Bestellers illegaal vuurwerk krijgen mail politie

dahustla

VWC lid
De politie stuurt mensen die online illegaal vuurwerk bestellen de komende tijd een persoonlijke videoboodschap. In die video spreekt een politiewoordvoerder de besteller met zijn initialen aan en wordt getoond wat hij heeft besteld.

Ook wordt hij gewaarschuwd dat hij op het punt staat iets illegaals te doen. De video's komen op de site van de Task Force Opsporing Vuurwerkbommenmakers en zijn voor iedereen zichtbaar. Hoe wordt achterhaald wie illegaal vuurwerk bestelt, wil een woordvoerder van de taakgroep niet zeggen. "Als mensen dat weten werkt het niet meer." Hij wil niet ingaan op de vraag of de taakgroep bijvoorbeeld zelf sites heeft opgezet waar zogenaamd illegaal vuurwerk kan worden besteld.

Door de videowaarschuwingen openbaar te tonen hoopt de taakgroep andere mensen die denken over het bestellen van illegaal vuurwerk te ontmoedigen.
Als iemand zijn illegale bestelling ondanks de waarschuwing doorzet, wordt met justitie en politie overlegd over welke verdere stappen moeten worden genomen.

Webshops

Voorheen werd zwaarder en in Nederland verboden vuurwerk vooral in België en Duitsland gekocht. De laatste jaren wordt het steeds meer bij webshops in Oost-Europa besteld. Dat is volgens de taakgroep levensgevaarlijk voor huisgenoten, omwonenden en postbezorgers.
Bij de laatste jaarwisseling belandden volgens de taakploeg 810 slachtoffers op de spoedeisende hulp. Dat was twintig procent meer dan de jaarwisseling daarvoor. Zeker een kwart van de slachtoffers viel door zwaar professioneel vuurwerk of door zelfgemaakte vuurwerkbommen.

De ernst van het letsel zou ook zijn toegenomen. Achttien procent van de slachtoffers werd in een ziekenhuis opgenomen, dat is het hoogste percentage van de afgelopen tien jaar.Jaarlijks zou tussen de een en twee miljoen kilo zwaar professioneel vuurwerk bij consumenten belanden. De laatste jaren raken zijn dat steeds vaker mannen van 40 jaar en ouder.

Task Force
De Task Force Vuurwerkbommenmakers was voor het eerst actief rond de jaarwisseling van 2011 op 2012. De campagne, een project van de politie en VeiligheidNL, richtte zich toen op filmpjes die vuurwerkbommenmakers op sites als Youtube zetten. Daarbij werd geprobeerd de identiteit van de makers van die filmpjes te achterhalen.

Ik zag het ook net bij RTL nieuws, pure bullshit wat ze weer laten zien. Ze denken nog steeds dat je bij het bestellen van zulk soort vuurwerk er gelijk een paar liter benzine bij krijgt...
Wanneer gaan ze zich er nou echt op richten, en ben ook zeer benieuwd wat ze in dat filmpje te zeggen hebben die ze naar de kopers gaan sturem.

Zelf websites opzetten, jonge het is toch wat. Hebben die gasten nou helemaal niets anders te doen. Binnenkort maar eens wat bestellen , ik wil ook wel zon persoonlijke video. Het is net de video van Sint. Hahahahaha

is er toevallig een nieuwe site bij gekomen ? :P
kan toch niet anders XD
anders kunnen ze nooit je bestelling achterhalen tenzij de politie die site heeft gehackt

Er wordt gezegd dat de personen per email worden aangesproken omdat ze vuurwerk hebben besteld en daar dus gewaarschuwd worden, echter wordt er ook gezegd dat als die personen hun bestelling doorzetten er stappen zullen worden gezet. Nu begrijp ik even 1 ding niet, als je al besteld hebt dan kan je deze toch niet meer annuleren ook al zou je het willen na dat je zo'n email hebt gehad .
Vind het een rare gang van zaken, beter zou het zijn dat als er inderdaad zo iets gedaan kan en of wordt ze zouden oproepen om contact te leggen dat je idd iets hebt besteld en deze niet meer kan annuleren, en zo laten zien dat je welwillend bent ?

