Vragen aan de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland

Maken julie je ook sterk voor de huidige afsteektijden? Ik zie die nameljjk ook anders nog verder beperkt worden, want minder afsteektijd = minder kans op letsel.

'Tot een algeheel verbod zal het voorlopig niet komen, maar we moeten wel oppassen. Letsel, schade en overlast moeten echt drastisch verminderen.'

drastisch verminderen? letsel, schade en overlast is ieder jaar weer minder zoals te lezen valt, en deze trend is al 10 jaar aan de gang.
maar (extreem) links is al jaren aan de gang met een anti lobby, die alle aandacht krijgen in de media!

Wat is het huidige standpunt van de bpn omtrent het idee om de vuurpijlen en het knal vuurwerk af te schaffen.

Momenteel is de BPN druk in overleg met de overheid, politiek en politie om de standpunten van de BPN naar aanleiding van het rapport van OVV verder te vormen en verduidelijken. Op een later moment kan de BPN zich hier verder over uitspreken. Natuurlijk zet de BPN zich in om de traditie te behouden.

Ik snap niet zo goed wat het overleg met de overheid, politiek en politie te maken heeft met jullie standpunt, dit kan hier toch los van staan? Het is goed dat jullie in overleg zijn. Jullie kunnen toch gewoon aangeven dat vuurpijlen en knalvuurwerk afschaffen niet veel gaat oplossen. Het belangrijkste lijkt mij dat jullie de overheid laten inzien dat er met legaal vuurwerk bijna tot nauwelijks niks kan vernielen. Illegaal vuurwerk is het probleem wat in Den Haag duidelijk gemaakt moet worden.

Wat is het huidige standpunt van de bpn omtrent het idee om de vuurpijlen en het knal vuurwerk af te schaffen.

als dat wel gaan afschaffen gaan we het in duitsland halen. ik al vast wel

Waarom kiezen jullie ervoor om niet naar buiten te treden via de media? Er verschijnt zoveel negatief nieuws vanuit het kamp van de vuurwerkhaters waardoor je de indruk krijgt dat er weinig tegengas komt van jullie kant.

Nu zie je dat veel kleinere groepen liefhebbers initiatief tonen en hun zorgen uiten omdat men de indruk heeft dat er van jullie kant uit niet veel gebeurt.

In hoeverre hebben jullie een commercieel belang bij een besluit? Spreken jullie namens vuurwerkliefhebbend Nederland of vanuit het perspectief van de importeurs?

Laatst bewerkt:
nog steeds tekenen voor de petitie voor vuurwerk op www.Petitievoorvuurwerk.nl Het valt ons echter een beetje tegen dat daar nog maar 109.000 mensen getekend hebben. Met deze site willen we ook een vuist maken tegen de anti-vuurwerk-sites.

Tip: laat al jullie dealers een mail met link naar petitievoorvuurwerk.nl sturen naar de klanten die online bestellen. Benader ze direct, benadruk dat het menens is, benadruk dat jullie het mogelijk ooit als wapen gaan gebruiken. En benadruk dat het mogelijk is om alle gezinsleden te laten tekenen. Mijn indruk is dat niet alle dealers alles uit de kast halen in deze (en dan druk ik mij voorzichtig uit).

Iets dergelijks zouden de grote vuurwerkfora overigens ook kunnen doen richting hun leden.

Tip: laat al jullie dealers een mail met link naar petitievoorvuurwerk.nl sturen naar de klanten die online bestellen. Benader ze direct, benadruk dat het menens is, benadruk dat jullie het mogelijk ooit als wapen gaan gebruiken. En benadruk dat het mogelijk is om alle gezinsleden te laten tekenen. Mijn indruk is dat niet alle dealers alles uit de kast halen in deze (en dan druk ik mij voorzichtig uit).

Iets dergelijks zouden de grote vuurwerkfora overigens ook kunnen doen richting hun leden.

Als aangesloten winkelier kan ik je vertellen dat de BPN en VuurwerkCheck al meerdere keren hun achterban hebben opgeroepen om dat te doen. En ook op verschillende manieren en met wisselende boodschappen. De response daarop is naar mijn idee echter beperkt.

Ik heb zelf het gevoel dat ook dit weer vooral met de media en draagvlak te maken heeft. De Petitie krijgt zo goed als geen aandacht, terwijl een paar fakkels bij een voetbalwedstrijd bij wijze van spreken meteen wereldnieuws is. Jan-met-de-pet krijgt dus ook maar weinig te zien of te horen over de Petitie. En probeer je die nu te bereiken dan denken velen van hen "Vuurwerk? Daar ben ik nu helemaal niet mee bezig, dat komt in december wel weer" en bekijken ze de geplaatste post, bericht en/of mail verder helemaal niet. Juist in november en december zijn meerdere pogingen gedaan om die "gewone" consument te bereiken maar het resultaat is zoals bekend beperkt.

