2019/2021 Was de laatste jaarwisseling met consumentenvuurwerk

Trouwens.. vallen de ondernemers/fabrieken in China die het Nederlandse consumentenvuurwerk maken niet ook gewoon om? Of verkopen ze het makkelijk aan andere landen?


Het aantal fabrieken in China is de laatste jaren al drastisch vermindert. Door dat de regelgeving daar ook verscherpt is. Een aantal maanden geleden kwam mij ter ore dat er echt honderden fabrieken minder zijn dan een aantal jaar geleden.
 
Ik vrees dat 2019/2020 de laatste jaarwisseling met consumentenvuurwerk.

Men pakt er maar al te graag de cijfers bij van beide jaren met een vuurwerkverbod. Omdat men het qua media aandacht en publieke opinie aflegt, zie ik maar 1 enkele uitweg en die is best extreem, namelijk ervoor zorgen dat we de data van beide jaren (of in ieder geval komende jaarwisseling) gaan manipuleren, zoals de linkse planten vreters dat ook maar al te graag doen.

Een an sich idioot voorbeeld, maar met een paar creatieve geesten is er wel meer te bedenken met het doel dat de door links zo graag gebruikte feiten 'onbruikbaar' worden.

Er wordt maar al te graag geroepen dat de jaarwisseling 2019/2020 ruim 1.300 vuurwerkslachtoffers veroorzaakte en 385 SEH gevallen. Deze getallen zijn inclusief alle blaren en pleisters. Dat maakt het interessant. Dat mensen tegenwoordig in het algemeen al vrij snel voor bijna niets bij de SEH (betrouwbare bron) maakt het nog interessanter.

Wat als we een soort 'club van 1.000' oprichten, die komende jaarwisseling even een 'wondertol op de hand laat draaien' of een andere vorm van een vrij strak ingecalculeerd risico op zeer beperkte letselschade om daarn een bezoek aan de HAP of SEH te brengen voor een pleistertje of verbandje. Dan zien de cijfers er voor de jaarwisseling 2021/2022 hetzelfde of slechter uit in vergelijking met 2019/2020 toen er nog geen vuurwerkverbod was...

p.s. ik wil niemand letsel aanpraten, maar ik vind het wel een brainstorm waard (los van dit voorbeeld ook in een breder perspectief).
 
Dit is de eerste keer dat ik heel graag toegeef dat ik ongelijk had! Al vraag ik me wel oprecht af waar het naartoe gaat. Ik zie een verbod steeds dichterbij komen. Maar tegelijkertijd heb ik er ook vertrouwen in dat we toch kunnen blijven afsteken als ik die mensenmassa's bij de winkels zie en de verkoopcijfers zie. Je ziet dat de gemeentelijke verboden sowieso geen zin hebben als je nu al ziet hoeveel er verkocht wordt in Haarlem, Apeldoorn enz. De drukte in Duitsland geeft ook maar weer aan dat het vuurwerk overal te halen valt, zelfs als er in NL een verkoopverbod zou zijn.
 
Ik denk ook dat een totaalverbod nog te vroeg komt. Het volk toont aan dat vuurwerk nog enorm leeft!

Ik weet wel dat het anti-kamp uit de politiek volledig losgaat de eerste week van januari. Momenteel wacht men rustig af maar zal er vol in vliegen begin januari. Ik denk dat Jesse zijn Tweet al klaar heeft staan en op 1 januari alleen nog maar hoeft te copy/pasten ;)

Wel denk ik dat de kaaschaaf methode, in het gunstigste geval, verder wordt toegepast. Dus meer beperkingen en strengere eisen.
 
Denk dat veel valt en staat met hoe deze jaarwisseling gaat verlopen. Denk dat veel politici dit jaar gaan zien als de ultieme test.
 
Hebben ze ook wel zo aangekondigd, en de reden dat de motie op lange baan werd geschoven; kijken wat gewijzigde wetgeving doet met aantal verwondingen.

Minpunt is hoe je meer kleine brandwonden zag laatste jaren door cat1 vw. Pluspunten zijn dat men daar nu minder naar grijpt, en het strenger testen kansen daarop vermindert.

Het matige weer kan pluspunten geven, minder en korter mensen op straat. Aan de andere kant kan de wind voor meer af- en omwaaiers zorgen. Dat er geen pijlen meer zijn, scheelt dan wel.

Onrust en relletje kijken politici vaak wel aardig doorheen (behalve de emo roeptoeter van gl/pvdd), zonder legaal vuurwerk gooien die nog met shells, cobra's en bakstenen. Alcohol is een groter probleem daarbij.

Argumenten van milieuvervuiling en verstoring wilde natuur zijn met, vanuit overheid zelf geïnitieerde, beschikbare onderzoeken met gemak van tafel te vegen.

Afwachten maar.
 
Nou zoals we verwacht hadden is er een flinke hetze tegen vuurwerk weer. Dhr Bruls gaat het groter aanpakken en Dhr Faber doet vrolijk mee :thumbsdown: Maar ik denk toch echt dat er echt te weinig draagvlak is om dit te doen. Waarom zien zij niet wat wij zien? Een afsteekverbod werkt averechts en dat zorgt ervoor dat alleen maar zwaarder spul afgestoken gaat worden.
 
