Drone speurt naar vuurwerkshoppers aan Belgische grens

Toch te triest voor woorden dit eigenlijk, het gemiddelde vuurwerk uit BE is wat ze hier jarenlang verkocht hebben. Maar het echte zware spul krijgen ze maar mondjes maat te pakken dus gaan we maar op de makkelijke toer en trots vertellen dat ze een kleine vangst hebben gedaan.

Wanneer je 25kg in NL toegestaan vuurwerk in je kofferbak vervoert, houd je je dan niet aan de wet? In het artikel staat dat het alleen 29-31 mag, maar volgens mij klopt dat niet en geldt er nu geen vervoersverbod. Er staat ook niet of de 6 auto’s daadwerkelijk in overtreding waren.
ja geldt wel NL vervoersverbod voor particulieren buiten de verkoopdagen

ja geldt wel NL vervoersverbod voor particulieren buiten de verkoopdagen
Dat lees je in ieder nieuwsartikel, maar blijkt niet zo te zijn. Zie dit topic met de ILT als bron. Vandaar dat er in de coronaperiode ook nog snel een vervoersverbod geregeld moest worden, welke van 15 december 2020 t/m 1 januari 2021 van kracht was.

1. Is het toegestaan om als consument het gehele jaar vuurwerk in te voeren (dus ook buiten de verkoopdagen om), mits dit vuurwerk aan de Nederlandse eisen voldoet en max. 25KG bedraagt?
Het is vanuit het vuurwerkbesluit toegestaan om buiten de verkoopdagen maximaal 25 kg consumentenvuurwerk op een niet voor publiek toegankelijke plaats te hebben. Een woning en een privé auto worden als een niet publiek toegankelijke plaats aangemerkt. Met consumentenvuurwerk wordt vuurwerk bedoelt dat voldoet aan de in Nederland geldende wet- en regelgeving.
Artikel 1.2.4 Vuurwerkbesluit, lid 2b

Wanneer je 25kg in NL toegestaan vuurwerk in je kofferbak vervoert, houd je je dan niet aan de wet? In het artikel staat dat het alleen 29-31 mag, maar volgens mij klopt dat niet en geldt er nu geen vervoersverbod. Er staat ook niet of de 6 auto’s daadwerkelijk in overtreding waren.

“Vuurwerk uit het buitenland

Als particulier mag u vuurwerk alleen naar Nederland brengen tijdens de toegestane verkoopdagen.” Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...twoord/wat-moet-ik-weten-als-ik-vuurwerk-koop.

Dus hier zijn boeven gevangen.

Dit gaat de komende jaren alleen maar meer worden. Grens overgangen met ai cameras wordt de nieuwe trend!
klopt kwestie van tijd voor die drones geautomatiseerd en autonoom kunnen vliegen en scannen en autos middels gps worden weergegeven aan deze helden zodat ze eenvoudig van de weg te halen zijn.

We gaan een China achtige toekomst tegemoet met al die surveillance technieken die steeds breder voor steeds kleinere zaken zullen worden ingezet...lekker makkelijk...

Ik vind het zeer zorgwekkend dat dit soort extreme middelen tegen normale burgers worden ingezet voor dit soort klein bier...

Het is ook alleen maar intimiderend bedoeld en die lokale zendertjes doen klaarblijkelijk graag een 1 tweetje met de politie.

Man man man kwestie van prioriteiten stellen, als je huis wordt leeggehaald door inbrekers hebben ze geen tijd om aangifte op te nemen maar een paar kilootjes vuurwerk trekken ze zelfs drones uit de kast.
Vraag me wel af of het wettelijk wel is toegestaan om mensen ongemerkt te filmen....die agent zegt wel we scannen alleen de kentekens maar er word ook gezegd dat er 6 mensen in 1 auto stappen...

Vraag me wel af of het wettelijk wel is toegestaan om mensen ongemerkt te filmen....die agent zegt wel we scannen alleen de kentekens maar er word ook gezegd dat er 6 mensen in 1 auto stappen...

Vraag is überhaupt of dit allemaal wel echt is. onlangs weer een raar verhaal wat weer nepperij blijkt te zijn

ook dit. En wat mij heel erg stoort is de proportionaliteit. Drones kunnen bij rellen handig zijn maar is het etisch om ze in te zetten bij controles op vuurwerk??

Ik maak me zorgen over de glijdende schaal voor de inzet van dit soort middelen . Ook de dreigende taal van "we sorteren voor op volgend jaar". Ik vind dat dit soort akties de inzet van drones normaliseren voor kleine vergrijpen.

