Het is al even geleden maar aangezien ik vandaag, met wat vertraging, van de Kiwa mijn certificaten voor Pse en Grootvuurwerk heb ontvangen, leek het me wel leuk om iets te vertellen over de opleiding tot vuurwerkdeskundige/pyrotechnicus.
Na vorig jaar te zijn begonnen met het helpen op shows, leek het mij ook wel goed om de opleiding te volgen voor wat meer achtergrondkennis en om ook zelfstandig inzetbaar te zijn voor mijn werkgever.
De opleiding starte in de eerste week van maart, dat was ook net de laatste week voor alles op slot ging door Corona, gelukkig net op tijd dus.
Ik heb de opleiding gevolgd bij Stichting Nationaal Opleidingscentrum Pyrotechniek in Den Bosch.
Omdat de opleiding 5 dagen duurde had ik in de buurt een huisje gehuurd. Dat was wel lekker want weer in de schoolbanken zitten is dan toch weer vermoeiend.
De opleiding werd gegeven op een mooie luxe locatie in het centrum van Den Bosch. Goede faciliteiten en iedere dag een prima lunch. De groep cursisten bestond uit 9 personen met verschillende achtergronden. Na twee dagen theorie over het beperkt toepassingsgebied, grootvuurwerk en pse volgde op woensdag een praktijkdag om de theorie in de praktijk te brengen. Hier kwam alles aan bod, van de vergunningen, afzettingen, materiaalgebruik, schietsystemen, grootvuurwerk, pse, vlammen, co2 etc..
Een filmpje hiervan zal ik hier nog bij posten.
Op de donderdag en vrijdagochtend volgde nog een stuk herhaling en de gehele vrijdagmiddag stond in het teken van een drietal examens. Deze gelukkig met een positief resultaat afgerond en omdat ik mijn stages al gelopen had kon ik gelijk mijn certificaten aanvragen. Deze dus na iets vertraging sinds vandaag in bezit en ook officieel per vandaag opgenomen in de registers als pyrotechnicus.
Toch wel een beetje trots op!!
Helaas door de Corona nog niet veel shows dit jaar maar hopelijk komt er voor de branche komend jaar verbetering in!!