2019/2021 Was de laatste jaarwisseling met consumentenvuurwerk

Corona met de bijbehorende druk op de zorg is de enige reden die nu twee keer gebruikt is om het vuurwerk verbod in te stellen. Ik mag hopen dat volgend jaar er eindelijk minder druk op de zorg is dus waarom roept iedereen dat het over is?! Als ze het liever helemaal zouden willen verbieden dan konden ze dat al veel eerder aankondigen dan nu pas vanwege de stijgende besmettingen en druk op de zorg. Zolang rechts regeert hebben we zeker nog een kans op vuurwerk al voelt dat nu natuurlijk niet zo. Ben blij dat ik op BBB gestemd heb die zeer pro traditie met vuurwerk zijn.

Onder het mom van 'corona' en de 'zorg is overbelast' kan alles. Dat hebben we afgelopen 2 jaar wel gezien.

En ik maar denken dat het 'eenmalige verbod' eenmalig zou zijn... beetje naïef. Nu hebben we voor dit jaar een landelijk vuurwerkverbod. Je hoort ze verder niet erover of het eenmalig is. Niet dat dat zoveel waard is hoor want dat zie je nu maar weer. We gaan het beleven...

Als winkelier of inporteur zou ik toch wel willen weten waar ik aankomende jaren aan toe ben. Want het is laatste jaren elke keer zo onzeker als wat.

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...urwerkverbod-tijdens-aankomende-jaarwisseling

Zoals meerdere mensen hier al hebben aangegeven moet het kabinet langs de Europese Commissie voor goedkeuring van aanpassing vuurwerkbesluit en steunregelingen. Ik vroeg me af of je als burger of organisatie (HVLV, Vuurwerkfederatie, BPN, etc.) ook bezwaar kan indienen bij de Europese Commissie? (Misschien wordt dat ook al overwogen en heb ik dat bericht net gemist). Of is het gewoon een standaard procedure waarbij de Europese Commissie nagenoeg automatisch akkoord gaat?

Precies, dus geen landelijk verbod volgens jaar is onze beste kans op een jaar legaal consumenten vuurwerk.
Misschien was 2019/2020 wel het laatste jaar met legaal consumenten vuurwerk. Maar een dag later en een teleurstelling rijker, ben ik ook strijdbaar voor volgend jaar. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de positieve berichten op donderdag op verschillende sites (iets wat ik nog nooit voor vuurwerk ben tegengekomen) is er veel bereikt.
Inderdaad er is echt wel heel hard gestreden en ook veel bereikt wat we nooit eerder hebben gezien.
Die strijd is ook nog niet voorbij.
Ik geloof dat het heel spannend is geweest tot op het laatst. De pech dat precies rond deze tijd de ziekenhuizen echt vol raken en ambulances moeten wachten voor poort heeft ons de nek omgedraaid.
Was die situatie een week later geweest dan was het denk ik beter afgelopen voor ons.

Voor het aankomend jaar hebben we echt wel een aantal voordelen.
- We hebben nu verschillende prominente artsen on record die zeggen dat het allemaal wel meevalt met die vuurwerkgewonden. Dit is ook bij een aantal journalisten opgevlallen die hierdoor wat ontvankelijker zullen zijn voor het pro-verhaal.
- na twee jaar geen vurwerk kan de roep om een verbod afnemen. We zien meestal dat die roep het hardst is vlak na nieuwjaar en vooral als er iets mis is gegaan zoals 2019 met die flatbrand.
- Liefhebbers, importeurs en winkels zijn beter verenigd en strijdbaarder dan ooit.

If we lose faith, we will lose not only faith but also the trust in ourselves and the power you and i have.

Voor volgend jaar, want vuurwerk zal er komen:

Plan A vuurwerk in NL bestellen
Plan B vuurwerk in Duitsland bestellen
Plan C vuurwerk uit BE halen
Plan D vuurwerk uit het illegale circuit bestellen
Plan E enz enz enz............

Voor volgend jaar, want vuurwerk zal er komen:

Plan A vuurwerk uit het illegale circuit bestellen
Plan B vuurwerk uit BE halen
Plan C vuurwerk in Duitsland bestellen
Plan D vuurwerk in NL bestellen
Plan E enz enz enz............

Fixed it for ya obv betrouwbaarheid

Maar even terug on-topic en dus de stelling. Na de dolksteken van de afgelopen 2 jaren geloof ik wel dat de volgende stap is dat een permanent vuurwerkverbod als wisselgeld gaat worden gebruikt om de partijen aan de linkerkant mee te krijgen bij wetsvoorstellen of andere belangrijke beslissingen in de kamer. Betekent dit het einde van de vuurwerktraditie in Nederland? Daar geloof ik dus helemaal niets van. Nederlanders houden van stoken. Zolang elders in Europa vuurwerk kan worden gekocht, zal hier op 31 december de lucht worden verlicht.

Nee ik denk het niet dat ze vuurwerk gaan verbieden permanent. Ik zie wel dat mensen er voor vrezen en dat het tijdelijke verbod er weer is voor 2de keer.

