Beelden vuurwerkexplosie Hilversum op tv

ylke

VWC lid
HILVERSUM De politie is nog steeds op zoek naar een man die betrokken was bij een vuurwerkexplosie in het centrum van Hilversum kort na de laatste jaarwisseling.

Een 40-jarige verdachte is daarvoor aangehouden. Dinsdagavond laat de politie op televisie beelden zien waaruit blijkt dat deze man samen met een ander met een grote hoeveelheid vuurwerk over straat liep. Die beelden worden vertoond in Opsporing Verzocht en woensdagavond in Ter Plaatse van RTV Noord-Holland.

De explosie, waardoor drie mensen gewond raakten en zeker 50 ruiten in de omgeving sneuvelden, ontstond door het in een keer laten afgaan van een grote hoeveelheid zwaar, illegaal vuurwerk. Volgens burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum ontsnapte zijn gemeente aan een ramp. Beelden van de twee mannen, die rondlopen en steeds vuurwerk aansteken, zijn dinsdagavond te zien in Opsporing Verzocht.

De politie hoopt dat kijkers de tweede man herkennen.

Bron

HILVERSUM - De politie is er nog steeds niet achter wie de tweede man is die verantwoordelijk is voor de zeer zware vuurwerkexplosie bij het Gooilandcomplex in het eerste halfuur van 2012.

Daarom zijn dinsdagavond in 'Opsporing verzocht' (Ned 1, 21.30 uur) beelden te zien van de twee verdachten die met het vuurwerk lopen en het afsteken.
De recherche hoopt dat kijkers verdachte nummer twee herkennen. Kort na de explosie werd een Hilversummer (40) opgepakt. Die man zit nog steeds vast. Bij de klap raakten drie mensen gewond door rondvliegend glas. In totaal sneuvelden vijftig ramen, ook werd een auto vernield.
Volgens de politie is geen sprake van een speciaal gemaakte vuurwerkbom, maar ging het om een grote hoeveelheid vuurwerk die in één keer afging, met het effect van een bom.

Ik ben zelf erg blij met de wijze waarop die politieman zijn verhaal doet. Hij benadrukt heel duidelijk dat het om professioneel vuurwerk gaat en laten we eerlijk zijn: dat is wel eens anders!! De mensen van Opsporing Verzocht stellen dan toch een beetje teleur met de kreet "vuurwerkpakket" dat op straat wordt gezet...

Ik heb het gisteren ook zitten kijken en kan inderdaad tot 2 conclusies komen.

Of hij heeft dat ding op zijn kop aangestoken wat mij persoonlijk erg sterk lijkt.

Of er is een bombette in een tube blijven hangen waardoor het hele blok in een keer uit elkaar is geklapt.

Persoonlijk denk ik het laatste

Ach ja. Dat soort dingen kunnen dus ook gebeuren bij 500 grammers, al zal de dreun minder intens zijn. Ik vraag mij toch wel af hoe het kan dat in Spanje nergens ruiten sneuvelen, ondanks het knalgeweld. En er in Nederland binnen no time schade is.

Gebruikt men in Nederland inferieur glas ofzo?

Eerst voordat ik begin vind ik het heel erg dat er slachtoffers zijn gevallen.
Dit laar weer eens zien dat je niet moet dollen met professioneel vuurwerk.
Wat mij alleen opvalt aan dit "zaakje" is dat het vrij hard stinkt als je snapt wat ik bedoel, het is inderdaad een heftig doosje, maar 30 kilo... Dat is volgens mij wel ietsjes teveel van het goede want die kerel loopt zonder moeite ermee door.
Daarnaast moet je het ook een beetje in verhouding trekken aangezien het met telefoons is gefilmd en daar een fenix ook al zo op klinkt....
Dat neemt niet weg dat ik het goed vind dat ze die kerel poging tot doodslag geven, maar wil ook even de puntjes die voor mij nog niet zo duidelijk zijn openen.

30 Kilo,is best te doen,voor sommige De grote van de man,is niet te zien. Kan best een pottige kerel zijn,wie zal het zeggen? Maar goed,gaat meer om de beelden,dan hoe en wat. Ik ga met het idee van Dennis-pyro mee. Lijkt er inderdaad op,dat er wat vanbinnen mis gaat.

Wat mij alleen opvalt aan dit "zaakje" is dat het vrij hard stinkt als je snapt wat ik bedoel, het is inderdaad een heftig doosje, maar 30 kilo... Dat is volgens mij wel ietsjes teveel van het goede want die kerel loopt zonder moeite ermee door.

