Je meest recente aankoop

. Overigens zou ik een kleine losse accu gebruiken voor je dieptemeter.
Komt wel eens ooit voor dat er een storing ontstaat als je dezelfde accu gebruikt.
Succes met de keuze!
Heb als dieptemeter de Deeper Pro, dus nog geen extra accu nodig voorlopig.
Welke accu gebruik jij als ik vragen mag ?

Mooie accu van Rhino gezien, wel maar 50Ah dus kortere vaartijd. Vind deze lithium nog redelijk betaalbaar voor een kleine 300 euro.
Gewicht : 6kg.
Wil je echt naar die 100 toe dan knalt de prijs ook flink omhoog naar de 7-800.

Komt nog een acculader bij ook deze is niet al te duur.
Denk dat ik deze ga aanschaffen en mocht het te weinig zijn koop ik gewoon een 2e
rhino-motors-lithium-outdoor-box-12v-50ah-3032433.webp

Net maar de knoop doorgehakt, dus heb weer recente aankopen :angel:

-Rhino Lithium Outdoor Box 12V 50Ah
-Rhino Battery Charger 12v 15 Ah

En om de motor veilig te transporteren nog een:
-Fox Camolite Outboard Engine Bag

Dat wordt heerlijk varen, setje compleet nu :cool:

Laatst bewerkt:
Ik heb een Sanyo MCD-Z65F boombox geïmporteerd uit Japan omdat het het iets was waar ik in mijn tienertijd alleen maar van kon dromen. (Ik had een goedkope radio-cassettespeler) Begin Jaren '90 kwamen er mooi vormgegeven draagbare CD radio cassetterecorders op de markt. Ik heb met veel interesse in de winkels gekeken maar ik had alleen wat zakgeld dus het is bij een droom gebleven. Maar bij deze heb ik de tiener in mij alsnog gegeven wat hij toen zo graag wilde. Een heleboel nostalgie dus.

Net deze besteld bij Lidl, je blaast je rubberboot er binnen no-time mee vol.
gcpee43d0dda17a4d8b9e39a0ed86d09838.webp
Deze wordt geleverd zonder accu, hier nog een goede tip:

Voor een losse accu en acculader vragen ze 27,99
Voor een accuschroefboormachine inclusief accu en lader vragen ze 29,99

Schaf dus de accuschroefboormachine aan, dan heb je deze voor 2 euro, tevens gelijk een accu voor op de accupomp ;)

Voor velen hier waarschijnlijk te min, maar deze amateur bbq"er is blij😎en ik hou nog wat over voor cat1💪💯47cm is een dikke upgrade voor mij,ik had een hele kleine.nieuw huis,nieuwe bbq👌
Die heb ik ook al jaren, prima voor die paar keer per jaar bbq'en. Ben nu wel zon green egg aan het overwegen, maar weet niet of ik daar het geduld voor heb 😂

Ik heb een Sanyo MCD-Z65F boombox geïmporteerd uit Japan omdat het het iets was waar ik in mijn tienertijd alleen maar van kon dromen. (Ik had een goedkope radio-cassettespeler) Begin Jaren '90 kwamen er mooi vormgegeven draagbare CD radio cassetterecorders op de markt. Ik heb met veel interesse in de winkels gekeken maar ik had alleen wat zakgeld dus het is bij een droom gebleven. Maar bij deze heb ik de tiener in mij alsnog gegeven wat hij toen zo graag wilde. Een heleboel nostalgie dus.

Toffe aankoop!

Ik heb er hier eentje in de schuur staan (weet ff het merk zo snel niet) die het na +/- 25 jaar nog steeds doet.
Ja hij is wat beschadigd en de antenne is helaas afgebroken dus niet elke radio zender werkt geweldig.

Maar de speakers klinken nog even zuiver als dag één. :thumbsup:

Voor velen hier waarschijnlijk te min, maar deze amateur bbq"er is blij😎en ik hou nog wat over voor cat1💪💯47cm is een dikke upgrade voor mij,ik had een hele kleine.nieuw huis,nieuwe bbq👌

Te min zijn deze gruwelheden:

1776762311233.png

Weber ga je veel plezier aanbeleven!