Nou zoals we verwacht hadden is er een flinke hetze tegen vuurwerk weer. Dhr Bruls gaat het groter aanpakken en Dhr Faber doet vrolijk mee :thumbsdown: Maar ik denk toch echt dat er echt te weinig draagvlak is om dit te doen. Waarom zien zij niet wat wij zien? Een afsteekverbod werkt averechts en dat zorgt ervoor dat alleen maar zwaarder spul afgestoken gaat worden.

Ik denk omdat er een grotere agenda speelt en de feiten weinig invloed hebben op die agenda. Kwestie van tijd…
 
De stelling is er nog steeds. Overal zijn lokale vuurwerkverboden, ook in mijn gemeente. Gaan we nog door?
 
De stelling is er nog steeds. Overal zijn lokale vuurwerkverboden, ook in mijn gemeente. Gaan we nog door?
Overal? 16 van de 342 gemeenten....

Oh, lokaal, je bedoelt rond natuurgebieden of verzorgingshuizen enzo... Die zijn er nu toch al jaren? Iemand last van, behalve de bejaarden die het siervuurwerk tegen hun zin in moeten missen?
 
natuurgebieden of verzorgingshuizen, je bent sws niet wijs als je daar gaat stoken.

Dat eerste klopt, Maar er zijn best wat ouderen mensen die prima van siervuurwerk kunnen genieten. Of het dan slim is om het voor een verzorgingshuis te doen is een discussiepunt. Maar betekend dus niet dat iedereen er tegen is.
 
Ik werk al 18 jaar in een verpleeghuis met mensen met dementie, en ieder jaar weer worden er bewoners voor de ramen gezet die het prachtig vinden. Waar ze wel van schrikken zijn de dikke knallen, maar gewoon het siervuurwerk wordt gewaardeerd hoor.
 
Is dat ook niet het probleem? Alles wordt op 1 hoop gegooid. "Ik hou van vuurwerk" "oh jij bent dus zo een die al maanden zware knallers afsteekt?
Uh nee, ik steek op de 31e wat fonteintjes en potjes af.
 
Ik werk ook al decennia met meest ouderen en allemaal balen ze van de dreunen, vooral buiten oudjaarsavond, die juist genieten van siervuurwerk en vinden dat erbij horen.
 
Ik werk ook al decennia met meest ouderen en allemaal balen ze van de dreunen, vooral buiten oudjaarsavond, die juist genieten van siervuurwerk en vinden dat erbij horen.

Herkenbaar. Mijn moeder werkt al jaren in de thuiszorg en onder een bejaardenflat waar ze wekelijks komt zit een bescheiden GBV dealer (Feestwinkel Schuur, Emmen). De eigenaar van deze winkel steekt de 31e na sluitingstijd altijd even een showtje af op het parkeerterrein en die mensen vinden het geweldig. Kijken er naar uit zelfs.
 
Ik werk al 18 jaar in een verpleeghuis met mensen met dementie, en ieder jaar weer worden er bewoners voor de ramen gezet die het prachtig vinden. Waar ze wel van schrikken zijn de dikke knallen, maar gewoon het siervuurwerk wordt gewaardeerd hoor.

Nou fijn dat jij dit ook zo ervaart. Ze zitten al de hele godganse dag binnen in hun kamertjes. En nu wordt er ook nog de betuttelende aanname gedaan dat ze er last van zouden hebben.

Ze staan al met hun neuzen tegen de ramen als er een bus of auto stopt die hun even uit hun monotome bestaan trekt. Mijn ervaring is ook dat ze vuurwerk prachtig vinden en er de hele avond op zitten te letten of ze wat zien.
 
Overal? 16 van de 342 gemeenten....

Oh, lokaal, je bedoelt rond natuurgebieden of verzorgingshuizen enzo... Die zijn er nu toch al jaren? Iemand last van, behalve de bejaarden die het siervuurwerk tegen hun zin in moeten missen?

Dat valt me mee, ik was echt in de veronderstelling dat het meer dan 50% al zo was.
 
Vanwege mijn doordeweekse baan spreek ik veel mensen, waaronder vaak ouderen. Dan maak je nog wel eens een praatje en in deze tijd gaat het natuurlijk over de jaarwisseling. Het verhaal wat ik hoor is vrijwel constant hetzelfde.

"Nee ik blijf overdag wel binnen, al de kwajongens met die harde knallen, maar om 12 uur ga ik lekker naar buiten/voor het raam staan kijken. Want dat siervuurwerk hoort er echt bij."

En het beeld wat ook heel duidelijk is, is dat veel mensen echt nog denken dat het (zware) knalvuurwerk legaal is. Dan hoor je: "Siervuurwerk hoeven ze van mij niet te verbieden, want dat is heel mooi, maar dat ze dat zware spul en dat al weken lange geknal eens gaan verbieden wordt hoogtijd." Als je ze dan verteld dat het afsteken vóór 31-12 18.00 uur en alle knalvuurwerk reeds verboden is, dan zie je ze soms echt verbaasd kijken. Dan hoor je nog wel eens "Laat de politie dan potverdorie eens gaan handhaven."

Tsja, wat wil je ook als de meeste grote media meewerkt aan de linkse anti-campagne en de polarisatie alleen maar vergroot.
 
Back
Bovenaan