We gaan even terug in de tijd haha, en wel naar 28 augustus 2009, de dag dat Fred en ik ons eerste bezoek aan Lesli Vuurwerk zouden brengen. Al een paar jaar hebben wij gevraagd of dit mogelijk was en helaas kwam het er maar niet van, de demo's waren wij er echter wel altijd bij. Tot dit jaar dus, er is een nieuwe werknemer bij gekomen die tevens tot de beschikking staat van websites; Barnt Masselink. Barnt is 22 jaar en draait inmiddels 7 jaar mee bij Lesli, voorheen voornamelijk met werken in de bunkers en als orderpicker. Nu heeft Barnt een PR-functie gekregen en contact met websites valt daar dus ook onder.
Barnt, onze PR-man
De 28ste augustus was een drukke dag, wij hadden die dag 3 bezoeken en Lesli was ons tweede bezoek van die dag en stond gepland om 14:00. Wij kwamen om 13:00 al in Lichtenvoorde aan en na een bezoekje aan de plaatselijke snackbar, was het nog 2 minuutjes rijden naar Lesli. Althans, dat zei de TomTom haha, want Lesli was verhuisd en het pand waar ze eerst zaten hadden we zo gevonden, maar het nieuwe pand nog niet... Even rondgereden, het bleek toch eigenlijk bijna om de hoek te zijn haha. Ruim op tijd aangekomen was het even wachten op Barnt.
Barnt kwam al na enkele minuten en na elkaar even voorgesteld te hebben, nam hij ons direct mee naar de tijdelijke showroom waar de dummies van de nieuwe producten ook al uitgestald stonden!
Barnt ging even wat te drinken regelen en wij namen alvast een kijkje bij de dummies, want ja, o.a. de PyroShopper lijn kenden we nog niet en dit was onze eerste kennismaking. Toen Barnt terug kwam, zijn we even lekker gaan zitten en hebben we onszelf even goed voorgesteld, want wij kwamen hier voor het eerst, ook voor Barnt was het compleet nieuw en wij waren erg blij dat het eindelijk is gelukt! Barnt was ook enthousiast en zal in de toekomst nog veel in contact staan met VWC, leuk om te horen en het gesprek kon beginnen. 

Lesli 2008
Uiteraard hebben we eerst gevraagd hoe het jaar 2008 is verlopen en daarover waren ze uiterst positief. Het vuurwerk was goed ontvangen, de verschillende acties zoals die met de Gouden Wikkel en natuurlijk de Wensijl waren een groot succes. De verkoop was ondanks de recessie gewoon goed doorgegaan en inkopen via de online webwinkel was ook dit jaar weer enorm gestegen en zal dan ook veel aandacht krijgen in 2009.
Wij waren ook benieuwd hoe het jaar wordt afgesloten met oog op de afnemers. Lesli heeft meerdere vertegenwoordigers en zij evalueren met hun eigen klanten, werkelijk álle afnemers worden bezocht voor een evaluatie. De punten uit deze evaluatie worden als zeer belangrijk beschouwd en dit wordt dan ook meegenomen in het volgende jaar.
Lesli kende vorig jaar een marktaandeel van 30%, puur gekomen door een pull-strategie die zij toepassen op de markt. Dit houdt in dat ze de interesse in vuurwerk van Lesli bij de consument opwekken, zij gaan als klanten bij de winkels vragen om vuurwerk van Lesli, hierop gaat de winkel op zijn beurt naar Lesli toe en komt er een deal tot stand. Lesli is blij met dit gegeven en vinden het marktaandeel van 30% voldoende, echter zijn er nog altijd plekken waar zij nog geen klanten hebben en in die gebieden willen ze uiteraard nog steeds nieuwe klanten erbij krijgen.

