25KG regeling

Bump.

We moeten bij ILT en MvJ toch echt ns duidelijk krijgen hoe idioot deze kartonregel is, zeker met huidige type producten! Zit HVLV hier ook op te hameren aan de tafels?

Het max aantal kg's vervoeren en in bezit hebben is inderdaad krom, zeker met de inachtneming van het gevaar. Terwijl de helft van de politiek zit te hameren op een vuurwerkverbod, is de kans wel heel klein denk ik dat ze akkoord gaan met het aanmoedigen van meer kilo's per huishouden...

Ik weet niet of het verstandig is om bij de instanties te gaan lobbyen om deze regel te veranderen. Zoals wij het voor ons zien, gaat het van 25kg bruto naar 25kg netto. Maar ik geloof nooit dat dat gaat gebeuren. Het zal dan eerder naar 10kg netto gaan oid.
Enerzijds worden je vrijheden als pyro de laatste jaren ingeperkt, dan gaan ze niet ineens toestaan dat je meer vuurwerk mee mag nemen. Dit betekend namelijk ook dat je ineens uit België het hele jaar door 25kg netto mee zou mogen nemen.

Aangezien er toch niet actief op gehandhaaft word, (is er bij iemand bekend dat er wel eens een boete oid voor uitgeschreven is??) lijkt het mij verstandiger dat we geen slapende honden wakker maken. Ik zie het overigens toch meer als een kapstok wet. Bij excessen, (overlast) kan men optreden als men geconstateerd heeft dat je meer dan 25kg in bezit hebt.

Ik weet niet of het verstandig is om bij de instanties te gaan lobbyen om deze regel te veranderen. Zoals wij het voor ons zien, gaat het van 25kg bruto naar 25kg netto. Maar ik geloof nooit dat dat gaat gebeuren. Het zal dan eerder naar 10kg netto gaan oid.
Enerzijds worden je vrijheden als pyro de laatste jaren ingeperkt, dan gaan ze niet ineens toestaan dat je meer vuurwerk mee mag nemen. Dit betekend namelijk ook dat je ineens uit België het hele jaar door 25kg netto mee zou mogen nemen.

Aangezien er toch niet actief op gehandhaaft word, (is er bij iemand bekend dat er wel eens een boete oid voor uitgeschreven is??) lijkt het mij verstandiger dat we geen slapende honden wakker maken. Ik zie het overigens toch meer als een kapstok wet. Bij excessen, (overlast) kan men optreden als men geconstateerd heeft dat je meer dan 25kg in bezit hebt.

Ik zou proberen de term netto en bruto niet te gebruiken, maar pleiten voor NEM of iets dergelijks. Dat klinkt in de volksmond ook minder gevaarlijk dan 300 kilo illegaal vuurwerk gevonden. Je mag overigens, naar mijn interpretatie, helemaal geen 25 kilo het hele jaar door uit België halen. Dit geldt volgens mij gewoon voor de laatste 3 dagen van het jaar. Genoeg mensen van VWC die zijn gepakt, kijk nu maar eens in het "grote" lijstjes topic.

Het vreemde aan deze regel is ook dat de koper strafbaar is maar dat winkels mogen strooien met acties waarin meer dan 25KG wordt aangeboden. Ik ben niet tegen deze acties, maar ergens is het krom haha.

Zelfde als vroeger met de tabaksindustrie. Dat de tabaksindustrie verslavende stofjes in sigaretten stopte, zodat gebruikers het blijven kopen ;)

Moet je eens bij ons oosterburen gaan kijken, ze mogen zelfs een pallet van 1000kg bestellen en naar huis laten verzenden en dan komt NL even aan, hoe liberaal.

10kg NEM zou al een prima verbetering zijn, 25kg netto is nog realistischer maar of dat verkoopbaar is qua media etc

Er zou dan ook beter gesproken over "10kg kruit" zoals men nu over "25kg vuurwerk" spreekt. Dat volgens sommigen exploderende karton is het probleem niet, aandacht moet op het kruit komen.

Kruit, vuurwerk. Beter dan netto, bruto.

Ik zal eens een mail naar Yesilgöz wagen. Vroeger was ze persoonlijk best bereikbaar, haar ambtenaren zullen nu meer een schild vormen maar waarom niet een woord tot haar richten. Ze was de enige die me vroeger, voor ministerschap, eens een persoonlijke reactie terugstuurde. Verwacht ik nu niet meer, maar sprak voor haar.