Maar gewoon uit interesse, waarom ben je niet voor de MasterTouch gegaan?
Die heeft een aantal upgrades die het echt een veel beter hanteerbaar en veiliger apparaat maken.

Een paar praktische tips waar je misschien iets aan hebt:

1. Zo te zien heeft de compact geen thermometer in de deksel, geeft niet want die zijn toch niet betrouwbaar en dus waardeloos.

Schaf dit apparaatje bij de Ikea aan:

1776763023399.png

Deze kun je door de uitlaat van je deksel doen.
De sensor zit in de uiterste punt dus wat ik altijd doe is twee gelijke aardappels pakken.

Die pak je in met alu folie en eventuele kruiden, boter en dergelijke.
Vervolgens prik je de thermometer erdoorheen zodat die mooi horizontaal blijft staan.

Leg deze aardappels op je grillrooster aan de andere kant dan waar je je kolen hebt.
En voilà, je hebt een betrouwbare meter voor je rooster temperatuur en als bonus twee gepofte aardappels!

Koop eventueel een tweede meter om in je vlees te prikken!

2. Let bij de compact op de luchtschuiven als je BBQ warm is.

Deze hebben geen beschermend rubber en even snel een schuifje verstellen resulteert zeker in een blaar.
Misschien kun je hier iets op vinden, tegenwoordig kun je met een 3D printer leuke dingen maken.

En anders kun je via Ali wel hittebestendig rubber (motor industrie gebruik dit o.a.) kopen en erop knutselen.
Of natuurlijk altijd handschoenen binnen handbereik, maar let goed op je vingers!

3. Een aspan maken.

Het grootste gemis vind ik wel het ontbreken van een aspan.

Dat met een beetje wind de as weg waait is vervelend maar het kan ook gewoon gevaarlijk zijn.
Kleine gloeiende deeltjes wil je zo goed mogelijk opvangen!

Ook via Ali of wellicht gewoon de Action/Ikea zou ik een RVS kom kopen die er net onder past:

1776764202402.png

Vaak voor een paar euro al te koop!

Doe deze bekleden met alu folie om druipend vet niet aan te laten koeken.
Na je sessie kieper je hem zo leeg met folie en al en hij is weer gebruiksklaar voor de volgende ronde.

En geen gevaarlijke vonkjes die wegwaaien!

Iets dat ik echt aan zou raden en zeker de veiligheid en gebruiksvriendelijkheid verbetert.

4. Het standaard Weber rooster is helaas van (zeer) slechte kwaliteit. (ik weet niet of dit inmiddels verbeterd is)

Hou jij ook van flink boenen met zo'n borstel zodat je een blinkend schoon rooster hebt?
Niet doen! Bij deze standaard roosters, krab je zo de buitenste chroom laag eraf na een paar keer.

Dit is iets wat heel jammer is aan de Webers en ik zou het standaard rooster lekker misbruiken het eerste jaar.
Om volgend jaar een mooi RVS rooster aan te schaffen.

1776764580463.png

5. Heel veel plezier hebben dit seizoen!

Ik kan je van harte NOSKOS aanraden. https://www.bbq-nl.com/

Veel leuke recepten en tips.

Net deze besteld bij Lidl, je blaast je rubberboot er binnen no-time mee vol.
Bekijk bijlage 1826685
Deze wordt geleverd zonder accu, hier nog een goede tip:

Voor een losse accu en acculader vragen ze 27,99
Voor een accuschroefboormachine inclusief accu en lader vragen ze 29,99

Schaf dus de accuschroefboormachine aan, dan heb je deze voor 2 euro, tevens gelijk een accu voor op de accupomp ;)

Jep, goede tip!

Ze hebben ook regelmatig aanbiedingen en combideals.

