25KG regeling

Dat snap ik. Maar het echt tijd dat deze regel aangepast moet worden. Wij hebben alleen nog maar cakes, cakeboxen en compound. Misschien iets wat de BPN kan meenemen in de onderhandeling met de overheid

verhoudings gewijs zit er bij cakes en zeker compound relatief veel verpakkingsmateriaal omheen vergeleken met ander vuurwerk ? dan kan die 25kg wel herzien worden als we toch alles behalve cakes en compounds verbannen.

In de documenten staat alle reden dat netto gewoon kan. Er is zelfs met 50kg gerekend in eigen huis. De reden dat meegeteld heeft is onder andere dat de arbowet voorschrijft dst iemand maximaal 23kg mag tillen....

Daniel heeft alle documenten en zal deze allemaal doorlezen, ik heb er helaas ivm tentamens geen tijd voor nu.

In de documenten staat alle reden dat netto gewoon kan. Er is zelfs met 50kg gerekend in eigen huis. De reden dat meegeteld heeft is onder andere dat de arbowet voorschrijft dst iemand maximaal 23kg mag tillen....

Daniel heeft alle documenten en zal deze allemaal doorlezen, ik heb er helaas ivm tentamens geen tijd voor nu.

want je moet je gehele collectie in 1 keer kunnen optillen ? :P

Laatst bewerkt:
Heeft iemand ook Duitsland meegenomen in dit verhaal naar hun? Ben benieuwd wat ze daar voor verklaring voor hebben. Ze komen natuurlijk niet weg met Duitsland en die hebben andere regels dan wij. Huis in NL ligt 25 KG en 10 meter verderop ligt 300 KG in huis??

Heeft iemand wel eens ter plekke tijdens het afhalen te horen gekregen dat een bestelling niet meegegeven kon worden i.v.m. het aantal personen? Tot zover heb ik dat nog nooit aan den lijve mogen ondervinden, gelukkig.

Toch wel nieuwsgierig naar hoe en of winkeliers dit handhaven? Zelf voor aankomende O&N een bestelling geplaatst bij een shop waar het zelf op de order staat aangegeven die je per mail ontvangt.

Laatst bewerkt:
Heeft iemand wel eens ter plekke tijdens het afhalen te horen gekregen dat een bestelling niet meegegeven kon worden i.v.m. het aantal personen? Tot zover heb ik dat nog nooit aan den lijve mogen ondervinden, gelukkig.

Toch wel nieuwsgierig naar hoe en of winkeliers dit handhaven?

Jazeker, dat heb ik meer dan 1x meegemaakt. Zorg dus ook altijd dat ik voldoende man/vrouw mee heb.
Ook meegemaakt dat er gezegd wordt; EIGENLIJK mag dit niet mee hè... maar dan werd er verder niet moeilijk gedaan.

Ik kan me ook nog herinneren dat een verkooppunt (ik dacht Pronk in St. Maarten) de Sjaak was en 10k kon aftikken, omdat ie te grote bestellingen had mee gegeven.

Geeft ook te denken waarom veel freak acties bepaalde afhaal tijden hebben :wink: buiten werktijden van bepaalde ambtenaren.

Gemeente-handhavers beginnen de laatste jaren steeds meer te jagen op met name grote verkoop punten en freak winkels.

Ook consumenten met 25kg plus word stevig op gehandhaafd. 150 a 200 kg consu waar een liefhebber snel op zit. Dit levert een schikking van 1000 euro op soms met taakstraf 120-240 uur.

Dit waren toch de tijdelijke regels, boete voor afsteken buiten toegestane tijd was toch altijd 100 euro?

De nieuwe strafeisen voor vuurwerkdelicten zijn ingegaan op 1 oktober 2020. Die 250 euro stond al vast voor het tijdelijke vuurwerkverbod. Een beetje verwarrend. Maar staat bovenaan :wink:

Zo was het van 01-10-2016 t/m 30-09-2020 (inderdaad 100 euro)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038533/2016-10-01

Huidige richtlijnen voor strafeisen
https://wetten.overheid.nl/BWBR0044148/2020-10-01

Maar wacht, die geldboete van 250 euro voor afsteken buiten de tijden is dus niet tijdelijk?

Die 250 euro is nooit tijdelijk geweest. Dat staat los van het tijdelijke verbod. Maar die nieuwe boete van 250 euro werd nadrukkelijk naar voren gehaald met de aankondiging van het tijdelijke vuurwerkverbod. Dat maakt het verwarrend.

Maar ontopic.
De regeling van 2016 tot 2020 heeft een eigen recidiveregeling die ik zo niet kan vinden. Dat maakt een complete vergelijking onmogelijk. Maar voor het voor de eerste keer voorhanden hebben van 25kg of meer zijn de boetes onveranderd.
Een recidivist (in deze wet) ben je als je binnen 5 jaar wordt gepakt voor een soortgelijk "misdrijf."

Hoe kunnen we dan gaan regelen dat de 25kg bruto naar netto gaat? Met goede argumenten ? Moet toch te regelen zijn, kwa veiligheid zou het niet uit moeten maken. Hoe vaak is er vuurwerk gekocht,vervoerd en is dit opgeslagen en hoevaak ging dat fout ? Volgens mij bijna nooit.

Dit moet veranderen.

Back
Bovenaan