Wetsvoorstel vuurwerkverbod België ingediend

ze mogen open blijven tot er uitspraak is kan nog minimaal tot 2028 duren heb ik ooit vernomen van een verkoper in Baarle
Dat is correct qua vergunningen, maar een wetswijziging staat daarboven. Ook dan zal er gesproken worden over juridische haalbaarheid, vergoedingen, etc.

Maar de huidige vergunningen zijn niet heilig, die zijn ondergeschikt aan de wetten.

• Like
Waarderingen: ATF
Je ziet duidelijk dat ze naar het Nederlandse wetsvoorstel hebben gekeken. Dus een verbod met enkele uitzonderingsmogelijkheden, vooral voor culturele evenementen.

Het zal mij uiteindelijk niet verbazen als ze het afsteken landelijk verbieden (is nu al bijna landelijk) en de verkoop toe blijven staan (handelsvrijheid). Dan komen ze daar ook links tegemoet zonder dat er in de praktijk iets verandert. Net zoals er in Nederland niets zal veranderen behalve dan dat er een complete marktsector de nek om wordt gedraaid en de normale burger wordt gedwongen om z'n toevlucht te zoeken tot het buitenland en/of de illegale handel.

Het zal mij uiteindelijk niet verbazen als ze het afsteken landelijk verbieden (is nu al bijna landelijk) en de verkoop toe blijven staan (handelsvrijheid). Dan komen ze daar ook links tegemoet zonder dat er in de praktijk iets verandert. Net zoals er in Nederland niets zal veranderen behalve dan dat er een complete marktsector de nek om wordt gedraaid en de normale burger wordt gedwongen om z'n toevlucht te zoeken tot het buitenland en/of de illegale handel.

En ik las vandaag in overleg met de branche zelf? Ze hebben dus hun eigen nek omgedraaid. Iets dat een aantal leden al langer roept.

Nou succes dan maar branch.

En ook succes met anti insitutioneel geweld. Volgend jaar nog een paar molens en kerktorens dus.

Ach ja, ik neem bijna al mijn woorden van de laatste anderhalve week terug.

Lekker een paar weken naar het buitenland dus om zonder stress vuurwerk af te kunnen steken. En de eerste 2 weken nieuwsberichten ontwijken.

Als het niet gaat zoals het moet. Dan maar zoals het gaat.

RIP vuurwerktraditie NL. Heb er jaren naartoe geleefd. Bij deze dan maar officieel afscheid.

En de branche, tsja, de branche. Succes met die paar knaken over de rug van vele winkeliers.

Precies, 15-20 jaar geleden was het aanbod in mijn omgeving zo gigantisch (illegaal) dat het Nederlandse vuurwerk mij totaal niet kon bekoren.

Let wel, we liepen nog met BlackBerry's / iPhone 4 en groepen als Telegram stonden nog in de kinderschoenen.

Getuige al het zware vuurwerk dat ik afgelopen Oudjaar gehoord hebt terwijl ik relatief achteraf woon spreekt in deze boekdelen.
En dan hebben we nu juist wel goed Nederlands consumenten vuurwerk, dus wat denk je dat er gebeurt als je dat verbied?

Juist ja, het zal interessant worden om vuurwerk hier heen te halen, het zal dan ook massaal gaan gebeuren.
Er komt heel veel vraag naar en het aanbod zal eveneens groot zijn/worden.

Hierdoor zal de prijs niet veel hoger worden, is gewoon een vraag/aanbod dingetje, maar er zal wel vele malen meer van dat spul rond gaan omdat je geen Nederlands vuurwerk meer kan kopen.

Iemand nog een sigaretje uit Luxemburg? Dat is namelijk precies een goed voorbeeld hoe je als overheid je eigen schatkist leegrooft.

Politieke steun voor landelijk vuurwerkverbod​

Een voorstel om de verkoop en het bezit van vuurwerk door particulieren te verbieden kreeg op 11 februari brede politieke steun in de Commissie Economie van de Kamer in het federale parlement.

In Nederland zijn recent stappen gezet naar een nationaal verbod op de verkoop en het gebruik van vuurwerk door particulieren.

In Nederland zijn recent stappen gezet naar een nationaal verbod op de verkoop en het gebruik van vuurwerk door particulieren. - Foto: Pixabay
Door : Landbouwleven
Gepubliceerd op : 16/02/2026 17:32

Het voorstel werd ingediend door volksvertegenwoordiger Benoit Lutgen (Les Engagés). Er was geen enkele tegenstem en de tekst werd gesteund door zowel de meerderheidspartijen N-VA, cd&v en Vooruit als door de PS vanuit de oppositie. De tekst is nu officieel op de parlementaire agenda geplaatst en zal binnenkort in commissie worden besproken. Een datum moet nog worden vastgelegd.

Tijdens het politieke debat werd gesproken over het grote aantal ernstige ongevallen en over het problematische gebruik van vuurwerk tegen hulpdiensten. Ook de impact op dierenwelzijn kwam aan bod. Volgens cijfers van GAIA zijn tijdens de recentste eindejaarsperiode 33 dieren omgekomen door vuurwerk, waarbij onder meer 3 paarden, 2 pony’s, 1 ezel, 3 geiten en 11 honden. Voorts raakten tientallen dieren vermist raakten of gewond.

Het verbod op de verkoop en het bezit is volgens Lutgen nodig omdat de verboden op gebruik - die reeds door tal van gemeenten in België werden ingevoerd - moeilijk te handhaven zijn.

Vlaams verbod vernietigd​

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) voerde een verbod op verkoop en bezit van vuurwerk in 2019 in voor Vlaanderen. Het Grondwettelijk Hof vernietigde dat echter. Sindsdien dringt de Vlaamse minister jaarlijks bij de lokale besturen aan op een lokaal verbod. In meer dan 70% van de Vlaamse steden en gemeenten geldt een lokaal vuurwerkverbod.

In Nederland zijn recent stappen gezet naar een nationaal verbod op de verkoop en het gebruik van vuurwerk door particulieren.

Het nieuwe federale voorstel heeft de steun van dierenwelzijnsorganisatie GAIA.

Honderden dieren zijn jaarlijks het slachtoffer van de wolf. Hier wordt niks aan gedaan. Nu zijn er welgeteld 33 dieren omgekomen (wat natuurlijk triest is) maar wel zo relevant om te benoemen in een dergelijk artikel en een uiterst belangrijke reden voor een verbod :bonk:

Honderden dieren zijn jaarlijks het slachtoffer van de wolf. Hier wordt niks aan gedaan. Nu zijn er welgeteld 33 dieren omgekomen (wat natuurlijk triest is) maar wel zo relevant om te benoemen in een dergelijk artikel en een uiterst belangrijke reden voor een verbod :bonk:
Zal wel weg gemod worden, maar het aantal vogeltjes en muisjes dat ten prooi valt aan buitenkatten is nog veel groter.
Of wat dacht je van het aantal dieren dat sneuvelt door landbouwgif.
Of lozing door fabrieken.
Die laatste 2 beperken zich overigens niet tot dieren..

Het is argumentatie die nergens over gaat. Tuurlijk is het niet de bedoeling, 33 teveel, maar het staat niet in verhouding tot andere zaken die meer prioriteit zouden moeten krijgen.

Ik ben geen fan van Klaver en kornuiten, maar zou wel graag gezond oud willen worden. Sommige dingen kan ik zelf sturen, maar helaas ook een hoop niet.

En dan gaan politici 20 jaar ouwehoeren over vuurwerk. Tja....

Back
Bovenaan