Aantal KG vuurwerk met verkoopdagen in de auto.

Ik weet dat dit een enorme kick is, maar toch vraag ik me iets af. Gaat dit nu om het bruto of netto gewicht? Het bruto gewicht van een cakebox met 4 500 grams cakes gaat al snel richting 12-18 kilo. Ik heb 2 cakeboxen (Osiris en Cruel Traction), samen goed voor 5kg kruit, maar deze gaan dik boven de 25 kilo wegen.

Als je alleen de osiris en de cruel traction hebt, zal ik me er niet zo druk om maken eerlijk gezegd.

De regel is inderdaad vrij krom. Het grootste gedeelte van het gewicht komt immers vanuit een veiligheid aspect; balast tegen het omvallen en verstevigde tubes. Een 500 grammer weegt al snel een kilogram of 4, een verachtvoudiging, dus slechts 12,5% kruit. Terwijl bijvoorbeeld 500 gram (aan kruit) grondbloemen een bruto gewicht van circa 1400 gram hebben, circa 36%. Tevens zijn ze veel vuur gevaarlijker, wegens het niet wegplakken van de lonten.

Ik herinner me nog de eerste keer dat ik 'illegaal' consumenten siervuurwerk ging halen (om de hoek hier, nouja, bij wijze van) bij Alpeco. Jarenlang geïndoctrineerd dat het levensgevaarlijk zou zijn, maar het tegenovergestelde was waar. De Nederlandse potjes vielen bij het minste zuchtje wind al om, wat tot behoorlijk gevaarlijke situaties leidde, terwijl de (voor mijn gevoel) enorm zware Belgische potten steevast bleven staan. Het Belgische vuurwerk leek wel volgepropt met kruit, maar dat was natuurlijk niet zo. Sterker nog, soms had dat vuurwerk veel minder kruit en was het vooral balast. Belgisch (consumenten) siervuurwerk was per definitie veiliger. Uiteindelijk is dat ook overgewaaid naar Nederland, maar de regels zijn star gebleven.

Het wordt dus echt tijd dat vuurwerkgewicht op een andere manier bepaald gaat worden. Ik ben voor het verplichten van netto gewicht op de bon neer te zetten. Zo kan er ook minder worden gesjoemeld (al is meer gram niet persé een mooier effect). Laat dat netto gewicht maar meten door het ILT. Zowel consument als oom agent wordt hier beter van. Eerlijkheid en duidelijkheid. Want op de huidige manier zou een verzwaarde cake van 26 kg en slechts 500 gram kruit al verboden zijn, terwijl dat hypothetische gewicht niets meer doet dan de cake veilig rechtop te houden. Bij een strenge handhaving van max 25kg werkt volgens mij alleen averechts, de importeurs zijn er immers ook niet bij gebaat en gaan dan waarschijnlijk weer onveiligere (lees; minder balast, dunnere tubes) cakes importeren.

Maar goed, eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe streng hier op wordt gecontroleerd, maar als het streng is, dan is het een farce.

Als je alleen de osiris en de cruel traction hebt, zal ik me er niet zo druk om maken eerlijk gezegd.

Heb ook nog een ritsje cakes (5 300-500 grammers en een pijlenpakket). De bon geeft aan 14.xx kilogram, maar dat is geloof ik exclusief Osiris en Cruel Traction. Cruel Traction schijnt 13 kilogram te wegen en Crown Osiris verwacht ik een kilogram of 18-20. 47 kilogram dus, en dat terwijl ik nog wat wil bijbestellen :'(

Goed stukje Arahon! Hoe zwaarder mijn vuurwerk hoe veiliger het is maar hoe minder ik er van kan kopen. Heel krom inderdaad!

De nederlandse wetgeving is inderdaad op dit gebied ook erg krom, altijd al geweest , en zeker met vuurwerk.

Ik lees verschillende dingen , zo lees ik dat je het in een trein zou kunnen vervoeren. Mocht men uberhaubt al zo denken om zoiets te doen, raad ik het je ten strengste af. Vuurwerk vervoeren per trein verbreek je de wet en vervoer je brandbare stoffen mee in een trein, mocht je dit willen doen wees er van bewust dat er maar 1 conducteur door de trein heen hoeft te lopen, dit meld bij de poilitie en je word volgehangen met boetes en je vuurwerk word in beslag genomen.

Wat ik vorig jaar had met mijn bestelling was dat ik het wel mocht meenemen ( 75kg), maar wel met 3 mensen het vuurwerk moest komen ophalen. Hier houd het voor de winkelier ook op aangezien ze niet gaan kijken hoe je het gaat vervoeren, wat me vrij logisch lijkt.

Puntje blijft wel , staat er een agentje om de hoek, en die ziet jou met zo'n lading wegrijden en is hij slecht gehumeurd, dan loop je risico dat je alles moet inleveren en een bekeuring krijgt.

Het Oh zo kromme NL .....:D

Ik zal uitleggen waarom het zo is dat het 25 kilogram is inclusief omhulsel en verpakking.

Deze methode is ingevoerd door de overheid zodat de dienstdoende ambtenaar het vuurwerk alleen maar op een weegschaal hoeft te zetten.
Het uitrekenen van het kruitgewicht vond men in de praktijk te moeilijk/omslachtig.

Nooit gezeik mee gehad als ik dik boven de 10/25 kilo zat. Sommige dealers hanteren echter wel de regel dat er per 25 kilo extra een extra persoon mee moet komen bij het ophalen. Maar dat een agent hierop je vuurwerk in beslag neemt zou wel heel erg triest zijn. Of anders met de trein gaan inderdaad in een gesloten koffer of sporttas ofzo, een conducteur gaat echt niet vragen of hij even in je tassen mag kijken.

Laat ze iets doen aan vuurwerk overlast, vandalisme of mensen die stunten met vuurwerk en daarmee anderen en hunzelf in gevaar brengen. Controleren op kg's van mensen die op een veilige manier mooi siervuurwerk willen afsteken voor hun familie en buurt zouden juist een pluim moeten krijgen :D

Het is sowieso een koet regel die niks toevoegt.
Autotje komt toch wel vol.. zo lang er geen vuur bij gehouden word is er niks aan de hand. Of het dan 1 of 100 kilo is.. maakt toch niks uit?
Mensen denken nog steeds dat door het rijden met vuurwerk, het spul af zou gaan..
Tuurlijk..

Ik zal uitleggen waarom het zo is dat het 25 kilogram is inclusief omhulsel en verpakking.

Deze methode is ingevoerd door de overheid zodat de dienstdoende ambtenaar het vuurwerk alleen maar op een weegschaal hoeft te zetten.
Het uitrekenen van het kruitgewicht vond men in de praktijk te moeilijk/omslachtig.

Zou de weegschaal overigens wel CE-gekeurd dan wel gekalibreerd zijn? Leuk idee om een Wob-verzoek over in te sturen naar de dienstdoende overheidsorgaan dat hiermee is belast en dergelijke documentatie op te vragen.

Back
Bovenaan