Ze hebben in elk geval lever plicht als webshop. Hahaha , ik vind het een te mooi verhaal om waar te zijn. En 7 dagen zicht termijn. hahaha

Er wordt gezegd dat de personen per email worden aangesproken omdat ze vuurwerk hebben besteld en daar dus gewaarschuwd worden, echter wordt er ook gezegd dat als die personen hun bestelling doorzetten er stappen zullen worden gezet. Nu begrijp ik even 1 ding niet, als je al besteld hebt dan kan je deze toch niet meer annuleren ook al zou je het willen na dat je zo'n email hebt gehad .
Het is een gatenkaas systeem. Want nu als je vanuit Nederland pools vuurwerk besteld om in Polen te laten leveren? Voor de rest is dit bangmakerij.

Maar gewoon met een 2e email account welk geen persoonlijke info bevat bestellen. Alles via een proxy laten lopen, en dan hebben de a-technisch ambtenaren ook geen poot om op te staan.

Het is een gatenkaas systeem. Want nu als je vanuit Nederland pools vuurwerk besteld om in Polen te laten leveren? Voor de rest is dit bangmakerij.

Maar gewoon met een 2e email account welk geen persoonlijke info bevat bestellen. Alles via een proxy laten lopen, en dan hebben de a-technisch ambtenaren ook geen poot om op te staan.

Ik denk toch dat dit wel een goede zaak is op zich. Door het bestellen van vuurwerk is het nu heel makkelijk om aan zwaar illegaal vuurwerk te komen. Ik denk ook dat de mensen die dit willen weinig verstand hebben van vuurwerk(kijk maar eens naar de comments bij een willekeurig filmpje van xtremerides). Ik denk ook dat dat soort personen sneller gevaarlijke dingen doen met vuurwerk. bij dit soort landelijke berichten worden mensen toch bang dat ze gepakt worden en bestellen dan geen vuurwerk meer. Ik denk ook dat dit het doel is van de taskforce. Mensen bang maken om te bestellen.

Hoe de politie deze mensen pakt?
Ik denk dat pakketten veelal onderschept worden en dan kunnen ze zien wie dit bestelt e waar dit wordt bezorgd. Ik snap alleen niet hoe deze mensen een bestelling kunnen annuleren of terug sturen. Maar goed ik denk dat we daar achter komen als we de eerste filmpjes zien van het taskforce.

EDIT: Nu ik een filmpje heb gezien snap ik hoe ze te werk gaan. Postbedrijf belt de politie dat ze een pakketje hebben gevonden. Taskforce kijkt wat er in zit en maakt een filmpje. Ik denk dat je de bestelling niet kan annuleren en je bent gewoon je geld kwijt. Voordeel is volgens mij wel dat ze je alleen een waarschuwing geven.

Met knip-en plakwerk kun je elke variatie van initialen maken, al die filmpjes zijn iig van te voren opgenomen. Dan rest nog de vraag of M. van der S. een fictieve naam is of iemand die daadwerkelijk een bestelling heeft gedaan. No way dat ze informatie van bestellingen via de webshops kunnen onderscheppen, tenzij die Polen hieraan meewerken… maar dat lijkt me niet :bonk:

Zijn al veel video's, nu weet je dus ongeveer hoeveel pakketten hier binnen komen.
Zonde voor de koper maar ik vind het toch hun eigen schuld.

Ik vind het meer dweilen met de spreekwoordelijke kraan open.
Nu we weer tegen t eind van het jaar aan komen, komt hier weer aandacht voor.
De vele unboxings op YT bewijzen toch wel genoeg denk ik?

Enige wat ze hier mee proberen te bereiken is een afschrik effect naar andere eventuele kopers toe. Kennelijk is een aflever adres niet genoeg bewijs om iemand te vervolgen. Iemand kan immers ook een bestelling op andermans naam doen, om iemand in de val te laten lopen. En een boete aan te smeren. Vandaar de waarschuwing naar het afleveradres.

