Bengaalse lucifers

Torrr

VWC lid
Iets van jeugdsentiment naar boven halen want wat heb ik hier een lol aan beleefd. Echter waar nu nog te krijgen ?

Bijlagen

• bengaalse lucifers.png
    bengaalse lucifers.png
    277,5 KB · Weergaven: 25
  • bengaalse lucifers2.png
    bengaalse lucifers2.png
    138,7 KB · Weergaven: 25
Iets van jeugdsentiment naar boven halen want wat heb ik hier een lol aan beleefd. Echter waar nu nog te krijgen ?
Waren dit die met de felle kleuren?

Ik ging altijd heel het jaar door naar het sigarenboertje om stinkies (waslucifers) en trektrouwtjes te halen.

Die stinkies zie je volgens mij nergens meer.

Hier nog 2 pakjes van liggen, dit is voor mij ook een stukje jeugd sentiment.
Er zijn er nog een paar pakjes bij de lokale winkel hier in Oosterwolde gld.

Bijlagen

• P_20250124_225556.jpg
    P_20250124_225556.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 40
Vond die zilveren wel gaaf. Die hadden van die glitters.
Trouwens nu ik er over zit te denken, ik vond ze alledrie wel gaaf.

Een van mijn vroegste vuurwerk herinneringen, de DDR bengaalse lucifers, 4 kleuren. Echt nostalgie. Zijn nog te vinden maar super duur, collectors item.

Maar goed nieuws ze worden nog gemaakt en verkocht door JGBW onder de naam bengal zündhölzer. Vallen onder jawel F1. Als je ze vind, hit me up

Waren paar jaren terug nog gewoon hier te krijgen hoor, 't is ff zoeken maar een cat1 winkel kan ze hele jaar wel hebben liggen

Waar komt de term "Bengalo" vandaan? Bengalen worden ook wel “Bengaals vuur”genoemd, of Bengaals licht. De naam komt uit de voormalige regio Bengalen, dat ooit in het huidige Bangladesh en het noordoosten van India lag. In Bengalen, lieten de voormalige heersers hun boerderijen met vuur afbranden.
Afhankelijk van de samenstelling van het mengsel, kan de brand in verschillende kleuren gebeuren. In de loop der jaren zijn er tal van andere varianten ontstaan, omdat uw eigen verlichting natuurlijk dezelfde moet zijn als die van alle andere ontstekingen. Zelfs vandaag de dag kunnen deze nog steeds worden aangekocht in Bangladesh, het land van de Bengalen en in delen van India. Deze hebben chemische mengsels die zorgen voor een fantastisch vuurspel.

Of;

Bengalis (inhabiting the East India) used such lights as signal ones burning in bamboo tubes mixture of saltpeter, sulfur, and sulfur antimony. Hence the name.

Ongelofelijk veel mee gespeeld vroeger en ongelofelijk veel plezier van gehad! Als je ze de lucht in gooide brandden ze feller, werden het net ‘echte’ lichtkogels en lieten ze bij windstil weer ook zo’n mooi rookspoortje na.

Bij de lokale drogist kon ik de pakjes van Lesli kopen, het tuincentrum had BKV lucifers en de bloemist verkocht ze van BVD. Allemaal mogen proberen, dus. Later ook de lucifers van Schuurmans tegen gekomen, geloof geruild op school. Die waren overigens alleen in rood en groen, terwijl die anderen vaak rood, groen en zilver (rookte geweldig) bevatten. Lesli dan als enige met blauw.

Tijdens de coronaverboden doken de Schuurmans lucifers weer op. Daar heb ik er dan ook stevig wat van gehamsterd. Van een verzamelaar heb ik een pakje BVD lucifers gekregen (dank!) en afgelopen jaarwisseling heb ik bij een winkel nog lucifers van GBV gevonden voor de zachte prijs van een kwartje per pakje. De collectie begint aardig compleet te raken, alleen nog BKV en Lesli - heerlijk om naar te kijken en er af en toe eentje af te strijken. En uiteraard de lucht in te gooien :d:bonk:

Deze bengaalse lucifers doken op bij het opruimen van het huis van m'n oma na haar overlijden. Nooit geweten dat ze die had. Van het merk Riesa vermoedelijk jaren 70. Het doosje heeft helaas wat vochtvlekken . 1 getest jaren terug en die werkte nog perfect. Nu is het een mooi verzamelobject.
1000052389.jpg

Die van Riesa. Daar heb ik er heel wat van opgestookt. Ik kocht ze vroegah bij het plaatselijke snoepwinkeltje samen met de wel bekende sterretjes van Riesa.

image_manager__shop-sm-xp_img_8726.jpg

Deze bengaalse lucifers doken op bij het opruimen van het huis van m'n oma na haar overlijden. Nooit geweten dat ze die had. Van het merk Riesa vermoedelijk jaren 70. Het doosje heeft helaas wat vochtvlekken . 1 getest jaren terug en die werkte nog perfect. Nu is het een mooi verzamelobject.
Bekijk bijlage 1808339
Zo vet gaaf dit. Zijn ook degene die ik bedoelde en heb daar in de jaren 70 mee mogen "spelen"

Back
Bovenaan