Jongens, bedankt voor de warme woorden en Fred bedankt voor het aanbod. Ik mag en kan niet namens Vuurwerkland spreken maar dat doe ik dan ook niet, ik spreek voor mezelf. Bedankt.
Vuurwerkland is al sinds het eerste jaar van zijn bestaan voor mij in december bijna elke dag een vaste stop (ligt op mijn fietsroute naar school). Altijd even gezellig een beker chocolademelk en even bijkletsen. Het is mijn ontmoetingsplek met een hoop freaks en mijn toegangspunt tot een hoop vuurwerkgerelateerde zaken. Dus om te zien dat mijn plekkie na zo'n grote tegenslag nog zoveel lovende woorden mag ontvangen, dat doet me echt goed.
Het deed me echt pijn om te zien dat het de 29e 's ochtends zo slecht ging en toen ik merkte dat ik zelf ook geirriteerd begon te raken begon ik echt bang te worden dat ze hier niet meer bovenop konden komen. Ik bood uiteindelijk aan Petra mijn hulp aan en werd gelijk voor de leeuwen gegooid. Ik had een krat in mijn handen en iedereen vloog overal en nergens naartoe achter de schermen en ik wist bij god niet wat ik er mee moest. Voor mij gelukkig werd net toen mijn naam omgeroepen, dat mijn bestelling klaarstond. Ik heb zelf nog een aantal missende producten uit de uitpakbunker gehaald (ik had een erg ingewikkelde bestelling met meerdere bonnen) en ben snel naar huis gereden, heb alles neergezet en ben gauw op de fiets weer teruggekomen om te helpen.
Het was inmiddels een uur of 2 's middags en ik heb die dag tot een uur of 11 's avonds geholpen in de winkel. Het ging naderhand ook bij mij steeds beter en als er even te veel mensen achter bij de pakbunker liepen, riep ik of er dingen ontbraken zodat ik die uit de dozenbunkers bij kon vullen. De stress was te zien op de gezichten, er werd hardop geklaagd, mensen waren doodmoe (je moet niet vergeten, dit is fysiek inspannend werk en daar ben je van sochtends vroeg tot in de nacht mee bezig!), maar er werd doorgewerkt! Het mocht een benauwende situatie zijn geweest, maar het heeft me wel een gevoel van samenhorigheid gegeven wat me nog lang zal bijblijven.
De 30e stond ik weer vanaf het eerste openingsuur tot een uur of 1~2 's middags in de winkel. Een vriend van mij kwam voor Oud en Nieuw naar me toe dus die moest ik ontvangen, anders had ik er 's avonds nog gestaan. Ik ben in ieder geval toen, met die vriend, 's avonds teruggekomen en het was een stuk rustiger en het personeel kwam een stuk relaxter over en dat deed me goed. Ik heb na sluitingstijd nog even met Ruben buiten staan bijkletsen, en het was allemaal erg gezellig. Heb zelf nog wat vuurwerk gekocht en ik werd gelijk geholpen, het stond al klaar voordat ik betaald had.
De volgende dag precies eender: de laatste paar uur de freakactie van 50% op het assortiment. Ik had snel nog wat Silver Salutes gekocht en een vriend van mij ook nog een tas vol vuurwerk waaronder nog hoogmoeds en vette marjas enzo, en het stond allemaal supersnel klaar. Buiten werd om de zoveel tijd even een potje neergezet en wat mensen uit een straat verderop gingen voor de deur carbid schieten. Het was erg gezellig.
Ik ben in ieder geval bij een bedrijf nog nooit zo goed behandeld en ik heb nog nooit zo de indruk gehad dat de mensen achter de schermen er hun hart en ziel ingooien om dingen voor de gemeenschap en hun passie gedaan te krijgen. De omzet is een bijzaak. Dit is geen opportunistische zaak die euros ziet in de handel van vuurwerk. Dit is een zaak opgezet door liefhebbers, voor liefhebbers. Vuurwerk is de laatste maanden van het jaar bij de familie Quintus datgene wat de klok slaat en het is in ieder geval nooit de bedoeling geweest om de oud en nieuw ervaring van mensen te verhinderen, maar om die juist te versterken.
Voor al die moeite en goede zorgen wil ik Vuurwerkland graag bedanken. Ik ben een gelukkig mens dat ik op loopafstand van jullie showroom ben verwijderd. Al moet ik in het vervolg bij jullie weer 4-5 uur op mijn vuurwerk wachten dan heb ik dat er graag voor over, al heb ik er het volste vertrouwen in dat dat komend jaar niet meer gaat gebeuren!
@Cornel, over de voorraad: Ramon had alle bestellingen precies op voorraad maar op een gegeven moment werd het personeel zo onder druk gezet dat er geen tijd meer was om de pakbunker bij te vullen of op een nieuwe levering te wachten en werden er vervangers meegegeven. Die vervangers raakten vervolgens sneller op zodat daar ook weer vervangers voor moesten komen terwijl even later de producten waar die vervangers voor waren gewoon weer in de pakbunker lagen. Dit klinkt dom, maar dat was in deze chaos echt onvermeidelijk.
Zij hebben maar een opslag van 10 ton he, wat erg weinig is voor een vuurwerkwinkel met zon grote klantenkring. Ze zouden erg graag uitbreiden maar dat staat de gemeente niet toe. Dit resulteert dus in een grote logistieke strop die erg moeilijk te overbruggen is.