Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Persoonlijk zou ik het diafragma zo ver mogelijk open laten staan, anders zijn de beelden vaak veel te donker wat je zal moeten compenseren met een hoge ISO. En dat komt de beeldkwaliteit vaak niet ten goede :p
 
Onderstaande foto is f8, iso 100, 5 sec, 60mm
Door juist het diafragma iets te sluiten is het hele effect en ook de voorgrond scherp.
Genomen met de Nikon D610 + Nikon 24-70 f2.8

20953096_707531592765181_5729446266476112813_n.jpg
 
Onderstaande foto is f8, iso 100, 5 sec, 60mm
Door juist het diafragma iets te sluiten is het hele effect en ook de voorgrond scherp.
Genomen met de Nikon D610 + Nikon 24-70 f2.8

20953096_707531592765181_5729446266476112813_n.jpg

Goede redenatie palmtree, maar het betreft hier het filmen van vuurwerk. Daarbij heb je niet het geluk van een lange sluitertijd, die is altijd 1/50e tot 1/120. Dus al het licht is vaak gewenst. Gezien je toch vrijwel tot oneindig focust is scherpte diepte bij video vaak niet zo'n probleem, dus zou inderdaad je lens eigenlijk wide open zetten. Meeste lenzen (in super zoom) gaan niet wijder dan 2.8, dus eventueel dichten maar 4 kan.

Goud blijft het lastigste, film zelf ook op Panasonic, enige wat ik doe zodra ik (veel) goud zie, is de iso (gevoeligheid) hoger zetten, en veelal pak je dat goud dan net wat mooier op.

Succes :)


(hierbij de show van Ano vorig jaar op een Panasonic g7 met 12-60mm)
 
Goede redenatie palmtree, maar het betreft hier het filmen van vuurwerk. Daarbij heb je niet het geluk van een lange sluitertijd, die is altijd 1/50e tot 1/120. Dus al het licht is vaak gewenst. Gezien je toch vrijwel tot oneindig focust is scherpte diepte bij video vaak niet zo'n probleem, dus zou inderdaad je lens eigenlijk wide open zetten. Meeste lenzen (in super zoom) gaan niet wijder dan 2.8, dus eventueel dichten maar 4 kan.

Goud blijft het lastigste, film zelf ook op Panasonic, enige wat ik doe zodra ik (veel) goud zie, is de iso (gevoeligheid) hoger zetten, en veelal pak je dat goud dan net wat mooier op.

Succes :)


(hierbij de show van Ano vorig jaar op een Panasonic g7 met 12-60mm)

Aah check, met filmen wordt het een ander verhaal inderdaad :)
 
Ik heb een Panasonic HC-V700.

Focussen kan enkel door op het touch screen te duwen met je vinger, dan lichten er blauwe randen op en that's it.
Vind dat niet zo duidelijk.

Daarom gebruik ik dus de scene stand "bergjes".
Dat is naar mijn weten de enige mogelijkheid om de focus op oneindig te zetten.

Nu beelden zijn vrij goed, alleen heb ik bij sommige sterren of lichtkogels dat deze enorm oplichten op de beelden.
Te veel dus, bijna verblindend en dat is storend.

Witbalans staat op automatisch, kan ook kiezen voor een tandwieltje of een wolk.
Zou dit iets kunnen doen aan die te felle sterren?

Shutter en iris zijn uitgeschakeld onder de scene stand, is dat normaal?
Of zijn dit net de opties die ik nodig heb om het sterren probleem te fixen?

Ik zie dan wel niet in hoe ik hem op oneindige focus krijg.
 
Ik heb een canon eos 70d. Nog tips qua filmen en opnemen? zat te denken aan de AV stand en dan autofocus uit. Nog tips qua iso etc?

Wil hem ook gebruiken voor carbid schieten over dag.
 
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een Rode microfoon op een systeemcamera, in dit geval de Panasonic G80. Wat is de beste keuze als het gaat om het filmen van vuurwerk? Ik zie verschillende microfoons, heb er geen ervaring mee, dus kan beter jullie hulp even vragen. :)
 
Ik kijk graag mee, Mike :) Ik heb in december ook de G80 aangeschaft. 'Normaal' vuurwerk (showtje, straatfilm, demo) gaat prima met de interne microfoon. Goed genoeg, in elk geval. Maar zodra er echt harde muziek of een omroepinstallatie bij komt, gaat de interne microfoon stoorbaar de mist in. Ik twijfel dus ook nog of ik een externe microfoon wil aanschaffen. Voor Fallas zou jij het zeker nodig hebben...maar Nederlandse decemberdemo's zeker niet.
Panasonic heeft een eigen merk DMW-MS2 microfoon, maar de prijs vind ik echt bezopen. Plus dat ie erg lang is; meer een richtmicrofoon.
 