Lesli 2009
Ons eerste bezoek was dus in het nieuwe pand van Lesli, het pand werd momenteel echter nog gedeeld samen met een ander bedrijf. Het andere bedrijf zal in 2010 uit het pand vertrekken en Lesli zal het hele pand dan inrichten naar hun eigen bedrijf, de verwachting is dat binnen een jaar alles in het nieuwe pand zal zitten en het oude pand niet meer gebruikt zal worden. Wij zaten nu dan ook in een tijdelijke showroom, deze zal nog veel uitgebreider worden.
We hadden inmiddels al vernomen dat er nieuwe collecties zouden komen zoals de lijnen PyroShopper, Talk of the Town en Whisperz. Natuurlijk waren wij erg benieuwd naar de feiten over deze lijnen en eventuele informatie. Zoals gezegd, de dummies van de PyroShopper serie stonden al uitgestald en vielen op tussen het vele andere vuurwerk, strak en opvallend label met herkenbare en makkelijke namen.
Talk of the Town en Whisperz zijn de eigen lijnen voor de vestigingen van de Welkoop en Boerenbond. De labels zijn zelf ontworpen, Whisperz is een lijn met 4 producten van "stil vuurwerk", echt gericht op de doelgroep van de Welkoop/Boerenbond, want die hebben veel met dieren e.d. Talk of the Town kent 10 producten en dit is een volledige lijn met een fontein, een fluitbak, kleine cakes en ook 500grams cakes
Inmiddels is er al het e.e.a. aan informatie bekend over de beide lijnen en zelfs enkele films zijn er al te vinden.
PyroShopper, een nieuwe lijn die overal te koop kan worden aangeboden, zolang de winkel het maar wilt voeren. Deze lijn ken 25 artikelen, zowel grondbloemen en kleine single shots, als cakes tot 500 gram. Deze lijn is echt op de markt gebracht door Lesli om ermee te knallen, want de producten in deze lijn hebben maximaal een prijs van €49,95, alles dus onder de 50 euro. Dit is een antwoord op de vele reacties over de relatief hoge prijzen die Lesli hanteert in de andere lijnen. Leuk feitje om te horen is dat vooral de fora hier aandeel in hebben gehad, echt een antwoord aan de liefhebbers dus!
Inmiddels hebben we alles op de demo kunnen zien en staat alles online op het forum.

In de bestaande collecties zijn natuurlijk ook de nodige toevoegingen gemaakt en ook zijn er enkele labels aangepast. Zo is het uiterlijk veranderd in de Royal Class serie, ook deze werden al getoond in de showroom en vallen meer op dan de oude labels. De in 2008 geïntroduceerde lijn Fun for Fans met de voetbal-vuurwerkpakketten, krijgt dit jaar ook weer een uitbreiding. Het concept bleek een succes en dit jaar zijn er weer enkele clubs bij gekomen die er wel wat in zagen.
Dit jaar komt Lesli tevens met dé aansteeklont, een aansteeklont met een geweven omhulsel waardoor de lont stevig is en niet buigt, maar ook langer brandt. Zij hebben van het bedrijf dat dit had ontworpen de gehele voorraad opgekocht en in de bunkers stonden dan ook pallets vol met lonten, lege dozen en ook pallets met reeds klaargemaakte dozen voor de verkoop.