Waar je wel even op moet letten is dat je de PARKSIDE X 20 V TEAM neemt, dan zijn de accu's op alle apparaten te gebruiken.

Die heb ik ook al jaren, prima voor die paar keer per jaar bbq'en. Ben nu wel zon green egg aan het overwegen, maar weet niet of ik daar het geduld voor heb 😂
Zo'n ei is gigantisch duur man,en idd geduld.Ik wil dit jaar gewoon ff lekker roken,fikkie stoken en vlees erop😎en vooral "leren".plus ik ben (nog) niet zuinig genoeg op mijn bbq om Zo'n dure te halen.. ik wil hem buiten laten staan.
Toffe aankoop!

Ik heb er hier eentje in de schuur staan (weet ff het merk zo snel niet) die het na +/- 25 jaar nog steeds doet.
Ja hij is wat beschadigd en de antenne is helaas afgebroken dus niet elke radio zender werkt geweldig.

Maar de speakers klinken nog even zuiver als dag één. :thumbsup:

Te min zijn deze gruwelheden:

Bekijk bijlage 1826686

Weber ga je veel plezier aanbeleven!

Maar gewoon uit interesse, waarom ben je niet voor de MasterTouch gegaan?
Die heeft een aantal upgrades die het echt een veel beter hanteerbaar en veiliger apparaat maken.

Een paar praktische tips waar je misschien iets aan hebt:

1. Zo te zien heeft de compact geen thermometer in de deksel, geeft niet want die zijn toch niet betrouwbaar en dus waardeloos.

Schaf dit apparaatje bij de Ikea aan:

Bekijk bijlage 1826687

Deze kun je door de uitlaat van je deksel doen.
De sensor zit in de uiterste punt dus wat ik altijd doe is twee gelijke aardappels pakken.

Die pak je in met alu folie en eventuele kruiden, boter en dergelijke.
Vervolgens prik je de thermometer erdoorheen zodat die mooi horizontaal blijft staan.

Leg deze aardappels op je grillrooster aan de andere kant dan waar je je kolen hebt.
En voilà, je hebt een betrouwbare meter voor je rooster temperatuur en als bonus twee gepofte aardappels!

Koop eventueel een tweede meter om in je vlees te prikken!

2. Let bij de compact op de luchtschuiven als je BBQ warm is.

Deze hebben geen beschermend rubber en even snel een schuifje verstellen resulteert zeker in een blaar.
Misschien kun je hier iets op vinden, tegenwoordig kun je met een 3D printer leuke dingen maken.

En anders kun je via Ali wel hittebestendig rubber (motor industrie gebruik dit o.a.) kopen en erop knutselen.
Of natuurlijk altijd handschoenen binnen handbereik, maar let goed op je vingers!

3. Een aspan maken.

Het grootste gemis vind ik wel het ontbreken van een aspan.

Dat met een beetje wind de as weg waait is vervelend maar het kan ook gewoon gevaarlijk zijn.
Kleine gloeiende deeltjes wil je zo goed mogelijk opvangen!

Ook via Ali of wellicht gewoon de Action/Ikea zou ik een RVS kom kopen die er net onder past:

Bekijk bijlage 1826688

Vaak voor een paar euro al te koop!

Doe deze bekleden met alu folie om druipend vet niet aan te laten koeken.
Na je sessie kieper je hem zo leeg met folie en al en hij is weer gebruiksklaar voor de volgende ronde.

En geen gevaarlijke vonkjes die wegwaaien!

Iets dat ik echt aan zou raden en zeker de veiligheid en gebruiksvriendelijkheid verbetert.

4. Het standaard Weber rooster is helaas van (zeer) slechte kwaliteit. (ik weet niet of dit inmiddels verbeterd is)

Hou jij ook van flink boenen met zo'n borstel zodat je een blinkend schoon rooster hebt?
Niet doen! Bij deze standaard roosters, krab je zo de buitenste chroom laag eraf na een paar keer.

Dit is iets wat heel jammer is aan de Webers en ik zou het standaard rooster lekker misbruiken het eerste jaar.
Om volgend jaar een mooi RVS rooster aan te schaffen.