Heb meerdere filmpjes bekeken van deze taskforce en er zitten meerdere bedrijven tussen waarvan ze pakketjes hebben onderschept. En bedrijven als bombashop zitten hier ook tussen, en die hebben altijd gezegd dat ze never nooit klant gegevens van een koper bekend zullen maken. Dus zoals hierboven al aangegeven zijn het gewoon onderschepte pakketjes die ze door middel van een waarschuwing proberen bang te maken

Overigens is het dan wel weer erg krom dat ze wel het internetbedrijf noemen in hun filmpjes waar de bestelling is geplaatst.
Durf te wedden dat er inmiddels weer nieuwe bestellingen de deur uit zijn gegaan:frusty:
Zolang Nederland geen flash toe staat in hun knallers. En de Nederlandse vuurwerkliefhebber hier mee te gemoed komt. Zal men hun weg blijven zoeken naar wat harde knallers.

Dweilen met de kraan open is het..

AMSTERDAM - Vuurwerkliefhebbers die spelen met de gedachte om zwaar, professioneel vuurwerk te bestellen via webshops in Oost-Europa, maken kans een video-email te ontvangen van de politie waarin hen die koop ontraden wordt.

Het is de nieuwste campagne van de Taskforce Opsporing Vuurwerkbommen om de aankoop van in Nederland illegaal vuurwerk te voorkomen. In de email, waar een filmpje bijzit, noemt een woordvoerster van de politie de initialen van de geadresseerde en de naam van de website. "Deze mensen hebben nog niets strafbaars gedaan, maar we wijzen hen er op dat als ze verder gaan met bestellen, ze wel strafbaar worden", zegt Cees Meijer, woordvoerder van de Taskforce.

Hij gaat niet in op de opsporingsmethode, maar stelt dat het om 'openbare bronnen' gaat. Het onderzoeksteam lijkt op sociale media en internetfora te speuren naar mensen die melden naar vuurwerk te kijken op websites als megapyro.eu en pyrofire.eu. Meijer zegt dat de Taskforce niet samenwerkt met die websites. De Tsjechische beheerders van de sites reageerderen vooralsnog niet op emails.

Levensgevaarlijk
De politie waarschuwt al enkele jaren voor vuurwerk uit Oost-Europa. Nu het lastiger is om zwaar vuurwerk uit België en Duitsland te halen, verschuift de aandacht van veel Nederlanders naar het Oosten. Het vuurwerk wordt per pakket thuisbezorgd. Dat is strafbaar, zegt Meijer: "Maar het is ook levensgevaarlijk voor medewerkers van distributiecentra en pakketdiensten." De webshops zelf zijn lastig aan te pakken, zij doen in eigen land niets strafbaars. Afgelopen jaarwisseling werden 810 vuurwerkslachtoffers in een ziekenhuis behandeld, twintig procent meer dan een jaar eerder.

Bron: http://www.tubantia.nl/algemeen/bin...n-illegaal-vuurwerk-uit-oost-europa-1.4093056

Jammer dat die apenkop er niet meer zit, voelde zich zeker gepest door al die geweldige remixjes die er zijn ontstaan :D

Jammer dat die apenkop er niet meer zit, voelde zich zeker gepest door al die geweldige remixjes die er zijn ontstaan :D

lach maar tot de remix maker een boete krijgt voor beledigen van een ambtenaar of hoe ze dit ook noemen.

Ik heb hier helaas wel is een boete voor gekregen omdat ik een grapje over de persoon maakte..

Ik neem aan dat de taskforce ook weet dat sinds een aantal weken vrijwel geen enkele poolse of tjechische site meer verzend richting nederland ivm het schijnt zeggen ze andere regelgeving in deze landen.

Best wel apart, ook al is het bijvoorbeeld een CE-gekeurde pot uit categorie 2, of wat dan ook wat volgens de RACT legaal is, dan nog krijg je zo'n boodschap. Niet dat ik het heb getest, maar op Taskforce OVB staan ook haarfijn alle producten en websites vermeld, vandaar.

Overigens geef ik de mensen van Taskforce geen ongelijk, waarop ze doelen zijn voornamelijk de zware knallers (de 1.1G spullen) die in CE-categorie 4 zullen gaan vallen. Daarmee wordt door de idioten het meest gesloopt en overlast gepleegd.

Back
Bovenaan