Alles over de opleiding vuurwerkdeskundige

Klopt, die stageplekken of überhaupt de kans om eens mee te lopen met een show zijn klein.
Heb zelf geluk gehad dat ik de kans gekregen heb bij Caffero.
Maar zeker de moeite waard om je eens verder in te verdiepen

Het is al even geleden maar aangezien ik vandaag, met wat vertraging, van de Kiwa mijn certificaten voor Pse en Grootvuurwerk heb ontvangen, leek het me wel leuk om iets te vertellen over de opleiding tot vuurwerkdeskundige/pyrotechnicus.

Na vorig jaar te zijn begonnen met het helpen op shows, leek het mij ook wel goed om de opleiding te volgen voor wat meer achtergrondkennis en om ook zelfstandig inzetbaar te zijn voor mijn werkgever.
De opleiding starte in de eerste week van maart, dat was ook net de laatste week voor alles op slot ging door Corona, gelukkig net op tijd dus.
Ik heb de opleiding gevolgd bij Stichting Nationaal Opleidingscentrum Pyrotechniek in Den Bosch.
Omdat de opleiding 5 dagen duurde had ik in de buurt een huisje gehuurd. Dat was wel lekker want weer in de schoolbanken zitten is dan toch weer vermoeiend.

De opleiding werd gegeven op een mooie luxe locatie in het centrum van Den Bosch. Goede faciliteiten en iedere dag een prima lunch. De groep cursisten bestond uit 9 personen met verschillende achtergronden. Na twee dagen theorie over het beperkt toepassingsgebied, grootvuurwerk en pse volgde op woensdag een praktijkdag om de theorie in de praktijk te brengen. Hier kwam alles aan bod, van de vergunningen, afzettingen, materiaalgebruik, schietsystemen, grootvuurwerk, pse, vlammen, co2 etc..
Een filmpje hiervan zal ik hier nog bij posten.

Op de donderdag en vrijdagochtend volgde nog een stuk herhaling en de gehele vrijdagmiddag stond in het teken van een drietal examens. Deze gelukkig met een positief resultaat afgerond en omdat ik mijn stages al gelopen had kon ik gelijk mijn certificaten aanvragen. Deze dus na iets vertraging sinds vandaag in bezit en ook officieel per vandaag opgenomen in de registers als pyrotechnicus.
Toch wel een beetje trots op!!
Helaas door de Corona nog niet veel shows dit jaar maar hopelijk komt er voor de branche komend jaar verbetering in!!

Ten eerste natuurlijk gefeliciteerd! Ik ben erg nieuw hiermee, ik ben sinds vandaag een beetje research aan het doen naar de hele opleiding. Maar hie zit het nu precies, mag je nu op evenementen alleen consumentenvuurwerk afsteken of ook door tot F4?

Ten eerste natuurlijk gefeliciteerd! Ik ben erg nieuw hiermee, ik ben sinds vandaag een beetje research aan het doen naar de hele opleiding. Maar hie zit het nu precies, mag je nu op evenementen alleen consumentenvuurwerk afsteken of ook door tot F4?

Nee ik mag alles afsteken dus f2, f3, f4 en heb ook het certificaat PSE (pyrotechnische speciale effecten)erbij behaald. Dus ook gecertificeerd voor t1 en t2 producten.

Nee ik mag alles afsteken dus f2, f3, f4 en heb ook het certificaat PSE (pyrotechnische speciale effecten)erbij behaald. Dus ook gecertificeerd voor t1 en t2 producten.
Leuk, dat moet een droom zijn die uitkomt.
Ga je dan als zzp'er jezelf verhuren aan schietbedrijven of ga je echt zelfstandig shows verkopen?

Leuk, dat moet een droom zijn die uitkomt.
Ga je dan als zzp'er jezelf verhuren aan schietbedrijven of ga je echt zelfstandig shows verkopen?

Van je passie je bijbaan maken is idd top!
Helaas afgelopen jaar natuurlijk haast geen shows maar hopelijk word het komend jaar weer beter.
Ik schiet shows voor een schietbedrijf.