Bekijk bijlage 1826689

5. Heel veel plezier hebben dit seizoen!

Ik kan je van harte NOSKOS aanraden. https://www.bbq-nl.com/

Veel leuke recepten en tips.

Jep, goede tip!

Ze hebben ook regelmatig aanbiedingen en combideals.

Waar je wel even op moet letten is dat je de PARKSIDE X 20 V TEAM neemt, dan zijn de accu's op alle apparaten te gebruiken.
Die mastertouch zag ik later pas voor een paar tientjes meer,maar het blijft zo.ik had hem ook impulsief gekocht toen ik langs de aanbieding van 75 euro liep.. zoals ik al zij,ik ben echt een beginner qua bbq betreft.De vorige was heel klein en heb er pittig wat vlees op verkloot🙈🙈mijn volgende stap is nu met een grotere bbq kolen aan 1 kant leggen,zodat het vlees niet fulltime boven de hele kolen ligt en droog word of verbrand.ik zag het op een filmpje"om je vlees even te laten rusten" met zo'n kleine is het : of kneiter heet,of met de kap eraf is het helemaal kloten.. met de nieuwe bbq ga ik ff "leren" omgaan met die luchtkleppen enzo,ik vind het leuk om te doen en zal er de komende jaren wel beter in worden. Een maat gaat er wel iets verder in,die wil zijn picanha steak niet eens op mijn oude bbq leggen,ook niet op mijn nieuwe waarschijnlijk 😅

Maar ik lees het al haha jij kan zo bij een tuincentrum op de bbq afdeling staan als verkoper en advies gever..
ik zag die rvs roosters ook hangen idd,goeie tip!al zijn ze wel prijzig,rond de 50 zoiets.je moet die roosters toch altijd schoon borstelen voordat je begint.. mijn rooster zal dan wel rap achteruit gaan,maar dan komt er een mooie rvs,en misschien wel een nieuwe bbq over 2 jaar😎 die as opvangbak is ook een handige!nog niet over nagedacht,maar ik ga ff achter een mooi passende schaal aan👍

En al die thermometertjes op een bbq,daar ben ik nog lang niet haha
Maaaarr ik sla vaak door in dingen,en dit voelde altijd al als een leuke hobby waar je andere mensapen ook blij mee maakt als je het goed doet met het vlees.. vissen is ook zo'n hobby,nog nooit "actief" gedaan maar het lijkt me super relaxed.. mooi zitten,pilsje,bbq"tje.. geen haakje aan de visdraad zou het helemaal relaxed maken😎🤪

Bedankt voor de tips!👍

Zo'n ei is gigantisch duur man,en idd geduld.Ik wil dit jaar gewoon ff lekker roken,fikkie stoken en vlees erop😎en vooral "leren".plus ik ben (nog) niet zuinig genoeg op mijn bbq om Zo'n dure te halen.. ik wil hem buiten laten staan.

Die mastertouch zag ik later pas voor een paar tientjes meer,maar het blijft zo.ik had hem ook impulsief gekocht toen ik langs de aanbieding van 75 euro liep.. zoals ik al zij,ik ben echt een beginner qua bbq betreft.De vorige was heel klein en heb er pittig wat vlees op verkloot🙈🙈mijn volgende stap is nu met een grotere bbq kolen aan 1 kant leggen,zodat het vlees niet fulltime boven de hele kolen ligt en droog word of verbrand.ik zag het op een filmpje"om je vlees even te laten rusten" met zo'n kleine is het : of kneiter heet,of met de kap eraf is het helemaal kloten.. met de nieuwe bbq ga ik ff "leren" omgaan met die luchtkleppen enzo,ik vind het leuk om te doen en zal er de komende jaren wel beter in worden. Een maat gaat er wel iets verder in,die wil zijn picanha steak niet eens op mijn oude bbq leggen,ook niet op mijn nieuwe waarschijnlijk 😅