Prijzen en acties 2009
Een veelbesproken onderwerp bij Lesli zijn de prijzen, veel mensen vinden ze te hoog in verhouding tot wat je krijgt. De laatste jaren zijn de prijzen op de markt gestegen en dit jaar zien we toch vaker dat prijzen voornamelijk gelijk blijven. Ook Lesli geeft aan dat de prijzen dit jaar over het geheel niet veel duurder worden.
Dit jaar hoeven we naast de Wenspijl geen acties van Lesli te verwachten. Vorig jaar heeft Lesli meerdere acties gedaan waaronder die van de Gouden Wikkel en hoewel dat een succes bleek, waren dit forse investeringen en die houden ze dit jaar achterwege, daarvoor in de plaats is er wel een "budgetlijn" gekomen.
Rondleiding
Na ons gesprek kregen we van Barnt nog een rondleiding door het nieuwe pand, de afdelingen en tot slot een groot bunkercomplex. Allereerst hebben wij dus de verschillende afdelingen gezien binnen het pand, deze waren nog niet ingericht zoals dat moet gaan worden, maar alle afdelingen hadden hun eigen stekje. Achter het pand werd ons even getoond wat de bedoeling was voor een nieuwe opslag, want dat is een doel van deze verhuizing. Lesli wil uitbreiden met een bunkercomplex van maar liefst 1.200.000 (1,2 miljoen) kilo! Hieronder komt dan een waterbassin met een inhoud van maar liefst 1.000.000 (1 miljoen) liter water. Een enorme uitbreiding natuurlijk welke logistiek erg belangrijk zal zijn en hiermee willen ze de opslag in Duitsland opheffen. Echter blijkt inmiddels al bezwaar te zijn tegen deze uitbreiding, wij zijn benieuwd hoe dat af gaat lopen.

Hierna zijn wij doorgereden naar het bunkercomplex van Lesli in Lichtenvoorde. Bekend terrein voor Barnt dus, hij wist ons dan ook echt alles uit te leggen en heeft ons heel wat bunkers laten zien. Om aan te geven of er vuurwerk in de bunker ligt, werkt men hier met borden met aan de ene kant een zonnetje en de andere kant een explosie-teken, moge duidelijk zijn welke plaatje wordt gebruikt als hij juist leeg of gevuld is.
Er stond een flinke partij vuurwerk in de bunkers, altijd gaaf om te zien en ook de sprinklerinstallatie werd getoond, ook hier natuurlijk een enorme pomp, want het is dan ook een flink terrein. Naast het terrein ligt tevens een vijver waar ook water vandaan wordt gehaald wanneer dat dus nodig zal zijn.


Alle foto's van onze dag, met veel foto's van de bunkers, zijn *hier* te vinden.
Lesli-Museum?
In de tijdelijke showroom stonden kisten van heel wat jaren terug waar het vuurwerk destijds in aangeleverd werd. Ook waren er de nodige oude exemplaren aanwezig zoals kanonslagen uit 1981, uiteraard wekte dit onze interesse.
Wij hebben gevraagd of hier meer materiaal van was en dit was zeker het geval, bij de verhuizing zal alles worden opgeruimd en komt er ongetwijfeld het e.e.a. naar boven. Er is dan ook sprake van een heus Lesli-museum die zij echt in willen richten met het nostalgische vuurwerk.
Wij zijn erg benieuwd en kijken er naar uit om hier een kijkje te nemen als het zover is.
Wij hebben een ontzettend leuke dag gehad en ons eerste bezoek aan Lesli was een succes. Wij bedanken Lesli Vuurwerk met in het bijzonder Barnt voor het gastvrije ontvangst en de leuke en informatieve middag. In 2010 gaan we zeker weer op bezoek en dan zal alles ingericht zijn, wij kijken er naar uit!

Barnt, onze PR-man
De 28ste augustus was een drukke dag, wij hadden die dag 3 bezoeken en Lesli was ons tweede bezoek van die dag en stond gepland om 14:00. Wij kwamen om 13:00 al in Lichtenvoorde aan en na een bezoekje aan de plaatselijke snackbar, was het nog 2 minuutjes rijden naar Lesli. Althans, dat zei de TomTom haha, want Lesli was verhuisd en het pand waar ze eerst zaten hadden we zo gevonden, maar het nieuwe pand nog niet... Even rondgereden, het bleek toch eigenlijk bijna om de hoek te zijn haha. Ruim op tijd aangekomen was het even wachten op Barnt.
Barnt kwam al na enkele minuten en na elkaar even voorgesteld te hebben, nam hij ons direct mee naar de tijdelijke showroom waar de dummies van de nieuwe producten ook al uitgestald stonden!