Het vuurwerk in belgie levert niet direct gevaar op en een inbeslagname wordt afgedaan met in de meeste gevallen een boete. Moeten voor dit vergrijp er nu droneteams worden ingezet? Een logische wrevel is dat de politie er niet is voor burgers bij bijvoorbeeld een inbraak maar dat ze hier dan wel uitgebreid tijd voor hebben.

Ook is het gewoon overduidelijk dat het niet zozeer om de effectiviteit gaat maar meer om het intimiderende karakter van deze hele inzet. Ik baal ervan dat nieuwszenders niet kritische vragen hierover stellen maar gewoon 1 op 1 napapagaaien wat justitie ze zegt.

- 2 dagen voordat het wel legaal mag deze krachten inzetten, slecht dit zeg🙄.
- mensen pakken die uit Belgische winkels komen, maar vervolgens in het artikel de Cobra noemen.. Alsof je die daar kan kopen, pff. 🤣 En alsof een aanslag met een cobra ook maar iets te maken heeft, met het kopen van vuurwerk in België.

- Die 100.000 die de overheid al inbeslaggenomen heeft, kan je niet vergelijken met vuurwerk uit belgie dat over 2 dagen gewoon legaal gehaald mag worden🤣.

Ik snap dat er gehandhaafd moet worden, maar sjonge wat halen de media en woordvoerders van de overhield (want het is niet alleen politie) veel dingen door elkaar zeg!

Dit is echt puur doen om het doen, kijk ons nou.. We doen iets aan het probleem... Nee nee daar zit het probleem niet🤣😩.

“Vuurwerk uit het buitenland

Als particulier mag u vuurwerk alleen naar Nederland brengen tijdens de toegestane verkoopdagen.” Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...twoord/wat-moet-ik-weten-als-ik-vuurwerk-koop.

Dus hier zijn boeven gevangen.

Het is een grijs gebied. Europa heeft vrij verkeer van goederen. Waar men van af mag wijken als bijvoorbeeld de openbare orde door bezit van producten in het gedrang komt.

De laatste jaren is het vuurwerk in Bels gelijkgetrokken aan NL. Op wat artikelen na die in NL niet mogen waaronder knalstreng of vuurpijl.

Gezien de ontwikkelingen de laatste jaren kan men ook vaststellen dat het consumentenvuurwerk uit Bels niet gebruikt wordt voor handelingen die de openbare orde en / of veiligheid in gevaar brengen.

Dus ja, boeven. Ja en nee.

Pfff, wat triest dit. Die jongen bij Hart van Nederland: "1200 euro naar de tering". Maar hij had er niet over nagedacht. Nou, sorry hoor. Ik vind het erg dom om nog in december naar België te gaan om vuurwerk te kopen. Je zou toch denken dat de meeste wel weten dat er controle is. De vuurwerkwinkels in België zijn (bijna) het hele jaar open en anders kun je op afspraak je inkopen doen. Waarom niet al in september/oktober gaan. Vaak heb je dan ook nog iets van herfstdeals e.d. en nergens controle...

Laatst bewerkt:
Als ik 1x struikel dan ben ik in Essen en doe er mijn wekelijkse boodschappen.

Die controles zijn er nu ook niet hoor.

Laatst bewerkt:

Politie jaagt met drones op vuurwerkkopers bij Belgische grens: '1200 euro naar de tering'​

CRIME
Gisteren, 21:34 - Update: 9 uur geleden

Het wordt nog één keer knallen en daarna is het klaar: vuurwerk afsteken in Nederland. Omdat dit het laatste jaar is, verwachten verkopers een recordomzet. Niet alleen hier, ook verkopers over de grens. verwachten veel kopers uit Nederland. Dat zorgt voor extra drukte én voor strengere controles van de politie. Hart van Nederland ging een dag mee met de politie die met een speciale undercoveractie probeert te voorkomen dat zwaar illegaal vuurwerk het land binnenkomt.

Vooral richting België slaan veel Nederlanders hun slag. Daar is zwaarder vuurwerk te koop, maar dat mag ons land niet in. De politie probeert dat illegale vuurwerk tegen te houden met opvallende middelen, waaronder drones bij de grens in West-Brabant.

Vanuit de lucht

Volgens dronepiloot Rogier van den Berg kan de camera ver inzoomen. "Zo is te zien hoeveel pakketten worden ingeladen en kunnen voertuigen herkend worden. Door het kenteken te noteren kunnen ze die informatie doorgeven aan eenheden op de grond die vervolgens de auto's langs de weg kunnen zetten. "We zien echt veel, we kunnen nog net niet zien welke producten er zijn gekocht."

Vuurwerkcoördinator Ko Minderhout zegt dat de actie bedoeld is om vuurwerk al te stoppen voordat het Nederland binnenkomt, als handhaving vooraf op het landelijke vuurwerkverbod dat volgend jaar ingaat

De video:

Back
Bovenaan