Annuleer jij wel eens een bestelling?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
We kennen het allemaal wel, lekker vroeg in het jaar bestellen en al vroegtijdig het budget op hebben. Aan het eind van het jaar komen er vaak mooie aanbiedingen, probeer jij dan je bestelling te annuleren of te wijzigen? Of wel eens een andere reden gehad om een bestelling te annuleren?

Nee. Ik vind dat je als je iets koopt(of dat nou vuurwerk is of iets anders)dan doe je dat met je volle verstand en heb je er over nagedacht. Als je al iets vroeg in het seizoen koopt is het vaak al zo dat het al een jaar op de markt is en je ook al de gewone straatfilmpjes hebt gezien. Dan weet je dus wat er uitkomt.

Ik zal daarom niet zo snel een nieuw product het eerste jaar al kopen,wacht eerst de straatfilmpjes af en dan kijk ik het jaar erop wel of ik het goed genoeg vind.

Wat misschien handig is(tip:idea:). Verdeel je budget over het jaar heen. Dan kan je als je het wilt elke periode van het jaar wel wat kopen. Nog een kleine tip:idea:, houd je bestellingen bij in een excel bestand. En zet er bij bij welke winkel je het koopt,wat het kost,en wat het totaal bedrag is,de hoeveelheid vuurwerk wat je hebt besteld. En als je echt goed wil doen. Zet erbij wat voor een effecten eruit komen,dan koop je ook niet zo snel iets dubbel,of dat je er op de 31e achter komt dat je het niet hebt en alsnog naar de winkel moet voor een paniek aankoop.

Ik doe dat sinds 2 jaar ook. Je hebt overzicht in je kosten, en de hoeveelheid wat je hebt. En zorgt ook wel voor rust.Want je ziet op papier dat je dan ook genoeg hebt.

Eens met bruijntjeluc. Daar wil ik wel bij zeggen dat ik de luxe heb om een financiële tegenvaller op te vangen. Hou het nu ook een paar jaar bij in excel: wat, hoeveel, tegen welke prijs, kruitinhoud, waar gekocht. Door het op deze manier bij te houden, ben ik wel een beetje geschrokken wat er onder aan de streep staat. Het is een beetje meer dan die paar honderd euro die ik dacht te besteden aan vuurwerkjes.

Dit jaar nog maar €59,- uitgegeven met al die doorgezette bestellingen van vorig jaar.

Ik sluit me bij bovenstaande aan. Ik annuleer ook niet, ik heb wel een aantal cakes waarbij ik nu denk, wat moet ik er mee, maar ik stook ze lekker op.

Vorig jaar gedaan ivm verbod. Maar ik geef alleen geld aan vuurwerk uit wat ik kan missen dus hoef verder niks te annuleren.

Uit principe annuleer ik ook nooit vuurwerkbestellingen. Je hebt immers nooit genoeg. ;p, het zal je overkomen dat je door het annuleren niet genoeg hebt. :shocked:

Nee, hier ook niet, met als enige uitzondering afgelopen jaar door corona (een enkele bestelling geannuleerd, en eigenlijk dit jaar weer opnieuw besteld bij dezelfde winkelier).

Ik vind dat vuurwerk een product is waar je geld aan uitgeeft als je het kunt missen, en anders gewoon niet. Als je in financiële problemen komt door vuurwerkbestellingen, gaat er ergens iets niet helemaal goed denk ik.

Nee eigenlijk nooit, waarom zou je iets bestellen om het vervolgens te annuleren? Op het coronajaar na dan. Daar heb ik zelf enkele bestellingen geannuleerd, maar eind januari 2021 direct weer een mooie bestelling geplaatst, omdat het ergens gewoon niet goed voelde allemaal.

De bestelling bij valk heb ik gecanceld, de bestelling bij Arentz heb ik laten staan. Maar was meer om de wijze hoe men communiceerde.

Annuleren kan in veel gevallen ook gewoon niet. Verder ben ik het eens met bovenstaande, op moment van aanschaf besloot je dat je het geld kon missen, dan moet je daar later niet ingewikkeld over gaan lopen doen.

Voor iedereen die zegt niet te annuleren omdat het een weloverwogen besluit is om iets te bestellen waarbij de afweging of je geld al dan niet kan missen, ik vind het allemaal wat kort door de bocht.

Als je in januari iets bestelt dan kun je in september toch met echte en onverwachte tegenslagen te maken krijgen? En hebben jullie nooit eens kleding of een potje verf teruggebracht of een online bestelling geretourneerd? Niet voor niets dat je 14 dagen bedenktijd krijgt als consument. Nu zit er doorgaans tussen het plaatsen van een bestelling en het aansteken van een lontje een langere periode (de optie tot annuleren is er dan ook niet), waarin vanalles kan gebeuren. De stellige overtuigingen die ik hierboven lees deel ik dan ook niet.

Los van corona vorig jaar nooit iets zelf geannuleerd, maar kan we wel voorstellen dat sommigen dat (noodzakelijkerwijs) doen of willen doen.

Je vangt financiële tegenvallers toch ook niet op door je 6mnd geleden gekochte bank/auto/wasmachine te retourneren?

Je vangt financiële tegenvallers toch ook niet op door je 6mnd geleden gekochte bank/auto/wasmachine te retourneren?
Dit is wel heel erg kort door de bocht.
Deze producten heb je dan als het goed is ook al in je bezit en hoef je niet te retourneren maar kan je dan gewoon verkopen.