Lesli 2008
Uiteraard hebben we eerst gevraagd hoe het jaar 2008 is verlopen en daarover waren ze uiterst positief. Het vuurwerk was goed ontvangen, de verschillende acties zoals die met de Gouden Wikkel en natuurlijk de Wensijl waren een groot succes. De verkoop was ondanks de recessie gewoon goed doorgegaan en inkopen via de online webwinkel was ook dit jaar weer enorm gestegen en zal dan ook veel aandacht krijgen in 2009.
Wij waren ook benieuwd hoe het jaar wordt afgesloten met oog op de afnemers. Lesli heeft meerdere vertegenwoordigers en zij evalueren met hun eigen klanten, werkelijk álle afnemers worden bezocht voor een evaluatie. De punten uit deze evaluatie worden als zeer belangrijk beschouwd en dit wordt dan ook meegenomen in het volgende jaar.
Lesli kende vorig jaar een marktaandeel van 30%, puur gekomen door een pull-strategie die zij toepassen op de markt. Dit houdt in dat ze de interesse in vuurwerk van Lesli bij de consument opwekken, zij gaan als klanten bij de winkels vragen om vuurwerk van Lesli, hierop gaat de winkel op zijn beurt naar Lesli toe en komt er een deal tot stand. Lesli is blij met dit gegeven en vinden het marktaandeel van 30% voldoende, echter zijn er nog altijd plekken waar zij nog geen klanten hebben en in die gebieden willen ze uiteraard nog steeds nieuwe klanten erbij krijgen.



Lesli 2009
Ons eerste bezoek was dus in het nieuwe pand van Lesli, het pand werd momenteel echter nog gedeeld samen met een ander bedrijf. Het andere bedrijf zal in 2010 uit het pand vertrekken en Lesli zal het hele pand dan inrichten naar hun eigen bedrijf, de verwachting is dat binnen een jaar alles in het nieuwe pand zal zitten en het oude pand niet meer gebruikt zal worden. Wij zaten nu dan ook in een tijdelijke showroom, deze zal nog veel uitgebreider worden.
We hadden inmiddels al vernomen dat er nieuwe collecties zouden komen zoals de lijnen PyroShopper, Talk of the Town en Whisperz. Natuurlijk waren wij erg benieuwd naar de feiten over deze lijnen en eventuele informatie. Zoals gezegd, de dummies van de PyroShopper serie stonden al uitgestald en vielen op tussen het vele andere vuurwerk, strak en opvallend label met herkenbare en makkelijke namen.
Talk of the Town en Whisperz zijn de eigen lijnen voor de vestigingen van de Welkoop en Boerenbond. De labels zijn zelf ontworpen, Whisperz is een lijn met 4 producten van "stil vuurwerk", echt gericht op de doelgroep van de Welkoop/Boerenbond, want die hebben veel met dieren e.d. Talk of the Town kent 10 producten en dit is een volledige lijn met een fontein, een fluitbak, kleine cakes en ook 500grams cakes
Inmiddels is er al het e.e.a. aan informatie bekend over de beide lijnen en zelfs enkele films zijn er al te vinden.
PyroShopper, een nieuwe lijn die overal te koop kan worden aangeboden, zolang de winkel het maar wilt voeren. Deze lijn ken 25 artikelen, zowel grondbloemen en kleine single shots, als cakes tot 500 gram. Deze lijn is echt op de markt gebracht door Lesli om ermee te knallen, want de producten in deze lijn hebben maximaal een prijs van €49,95, alles dus onder de 50 euro. Dit is een antwoord op de vele reacties over de relatief hoge prijzen die Lesli hanteert in de andere lijnen. Leuk feitje om te horen is dat vooral de fora hier aandeel in hebben gehad, echt een antwoord aan de liefhebbers dus!





