Hmm, ben blij dat ik toch al gestemd heb, en voor Bonfireworks koos. Want die heeft het voor mij helemaal waargemaakt!
Ik twijfelde nog of misschien Zena NL toch dé importeur van 2009 zou blijken te zijn, maar die hebben toch op vele vlakken teleurgesteld. Hele leuke marketing, maar als die 'vette' single shots toch tegen vallen en vele cakes ook nog eens, dan sla je toch wel een beetje een flater. Gelukkig dat er wel wat goede nieuwe dingen tussen zaten, maar die lijken meer in het 'veilige' hoekje te zitten qua effecten: palms, peony's, multi-effect cakes. Over de pijlen lees ik verschillende berichten, misschien dat ik die volgend jaar zelf 'ns probeer. Net als oudere producten, daarvan hebben een groot aantal zich door de jaren heen bewezen.
Ik ben ook benieuwd of alle Wolff-stemmers dit achteraf gezien ook hadden gedaan. Niet veel denderende nieuwe producten, en oude toppers die in de nieuwe batch tegen bleken te vallen...wel dé topper van het jaar natuurlijk in de vorm van de Silver Salute, maar verder lijkt het me of Wolff terrein begint te verliezen.
Zouden velen niet liever, naast Bonfireworks, ook op Royal Fireworks hebben gestemd? Veel freaks waren op demo's al overtuigd, maar ook na de jaarwisseling lees ik vrijwel alleen maar positieve commentaren. Het lijkt toch echt 'die andere' winnaar van 2009 te zijn.
Ook consistent positieve commentaren op Hardix trouwens, die lijken een constante speler van kwaliteit te zijn op de markt. Dat lijkt Lesli ook te zijn, en die verstevigde ook nog eens met de Pyroshopper collectie. Doen ze dan beter dan B&W, die toch nog eens wisselt van kwaliteit, en GBV die wel goede producten heeft, maar ook een serie flaters en soms nogal matige kwaliteit. Kan me niet herinneren zoveel te laag ontploffende bombettes te hebben gezien bij een demo/op demofilmpjes.
Daarbij lijkt bv. Mercurius mij een stille constante factor met kwaliteit op de markt. Nooit erg op de voorgrond, maar ook nooit écht negatieve commentaren op de producten. Ik ben nog aldoor benieuwd hoe die enorme nieuwe pijlenpakketten zijn bevallen.
Zijn er ook nog de wat onbereikbaardere Pronk en Meester Vuurwerk, die beiden mooi vuurwerk lijken te bieden. Pronk wat betaalbaarder en bekender, Meester nog altijd meer op de achtergrond. Met elk maar één verkooppunt zullen ze altijd wat onbekender blijven, maar dat hoeft niks te zeggen over de kwaliteit. Dat heeft zeker Pronk al bewezen, hopelijk krijgen we over Meester Vuurwerk daar ook eens meer duidelijkheid over, het begint te komen dankzij een tweetal leden
Als ik zo een beetje nadenk, en alles op een rijtje zet lijken mij vooral Bonfireworks, en vlak daarachter Royal Fireworks dé positief opvallendste importeurs van 2009. Twee vrijwel nieuwe spelers, de rest mag wel uitkijken... zeker als met de nieuwe EUregels de markt volgend jaar wel eens helemaal kan openbreken...