Maar ik lees het al haha jij kan zo bij een tuincentrum op de bbq afdeling staan als verkoper en advies gever..
ik zag die rvs roosters ook hangen idd,goeie tip!al zijn ze wel prijzig,rond de 50 zoiets.je moet die roosters toch altijd schoon borstelen voordat je begint.. mijn rooster zal dan wel rap achteruit gaan,maar dan komt er een mooie rvs,en misschien wel een nieuwe bbq over 2 jaar😎 die as opvangbak is ook een handige!nog niet over nagedacht,maar ik ga ff achter een mooi passende schaal aan👍

En al die thermometertjes op een bbq,daar ben ik nog lang niet haha
Maaaarr ik sla vaak door in dingen,en dit voelde altijd al als een leuke hobby waar je andere mensapen ook blij mee maakt als je het goed doet met het vlees.. vissen is ook zo'n hobby,nog nooit "actief" gedaan maar het lijkt me super relaxed.. mooi zitten,pilsje,bbq"tje.. geen haakje aan de visdraad zou het helemaal relaxed maken😎🤪

Bedankt voor de tips!👍

Haha leuk om te lezen dat je langzaam steeds beter gaat.
Iedereen heeft ooit ergens moeten beginnen toch, en deze Weber ga je echt plezier van hebben.

Die Picanha van die maat is in elk geval een leuk stuk vlees om mee te oefenen!
Wel is een kernthermometer bij die verplicht want de kerntemperatuur luistert nauw bij zo stuk vlees.

En de twee zones is iets wat je zeker (altijd) moet doen, zo heb je directe hitte voor grillen en indirecte voor garen.
Eigenlijk kun je indirect garen gewoon zien als garen in een oven.

Wat er ook zo makkelijk aan is, die twee zones.
Je kan bijvoorbeeld een speklap indirect garen zodat die zijn vet wat kwijtraakt terwijl je direct een sateetje grilt.
Wel even een druipbak op je kolenrooster zetten onder het indirecte gedeelte, scheelt een hoop boenwerk!

Dan als je de speklap even direct grilt zal je zien dat je niet direct een vlammenzee hebt en verbrande speklapjes haha.
Toch een brandje? Even de lapjes naar het indirecte deel en de deksel erop, paar seconden en de vlammen zijn weer weg.

Lapje weer terug op de directe zone tot je hem hebt zoals je wilt, rinse & repeat.

Is trouwens het meest verpeste stukje vlees op de BBQ, de speklap.

Kwa houtskool kan ik je Dammers aanraden, of Black Ranch (daar zitten soms wel te grote brokken in voor de Weber)
Voor een langere sessie waar de temperatuur stabiel moet blijven raad ik de snake methode aan met EcoBrasa kokosbriketten.

Vermijd in elk geval supermarkt / tank station rotzooi.

Je vlees rusten doe je gewoon op je snijplank/bord met of zonder alu folie afhankelijk van welk vlees. (niet op het indirecte deel van de BBQ iig)
Een kipsaté laat je liggen voor een minuutje onafgedekt, terwijl een goede steak onder folie soms net zo lang mag rusten als de grilltijd.

Wat betreft de luchtkleppen, dit is echt oefenen oefenen en oefenen.
Mijn ervaring is wel om de uitlaat (deksel) zo veel mogelijk open te laten, behalve als je wilt roken natuurlijk.

De inlaat is voor de grove afstelling, en met de uitlaat fine tune je je temperatuur.
Met de uitlaat kun je 5 a 10 graden verschil makkelijker regelen.

Zit je flink te laag of te hoog dan ga je met de inlaat aan de gang, deze begin je altijd halverwege zodat je meer of minder lucht kan geven.
Het verschil tussen inlaat 25 % of 100 % open kan een verschil van 100 graden zijn!

Dat RVS rooster is wel echt zijn investering waard!