In de bestaande collecties zijn natuurlijk ook de nodige toevoegingen gemaakt en ook zijn er enkele labels aangepast. Zo is het uiterlijk veranderd in de Royal Class serie, ook deze werden al getoond in de showroom en vallen meer op dan de oude labels. De in 2008 geïntroduceerde lijn Fun for Fans met de voetbal-vuurwerkpakketten, krijgt dit jaar ook weer een uitbreiding. Het concept bleek een succes en dit jaar zijn er weer enkele clubs bij gekomen die er wel wat in zagen.
Dit jaar komt Lesli tevens met dé aansteeklont, een aansteeklont met een geweven omhulsel waardoor de lont stevig is en niet buigt, maar ook langer brandt. Zij hebben van het bedrijf dat dit had ontworpen de gehele voorraad opgekocht en in de bunkers stonden dan ook pallets vol met lonten, lege dozen en ook pallets met reeds klaargemaakte dozen voor de verkoop.



Prijzen en acties 2009
Een veelbesproken onderwerp bij Lesli zijn de prijzen, veel mensen vinden ze te hoog in verhouding tot wat je krijgt. De laatste jaren zijn de prijzen op de markt gestegen en dit jaar zien we toch vaker dat prijzen voornamelijk gelijk blijven. Ook Lesli geeft aan dat de prijzen dit jaar over het geheel niet veel duurder worden.
Dit jaar hoeven we naast de Wenspijl geen acties van Lesli te verwachten. Vorig jaar heeft Lesli meerdere acties gedaan waaronder die van de Gouden Wikkel en hoewel dat een succes bleek, waren dit forse investeringen en die houden ze dit jaar achterwege, daarvoor in de plaats is er wel een "budgetlijn" gekomen.

Rondleiding
Na ons gesprek kregen we van Barnt nog een rondleiding door het nieuwe pand, de afdelingen en tot slot een groot bunkercomplex. Allereerst hebben wij dus de verschillende afdelingen gezien binnen het pand, deze waren nog niet ingericht zoals dat moet gaan worden, maar alle afdelingen hadden hun eigen stekje. Achter het pand werd ons even getoond wat de bedoeling was voor een nieuwe opslag, want dat is een doel van deze verhuizing. Lesli wil uitbreiden met een bunkercomplex van maar liefst 1.200.000 (1,2 miljoen) kilo! Hieronder komt dan een waterbassin met een inhoud van maar liefst 1.000.000 (1 miljoen) liter water. Een enorme uitbreiding natuurlijk welke logistiek erg belangrijk zal zijn en hiermee willen ze de opslag in Duitsland opheffen. Echter blijkt inmiddels al bezwaar te zijn tegen deze uitbreiding, wij zijn benieuwd hoe dat af gaat lopen.




Hierna zijn wij doorgereden naar het bunkercomplex van Lesli in Lichtenvoorde. Bekend terrein voor Barnt dus, hij wist ons dan ook echt alles uit te leggen en heeft ons heel wat bunkers laten zien. Om aan te geven of er vuurwerk in de bunker ligt, werkt men hier met borden met aan de ene kant een zonnetje en de andere kant een explosie-teken, moge duidelijk zijn welke plaatje wordt gebruikt als hij juist leeg of gevuld is.









Alle foto's van onze dag, met veel foto's van de bunkers, zijn *hier* te vinden.
Lesli-Museum?
In de tijdelijke showroom stonden kisten van heel wat jaren terug waar het vuurwerk destijds in aangeleverd werd. Ook waren er de nodige oude exemplaren aanwezig zoals kanonslagen uit 1981, uiteraard wekte dit onze interesse.

Wij zijn erg benieuwd en kijken er naar uit om hier een kijkje te nemen als het zover is.
Wij hebben een ontzettend leuke dag gehad en ons eerste bezoek aan Lesli was een succes. Wij bedanken Lesli Vuurwerk met in het bijzonder Barnt voor het gastvrije ontvangst en de leuke en informatieve middag. In 2010 gaan we zeker weer op bezoek en dan zal alles ingericht zijn, wij kijken er naar uit!