Het vreemde aan deze regel is ook dat de koper strafbaar is maar dat winkels mogen strooien met acties waarin meer dan 25KG wordt aangeboden. Ik ben niet tegen deze acties, maar ergens is het krom haha.

Zelfde als vroeger met de tabaksindustrie. Dat de tabaksindustrie verslavende stofjes in sigaretten stopte, zodat gebruikers het blijven kopen ;)

Er zijn 3 jaar geleden een x aantal vuurwerk liefhebbers aangehouden, omdat de betreffende winkel meer dan 25 kg mee gaf.
Dit is niet overdag gegaan, maar na 0:00 uur op de 28ste.

---
Wat betreft de verslavende stofjes in sigaretten.
Er wordt beweert dat dit nog steeds is.
Daarom zullen die sigaren ook zo lekker zijn.

Feit is dat de 25 kg regel nog uit de beginjaren 2000 stamt toen er alleen nog maar 200 grams cakes op de markt waren. Inmiddels zijn we over op 500 grams cakes, cakebox en compounddozen maar is er 20 jaar later nooit rekening met een verzwaring van het brutogewicht gehouden hierdoor. Ik vind dit wel echt heel erg vreemd.

Volgens mij is het zelfs tot een 2006 nog 10kg geweest toen de 500grammers werden geïntroduceerd. Pas daarna werd het verhoogd naar 25kg.

Ik zou proberen de term netto en bruto niet te gebruiken, maar pleiten voor NEM of iets dergelijks. Dat klinkt in de volksmond ook minder gevaarlijk dan 300 kilo illegaal vuurwerk gevonden. Je mag overigens, naar mijn interpretatie, helemaal geen 25 kilo het hele jaar door uit België halen. Dit geldt volgens mij gewoon voor de laatste 3 dagen van het jaar. Genoeg mensen van VWC die zijn gepakt, kijk nu maar eens in het "grote" lijstjes topic.

Deze discussie is hier meermaals gevoerd. Je mag het gehele jaar door 25kg vuurwerk in je bezit hebben, thuis of in een auto. Het mag niet publiekelijk toegankelijke zijn, en dat is je auto ook niet. Vorige jaren was er een vervoersverbod. Dit was toen ingesteld om te voorkomen dat mensen massaal uit België en Duitsland gingen halen terwijl er in nl een (tijdelijk) verbod was. Ook dit vervoersverbod was tijdelijk, en is naar mijn weten per 1 januari van dit jaar weer opgeheven. Het gaat hier dus wel om Nederlands goedgekeurd F2 vuurwerk. Die controles nu in Baarle zijn leuk, maar als jij onder de 25kg per auto bij je hebt met alleen Nederlands goedgekeurd vuurwerk, is er niets aan de hand. Meeste nemen echter ook pijlen en singleshots, of nitraten mee, en daar gaat het fout.

Wat ik in de wandelgangen hoor wel ja.
Bijzonder benieuwd naar het waarheidsgehalte, en mocht het waar zijn, zijn alle ingezette redenenen nu toch al wel teniet gedaan? Containerprijzen weer op preCovid niveau, energieprijzen in China weer normaal, energieprijzen hier zakken weer, betalen voor 'opslag' is ook achterhaald gezien alles naar het buitenland ging. Etc.

Energieprijzen hier blijven tig keer hoger dan ze voor de oorlog waren hoor. En verder blijft alles dat duurder is geworden duur, inflatie gaat wel dalen maar blijft inflatie.

Wat ik in de wandelgangen hoor wel ja.
Je bent niet de enige die het zegt. Mogen ze wel meer op cakes overgaan dan compounds.

Even een andere vraag: In het verleden heeft iemand wel eens een link gedeeld waar je ook een rapport kon vinden van het RIVM waar werd gesproken over het theoretische risico van 300 kg vuurwerk voor het pand waar het zich in bevind ,waarin ook word gesproken over de 25 kg regeling die ontstond om de reden dat het personeel van uitleverende bedrijven dan niet meer dan 25 kg hoefde te tillen.

Ik zou dat stuk graag weer eens willen lezen.

Back
Bovenaan