Weet iemand of deze nl certificaten ook in het buitenland geldig zijn? Ik wilde bijvoorbeeld wat f4 producten kopen in Luxemburg, waaronder de tears of hell, maar ze geven aan dat ik hiervoor een pyrotechniek certificaat dien te hebben.

Ik ben zelf niet van plan om in de vuurwerkindustrie te werken,maar wil met zo’n kiwi certificaat f4 producten kunnen kopen in landen als duitsland, zwitserland en luxemburg. Iemand een idee of dat mogelijk is!

Weet iemand of deze nl certificaten ook in het buitenland geldig zijn? Ik wilde bijvoorbeeld wat f4 producten kopen in Luxemburg, waaronder de tears of hell, maar ze geven aan dat ik hiervoor een pyrotechniek certificaat dien te hebben.

Ik ben zelf niet van plan om in de vuurwerkindustrie te werken,maar wil met zo’n kiwi certificaat f4 producten kunnen kopen in landen als duitsland, zwitserland en luxemburg. Iemand een idee of dat mogelijk is!

Zo werkt dit niet. Ook al heb je hier de papieren dan kun je nog niet zomaar f4 producten aanschaffen.
Zelfs hier in Nederland niet. Ook is de opleiding hier specifiek voor Nederland. Leuk bedacht maar helaas :p

Ik vraag me af of er ook aan te raden boeken zijn, of misschien wel verplichte boeken welke je kan/moet lezen. Cursusmateriaal wordt bij de cursus zelf natuurlijk vertrekt, maar ik lees me graag van te voren wat in :rolleyes:

Ik vraag me af of er ook aan te raden boeken zijn, of misschien wel verplichte boeken welke je kan/moet lezen. Cursusmateriaal wordt bij de cursus zelf natuurlijk vertrekt, maar ik lees me graag van te voren wat in :rolleyes:

Dat bestaat er niet in het Nederlands iig. Duits en Engels wel maar dat sluit niet volledig aan op onze wetgeving.

Vergeet het belangrijkste niet...
Je certificaat halen is leuk, maar je mag nog steeds niet "zo maar" vuurwerk afsteken.

Een aanvraag voor een vergunning (melding / ontbrandingstoestemming) kan alleen gedaan worden door iemand met een toepassingsvergunning.
Daar zijn er niet zo heel erg veel van in Nederland :wink:

Zo das een duur grapje. Ik vind het leuk mezelf te ontwikkelen maar 5000 euro heb ik er niet voor over.

Even een vraag voor edraket wil zelf deze opleiding ook gaan volgen in den bosch. Waar had jij een huisje gehuurd?

Even een vraag voor edraket wil zelf deze opleiding ook gaan volgen in den bosch. Waar had jij een huisje gehuurd?

Tof dat je de opleiding ook wil gaan doen!
Ik had een huisje via Topparken daar ergens in de buurt bij zo’n groot recreatiemeer.
Was 15 minuten rijden ongeveer.

Even dit topic nieuw leven in blazen. Mensen die de opleiding hebben gedaan, heeft het uiteindelijk opgeleverd waarvoor je het gedaan hebt?

En hoe hebben jullie het aangepakt, hebben jullie blind die opleiding gedaan en gedacht daarna ga ik kijken of ik ergens kan meedraaien? Of eerst wel rond gebeld/gemaild bij schietbedrijven of er animo voor is?

Vraag me namelijk af hoeveel vraag er naar gecertificeerde mensen is tegenwoordig. Bedankt alvast!

Denk dat je het beste eerst eens wat bedrijven kan benaderen of je eens een show mee mag helpen om te kijken of je het wat vind. Het is een lastige wereld om tussen te komen. Er zijn opleiders waar je de papieren kunt halen inclusief de benodigde stages. Alleen daarna zul je wel de contacten moeten hebben om shows te kunnen blijven schieten. Maar mijn eigen ervaring is dat je met een goede inzet en juiste contacten wel iets moois ervan kunt maken.

Back
Bovenaan