veel bepalend in de prijzen. Daarbij word de vuurwerkmarkt in China steeds belangrijker, de export is nog maar een 30% van de totale productie, Chinezen krijgen hierdoor een grotere machtspositie en dat zal de prijzen zeker kunnen beïnvloeden. Ook de transportkosten zijn wisselend, in de haven ontstaat een grote machtspositie vanwege de meerdere havens die gesloten zijn voor export van vuurwek, hierdoor kunnen zij enorme bedragen vragen.
Het zal dus pas later dit jaar duidelijk worden wat de omstandigheden zijn en welke stijgingen en dalingen van er op Wolff af komen, tot die tijd is het onzeker. Zodra wij meer weten, plaatsen we het hier op het forum.
Giant
Een product welke in 2008 op de markt verscheen zonder dat er echt duidelijkheid over was wat voor een product het nou was, is de Giant. Hij was maar op enkele punten verkrijgbaard en enkele winkels hadden ze als prijzen voor prijsvragen ingezet, daar was hij ook voor bedoeld. Aan deze cake werd geen advies verkoopprijs gehangen door Wolff, het was bedoeld als promotie voor winkels, die konden ze weggeven met prijsvragen en als gratis vuurwerk bij mega grote bestedingsbedragen. In het topic over de Giant werd al snel duidelijk dat er prijzen gevraagd werden van €125,-, iets waar velen over struikelden, want dergelijke prijzen kende men helemaal niet van Wolff. Duidelijk is nu dat Wolff nooit een prijs ervoor heeft gezet, winkeliers hebben dit zelf gedaan, wij zijn blij dat dit opgehelderd is.
Vragen van de leden
Er waren weinig vragen van leden om mee te nemen, het ging vooral om de vraag naar producten in bepaalde shapes of met bepaalde effecten, deze hebben wij allemaal doorgegeven zoals ook hierboven al te lezen was. De vragen die er verder nog waren zijn door medewerker Lucas reeds beantwoord in het topic "Vragen aan Wolff Vuurwerk". Wij hebben gevraagd of Lucas een dergelijke taak op zich kan nemen, hierdoor worden vragen nog sneller en directer beantwoord.
Wolff is in ieder geval erg blij met de gedachte dat Vuurwerkcrew en haar leden Wolff een warm hart toe dragen en ook meedenken in het aangeven van ideën voor nieuwe artikelen/effecten. Wolff gelooft in “input” van dealers en gebruikers, zo blijven ze scherp op vragen en wensen vanuit de markt.
Wolff is erg trots op de successen in de afgelopen jaren op de verschillende vuurwerkfora en zal haar uiterste best doen deze positie te continueren.
Wij hebben weer erg veel plezier gehad deze dag, het werd een leuk gesprek van ruim 3.5 uur! De informatie voor 2009 komt in ieder geval later dit jaar nog volop aan de orde en wij houden daarover contact met Wolff, zodra er wat bekend is, zullen wij een nieuw bezoek brengen.
Wij bedanken Harry, Jeroen en Lucas voor dit gezellige gesprek en de gastvrijheid. Wij kijken uit naar ons volgende bezoek waar wij meer te weten zullen komen over nieuwe producten, tot dan!



Bij binnenkomst was het direct weer een gezellig weerzien met Harry, Jeroen en Lucas en de spullen werden gepakt om in de kantoorruimte te gaan zitten. De koffie en koekjes werden gehaald en het gesprek begon natuurlijk hoe het met elkaar ging en dat het erg leuk was om Lucas dit keer als vaste medewerker te zien. Bij ons bezoek aan Wolff in mei vorig jaar was Lucas er ook bij, destijds als stagair.
Het was nog zeer vroeg in het jaar en op enkele dummies na stond er nu helemaal niets uitgestald, maar wel lagen er hele stapels folders en hingen er wat belangrijke krantenknipsels. Het meest interessante artikel wat er hing was "Politie gaat soepel om met Duits vuurwerk", wij hebben een fragment uit het volledige artikel online staan. Direct was dit het onderwerp van gesprek, want hoe kan het zo zijn dat we illegaal vuurwerk nu gewoon toe gaan staan? Het is duidelijk gebleken dat winkeliers aan de Duitse grens veel last hadden hiervan en door deze berichtgeving op de 2e verkoopdag zijn er nog veel meer mensen naar Duitsland gereden voor hun vuurwerk. De vraag was hoe dit moet worden tegen gegaan, maar ook wij konden hier weinig bij helpen, als de politie en media dergelijke zaken verspreiden, is er weinig aan te doen. Duidelijk is dat mensen puur gaat voor goedkoop vuurwerk, want kwalitatief haalt het vuurwerk het niet bij Nederlands vuurwerk.
Wolff 2008
Na lang gesproken te hebben over dit probleem hebben we ook de rest van 2008 geëvalueerd, duidelijk was dat Wolff weer goed heeft gedraaid en 2008 positief heeft af kunnen ronden. Het was een jaar waarin de productie tijdelijk werd stilgelegd vanwege de Olymische Spelen, een jaar waarin er eerder nieuwe producten moesten worden gekozen en gemaakt en het jaar waarin de transport na de periode van stilleggen allemaal goed moest verlopen om alles op tijd in Nederland te hebben. Het is allemaal gelukt en er zijn weer zeer veel positieve ervaringen met de producten geweest, dit was ook op de demo al het geval.
De demo was in 2008 erg mooi, producten werden per stuk getoond en als toetje werd er een grote finale geschoten. Normaal gesproken werd dit gedaan vanaf 2 posten en werd alles snel achter elkaar aangestoken, maar in 2008 zijn er 4 posten gebruikt en werden de producten opvolgend aangestoken. Hierdoor was de finale heftig, maar ook een stuk langer als normaal. De film van de finale toonde al aan dat wij hebben genoten, wij hebben staan juichen en springen, wat was het gaaf! Ook Harry en Jeroen waren enthousiast over de demo, veel positieve reacties, zeker geslaagd.
Wolff evalueert al jaren met hun dealers over de verkoopdagen, in een enquete worden aan de dealers ruim 20 vragen gesteld, zo ook in 2008/2009. De winkeliers konden aangeven wat zij hebben ervaren en hoe zij over bepaalde dingen dachten. De vragen gingen over alles m.b.t. de verkoopdagen, van gemiddelde bestingsbedragen tot reacties op de producten, hieruit kan een mooie analyse worden gemaakt. De respons was hoog, zeker 60-70% heeft een respons gegeven, een goed indicatie vanuit de winkeliers voor Wolff om mee te nemen in 2009. Wolff evalueert met haar dealers onder het motto; “een goed vuurwerkjaar begint 1 januari”.
Producten 2009
Harry en Jeroen hebben uiteraard alweer nagedacht over bepaalde artikelen die ze dit jaar op willen nemen in het assortiment, maar ook wij werden gevraagd voor enkele suggesties. Uit het topic voor "Vragen aan Wolff Vuurwerk" bleek dat er o.a. interesse is naar meer cakes in fan-shape, dit hebben wij ook direct meegegeven als idee. Wij hebben nog een paar suggesties gedaan qua effecten die geliefd zijn bij de vuurwerkliefhebbers en Lucas zal hier ook zeker zijn steentje bijdragen aangezien hij ook al jaren meeleest en meeschrijft op fora.
In maart gaan Jeroen en Harry voor de 1e keer dit jaar weer naar China om nieuwe producten te bekijken en te beoordelen of ze goed genoeg zijn om op te nemen in het assortiment. Wolff bezoekt China zo'n 3 tot 6 keer per jaar, het is afhankelijk van het werk dat kan worden gedaan tijdens zo'n bezoek natuurlijk.
Zodra er nieuwtjes bekend zijn, gaan wij weer op bezoek bij Wolff om wat leuke informatie aan jullie te kunnen brengen.
Prijzen 2009
Altijd interessant is het gegeven wat de prijzen zullen doen het komende jaar. Harry gaf direct aan dat het te vroeg is om daar uitspraken over te doen, de productiekosten schommelen vaak en de koers van de dollar is ook veel bepalend in de prijzen. Daarbij word de vuurwerkmarkt in China steeds belangrijker, de export is nog maar een 30% van de totale productie, Chinezen krijgen hierdoor een grotere machtspositie en dat zal de prijzen zeker kunnen beïnvloeden. Ook de transportkosten zijn wisselend, in de haven ontstaat een grote machtspositie vanwege de meerdere havens die gesloten zijn voor export van vuurwek, hierdoor kunnen zij enorme bedragen vragen.
Het zal dus pas later dit jaar duidelijk worden wat de omstandigheden zijn en welke stijgingen en dalingen van er op Wolff af komen, tot die tijd is het onzeker. Zodra wij meer weten, plaatsen we het hier op het forum.
Giant
Een product welke in 2008 op de markt verscheen zonder dat er echt duidelijkheid over was wat voor een product het nou was, is de Giant. Hij was maar op enkele punten verkrijgbaard en enkele winkels hadden ze als prijzen voor prijsvragen ingezet, daar was hij ook voor bedoeld. Aan deze cake werd geen advies verkoopprijs gehangen door Wolff, het was bedoeld als promotie voor winkels, die konden ze weggeven met prijsvragen en als gratis vuurwerk bij mega grote bestedingsbedragen. In het topic over de Giant werd al snel duidelijk dat er prijzen gevraagd werden van €125,-, iets waar velen over struikelden, want dergelijke prijzen kende men helemaal niet van Wolff. Duidelijk is nu dat Wolff nooit een prijs ervoor heeft gezet, winkeliers hebben dit zelf gedaan, wij zijn blij dat dit opgehelderd is.
Vragen van de leden
Er waren weinig vragen van leden om mee te nemen, het ging vooral om de vraag naar producten in bepaalde shapes of met bepaalde effecten, deze hebben wij allemaal doorgegeven zoals ook hierboven al te lezen was. De vragen die er verder nog waren zijn door medewerker Lucas reeds beantwoord in het topic "Vragen aan Wolff Vuurwerk". Wij hebben gevraagd of Lucas een dergelijke taak op zich kan nemen, hierdoor worden vragen nog sneller en directer beantwoord.

Wolff is in ieder geval erg blij met de gedachte dat Vuurwerkcrew en haar leden Wolff een warm hart toe dragen en ook meedenken in het aangeven van ideën voor nieuwe artikelen/effecten. Wolff gelooft in “input” van dealers en gebruikers, zo blijven ze scherp op vragen en wensen vanuit de markt.
Wolff is erg trots op de successen in de afgelopen jaren op de verschillende vuurwerkfora en zal haar uiterste best doen deze positie te continueren.
Wij hebben weer erg veel plezier gehad deze dag, het werd een leuk gesprek van ruim 3.5 uur! De informatie voor 2009 komt in ieder geval later dit jaar nog volop aan de orde en wij houden daarover contact met Wolff, zodra er wat bekend is, zullen wij een nieuw bezoek brengen.
Wij bedanken Harry, Jeroen en Lucas voor dit gezellige gesprek en de gastvrijheid. Wij kijken uit naar ons volgende bezoek waar wij meer te weten zullen komen over nieuwe producten, tot dan!