Een tip is wel om inderdaad weg te blijven van de zogenoemde 'shotgun' microfoons. Dit zijn richtmicrofoons, ofwel pikken alleen op wat er recht voor de microfoon gebeurd, de rest wordt buiten gesloten. Nu je erover nadenkt is dat best ideaal voor nl shotjes waar al die kinderen achter je staan te schreeuwen, maar het doet afbreuk omdat het geen stereo geluid is maar mono. Dus een stereo videomic pro is ideaal omdat je echt hoort dat je in een omgeving bent met echo's, het klinkt veel echter alsof je erbij bent.
De Panasonic microfoon ben ik niet bekend mee persoonlijk.

Uit ervaring kan ik een rode stereo videomic pro zeker aanraden :). (samen met Panasonic g7 film ik er al een jaar mee geloof ik)
 
Ik ben hier echt niet in thuis, maar we zijn tot de volgende 3 opties gekomen.
Optie 3 zou dan niet goed wezen? Maar heeft dan optie 1 of optie 2 de voorkeur? :wink:

Optie 1: RODE STEREO VIDEOMIC
https://www.kamera-express.nl/product/12170464/rode-stereo-videomic
95b8d3a0-0870-4e0e-9e92-73334555d22f


Optie 2: RODE STEREO VIDEOMIC PRO RYCOTE
https://www.kamera-express.nl/product/1220748952/rode-stereo-videomic-pro-rycote
b231bf20-939c-4437-899d-1dd1590f5059


Optie 3: RODE VIDEOMIC PRO RYCOTE
https://www.kamera-express.nl/product/122059146/rode-videomic-pro-rycote-deadcat-vmpr
5c000f6e-03eb-4a1d-acd9-88ae24065cfd
 
Heel simpel....de middelste. Verreweg de beste geluidskwaliteit. Dan nog even een dead cat van Rycote erop en je hebt ideaal materieel om vuurwerk te filmen. Zelfs de dikke salutes.
 
Even mn eigen post gekopieerd uit een ander topic. Je moet dus deze versie hebben die "in de elastieken hangt"

Ik weet niet wat voor raar ophangsysteem jij erbij hebt zitten. Daar ligt het denk ik aan.Plastic op plastic.


De mijne hangt "vrij" en wordt gedempt met elastieken.

rode-stereo-videomic-pro.jpg


En als je dan ook nog deze dead cat van Rycote erbij koopt heb je net zulk mooi geluid als ik :cool:

http://www.pinknoise-systems.co.uk/rycote-mini-windjammer-for-rode-stereo-video-mic-pro.html
 
wie-O-wie kan mij verder helpen...
Ik fotografeer sinds nog niet zo heel lang met een Canon 1200D wat ik allemaal wel leuk vind. Op zich gaat het fotograferen van vuurwerk wel redelijk oke en al steeds vaker zit er wel een foto tussen dat ik er wel tevreden op terug kan kijken.
MAAR: goud effecten... Ik krijg ze niet fatsoenlijk op beeld. Het lijkt gewoon niet scherp?!

Onder bijgevoegd 2 voorbeelden met verschillende instellingen:
IMG_9760.jpg
Instellingen:
Iso 100
22mm
F18
5 seconden sluitertijd

IMG_9734.jpg
Iso 100
27mm
F10
3,2 seconde sluitertijd
 
Dat ligt niet aan jou en ook niet aan je camera. In feite fotografeer je nu gewoon bewegingsonscherpte. Gouden effecten blijven lang hangen en worden door de wind meegenomen. Met een sluitertijd van enkele seconden, zal je elk gloeiend vonkje als een lichtspoor zien. Met duizenden kleine vonkjes zie je in feite allemaal kleine lichtspoortjes.

Gouden effecten kun je meer waarheidsgetrouw vastleggen met een korte sluitertijd. Probeer eens ISO400, F4, 0,1 sec.
 
Dat ligt niet aan jou en ook niet aan je camera. In feite fotografeer je nu gewoon bewegingsonscherpte. Gouden effecten blijven lang hangen en worden door de wind meegenomen. Met een sluitertijd van enkele seconden, zal je elk gloeiend vonkje als een lichtspoor zien. Met duizenden kleine vonkjes zie je in feite allemaal kleine lichtspoortjes.

Gouden effecten kun je meer waarheidsgetrouw vastleggen met een korte sluitertijd. Probeer eens ISO400, F4, 0,1 sec.

Bedankt voor deze uitleg... Helemaal top! Alle foto's met goud waren echt slechter dan slecht :P
 
Mijn huidge camera gaat in de verkoop.

Nu wil ik overstappen op een systeemcamera, iemand tips voor een systeem camera tussen de €400-€500 die ook goed mee kan komen met filmen?!
 
Ik heb onlangs zelf een Canon M100 gehaald, eenvoudige systeem camera voor beginners. Met cashback te vinden voor 360.
 
Back
Bovenaan