Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

@VWBE, dank voor je complimenten.
Ik gebruik een Canon DM-100 als externe mic.
De geluiden heb ik nog nooit bewerkt, deze zijn origineel.
Als ik wat meer tijd heb, zal ik ze wel eens gaan bewerken.
Het enige nadeel is dat ik de gevoeligheid van de mic op handmatig heb staan.
Dat betekent dat ik per show dus moet kijken wat ik kan verwachten en op welke afstand om ervoor te zorgen dat het niet te zacht klinkt. Of dat de mic dichtklapt door te gevoelig in te stellen.
Er zit wel een auto functie op, maar ben bang dat die niet goed werkt.
Misschien een keer bij een klein showtje toch maar eens op auto zetten, kijken wat die doet.

Wil hier nog even wat op zeggen:) Je kunt beter je geluid te zacht opnemen als te hard opnemen. Zacht geluid kun je zonder kwaliteitsverlies harder maken, geluid dat overstuurt is, helemaal met vuurwerk is vrijwel niet te repareren.

De autofunctie zal ik niet gaan gebruiken, die gaat steeds alles bijstellen, denk maar aan de autofocus of auto white balance. Stel je voor je hebt een stuk met falling leaves en daarna een salute finale. Hij stelt het geluid correct af op de falling leaves en dan komt plots de salute finale, dan is je geluid van de salutes te hard en dan komt er ruis in je geluid voor. Auto is ideaal als je bijvoorbeeld de opbouw filmt, omdat er daar geen onverwachtse harde geluiden zijn.

Laatst bewerkt:
Nadat ik nu ruim 2 jaar met een Canon HF200 film ben ik wel toe aan semi professionele camera. De echtheid van kleuren en geluid vind ik bij het kiezen van een nieuwe wel belangrijk. Alleen ben ik niet zo thuis in de camera wereld betreft specificaties wat het moeilijk maakt keuzes te maken voor een goede camera.

Zijn er mensen die wellicht een advies kunnen geven van een camera die geschikt voor het opnemen van vooral vuurwerk?

Nadat ik nu ruim 2 jaar met een Canon HF200 film ben ik wel toe aan semi professionele camera. De echtheid van kleuren en geluid vind ik bij het kiezen van een nieuwe wel belangrijk. Alleen ben ik niet zo thuis in de camera wereld betreft specificaties wat het moeilijk maakt keuzes te maken voor een goede camera.

Zijn er mensen die wellicht een advies kunnen geven van een camera die geschikt voor het opnemen van vooral vuurwerk?

Heb je een bepaald budget? En wil je dan ook met zo'n groot ding kl0ten? Anders als je compactere wilt, dan weet ik misschien wel iets!

Soort gelijk als wat ik nu heb. Sony HDR-FX1 is wel wat een redelijk in de buurt komt van mijn wens. 2e hands ook niet de duurste :) Weet niet of mensen met deze camera ervaringen hebben?

ARRI-ALEXA-Studio.jpg

of een RED:

120109_red_1.jpg

:cool:

Alles draait uiteindelijk om de instellingen, het maakt niet uit hoe groot en duur je camera is, als je niet met de instellingen overweg kunt dan houdt het al snel op :) Dus kijk eerst of je voorbeeld vuurwerkfilms kan vinden, ik weet dat fpm een fx1 bezit, dus daar kun je naar de films kijken :)

Je zou met een DSLR kunnen filmen. Maar alsnog slr's zijn voornamelijk gemaakt om te fotograferen, daar zijn ze ook voor bedoeld. Dan betaal je dus eigenlijk voor een heleboel niks als je alleen filmt. Ook stopt een slr met filmen na 10 minuten, het is niet zo praktisch als echt een filmcamera.

Je zou met een DSLR kunnen filmen. Maar alsnog slr's zijn voornamelijk gemaakt om te fotograferen, daar zijn ze ook voor bedoeld. Dan betaal je dus eigenlijk voor een heleboel niks als je alleen filmt. Ook stopt een slr met filmen na 10 minuten, het is niet zo praktisch als echt een filmcamera.

DsLR schiet schitternde beelden, vooral overdag.. Prachtig! Maar met vuurwerkfilms heeft geen enkele dslr mij weten te overtuigen.

