Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Overigens zullen de meeste winkeliers niet opkijken van een paar kilo teveel.
Die vat ik niet. NB dat een winkelier grote problemen heeft, dat als hij wordt betrapt met teveel kilo's mee geven aan een klant. Ze kunnen zelfs zo ver gaan dat ze de vergunning intrekken.
Maar dat gaat over vervoer van consumenten vuurwerk wat niet voor eigen gebruik is.
En als ik 500kg voor de buurman vervoer, en hij dat van mij?
En als ik 500kg voor de buurman vervoer, en hij dat van mij?
De discussie zit in het punt waar het op gebaseerd is. We praten allemaal elkaar na, maar het staat (in ieder geval) niet in het Vuurwerkbesluit.Als de buurman een goedgekeurde vuurwerk opslag heeft. En jij een vervoersdocument + brandblusser hebt wel.
Snap de hele discussie niet zo. Als consument mag je 25 kilo vervoeren. That's all
Dat is niet voor eigen gebruik, dus nee. Eigen gebruik is je eigen vuurwerk.
De discussie zit in het punt waar het op gebaseerd is. We praten allemaal elkaar na, maar het staat (in ieder geval) niet in het Vuurwerkbesluit.
Of het ADR van toepassing is op vervoer door consumenten durf ik uit mijn hoofd niet te zeggen. Het vervoerende voertuig hoeft tenslotte ook niet aan alle ADR eisen te voldoen (gevarentekens e.d.).
Hoeveel vuurwerk kopen en bewaren
U mag niet meer dan 25 kilo vuurwerk kopen en in huis bewaren.
Of de regel is achterhaalt of de producenten hebben schijt aan de regel/wet, want vandaag de dag worden er boxen geproduceerd en verkocht van 25KG+ Als je die aanschaft, vervoerd en thuis opslaat tot O&N ben je gewoon keihard in overtreding.
Dat is toch krom ?
Het is elk jaar weer met meerdere kofferbakken vol het vuurwerk van a naar b verplaatsen. Hoop dan altijd maar dat ik geen politie tegenkom. Maar je moet wat als je 800kg vuurwerk hebt af te steken![]()
Wanneer iemand beschikt over een goedgekeurde opslag praten we al niet meer over een consument. Gaat dus om bedrijfsmatig vervoer
En nee praat niemand na, heb jaarlijks met het vervoer te maken!
Gevarentekens is alleen van toepassing boven de vrijgestelde norm/punten. De bestuurder moet dan ook beschikken over een adr basis certificaat met uitbereiding klasse 1.
Volgens mij staat het best wel duidelijk op de site van de Rijksoverheid:
Wat moet ik weten als ik vuurwerk koop?
Iemand met een goedgekeurde opslag is inderdaad geen consument meer. Ik ging er van uit dat het om 500 kg voor de "freak buurman" ging die iets te groot had ingekocht.
Daaropaansluitend, hoe ver is de reikwijdte van het ADR? Want Gerwin haalde die aan, maar daar ben ik niet zo in thuis. Maar het ADR is best breed kwa gevarenklassen e.d., waaronder ook gasflessen (denk aan het propaanflesje bij de caravan) en brandbare vloeistof (benzine). Zit er een vorm van ondergrens of beperking in het ADR voor wat betreft transport van gevaarlijke stoffen? Anders zou je het ADR wel heel ver door moeten trekken richting transport door consumenten, en dan schiet het gevoelsmatig zijn doel ook wel weer voorbij.
Eigenlijk is hier het antwoord heel simpel op; het is geen wettekst. Maar het schetst wel de bedoelde interpetatie. Die is dan alleen ongelukkig opgeschreven, maar dat gebeurd wel vaker in overheidsland.
(zijstapje dat we al gehad hebben; maaar ze noemen ook maxima 25 kg kopen, maar dat is dus wettelijk "per levering" en niet totaal)
ADR bestaat uit 9 verschillende gevarenklassen (1 t/m 9) Die kan je hier vinden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/ADR-gevarenklassen_en_-labels
Er wordt gewerkt met de 1000 punten regel, vervoer je meer dan 1000 punten moet je o.a. een ADR certificaat, goedgekeurd voertuig/ aanvullende veiligheidsmaatregelen in het voertuig hebben etc etc.
Bij 1.4g consumenten vuurwerk kom je boven de 1000 punten met ik geloof uit mijn hoofd 330kg kruit.
Privé zit je met een gasfles of een aantal liter benzine nog lang niet aan de 1000 punten![]()
Maar is het niet zo dat consumentenvuurwerk in gevarenklasse 1.4 is ingedeeld vanwege de kooiverpakkingen? Zijn bijv losse potten niet 1.3?