NOS: Een derde meer gewonden op spoedeisende hulp tijdens jaarwisseling

Tijdens de jaarwisseling zijn beduidend meer gewonden gevallen dan voorgaande jaren. De spoedeisende hulp moest 474 patiënten helpen, 29 procent meer dan vorig jaar. Verder viel op dat veertig kinderen zwaargewond raakten door vuurwerk dat zij opraapten en opnieuw afstaken. Dat blijkt uit cijfers van kenniscentrum VeiligheidNL, dat alle letselcijfers rondom oud en nieuw verzamelt.

Het aantal ernstige slachtoffers op de spoedeisende hulp (SEH) is niet zo hoog geweest sinds de jaarwisseling van 2015 naar 2016. Toen moesten 482 mensen worden behandeld. Sindsdien daalde het aantal vuurwerkslachtoffers gestaag. Maar deze jaarwisseling was er een echte kentering.

In totaal waren er 1.239 vuurwerkslachtoffers die op de spoedeisende hulp of bij een huisartsenspoedpost werden geholpen. Vergeleken met eerdere jaarwisselingen bleef de verdeling tussen afstekers en omstanders vrijwel gelijk, 52 en 48 procent.

Wederom was vier op de vijf slachtoffers man. Ook waren er geen grote verschuivingen zichtbaar in het aantal ziekenhuisopnames (9 procent) na een bezoek aan de spoedeisende hulp. Hoewel daar meer ernstige letsels waren door de toename van het aantal slachtoffers, bleef de verhouding in vuurwerkslachtoffers door legaal en illegaal vuurwerk vrijwel gelijk.

Verdubbeling aantal amputaties
"Ten minste vier op de tien letsels kwam door vuurwerk dat tijdens de afgelopen jaarwisseling legaal was", vertelt Martijntje Bakker, directeur bij VeiligheidNL. "De toename van slachtoffers op de spoedeisende hulp kan dus niet worden verklaard door meer illegaal vuurwerk. Wel heeft men bij deze, waarschijnlijk laatste, jaarwisseling zonder vuurwerkverbod mogelijk meer risico genomen. Zo zien we dit keer ook een twintigtal amputaties, waar het in eerdere jaren om een tiental ging."

Meer dan de helft van alle vuurwerkslachtoffers was jonger dan 20 jaar. Dit jaar viel op dat kinderen vaker dan voorgaande jaren niet ontploft vuurwerk opraapten om opnieuw af te steken. Dat ging geregeld mis. Het ging in totaal om veertig gevallen, waarbij het negen van de tien keer ging om kinderen onder de 14 jaar. Dit leidde tot ernstige verwondingen.

Bijna niemand droeg veiligheidsbril
"Ondanks alle voorlichting over het belang van vuurwerkbrillen, afsteeklonten en het niet opnieuw afsteken van vuurwerk dat op straat ligt, zijn er ieder jaar veel letsels te betreuren die voorkomen hadden kunnen worden. Zo droeg maar zeven procent van alle slachtoffers een vuurwerkbril", zegt Bakker.

"Een algemeen verbod op oudejaarsvuurwerk kan op korte termijn al leiden tot een aanzienlijke afname van vuurwerkslachtoffers en bevordert de eenduidigheid van handhaving", meent Bakker. Zo was het aantal slachtoffers op de SEH bij het vuurwerkverbod van 2020 tijdens de pandemie met 108 patiënten aanzienlijk lager.

"Op de langere termijn draagt het verbod hopelijk bij aan het creëren van een nieuwe norm, waarbij ook ernstig letsel door zwaar illegaal vuurwerk kan worden voorkomen."

Tjah veiligheidNL lieverd de cijfers hé, die gebruiken de politici straks ook. Ik vind het raar dat weer legaal sier erbij betrokken wordt, ik trek het al jaren in twijfel

Pdf file

Legaal vuurwerk 41% oa sterretjes, fontijnen en grondbloemen

Dus geen cakes en compounds?

Verder veel slachtoffers door weigeraars opnieuw af te steken, cakes/ compounds?

Weer verdomd selectief!

Tjah veiligheidNL lieverd de cijfers hé, die gebruiken de politici straks ook. Ik vind het raar dat weer legaal sier erbij betrokken wordt, ik trek het al jaren in twijfel
Er ksn in principe toch gewoon een WOB verxoek ?? gedaan worden die cijfers moeten toch te controleren zijn?
Of denk ik te makkelijk?