Soort gelijk als wat ik nu heb. Sony HDR-FX1 is wel wat een redelijk in de buurt komt van mijn wens. 2e hands ook niet de duurste :) Weet niet of mensen met deze camera ervaringen hebben?

Fx1 lijkt me een hele goede keus, als ik de beelden van deze cameras zo bekijk zijn ze erg goed voor vuurwerk!

Ook stopt een slr met filmen na 10 minuten, het is niet zo praktisch als echt een filmcamera.

Onzin. Dat verschilt per merk, maar is eigenlijk altijd meer dan tien minuten. Meestal is het 30 minuten, maar op bepaalde manieren is dat probleem te omzeilen en kun je een uur filmen aan één stuk.

@Dmenrapster:
Niet lu1lig bedoeld...hoewel dat misschien wel zo gaat klinken :X Maar vat het niet persoonlijk op. Als je de overstap wil maken naar een semi-pro camera, vind ik eigenlijk dat je zelf wel de keuze moet kunnen maken voor de juiste camera. De vraag "welke camera voor een budget van 1500 moet ik nemen?" vind ik dan ook een hele brede beginnersvraag. Ben je dan wel rijp om zo'n smak geld uit te geven aan een camera? Als je zelf al geen flauw benul hebt van wat je moet kopen, houd ik mijn hart vast...
Bij fotograferen en filmen is de persoon die het gereedschap hanteert, nog altijd veel belangijker dan het apparaat. Een slechte filmer kan ook met een €10.000,- professionele camera nog geen vakantiefilmpje maken. Maar een gevorderde fotograaf kan zelfs met een iPhone nog een supergoede foto maken. Tot welke categorie behoor jij? Ben je wel klaar voor een semi-pro camera?

Bij mijn microfoon is het erg beperkt. via mijn camera kan ik instellen of ik hem automatisch doe of handmatig. En bij de handmatige is er maar 1optie en dat is het geluid harder of zachter.

Onzin. Dat verschilt per merk, maar is eigenlijk altijd meer dan tien minuten. Meestal is het 30 minuten, maar op bepaalde manieren is dat probleem te omzeilen en kun je een uur filmen aan één stuk.

@Dmenrapster:
Niet lu1lig bedoeld...hoewel dat misschien wel zo gaat klinken :X Maar vat het niet persoonlijk op. Als je de overstap wil maken naar een semi-pro camera, vind ik eigenlijk dat je zelf wel de keuze moet kunnen maken voor de juiste camera. De vraag "welke camera voor een budget van 1500 moet ik nemen?" vind ik dan ook een hele brede beginnersvraag. Ben je dan wel rijp om zo'n smak geld uit te geven aan een camera? Als je zelf al geen flauw benul hebt van wat je moet kopen, houd ik mijn hart vast...
Bij fotograferen en filmen is de persoon die het gereedschap hanteert, nog altijd veel belangijker dan het apparaat. Een slechte filmer kan ook met een €10.000,- professionele camera nog geen vakantiefilmpje maken. Maar een gevorderde fotograaf kan zelfs met een iPhone nog een supergoede foto maken. Tot welke categorie behoor jij? Ben je wel klaar voor een semi-pro camera?

Ik heb wel bepaalde types die mij aantrekken, en alles is te leren. Ik begrijp je reactie, of ik er klaar voor ben? Misschien niet, maar als je tijd en energie in steek heb ik er zeker vertrouwen in. Anders begon ik er niet aan.

Over welke types twijfel je dan? Ik denk dat we je beter kunnen helpen als je de merken en types zegt waar je in geïnteresseerd bent :) Misschien kunnen we dan zeggen dat Jantje ervaring heeft met type A en dat merk B nogal bekend staat om slecht geluid...

Over welke types twijfel je dan? Ik denk dat we je beter kunnen helpen als je de merken en types zegt waar je in geïnteresseerd bent :) Misschien kunnen we dan zeggen dat Jantje ervaring heeft met type A en dat merk B nogal bekend staat om slecht geluid...

De Sony HDR-F1 (maar is al gedateerd en ook niet meer nieuw te krijgen) en waar ik nu mijn pijlen op richt is de Canon XH-A1s maar dan wel nieuw en 2e hands. 2e hands brengt ook weer wat risico's met zich mee en nieuw heb je dat wat minder.

Back
Bovenaan