Afdekpapier verwijderen of niet?

ik haal het er nooit af. Gebeurt bij een show ook meestal niet. De bombettes hebben kracht genoeg om er doorheen te knallen, hebben ze dat niet dan zouden ze ook niet echt heel hoog komen zonder folie.
Het is een hoop werk voor een minimaal resultaat in mijn ogen.
Daarnaast is het voor de kachel zetten(geen openhaard)sowieso wel handig. In drie dagen krijg je de cakes nog redelijk goed droog is mijn ervaring.
greetzz

Ik laat het lekker met rust, valt sneller op of de cake leeg is na het vuren en meer snippers in je straat voor een mooie day-after foto;)

Klopt inderdaad...je ziet zo wel erg snel of de cake volledig leeg is of niet. Qua droging zal het denk ik in die twee dagen niet erg veel uit maken....

Zelf verwijder ik de afdekfolie altijd.
Zo kan ik checken of:

-alle bombettes helemaal onderin zitten
-of deze geborgd zitten met afdekplaatje
-of er geen ingedeukte of beschadigde tubes zijn
SNC19294 (2).jpg

Daarna gaat er aluminiumfolie op, zo weet ik welke gecheckt zijn en het voorkomt vonkoverslag met koppelen.
SNC19271.jpg

Tevens controleer ik altijd hoofd/reservelont ingaand.
SNC19266 (2).jpg

SNC19270 (2).jpg

Zo kan ik checken of:

Bekijk bijlage 67715

Daarna gaat er aluminiumfolie op, zo weet ik welke gecheckt zijn en het voorkomt vonkoverslag met koppelen.
Bekijk bijlage 67716

Bekijk bijlage 67717

Bekijk bijlage 67718
Alle voorgaande altijd laten zitten omdat ik bang was voor vonkoverslag

Wist niet eens dat hier een topic over was. Dit jaar schiet ik een gedeelte van mijn vuurwerk op een grasveld. Om het opruimen van te voren te verminderen, ga ik wel wat folie/papier van de cakes preventief verwijderen.

Vroeger haalde ik het er altijd af, maar daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt. Ik vond het teveel werk en de bombettes ondervinden er toch geen hinder van. Bijkomend voordeel vind ik dat je mooi kunt zien of er een cake of rij is blijven staan. Wat ik wel doe is bij twijfel even een hoekje bovenop weghalen. Soms stuitert er nog wel eens een cake en als ik ze dan toch in handen heb kijk ik even. Heb zo meermalen een ingedeukte tube uitgedeukt voor de zekerheid. Overigens heb ik ook wel eens een tube gehad waarbij de lagen karton los lieten waardoor de tube niet meer rond was. Bij het afsteken niets van gemerkt.

Ik haal het er wel af, scheelt zoals Daniel aangeeft een hoop met opruimen als je op een grasveld schiet. Nog nooit vonkoverslag gehad als gevolg van, en van wat ik aan losse cakes schiet is dat sowieso niet zo'n probleem. Hoeft niet veel tijd te kosten. Ik snijd met een mesje de bovenkant grofweg los langs de randen, trek het dan verder weg en in 6 seconden heb je het meeste er af.

Ik heb het altijd laten zitten maar ondervind dan wel altijd het probleem met het opruimen van het rotzooi want ik schiet het deels op een grasveld. Ik overweeg het dit jaar om het er nu wel af te halen maar dan wel pas op het laatst, want als ik beslis het niet te schieten dan wil ik liever dat er nog gewoon papier/folie overheen zit en ik vind dat ook gewoon mooier uitzien.

ik haal het er altijd af. Gewoon omdat het scheelt met opruimen. en ik heb gemerkt dat bij sommige boxen onder het folie ook nog een kartonnen plaat zit. Het zal er wel afschieten maar toch haal ik het er liever van te voren af.

Precies dit en om deze redenen haal ik het er ook af.

Zo kan ik checken of:

Bekijk bijlage 67715

Bekijk bijlage 67716

Bekijk bijlage 67717

Bekijk bijlage 67718

Dat hangt net af hoe zenuwachtig ik ben haha.
Meestal bij de eerste paar tubes verwijder ik wel het papier.

Bij de show doe ik eigenlijk nooit geen aluminium folie erop heen, is best een hoop werk.
Cakes en boxen staan ver genoeg uit elkaar, en krijg je toch een vonk overslag, jammer dan...

Dit jaar 70 cakes en 33 compounds doorknopen, heb daar wel even tijd voor nodig.
Lontjes controleer ik bij losse cakes en compounds niet. Voor de show komt er een ontsteker in dus is lont overbodig geworden.

Back
Bovenaan