Naam zegt het al tijdelijke verbod op vuurwerk, zolang de tijdelijke wet covid 19 er is blijven ze aan de gang met maatregelen. Maar permanent nee dat zullen ze niet voor handje klappen. 2 januari is het verbod ook weer weg en dat maakt het zuur.

Kijk dat verbod komt niet door de PvdD en GroenLinks dat willen ze doen overkomen maar helaas waar hun voor opperden kwam vanuit andere hoek. Mininister Hugo de Jonge was al voor helaas en Grapperhaus kon niet anders dan gehoor geven eraan, en de ministerraad kreeg bijval van nu91 fnv zorg en welzijn bond van traumachirurgie en de burgermeesters het heeft niets met handjeklap te maken. Overheid heeft wel alles kapot bezuinigd en daarom zitten we in de verboden. En waren de andere partijen er niet dan had het doorgegaan, je moet niet alleen naar de politiek kijken maar ook naar andere partijen. GroenLinks en PvdD doen overkomen of hun het voor elkaar kregen daar is niets van waar helemaal niets. Het zijn allemaal partijen buiten de politiek die het wouden en dan komt er druk op bij de ministerraad.

Wat ik wel vies vindt is dat ze een dag van tevoren roepen dat er geen verbod komt, maar een dag later is dat verbod er vooralsnog door. Dat is wel erg smerig voor winkeliers en de branche zelf.

Maar ik begrijp de teleurstelling wel bij velen en dat het vertrouwen weg is bij de politiek. Maar er zijn meerdere partijen helaas bij betrokken. Burgermeesters stuurden een brandbrief om de druk op te voeren samen met de bonden van de zorg. Alleen nu lijkt het of de PvdD en GroenLinks hebben gewonnen en aan handjeklap deden. Nee het waren de signalen uit de zorg helaas en daar hebben de burgermeesters ook handig op ingespeeld. Het hele verhaal is niets handjeklap de overheid verbied iets, de rest tevreden en hup 2G zijn ze voor. Dan zitten ongevaccineerden binnen en kunnen ze weer schreeuwen zie bewijs verbod heeft geholpen. Want dat 2G zullen ze ook gebruiken voor manipulatie bij dat trieste zootje. En als GroenLinks en PvdD zo begaan is hadden ze wel geïnvesteerd in de zorg nee ze maken zich liever druk om klimaat en gedoe wat vreselijk veel geld kost en branches kapot maken zijn ze goed in.

Ik vrees met grote vrezen dat met oud en nieuw zoveel wordt afgestoken, en de politiek met de billen bloot moet als er gewonden vallen dat een verbod niet hielp ben er bang voor, het wordt een zooitje met oudjaar. Mensen laten niet graag hun pleziertje meer afpakken.

Nee ik geloof niet in sprookjes en hoop echt dat volgend jaar alles beter gaat want ook ik ben coronamoe en teleurgesteld. Maar mijn plan is zodra de webshops open zijn toch weer te bestellen. Vertrouwen in de overheid nee, vertrouwen in andere partijen zoals zorg zeker niet burgermeesters al helemaal niet hebben helaas teveel macht. Vertrouwen dat er landelijk geen verbod komt ja heb ik vertrouwen in mits ze versoepelen op een rustige manier en stap bij stap en de tijdelijke wet covid schrappen.

Want dat is momenteel de boosdoener die tijdelijke wet covid waar ze mee spelen. Horeca, evenementen, vuurwerkbranche ze hebben 1 ding gemeen zij worden constant getroffen.

Eens met Vuurwerkliefhebber34 en fompert.
Vergeet ook niet dat de vuurwerkliefhebbers, organisaties en branche veel zichtbaarder waren dit jaar dan vorig jaar (althans voor mijn gevoel). We zijn een eind gekomen, maar helaas niet kunnen voorkomen dat een verbod gekomen is. Ik had het idee dat er toch twijfel was bij sommige politici en dat de tegenstanders van vuurwerk minder fanatiek waren dan afgelopen jaar...dat geeft hoop voor de toekomst..

Rij gewoon naar belgie voor wat consu 25/30 mm cakes. Geen mooi afgewerkte vlinders meenemen , want anders sta je in de krant met een rode destructiezone rond je huis getekend om te illustreren dat de buurt aan een enschede no 2 is ontsnapt.

Ik hoop dat iedereen dat doet. Het is echt balen...het is idioot duur daar en ik kan niet mn Nederlandse vw winkel supporten, maar ik weiger die ene dag als een brave burgerlul netjes te luisteren. Ik begrijp de teleurstelling maar doe gewoon eens stout.

Trouwens.. vallen de ondernemers/fabrieken in China die het Nederlandse consumentenvuurwerk maken niet ook gewoon om? Of verkopen ze het makkelijk aan andere landen?

Nee joh, verkopen veel meer aan Amerika, Duitsland, rest van de wereld. Wij zijn kikkerlandje (al zou uitgave aan vuurwerk per hoofd bevolking vast wel hoog liggen in verhouding met veel andere landen, maar slechts 17mln mensen waarvan de helft koopt)

Back
Bovenaan