En daar gaan we weer. Natuurlijk 2020 als voorbeeld, 108 mensen op de SEH. 2021, ook met een verbod waren dat er al weer 256 waarbij een groot deel aan illegaal vuurwerk en carbid schieten (ja, dat nemen ze gewoon mee in de cijfers) toegeschreven werden.

En als we dan toch bezig zijn, we pakken 2024 er even bij;
2024-2025 met een totaal van 367 mensen op de SEH. Is dat alleen tijdens de periode dat het toegestaan is om vuurwerk af te steken? Nee, natuurlijk niet!
Vóór oudejaarsdag (tot 31 dec, 12:00u): 125 slachtoffers (34% van het totaal aantal SEH-bezoeken).
Oudejaarsmiddag (31 dec, 12:00u – 18:00u): 30 slachtoffers (8%).
Oudejaarsavond (31 dec, 18:00u – 00:00u): 48 slachtoffers (13%).
Nieuwjaarsnacht (1 jan, 00:00u – 06:00u): 164 slachtoffers (45%).

Dus het werkelijk aantal tijdens de uren dat het legaal is om vuurwerk af te steken is 212 (58%). Hiervan was het aandeel letsels door legaal vuurwerk 39% (zou iedereen het eerlijk toegegeven hebben dat het illegaal vuurwerk betrof?) en dan gaat het dus om 83 mensen.

Wat als we deze cijfers in het juiste perspectief plaatsen?
In 2024 waren er in totaal 596.000 SEH-bezoeken (letsel door legaal vuurwerk betrof dus 0,014% van het totaal).
Om er even iets anders bij te pakken;
Sportblessures waren in 2024 goed voor 92.900 behandelingen (15,6%)
Hondenbeten waren in 2019 (geen cijfers bekend voor 2024) goed voor 1700 behandelingen (0,285% = ruim 20x zoveel als vuurwerk)
In 2021 tijdens een periode dat er ijs lag kwamen er in één weekend 40.000 mensen op de SEH door ongelukken bij het schaatsen, dat is 2,22% van het totaal in dat jaar in één weekend.

Helaas worden dit soort feiten dus nooit benoemd.

En daar gaan we weer. Natuurlijk 2020 als voorbeeld, 108 mensen op de SEH. 2021, ook met een verbod waren dat er al weer 256 waarbij een groot deel aan illegaal vuurwerk en carbid schieten (ja, dat nemen ze gewoon mee in de cijfers) toegeschreven werden.

2024-2025 met een totaal van 367 mensen op de SEH. Is dat alleen tijdens de periode dat het toegestaan is om vuurwerk af te steken? Nee, natuurlijk niet!
Vóór oudejaarsdag (tot 31 dec, 12:00u): 125 slachtoffers (34% van het totaal aantal SEH-bezoeken).

Dus het werkelijk aantal tijdens de uren dat het legaal is om vuurwerk af te steken is 212 (58%). Hiervan was het aandeel letsels door legaal vuurwerk 39% (zou iedereen het eerlijk toegegeven hebben dat het illegaal vuurwerk betrof?) en dan gaat het dus om 83 mensen.

In 2024 waren er in totaal 596.000 SEH-bezoeken (letsel door legaal vuurwerk betrof dus 0,014% van het totaal).
Hondenbeten waren in 2019 (geen cijfers bekend voor 2024) goed voor 1700 behandelingen (0,285% = ruim 20x zoveel als vuurwerk)
In 2021 tijdens een periode dat er ijs lag kwamen er in één weekend 40.000 mensen op de SEH door ongelukken bij het schaatsen, dat is 2,22% van het totaal in dat jaar in één weekend.

En hop naar de krant ermee

Zolang veiligheidNL een momentooname meet en niet een heel jaar alles in de berekening zet weet je dat het verdraaiing zijn en de media maakt er gretig gebruik van

Je kunt bij die anti-vuurwerk-figuren met andere voorbeelden aankomen waarbij veel mensen gewond raken, meer mensen gewond dan bij vuurwerk, maar dan hoor je ze niet meer.
Het gaat die mensen maar om 1 ding, vuurwerk verbieden voor het milieu, klimaat en dieren.

ben ook wel benieuwd wat ze allemaal meetellen. toen ik dit jaar op de spoedeisende hulp zat waren er 5 mensen. alleen ik en nog iemand waren direct gerelateerd aan vuurwerk. Er was ook een gast die een shell aanstak en bij het wegrennen met ze kanus op een stoeptegel viel, tellen ze die hier ook onder? en nog een die werd geduwd tegen een vuurton... zou mij niks verbazen als ze dat er ook onder scharen...

ben ook wel benieuwd wat ze allemaal meetellen. toen ik dit jaar op de spoedeisende hulp zat waren er 5 mensen. alleen ik en nog iemand waren direct gerelateerd aan vuurwerk. Er was ook een gast die een shell aanstak en bij het wegrennen met ze kanus op een stoeptegel viel, tellen ze die hier ook onder? en nog een die werd geduwd tegen een vuurton... zou mij niks verbazen als ze dat er ook onder scharen...

In mijn gesprekken met veiligheidNL werd aangegeven dat alles dat ook maar zijlings aan vuurwerk gelieerd is, meegeteld wordt.

"Iemand schrikt van vuurwerk, loopt de straat op, komt onder de bus, classificeren als een dodelijk vuurwerkslachtoffer."

Letterlijk het voorbeeld dat ik van die mw. (lucht)Bakker kreeg.

Ga daar maar vanuit.

In mijn gesprekken met veiligheidNL werd aangegeven dat alles dat ook maar zijlings aan vuurwerk gelieerd is, meegeteld wordt.

"Iemand schrikt van vuurwerk, loopt de straat op, komt onder de bus, classificeren als een dodelijk vuurwerkslachtoffer."

Letterlijk het voorbeeld dat ik van die mw. (lucht)Bakker kreeg.

Doet me aan 2020 denken en mijn bewoonster van 86 die in de avond viel, heup brak en niet naar het ziekenhuis mocht. En 2 dagen later overleed omdat je in een destijds 1 van de laatste verzorgingshuizen iemand met een gebroken heup niet kan verzorgen.

1x raden wat als doodsoorzaak is opgepent.

Hint: het was geen vuurwerkslachtoffer :D

Zelfde manier van werken in een ander jasje.

Waarmee ik geen wappie discussie wil ontketenen maar alleen maar aan wil geven dat er onder de doden die jaren door een bepaalde ernstige vorm van griep. Daar dus volgens schouw artsen, en daarmee de statistieken, dus ook mensen aan zijn overleden terwijl dit in werkelijkheid zeker niet het geval was.

Laatst bewerkt:
Als je onder de streep kijkt wat er overblijft aan slachtoffers door legaal vuurwerk dan vind ik dat gewoon een te accepteren risico. Nog even los van het feit of het vuurwerk juist gebruikt wordt of niet. Dat hoort er gewoon bij. Dat risico neem je als je met vuurwerk bezig gaat. Net als het risico dat je neemt als je aan het verkeer deelneemt, op wintersport gaat of gaat schaatsen. Soms neem je een risico en accepteer je dat. Het zou mooi zijn als we voor het vuurwerk ook meer die kant op gaan.

Leven en laten leven. Eigen verantwoordelijkheid nemen, risico's inschatten en daar naar handelen.

Als je onder de streep kijkt wat er overblijft aan slachtoffers door legaal vuurwerk dan vind ik dat gewoon een te accepteren risico. Nog even los van het feit of het vuurwerk juist gebruikt wordt of niet. Dat hoort er gewoon bij. Dat risico neem je als je met vuurwerk bezig gaat. Net als het risico dat je neemt als je aan het verkeer deelneemt, op wintersport gaat of gaat schaatsen. Soms neem je een risico en accepteer je dat. Het zou mooi zijn als we voor het vuurwerk ook meer die kant op gaan.

Leven en laten leven. Eigen verantwoordelijkheid nemen, risico's inschatten en daar naar handelen.
Inderdaad, eigenlijk is het belachelijk weinig. Vooropgesteld: ieder slachtoffer is er 1 teveel. Maar...
500 slachtoffers door legaal vuurwerk, waarvan 250 door F1.
Dus een verbod gaat (denken ze) 250 slachtoffers schelen.

Van die 500 ging driekwart na behandeling meteen weer naar huis.
Gemiddeld hou je dan weer amper 1 slachtoffer over per ziekenhuis op de spoedeisende hulp.

En dat met een recordhoeveelheid vuurwerk, en 10 miljoen mensen op straat.

Ik vind het eigenlijk prima verlopen!

Back
Bovenaan