Ik heb al vaker aangegeven dat de BPN juist wel heel veel doet maar dat dit voor velen van ons niet of onvoldoende zichtbaar is. Dat is ook niet zo raar: de wereld op en rond het Binnenhof is een totaal andere dan die van de gemiddelde Nederlander. Dingen gaan en werken daar simpelweg totaal anders dan voor de gewone man en/of ondernemer. Ikzelf heb meerdere jaren op en rond het Binnenhof zaken gedaan, dus ik spreek uit ervaring. Natuurlijk, de publieke opinie is belangrijk en regelmatig worden er onder druk van die opinie beslissingen genomen. Maar uiteindelijk gaat het erom waar de beleidsmakers en -bepalers zelf voor staan. Zij besluiten of en wat er eventueel aan wetsvoorstellen en -veranderingen worden voorgelegd aan de Kamers. Dat vraagt een specifieke en persoonlijke benadering, de media is daarin eerder een verstorend dan een opbouwend element.

Ik ben blij dat de BPN steeds meer openheid geeft over hun inzet. Tegelijkertijd moeten we er met z'n allen ook begrip voor hebben dat ze hier publiekelijk niet alles kunnen uitleggen en vertellen, juist vanwege het politieke karakter. Je moet je simpelweg niet teveel in de kaarten laten kijken...

Maar uiteindelijk gaat het erom waar de beleidsmakers en -bepalers zelf voor staan. Zij besluiten of en wat er eventueel aan wetsvoorstellen en -veranderingen worden voorgelegd aan de Kamers. Dat vraagt een specifieke en persoonlijke benadering, de media is daarin eerder een verstorend dan een opbouwend element.

Misschien een Freak-Actie opzetten voor de 150 kamerleden (minus GL) en de zittende ministers. Eens kijken hoe ze erover denken als ze met oud en nieuw 8 cakeboxen mogen schieten op kosten van de importeurs.

Als aangesloten winkelier kan ik je vertellen dat de BPN en VuurwerkCheck al meerdere keren hun achterban hebben opgeroepen om dat te doen. En ook op verschillende manieren en met wisselende boodschappen. De response daarop is naar mijn idee echter beperkt.

Ik heb zelf het gevoel dat ook dit weer vooral met de media en draagvlak te maken heeft. De Petitie krijgt zo goed als geen aandacht, terwijl een paar fakkels bij een voetbalwedstrijd bij wijze van spreken meteen wereldnieuws is. Jan-met-de-pet krijgt dus ook maar weinig te zien of te horen over de Petitie. En probeer je die nu te bereiken dan denken velen van hen "Vuurwerk? Daar ben ik nu helemaal niet mee bezig, dat komt in december wel weer" en bekijken ze de geplaatste post, bericht en/of mail verder helemaal niet. Juist in november en december zijn meerdere pogingen gedaan om die "gewone" consument te bereiken maar het resultaat is zoals bekend beperkt.

Ik heb al vaker aangegeven dat de BPN juist wel heel veel doet maar dat dit voor velen van ons niet of onvoldoende zichtbaar is. Dat is ook niet zo raar: de wereld op en rond het Binnenhof is een totaal andere dan die van de gemiddelde Nederlander. Dingen gaan en werken daar simpelweg totaal anders dan voor de gewone man en/of ondernemer. Ikzelf heb meerdere jaren op en rond het Binnenhof zaken gedaan, dus ik spreek uit ervaring. Natuurlijk, de publieke opinie is belangrijk en regelmatig worden er onder druk van die opinie beslissingen genomen. Maar uiteindelijk gaat het erom waar de beleidsmakers en -bepalers zelf voor staan. Zij besluiten of en wat er eventueel aan wetsvoorstellen en -veranderingen worden voorgelegd aan de Kamers. Dat vraagt een specifieke en persoonlijke benadering, de media is daarin eerder een verstorend dan een opbouwend element.

Ik ben blij dat de BPN steeds meer openheid geeft over hun inzet. Tegelijkertijd moeten we er met z'n allen ook begrip voor hebben dat ze hier publiekelijk niet alles kunnen uitleggen en vertellen, juist vanwege het politieke karakter. Je moet je simpelweg niet teveel in de kaarten laten kijken...

Bedankt gizmo75.

