Aantal KG vuurwerk met verkoopdagen in de auto.

Allemaal van horen zeggen die informatie. Kan iemand uitleggen waar deze informatie nou eigenlijk vandaan komt?

En twee, hoe wordt vuurwerk vervoerd dat nog in de kooien zit? Misschien ook wel interessant om te weten, aangezien er in die periode bestelbussen rondrijden die vuurwerk af moeten leveren bij winkeliers.

Vuurwerk wordt meestal per vrachtwagen vervoerd. Het vuurwerk is gewoon gestapeld op pallets. Vrachtwagen wordt geladen en rijd zijn adresjes af.

Het komt ook voor dat winkeliers het vuurwerk zelf afhalen. Je moet dan ook voldoen aan de adr eisen. Maar dit gebeurd vrijwel nooit :p

@Jupilerfreak.
Een Udense millieuagent dacht ik, twitterde over vuurwerk en vermelde de 25kg per voertuig regel.
Heeft ook hier op het forum gestaan bij media ofzo 2 weken terug.

Okee dan. Dan heb ik iets gemist blijkbaar.

Maar heeft er iemand een verwijzing naar een wet of iets dergelijks? Ik zou namelijk graag willen achterhalen waar deze milieuagent zijn regel op gebaseerd heeft. Kan mij namelijk niet voorstellen dat zoiets uit de lucht gegrepen is.

Staat hier niets over in de nieuwe wetgeving omtrent de CE?

ADR kun je wel toepassen hoor! Mits je onder de 1000 punten regeling blijft! Bij 1.4G mag je 333KG NEQ dus kruitgewicht!!! En 1.4S Onbeprekt. Zitten wel paar kanttekeningen aan!

Je moet een ADR bewustwordingscursus conform ADR 1.3 gevolgd hebben. Is 1 middagje geloof ik.
Alles moet in transport verpakking zitten! Dus in orginele doos met kooi en alles er omheen.
OF je moet in bezit zijn van een PyroPack en die gebruiken dan kun je ook losse stuks nemen.
Je hebt een 2KG A/B/C Blusser nodig en een standaart ADR kit met lamp en vestje enzo.
Eventueele routeontheffingen.

Daarnaast het belangrijkste is een vervoersdocument die je zelf kan maken zie voorwaarden HIER.

Maar denk niet dat er maar ook 1 verkooppunt een handtekening wil zetten onder dat document haha.

Maar in theorie en praktijk dus wel degelijk mogelijk om te doen maar je hebt er niks aan omdat je toch maar 25KG Per huishouden mag hebben.

ADR kun je wel toepassen hoor! Mits je onder de 1000 punten regeling blijft! Bij 1.4G mag je 333KG NEQ dus kruitgewicht!!! En 1.4S Onbeprekt. Zitten wel paar kanttekeningen aan!

Je moet een ADR bewustwordingscursus conform ADR 1.3 gevolgd hebben. Is 1 middagje geloof ik.
Alles moet in transport verpakking zitten! Dus in orginele doos met kooi en alles er omheen.
OF je moet in bezit zijn van een PyroPack en die gebruiken dan kun je ook losse stuks nemen.
Je hebt een 2KG A/B/C Blusser nodig en een standaart ADR kit met lamp en vestje enzo.
Eventueele routeontheffingen.

Daarnaast het belangrijkste is een vervoersdocument die je zelf kan maken zie voorwaarden HIER.

Maar denk niet dat er maar ook 1 verkooppunt een handtekening wil zetten onder dat document haha.

Maar in theorie en praktijk dus wel degelijk mogelijk om te doen maar je hebt er niks aan omdat je toch maar 25KG Per huishouden mag hebben.

Dus een eventuele maas in de wet zou dus zijn 25 kg thuis en tig kilo in je kofferbak , mits je over de juiste papieren zou bezitten ?

Nee! Want dit is alleen tijdens vervoer! Wanneer jij de auto stil zet is het geen vervoer meer en dient het eruit gehaald te worden.

Dus het is eigenlijk niet mogelijk om met meerdere vrienden / familie oud en nieuw te vieren, omdat er dan meer dan 25kg vuurwerk in huis ligt..? Best wel krom, helemaal met die nieuwe doorlontboxen zit je zo aan dat gewicht..

Dus het is eigenlijk niet mogelijk om met meerdere vrienden / familie oud en nieuw te vieren, omdat er dan meer dan 25kg vuurwerk in huis ligt..? Best wel krom, helemaal met die nieuwe doorlontboxen zit je zo aan dat gewicht..

Maak je niet druk, er is echt geen politie die je huis afgaat om te kijken of er meer dan 25 kg ligt!

Wat Gerwin hierboven zegt, is helemaal correct! Valt geen speld tussen te krijgen.

Dit topic begint inmiddels wel verdacht veel op dit topic te lijken :p Hoewel daar nog over 10 kg gesproken wordt, kun je dat tegenwoordig klakkeloos veranderen in "25 kg". De verdere wetgeving er omheen is niet veranderd, alleen de bovengrens is verhoogd!

Ik weet dat dit een enorme kick is, maar toch vraag ik me iets af. Gaat dit nu om het bruto of netto gewicht? Het bruto gewicht van een cakebox met 4 500 grams cakes gaat al snel richting 12-18 kilo. Ik heb 2 cakeboxen (Osiris en Cruel Traction), samen goed voor 5kg kruit, maar deze gaan dik boven de 25 kilo wegen.

Ik weet dat dit een enorme kick is, maar toch vraag ik me iets af. Gaat dit nu om het bruto of netto gewicht? Het bruto gewicht van een cakebox met 4 500 grams cakes gaat al snel richting 12-18 kilo. Ik heb 2 cakeboxen (Osiris en Cruel Traction), samen goed voor 5kg kruit, maar deze gaan dik boven de 25 kilo wegen.

Gaat om het brutogewicht.

Artikel 2.3.3

Het is verboden per levering meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk aan een particulier ter beschikking te stellen. Voor de bepaling van de hoeveelheid consumentenvuurwerk wordt uitgegaan van het gewicht van het vuurwerk als zijnde onverpakt.

Dus de cakes/potten an sich zonder exportkarton, evt. kooi, etc. Weliswaar gaat dit over het door een winkelier ter beschikking stellen aan een particulier, maar deze bepaling kun je natuurlijk wel gebruiken hoe het gewicht wordt berekend.

"gewicht van het vuurwerk als zijnde onverpakt."

en toch blijf ik dit dubbel vinden.
onverpakt vuurwerk is in mijn ogen nog altijd kruit gewicht dat niet verpakt is.
of klink ik nu heel stom :p

1 grote combibox en een meterpakketje en je zit over het gewicht.. Zeker omdat het om bruto gewicht gaat en je dit als consument bijna nergens kunt vinden echt een debiele regel.

"gewicht van het vuurwerk als zijnde onverpakt."

en toch blijf ik dit dubbel vinden.
onverpakt vuurwerk is in mijn ogen nog altijd kruit gewicht dat niet verpakt is.
of klink ik nu heel stom :p

De definitie van onverpakt vuurwerk volgens het Vuurwerkbesluit:

onverpakt vuurwerk: vuurwerk inclusief het omhulsel en eventuele verpakking, detailhandelsverpakking of assortimentverpakking doch exclusief de transportverpakking als bedoeld in het ADR;

Anders zou er wel hebben gestaan: max. 25 NEM (overigens wel leuk natuurlijk).

Back
Bovenaan