Flowerbed van 30kg kan wel hoor.
Misschien hebben ze resten van de doos gevonden met daarop het gewicht? :idea:

Als je kijkt vanaf 24.33 kun je zien dat het karton rondom verwijderd is.
Je kunt de afzonderlijke tubes bijna zien en het lijkt op een waaier/fanshape.

Hmm daar heb je wel gelijk in maar het zijn onbekende factoren waar we rekening mee moeten houden...
Daarbij die knal is zwaar overdreven vind ik zelf, misschien hebben jullie daar nog een verklaring voor een fenix ofzo klinkt ook zo aangezien het op een mobiel gefilmd is...

Zwaar overdreven? ooo vandaar dat er zoveel ramen sneuvelen....tsjaa heb je met een fenix natuurlijk ook pffff

Oke dan niet meneer poziloc in plaats van zo te reageren argumenten argumenten?
Daarbij telefoontjes zijn geen betrouwbare bron, wat ik zag die ramen die gesneuveld waren kan ook door rondvliegende sterren zijn geweest aangezien er niet hele ramen uitwaren maar alleen grote stukken, wat je vaak niet ziet gebeuren als er een dikke knal is geweest dan vliegen ze er helemaal uit door een fenomeen genaamd resonatie...

Hoeveel ramen zullen er dan wel met oud en nieuw sneuvelen van al die nitraten door het rondvliegende beton.
Wat je hier ziet is een gevalletje 1.1

Was Enschede zeker precies hetzelfde aan de hand zeker...ramen zijn eruit gevlogen door de sterren.

Update

Tips over Hilversumse vuurwerkbom
Door Redacteur De Gooi- en Eemlander
Gepubliceerd op 21 maart 12, 14:38
HILVERSUM - In de zoektocht naar meer informatie over de gang van zaken rond de vuurwerkbom die Hilversum op 1 januari op zijn grondvesten deed schudden, heeft de politie na de uitzending van Opsporing Verzocht dinsdagavond vier ’bruikbare’ tips binnengekregen.

,,Inhoudelijk kan ik er niet op ingaan, maar het is informatie waar we mee verder kunnen. En dat is weleens anders’’, aldus een politiewoordvoerster.
In het item is te zien hoe verdachte nummer 2 (de eerste, een veertigjarige Hilversummer zit al geruime tijd vast) een dertig kilo zwaar pakket professioneel vuurwerk op straat plaatst, de vlam erin zet en wegloopt. Na de explosie zou de blanke, kale en forse man met tatoeages op zijn armen volgens de politie zijn weggelopen richting de Emmastraat. Verder droeg hij een t-shirt met korte mouwen, donkere broek en witte sportschoenen.
Ook wil de politie graag in contact komen met een ’mogelijk belangrijke getuige’. Het gaat om een man die tijdens die bewuste avond een wit colbertje droeg en sprak met beide verdachten. De witte tijdens de explosie iets verderop geparkeerde vrachtwagen, met daarin 700 kilo professioneel vuurwerk, maakt eveneens deel uit van het onderzoek. Volgens de politie is er een mogelijk verband tussen de auto en het feest dat gaande was in het nabijgelegen Japanse restaurant Ai Uchi.

="http://www.gooieneemlander.nl/nie...3.ece/Tips-over-Hilversumse-vuurwerkbom"]Bron

Waarom sommige dit vuurwerk nog onderschatten dat snap ik niet.
Het is iets heel anders als consumentenvuurwerk.
Dus moet je er ook heel anders mee om gaan en dat is juist het probleem.
Wat maakt het trouwens uit hoeveel ramen en hoe hard de knal was de schade is sowieso enorm.

Owja 30 kilo is 5 kilo meer dan 1 cementzak dus makkelijk te tillen.

Steek je toch dit soort vuurwerk af zorg dan altijd voor voldoende afstand voor jezelf en voor het publiek.
Regels zijn er niet voor niks!

Laatst bewerkt:
Op de film is te zien dat deze cake naast een lantaarnpaal/boom/reclamezuil gezet wordt.
Er vanuit gaande dat het een fanshape is, heeft een bombette deze hindernis geraakt en is terug geslagen in de cake, omdat het karton rondom verwijderd was, is deze in één keer afgegaan.

Back
Bovenaan