Wat leuke stukjes vlees zie vergevingsgezind zijn en je zeker een langere sessie mee kan oefenen om beter te worden zijn:

Buikspek.
Spareribs. (ook kalf)
Hele kip. (gevlinderd of op een blik) (bier gewoon zelf opdrinken en vullen met water, proef je toch niet haha)
Kippendijen/vleugels.

Zoals je kan lezen een heel verhaal.
Maar dat komt omdat ik gewoon enthousiast wordt van BBQ-en haha, en ik sla er ook in door hoor.

In de loop van de jaren zal je zien dat je een hoop gaat verzamelen.

Als je ooit zo ver bent en je hebt budget voor wat serieus dan zou ik zeker weten voor deze gaan:

1776848250479.png

Vergeet die kamado's van Green Egg/Black Bastard tenzij je dat leuker/aantrekkelijker vind natuurlijk.

Een andere zeer welkome investering als je wat 'duurdere' stukjes vlees gaat maken is een Thermapen.
Goede garantie en de mijne werkt na meer als 5 jaar nog als nieuw op de eerste batterij.

1776848398265.png

BBQ ze man!

Ik lach altijd een beetje als men met super-deluxe barbecues aankomt. Mijn vader kan heel goed barbecuen maar hij heeft altijd van die simpele aftandse barbecues. Vaak zijn de poten er al vanaf en dan is het dus niets meer dan een ijzeren bak met briketten of houtskool met een rooster erboven. Het gaat niet om de barbecue, maar het gaat om de vaardigheden en vooral de aandacht van de chef en de kwaliteit van de ingrediënten.

• Veel mensen hebben te veel haast. Ze leggen het eten al op de barbecue terwijl er nog vlammen zijn. Maak de barbecue op tijd aan zodat de kolen rustig gloeien als je begint. Anders verkoolt de buitenkant terwijl de binnenkant nog ongaar is.
  • Mij maakt zelf zijn kruidenboter met knoflook en verse+gedroogde kruiden.
  • Regelmatig omdraaien
  • Verse zelfgemaakte salade(s)
  • Goed vlees. Als je het lust: een stokje lamsvlees of een schijfje gekruid lamsgehakt met uitjes. Geen rommel als fabriekshamburgers uit de vriezer.
Als je dat doet dan heb je een heerlijke barbecue zonder dat je een luxe barbecue hoeft te hebben. Wat niet wegneemt dat een luxe barbecue heerlijk kan werken, gemak biedt en extra afstemmogelijkheden voor de temperatuur. Dus als je zweert bij topmodellen: Geniet ervan. Het is alleen niet noodzakelijk voor een goede barbecue.

Laatst bewerkt:
Ik lach altijd een beetje als men met super-deluxe barbecues aankomt. Mijn vader kan heel goed barbecuen maar hij heeft altijd van die simpele aftandse barbecues. Vaak zijn de poten er al vanaf en dan is het dus niets meer dan een ijzeren bak met briketten of houtskool met een rooster erboven. Het gaat niet om de barbecue, maar het gaat om de vaardigheden en vooral de aandacht van de chef en de kwaliteit van de ingrediënten.

• Veel mensen hebben te veel haast. Ze leggen het eten al op de barbecue terwijl er nog vlammen zijn. Maak de barbecue op tijd aan zodat de kolen rustig gloeien als je begint. Anders verkoolt de buitenkant terwijl de binnenkant nog ongaar is.
  • Mij maakt zelf zijn kruidenboten met knoflook en verse+gedroogde kruiden.
  • Regelmatig omdraaien
  • Goed vlees. Als je het lust: een stokje lamsvlees of een schijfje gekruid lamsgehakt met uitjes. Geen rommel als fabriekshamburgers uit de vriezer.
Als je dat doet dan heb je een heerlijke barbecue zonder dat je een luxe barbecue hoeft te hebben. Wat niet wegneemt dat een luxe barbecue heerlijk kan werken, gemak biedt en extra afstemmogelijkheden voor de temperatuur. Dus als je zweert bij topmodellen: Geniet ervan. Het is alleen niet noodzakelijk voor een goede barbecue.
Ik denk dat de meeste mensen met een "luxe" barbeque, vaak een kamado, het vooral te doen is om het langdurig kunnen vasthouden van een constante temperatuur. Dat is niet onmogelijk op een Weber, maar bij een keramisch ei een stuk makkelijker. Dan maak je dus makkelijker langzaam gegaarde spareribs, short ribs, brisket etc.

