MrXtremeFireworks
VWC lid
Persoonlijk zou ik het diafragma zo ver mogelijk open laten staan, anders zijn de beelden vaak veel te donker wat je zal moeten compenseren met een hoge ISO. En dat komt de beeldkwaliteit vaak niet ten goede 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Onderstaande foto is f8, iso 100, 5 sec, 60mm
Door juist het diafragma iets te sluiten is het hele effect en ook de voorgrond scherp.
Genomen met de Nikon D610 + Nikon 24-70 f2.8
![]()
Goede redenatie palmtree, maar het betreft hier het filmen van vuurwerk. Daarbij heb je niet het geluk van een lange sluitertijd, die is altijd 1/50e tot 1/120. Dus al het licht is vaak gewenst. Gezien je toch vrijwel tot oneindig focust is scherpte diepte bij video vaak niet zo'n probleem, dus zou inderdaad je lens eigenlijk wide open zetten. Meeste lenzen (in super zoom) gaan niet wijder dan 2.8, dus eventueel dichten maar 4 kan.
Goud blijft het lastigste, film zelf ook op Panasonic, enige wat ik doe zodra ik (veel) goud zie, is de iso (gevoeligheid) hoger zetten, en veelal pak je dat goud dan net wat mooier op.
Succes
(hierbij de show van Ano vorig jaar op een Panasonic g7 met 12-60mm)
Dat ligt niet aan jou en ook niet aan je camera. In feite fotografeer je nu gewoon bewegingsonscherpte. Gouden effecten blijven lang hangen en worden door de wind meegenomen. Met een sluitertijd van enkele seconden, zal je elk gloeiend vonkje als een lichtspoor zien. Met duizenden kleine vonkjes zie je in feite allemaal kleine lichtspoortjes.
Gouden effecten kun je meer waarheidsgetrouw vastleggen met een korte sluitertijd. Probeer eens ISO400, F4, 0,1 sec.
Mijn huidge camera gaat in de verkoop.
Nu wil ik overstappen op een systeemcamera, iemand tips voor een systeem camera tussen de €400-€500 die ook goed mee kan komen met filmen?!