Volgens mij zijn we tot zo ver weer op te hoogte, mochten er nog vragen onbeantwoord gebleven zijn horen we het graag. En proberen we die ook zo snel mogelijk te beantwoorden.

vanaf de facebook pagina van de BPN....volgens mij wordt men ook eindelijk wakker :wink:

Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland
1 uur ·
BPN spreekt steun uit voor ‘Nee-derland’-campagne Jan Roos

BPN, de belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, steunt het onlangs gepubliceerde initiatief Nee-derland van journalist Jan Roos in zijn strijd tegen betutteling door de overheid.

Wij zien steeds vaker dat volwassenen worden beperkt in hun keuzevrijheid doordat de Nederlandse Overheid keuzes voor ons maakt. Wij zien tegelijkertijd dat Nederlanders onderling zich steeds minder tolerant opstellen. Meer regelgeving is dan niet de oplossing. Aldus Leo Groeneveld, voorzitter BPN

Betutteling omtrent vuurwerk:
De BPN, die de vuurwerkindustrie en detailhandel in Nederland vertegenwoordigt, merkt de betutteling ook binnen haar eigen branche. Voorstellen voor een vuurwerkverbod, het afschaffen van knalvuurwerk, of een verbod op siervuurpijlen. Het zijn allemaal maatregelen die gericht zijn op het oplossen van een probleem dat veelal veroorzaakt wordt door iets anders.

Dat er maatregelen worden genomen om raddraaiers en vandalisme aan te pakken, en schade en letsel als gevolg hiervan te voorkomen is logisch. Aldus Groenveld. De Branche zelf werkt daar ook al jaren hard aan, en met succes. Het aandeel letsel en schade als gevolg van vuurwerk is de afgelopen jaren gedaald. Maar tegen illegaal vuurwerk en doelbewust vandalisme is het lastig optreden. Daar veranderen deze regels niets aan. Volstrekte betutteling waarmee gewone Nederlanders die de jaarwisseling met familie en vrienden onder het genot van een oliebol, champagne en het afsteken van vuurwerk vieren worden benadeeld en een traditie de nek omgedraaid. Aldus Groeneveld.

Maar het betreft niet alleen vuurwerk. Ook Nederlandse tradities als het afsteken van paasvuren of de Sinterklaasviering staan steeds meer onder druk. Het is jammer om te zien dat de tolerantie en het relativeringsvermogen van mensen steeds verder afneemt. De introductie van allerlei betuttelende overheidsmaatregelen werkt als katalysator op dit proces, aldus Groeneveld.

Oproep tot tolerantie:
Respect voor elkaar, zelf bepalen wat goed voor je is en wat niet, en aandacht voor elkaar is ver te zoeken. Het tolerante Nederland, waar we jarenlang bekend om hebben gestaan dreigt hiermee steeds meer te verdwijnen, net als onze tradities… dat kan niet de bedoeling zijn

www.Nee-derland.nl | www.B-P-N.nl | www.VuurwerkCheck.nl | www.Petitievoorvuurwerk.nl

Het is eigenlijk een topic waar vragen gesteld kunnen worden, maar ik wil deze keer een uitzondering maken en een compliment uitdelen. We hebben jaren lopen zeiken op deze club, en vaak terecht. Maar vandaag...

Wat de BPN vandaag heeft gedaan noem ik een meesterzet. Of het nou uiteindelijk heeft gewerkt of niet, vandaag is de publieke opinie significant beïnvloed, en zijn de krantenkoppen onze kant op gegaan door het 'we gaan potdomme gewoon uitleveren, want niemand wil een verbod' statement.

Petje af.

Ik deel bovenstaande volledig! Heel duidelijk een signaal afgegeven. Ook dat interview met Gert Breeschoten in de Gelderlander was heel goed.

@Avalanche, wat is die meesterzet van vandaag vanuit BPN concreet?

Geen argwaan dit keer maar oprechte interesse.

@Avalanche, wat is die meesterzet van vandaag vanuit BPN concreet?

Geen argwaan dit keer maar oprechte interesse.

Wat ze hebben gedaan is als branche naar buiten komen met de boodschap dat de winkels gewoon bevoorraad zullen worden vanaf vandaag, omdat ze er vanuit gaan dat het verbod er niet komt. Dat laatste wordt onderbouwd door de uitspraken van Gommers, Kuipers, en die van het kabinet zelf afgelopen jaar.

Eigenlijk is gewoon het hele nieuwsbericht kant-en-klaar aangeleverd en hebben ze op deze manier de discussie gekaapt met daadwerkelijke inhoud én gewiekste politieke manipulatie tegelijk.

De media staat er vol mee ja, echt een hele goede en slimme zet op het juiste moment. Heel fijn om te lezen allemaal.

Ja, helemaal mee eens; dit was een briljante zet, sterk gebruik van media op een uitgekiend moment. Hulde en dank! :applause:

Back
Bovenaan