Eigenlijk is het een heel andere sport dan het klassieke grillen. Ook lekker overigens.

Ik heb zelf een Bastard L, maar zou het ook nog mooi vinden ooit een pellet smoker te hebben. Alhoewel dat wel wat charme wegneemt van het daadwerkelijk spelen met vuur.

• Mij maakt zelf zijn kruidenboter met knoflook en verse+gedroogde kruiden.
  • Regelmatig omdraaien

Ik denk dat jij nu twee werelden door elkaar haalt: grillen & BBQ-en.

Grillen is iets waar je niets anders dan een ijzeren rek voor nodig hebt en een hittebron. (zoals je zelf zegt, een aftandse BBQ voldoet dan prima)
In bepaalde warme landen doen ze dit ook gewoon op het strand boven open vuur met een swing grill.

Er is zelfs een filmpje waar iemand een winkelkarretje heeft omgetoverd tot grill. ( https://www.dumpert.nl/item/7159967_4b2640e7 )

En dan inderdaad geduld, opletten, regelmatig draaien en wat ervaring mbt garing van je product.

Maar wat altijd zo jammer is aan deze manier van grillen (BBQ-en) die jij omschrijft is dat het totaal inefficiënt is.
Eerst veel rook en weinig hitte, dan ineens is die kneiterheet en dan na de piek temperatuur smoort het vrij snel.

Vooral met betrekking tot je start hoeveelheid brandstof, totale tijd zonder brandstof bijvullen en je grill temperatuur zelf is het inefficiënt.
Aangezien kwalitatief goede brandstof vrij duur is wil je hier dus zo zuinig mogelijk mee om gaan.

Een BBQ met deksel is in mijn ogen toch wel de minste vereiste.
Want dan kun je een indirecte zone maken om dikke stukken vlees te bereiden. (oven functie)

En ook omdat als je klaar bent je de luchtschuiven dichtzet en die met 30 minuten weer uit is.
De kooltjes die overblijven kun je gewoon hergebruiken dus ook dat is op de lange termijn fijn voor de portemonnee.

Uiteraard brengt een wat luxer model meer gemak met zich mee.

Zelfgemaakte kruidenboter is natuurlijk vele malen lekkerder dan de Boursain/Paturain uit de super.
En een lekkere zelfgemaakte salade met goede verse zomer groentes is ook heerlijk, vooral als de nieuwe oogst aardappels er straks weer zijn.

Hier staan in elk geval de peterselie, bieslook, tomaatjes, snoepkomkommers, bosuitjes, etc, voor te groeien om na ijsheiligen de moestuin in te gaan.
Zo kunnen we het hele seizoen genieten van verse kruiden & groenten voor die overheerlijke salades en kruidenboters!

Kwalitatief vlees is ook zeker aan te raden ja, want je gaat niet dure kolen stoken om er een diepvries burger op te maken.

Ik denk dat de meeste mensen met een "luxe" barbeque, vaak een kamado, het vooral te doen is om het langdurig kunnen vasthouden van een constante temperatuur. Dat is niet onmogelijk op een Weber, maar bij een keramisch ei een stuk makkelijker. Dan maak je dus makkelijker langzaam gegaarde spareribs, short ribs, brisket etc.

Eigenlijk is het een heel andere sport dan het klassieke grillen. Ook lekker overigens.

Ik heb zelf een Bastard L, maar zou het ook nog mooi vinden ooit een pellet smoker te hebben. Alhoewel dat wel wat charme wegneemt van het daadwerkelijk spelen met vuur.

Juist, dat vasthouden van de temperatuur is zeer belangrijk voor een goede BBQ sessie!

Back
Bovenaan