Met vuurwerk is het natuurlijk lastig, er bestaat nog geen afterpay voor haha. online bestellingen kan je makkelijk retourneren en je geld terug krijgen dit geld voor vuurwerk niet. Dus als je idd een flinke tegenvaller hebt en je winkel kan en wil mee werken aan het annuleren waarom niet.

En waarom zou een winkel tot bijv. een maand van te voren niet mee willen werken? zei retourneren bijv. 90% en ze kunnen het vuurwerk nog een keer verkopen.

Ikzelf heb in het begin toen ik vanuit iets teveel enthousiasme heb besteld een paar producten geruild. Ik zag toen dat ze op de straat films erg tegenvielen ten opzichte van de product films. Daarna heb ik dat beter in de gaten gehouden en niks meer hoeven aan te passen.

Voor iedereen die zegt niet te annuleren omdat het een weloverwogen besluit is om iets te bestellen waarbij de afweging of je geld al dan niet kan missen, ik vind het allemaal wat kort door de bocht.

Als je in januari iets bestelt dan kun je in september toch met echte en onverwachte tegenslagen te maken krijgen? En hebben jullie nooit eens kleding of een potje verf teruggebracht of een online bestelling geretourneerd? Niet voor niets dat je 14 dagen bedenktijd krijgt als consument. Nu zit er doorgaans tussen het plaatsen van een bestelling en het aansteken van een lontje een langere periode (de optie tot annuleren is er dan ook niet), waarin vanalles kan gebeuren. De stellige overtuigingen die ik hierboven lees deel ik dan ook niet.

Los van corona vorig jaar nooit iets zelf geannuleerd, maar kan we wel voorstellen dat sommigen dat (noodzakelijkerwijs) doen of willen doen.

Niet mee eens. Nou ja, natuurlijk kan het, maar dan is er in 99% van de gevallen iets anders mis. Want als je geen buffer hebt om een tegenvaller op te vangen, kun je het geld dus eigenlijk niet missen. Ik heb wel eens een trui of potje verf teruggebracht, maar niet omdat ik anders mijn rekeningen niet kon betalen. Als dat wel je reden is om iets te retourneren, had je het niet moeten aanschaffen.

Niet mee eens. Nou ja, natuurlijk kan het, maar dan is er in 99% van de gevallen iets anders mis. Want als je geen buffer hebt om een tegenvaller op te vangen, kun je het geld dus eigenlijk niet missen. Ik heb wel eens een trui of potje verf teruggebracht, maar niet omdat ik anders mijn rekeningen niet kon betalen. Als dat wel je reden is om iets te retourneren, had je het niet moeten aanschaffen.

Mee eens, je kunt je geld maar 1x uitgeven. Vuurwerk bestel je soms wel bijna een jaar vooruit (januari bijv.) Uiteraard kunnen er altijd onverwacht extreme financiële tegenvallers voorkomen, maar 9 van de 10 keer gaat inderdaad de conclusie op dat mensen geld uitgeven waarmee ze teveel risico nemen en geen buffer meer hebben. Dat is natuurlijk niet het probleem van de winkelier.

We kennen allemaal de discussies in freakactie-topics over bijv. communicatie van de shop op waarbij ook van mijn kant de kritiek soms stevig is. Maar sommige klanten zijn ook verschrikkelijk (last-minute orders cancelen, 4x achter elkaar afhaaltijden willen wijzigen, prijsverschillen bij stuntaanbiedingen terugvragen etc.)

Mag ook wel eens gezegd worden. Eerlijk is eerlijk! :wink:

Dit is wel heel erg kort door de bocht.
Deze producten heb je dan als het goed is ook al in je bezit en hoef je niet te retourneren maar kan je dan gewoon verkopen.

Met vuurwerk is het natuurlijk lastig, er bestaat nog geen afterpay voor haha. online bestellingen kan je makkelijk retourneren en je geld terug krijgen dit geld voor vuurwerk niet. Dus als je idd een flinke tegenvaller hebt en je winkel kan en wil mee werken aan het annuleren waarom niet.

En waarom zou een winkel tot bijv. een maand van te voren niet mee willen werken? zei retourneren bijv. 90% en ze kunnen het vuurwerk nog een keer verkopen.

Zodra je de bestelknop indrukt hen je gewoon een overeenkomst.

Het is extreem klantvriendelijk als een winkel wil meewerken aan een annulering.

Maar sommige klanten zijn ook verschrikkelijk (last-minute orders cancelen, 4x achter elkaar afhaaltijden willen wijzigen, prijsverschillen bij stuntaanbiedingen terugvragen etc.)

Mag ook wel eens gezegd worden. Eerlijk is eerlijk! :wink:

Genoeg klandizie die een winkel bij nader inzien niet zou willen hebben. Kosten meer (tijd/uurloon en energie/frustratie) dan dat het aan omzet of winst oplevert.

Ik heb regelmatig plaatsvervangende schaamte als iemand het principe van 'de klant is koning' volledig naar de kloten helpt.

Got it en ik deel met je dat het om de edge cases gaat. Ik wilde met mijn stukje proza ook duidelijk maken dat het niet zo zwart-wit is. Er kunnen omstandigheden zijn waarin annuleren na je bestelling EEN (niet per se de) uitkomst kan zijn. Natuurlijk is het niet slim om geen financiele buffer achter de hand te hebben. Daarmee zou ik overigens ook direct kunnen concludfrequent geplaatste posts met de strekking 'nog even op mijn vakantiegeld wachten en dan bestel ik' of 'even wachten tot het einde van de maand'. Ik weet wel beter, maar ik zou het kunnen concluderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan