Het weer op 31 december en 1 januari.

Goedemorgen allemaal, ochtendruns niet veel anders, enige minpunt is de mogelijkheid van iets meer wind rond de noordkust met daar een volle windkracht 6, Groningen en Friesland OPEN GEBIED een 5 Bft, in de steden en dorpen dar een vlagerige 4-5 Bft. Elders hetzelfde als gisten beschreven, 3-4 met in het zuidoosten 2-3 toememend 3 Bft. In de westelijke kustgebieden (tot 10 km landinwaarts) een matige wind, 3-4 maar voor pijlen en shells etc snel een 5 Bft op 80-100 meter hoogte, nabij de kust op lage hoogte makkelijk een 6 Bft op 100 meter hoogte, pal aan zee toenemend een volle 5 Bft rond middernacht.
Iedereen een waanzinnige stookavond en nacht, op naar een mooi 2026!

De enige meestervoorspeller was Jan Pelleboer mienjong. Buiten dat uiteraard alle respect voor ieders input in dit topic en wie zich ermee vermaakt heeft maar persoonlijk vind ik het voornamelijk wekenlang heel veel gewauwel in de ruimte 🦦

Hans de Jong was in mijn ogen pas echt topklasse. Pelleboer was oke, maar bracht minder feiten en nuchterheid mee maar veel meer een uitbundiger karakter. Dat ligt je of dat ligt je wat minder of niet. Ik had sterk de voorkeur voor Hans.

Verwachting van vanavond, we stappen over op de fijnmazige modellen Harmonie (2*), WRF etc. Mijn verwachting van 21 uur gebaseerd op de laatst beschikbare run.

Eigenlijk is het bericht van DavidH voldoende maar laat ik dit jaar in stijl afsluiten en nog een keer het volledige weerbericht geven

WINDSTOTEN: zeer goed pal aan zee redelijk tot goed.

Alle fijnmazige modellen bekeken.
De onderlinge verschillen zijn er en gaan met name hoe snel windstoten van enig formaat (40-50 km uur en in een enkel model meer) en in hoeverre het land bereiken. Harmonie en Icon houden het heel beperkt en hier blijft het tot oud en strand ding met uitzondering van de drie noordoostelijke provincies. Hoe zit dat? Nou ik was het vandaag zat om ook namens mijn vrienden vuurwerk te gaan halen en heb ze fijn de bonnetjes toegestuurd en ben met vrouw en kind naar het strand gegaan. Voetballen en precies bij aankomst kwam er dus zo'n zeer ondiepe bui over. Gen meetbare neerslag, maar ineens weet je het weer: ook zo'n buitje neemt duidelijk windveld met zich mee. Die trok met zeker een BFt aan. De windstoten in het noordoosten vallen samen met de constante ondiepe buitjes.

GEMIDDELDE WIND: evoluerend van uitstekend (zuid midden) en goed (meest elders) naar goed tot redelijk, Wadden matig.

1) Bij start stookperiode 18 uur:
Harmonie (beide):
Wadden dikke 4 Bft, westelijke helf Noord-Holland, noordelijke helft Fryslan vrijwel heel groningen (lage) 4 Bft).
Overal elders in het land meest 2 Bft richting de winderigere gebieden in het noorden 3 Bft.
Icon redelijk vergelijkaar, minder wind in het westelijke deel van Noord-Holland maar weer meer in het uiterste westen van zeeland (3-4 bft ipv 2 bft).
WRF vergelijkbaar met Harmonie, maar dit ziet noordelijke helft Fryslan en Groningen al in de 5 Bft en de Wadden (Ameland dan) op 6 Bft)

2) Halverweg de stookperiode, 22 uur.
Harmonie (beide):
het verhaal dat we inmiddels kennen. Het uiterste noorden en met name de Wadden begint ietsje te verslechter. Overal zo'n beetje een goede 4 Bft her en der 5 Bft op de Wadden
ICON: zelfde als rond 18uur LT maar ook vergelijkbaar met WRF hieronder. Namelijk allereerst dat NW Zeeland echt in de 4 Bft zit (en dik ook) maar Fryslan en Groningen verbeteren en komen voor een groot deel in de 3 Bft schaal terecht.
WRF: vreemde is dat het WRF gelijk is in het hele land maar dat het noorden verbeterd tov 18 uur LT. Ook de Wadden meest 4-5 Bft, 6 Bft zie ik niet meer.

3) einde stookperiode 02.00 uur
De beide Harmonien: zijn het positiefst, maar de onontkoombare achteruitgang is vrijwel over het hele land te zien.
Groot deel zuid van Amsterdam-Enschede zit in de 3 en in stedelijke gebieden zelfs 2 Bft. Vrijwel het hele vasteland noord van die lijn houdt het ook op open terrein op een 4 Bft. Westelijk-Noord-Holland en de Wadden naar 5 Bft. Texel, Vlieland en Terschelling op de westelijke stranden 6 Bft.
ICON volgt Harmonie maar hier op de Wadden allround 5 Bft
WRF zit dan overal in Nederland op 3-4 Bft, kustgebied en vrijwel heel Noord Nederland, Fryslan en Groningen grens4/5 bft en op de stranden meest 5 Bft, Wadden, Fryske noordwestkust richting 6 Bft!

NEERSLAG: nergens significant, zuid Nederland blijft geheel droog.

De beide Harmonien:
zien vrijwel de hele avond buitjes van west naar oost trekken ten noorden van de lijn Amsterdam Winterswijk. Daaronder niks, maar daarboven een komen en gaan van erg ondiepe buitjes. Accumulatie > 1 mm over de hele avond is er op een enkele plaats na (oost van A'dam) nergens. Dit zal alleen steeds wat meer wind geven.
WRF: aan begin van de avond overal ten oosten van de lijn Bergen op Zoom Ameland ondiepe buitjes die al snel het land via het oostenverlaten, het laatst Drenthe. Van neerslag hebben we hier heel weinig te duchte. Onder de buitjes een tijdelijke windtoename.
ICON: dit model ziet enige lichte regen precies bij start stookperiode 18 uur LT het land verlaten via het noordoosten Duitsland in. Een twee erg ondiepe regengebiedje trekt juist aan het eind van de stookperiode over de Wadden Fryslan in.

TEMPERATUUR: heel Zeeland, Noord-Brabant en Limburg in eerste deel van de avond om het vriespunt, elders 3 tot (Wadden) 7 C. In het zuiden later oplopend.

WRF, Harmonie KNMI en Harmonie EU gaan voor rond of net een graaje boven nul voor Zeeland. Noord-Brabant en Limburg. Elders 3 en op Wadden 7 C. Noot: de afgelopen dagen op mijn weerstation in Middelburg ook elke avond al vorst, gisterochtend -4 C, vanochtend -2 en nu ik zojuist ook weer -1,7 C
Dat heeft te maken met (kortdurende) opklaringen en die staan er voor morgen ook in. Hoe zit het dan alsnog met mist? Ten zuiden van de grote rivieren is die kans er dus gewoon wel, maar zelfs met heel weinig wind wil die zich in deze situatie niet eenvoudig vormen. Ik zag bij kraakhelder en windstil weer vanochtend in Zeeland en Noord-Brabant niet meer dan wat laaghangende mist ondanks mingraden overal.

Samenvattend:
kans op wat ondiepe buitjes meest noord van de grote rivieren, dit heeft heel erg weinig om het lijf. Windstoten van enige betekenis vrijwel niet te zien, alleen vlak op de kust (eerst paar km, noorden wat meer misschien).
Gemiddelde wind is uniformer dan gisteren omdat ICON naar Harmonie is gedraaid. WRF is het ongunstigste. Overal we de beste periode ergens tussen 17-22 uur afhankelijk van waar je woont. Daarna verslechterend maar dit geldt vooral voor NW Noord-Holland en de Wadden.
Laten we het voor nu houden op vrijwel overal tot einde stookperiode 2-3 Bft en hele noorden 3-4 Bft met de hoogste cijfers dus richting 02.00 uur. Wadden en westelijk Noord-Holland maken een gerede kans op 5 Bft vanaf ongeveer 0.00 uur.
Neerslag is inde drie zuidelijke provincies nagneoeg uitgesloten. Daar ook soms opklarend en tot 23 uur dicht bij nul. Daarna met wat toenemende wind en bewolking langzaam stijgend.
Noord van de grote rivieren in toenemende neerslagkansen maar dit voor qua duur. Uit de ingetekende buitjes zal nauwelijks iets meetbaars komen.

CONCLUSIE:

Voor heel veel vuurwerkliefhebbers geef ik een stookcijfer 9 evoluerend naar 8 a 8,5 afhankelijk van waar je woont. Ter verduidelijking dit betreft vrijwel geheel Utrecht, Gelderland, deel Overijssel, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Direct op de stranden in het zuiden en westen een 8 a 8,5 evoluerend naar 7 a 7,5.
De drie noordoostelijke provincies een 7,5 evoluerend maar 6,5 a 7. In steden misschien van een 8 naar 7, meer richting het zuidelijk deel van dit gebied ook. Op het platteland door meer wind steeds een half puntje lager. Ook aftrek vanwege het gespetter.
Wadden 7 evoluerend naar 5,5/6 vooral omdat we hier 5 en soms ook 6 Bft ingetekend zien.
Top bericht en bedankt voor je bijdrages, echt goed…!

Voorspelling niet zo mooi als een week geleden, maar ik doe het ervoor.
Aan de kust nu eenmaal vaak wat onstuimiger.

3-4bft, vermoedelijk grotendeels droog
Na middernacht slechter.

Wordt een extra mooi 18u moment.

0.00 toch genoeg te zien

Voorspelling niet zo mooi als een week geleden, maar ik doe het ervoor.
Aan de kust nu eenmaal vaak wat onstuimiger.

3-4bft, vermoedelijk grotendeels droog
Na middernacht slechter.

Wordt een extra mooi 18u moment.

0.00 toch genoeg te zien
Wind 3 prima man! Afgelopen jaren wond 5 6 als niet 7 was ( in Heerhugowaard was ik ) viel uiteindelijk ook allemaal.wel.mee..

Knalsee

Hans de Jong was in mijn ogen pas echt topklasse. Pelleboer was oke, maar bracht minder feiten en nuchterheid mee maar veel meer een uitbundiger karakter. Dat ligt je of dat ligt je wat minder of niet. Ik had sterk de voorkeur voor Hans.
Ik ben zelf waarnemer geweest van Jan Pelleboer en woonde een dorp verderop en ben wel eens bij hem langs geweest. Door hem ben ik audidactisch weerkundige geworden. Hetzelfde geldt voor Hans de Jong….teletekst pagina 345…

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf waarnemer geweest van Jan Pelleboer en woonde een dorp verderop en ben wel eens bij hem langs geweest. Door hem ben in weerkundige geworden. Hetzelfde geldt voor Hans de Jong….teletekst pagina 345…

Zo...dat is bijzonder! Wat een voorrecht toch. Tsja...dan ken je de mensen echt he. En ik neem aan inspirerend, anders was je misschien geen meteoroloog geworden.

Ik heb Hans noch Jan ontmoet. Ik heb zelf dan weer zoiets met wereldkampioen wielrennen toen, Jan Raas. Wij fietsten van Middelburg naar 's Heerenhoek als wielrennende jochies. Als ie er was, dan nodigde hij ons uit in zijn tuin en bracht zijn vrouw frisdrank en koekjes. Ook als je meermaals kwam (we wisten goed maat te houden, twee keer per zomer even aanbellen) was het geen probleem.

Jan heb ik een boek van, zo'n oranje geval met daarin ook allerlei brieven die mensen van vakantie bestemmingen stuurden. "Het vakantieboek" was het volgens mij ook. Was weerman (in mijn jeugd) van de TROS en ik denk dat hij bij het toenmalige TROS Actua zijn weerbericht gaf. Dat was dan op zo'n verloren moment....ik VRAT weerberichten maar die van hem zaten gewoon ergens in een voor mij niet zo interessant programma in mijn herinnering ergens rond 16-17 uur of zo...

Hans was de NCRV weerman. Ik luisterde zo vaak als ik kon naar hem. Heel gedegen en slecht nieuws of goed nieuws, deze leraar van origine wond er geen doekjes om. Duidelijk articulerend, perfect taalgebruik. "De beer is los!" was zijn uitspraak in december 78. Die herinner ik me niet, maar staat boven het artikel over deze bijzondere winter in "Bar en Boos". Die winterinval zal ik hier in Middelburg ondanks mijn heel jonge leeftijd nooit vergeten. In de ochtend liep ik naar de supermarkt en was het grauw en grijs. Die avond zou een sneeuwstorm, de enige echte in Nederland trouwens (want voldeed aan het criterium 8 Bft), Zeeland in komen vanuit het zuidwesten. Om nooit te vergeten. Ik zat daar stilletjes voor het raam. David Bowie's Space Oddity kwam op de zacht aanstaande radio voorbij en ik zag de sneeuw horizontaal door de straat (die erg breed was, zeker 50 m) voorbij vliegen. De volgende ochtend wakker en wat een sneeuwduinen. -10 C. Wat een kou ook! Ja....de beer was los....Op de 31e in de avond konden onze vrienden geen vuurpijlen afsteken: de sneeuw was te poederig en te diep. Als pijlen bleven staan staken de lontjes in de sneeuw en doofden bij het aansteken de hele tijd....

Het overlijden van Jan ik denk in 92 staat me toch ook helder bij....Zomaar op de radio kwam het voorbij. Ik was er echt stil van. Toch een icoon, ook al lag ie mij net iets minder als weerman. Hans heeft het tot 2010 gemaakt. Krasse knar, die Hans.

Laatst bewerkt:
Zo...dat is bijzonder! Wat een voorrecht toch. Tsja...dan ken je de mensen echt he. En ik neem aan inspirerend, anders was je misschien geen meteoroloog geworden.

Ik heb Hans noch Jan ontmoet. Ik heb zelf dan weer zoiets met wereldkampioen wielrennen toen, Jan Raas. Wij fietsten van Middelburg naar 's Heerenhoek als wielrennende jochies. Als ie er was, dan nodigde hij ons uit in zijn tuin en bracht zijn vrouw frisdrank en koekjes. Ook als je meermaals kwam (we wisten goed maat te houden, twee keer per zomer even aanbellen) was het geen probleem.

Jan heb ik een boek van, zo'n oranje geval met daarin ook allerlei brieven die mensen van vakantie bestemmingen stuurden. "Het vakantieboek" was het volgens mij ook. Was weerman (in mijn jeugd) van de TROS en ik denk dat hij bij het toenmalige TROS Actua zijn weerbericht gaf. Dat was dan op zo'n verloren moment....ik VRAT weerberichten maar die van hem zaten gewoon ergens in een voor mij niet zo interessant programma in mijn herinnering ergens rond 16-17 uur of zo...

Hans was de NCRV weerman. Ik luisterde zo vaak als ik kon naar hem. Heel gedegen en slecht nieuws of goed nieuws, deze leraar van origine wond er geen doekjes om. Duidelijk articulerend, perfect taalgebruik. "De beer is los!" was zijn uitspraak in december 78. Die herinner ik me niet, maar staat boven het artikel over deze bijzondere winter in "Bar en Boos". Die winterinval zal ik hier in Middelburg ondanks mij heel jonge leeftijd nooit vergeten. In de ochtend liep ik naar de supermarkt en was het grauw en grijs. Die avond zou een sneeuwstorm, de enige echte in Nederland trouwens (want voldeed aan het criterium 8 Bft), Zeeland in komen vanuit het zuidwesten. Om nooit te vergeten. Ik zat daar stilletjes voor het raam. David Bowie's Space Oddity kwam op de zacht aanstaande radio voorbij en ik zag hoe de sneeuw horizontaal door de straat (die erg breed was, zeker 50 m) voorbij vliegen. De volgende ochtend wakker en wat een sneeuwduinen. -10 C. Wat een kou ook! Ja....de beer was los....Op de 31e in de avond konden onze vrienden geen vuurpijlen afsteken: de sneeuwduinen was te poederig en te diep. Als pijlen bleven staan staken de lontjes in de sneeuw en doofden bij het aansteken de hele tijd....

Het overlijden van Jan ik denk in 92 (dacht ik) staat me toch ook helder bij....Zomaar op de radio kwam het voorbij. Ik was er echt stil van. Toch een icoon, ook al lag ie mij net iets minder als weerman. Hans heeft het tot 2010 gemaakt. Krasse knar, die Hans.
Als ik dan aan weermannen denk komt meteen Erwin Krol ll en Peter Timofeef in me op. Kom uit de jaren 80 dus heb bovenstaande niet (actief) meegemaakt.

Maar ik ben meestal actief als er spannend (lees extreem) weer op komst is. Ga dan graag even op pad om wat mooie fotos te maken en er van te genieten.

Hans was de NCRV weerman. Ik luisterde zo vaak als ik kon naar hem. Heel gedegen en slecht nieuws of goed nieuws, deze leraar van origine wond er geen doekjes om. Duidelijk articulerend, perfect taalgebruik. "De beer is los!" was zijn uitspraak in december 78. Die herinner ik me niet, maar staat boven het artikel over deze bijzondere winter in "Bar en Boos". Die winterinval zal ik hier in Middelburg ondanks mij heel jonge leeftijd nooit vergeten. In de ochtend liep ik naar de supermarkt en was het grauw en grijs. Die avond zou een sneeuwstorm, de enige echte in Nederland trouwens (want voldeed aan het criterium 8 Bft), Zeeland in komen vanuit het zuidwesten. Om nooit te vergeten. Ik zat daar stilletjes voor het raam. David Bowie's Space Oddity kwam op de zacht aanstaande radio voorbij en ik zag hoe de sneeuw horizontaal door de straat (die erg breed was, zeker 50 m) voorbij vliegen. De volgende ochtend wakker en wat een sneeuwduinen. -10 C. Wat een kou ook! Ja....de beer was los....Op de 31e in de avond konden onze vrienden geen vuurpijlen afsteken: de sneeuwduinen was te poederig en te diep. Als pijlen bleven staan staken de lontjes in de sneeuw en doofden bij het aansteken de hele tijd....

Het overlijden van Jan ik denk in 92 (dacht ik) staat me toch ook helder bij....Zomaar op de radio kwam het voorbij. Ik was er echt stil van. Toch een icoon, ook al lag ie mij net iets minder als weerman. Hans heeft het tot 2010 gemaakt. Krasse knar, die Hans.
Mooi verhaal over Jan Raas, gaaf dat dat kon. Jan Pelleboer was commercieel en had apparatuur thuis, niet normaal, rond 1987 was dat. Ik heb nog weerkaarten van hem thuis. Hans de Jong had een oude fax machine uit de tweede wereldoorlog en dat was zo goed als alles…zulke inspirerende mensen…ben ook waarnemer geweest van Jan Versteeg…die zat dan weer tussen Pelleboer en Hans in..mooie tijd… je kreeg toen van het KNMI nog dikke info pakketten thuis met satellietfotos etc..heb verder zelf een meteosat en noaa ontvanger gehad thuis…winter 78-79 was mijn mooiste meter 6 meter sneeuwduinen en op de schaats naar school…ik heb trouwens nog jaren lang teletekst 702, 703 en 704 geschreven,,,
Ben gek op sneeuw, onweer en stormen..

Laatst bewerkt:
Wind is hier al behoorlijk aanwezig, en is nog maar 3bft 😣 stookplek op kruispuntje in straat die vol west-oost loopt....alle windvlagen komen er vol overheen. Ik ga deze weerssingulariteit elk jaar, met alle stress en teleurstelling, niet missen. Kustregio (ja ook tot in stad Grunn) is eigenlijk vrijwel zelden leuk kommerloos stoken.

Back
Bovenaan