Wie kan het geheim vertellen waarom sommige merken vuurwerk beter zijn dan die van de concurrent ?

Ik heb een vermoeden dat vocht ook zeker behoorlijk belangrijk is voor de uitwerking van vuurwerk.
Daar ben ik het maar voor een deel mee eens.
Als je je vuurwerk ophaalt en thuis "laat drogen" waar dan ook,dan is het element vocht weg.
(voor zover het al niet geheel gedroogd is in de opslag van de winkelier )
En zelfs daarna blijft er een verschil in een pot met dezelfde dingen erin van merk A en merk B
Wat ik wel kan zeggen is dat het een misvatting is dat de zuiverheid van grondstoffen een noemenswaardige invloed heeft op het effect en dat "betere meer zuivere"grondstoffen ook zorgen voor beter vuurwerk. Zo zijn de benodigde oxidatoren voor pyro mengsels eigenlijk altijd gewoon zuiver,

Zelfde verhaal met metalen die erin verwerkt worden en metaalpoeders zoals titanium. etc Allemaal gestandaardiseerd en geen noemenswaardig verschil tussen fabrikant a of b. Het zijn hele basis stoffen allemaal.

Wat wel enorm veel uitmaakt is de aandacht die er wordt besteed aan het goed screenen/op maat uitsorteren van sterren
Daarmee is het dus waar toen ik riep dat kruit en de kwaliteit/zuiverheidsgraad ervan niet de issue kunnen zijn.
Fijn om te lezen dat dat vermoeden dus klopt :thumbsup:

Sowieso fijn om te merken dat dit topic interessant gevonden word door de leden en dat men er een doordacht antwoord in wil achterlaten zodat iedereen die hier ook interesse in heeft,ervan kan leren 👍

Oh ik lees hier zo veel onkunde.
Als eerste heeft zuiverheid van de chemicaliën juist enorm veel invloed.
Door zuivere chemicaliën kun je een betere brand tijd creëren, heldere kleuren ,betere burst en betere stijglading. Door alles zo zuiver mogelijk te houden kun je bijvoorbeeld met minder gewicht je bombette (lees kogel) hoger de lucht in krijgen.
Door betere zuiverheid kun je de sterren langer laten branden dus optisch een betere hangtime en en tragere verspreiding van de sterren,
Ook kun je bijvoorbeeld de burst optimaliseren met een betere verspreiding, wat nu dus erg belangrijk is nu de kooi verleden tijd is.
Zo kun je bij klein kaliber met zuivere ghems meer verspreiding creëren etc.

Dus zuiverheid maakt juist een enorm verschil.

Ook de keuze van karton kan enorm bijdragen.
Stevigere huls om een bombette bijvoorbeeld geeft een betere opsluiting van sterren en kan echt een groter effect creëren.
Een hogere of juist lagere tube kan er voor zorgen dat de bombette hoger of juist lager komt naar gewenste resultaat.

Ook productie controle kan enorm veel rendement opleveren!

Maar vergeet ook het droog en vervoer proces.
Zo kun je bijvoorbeeld de binnenkant van je karton coaten met water afstotende substantie. Kun je je container met vochtvreters laten behangen, je sproduct in plastic laten verpakken en nog veel meer, dit alles draagt bij aan een beter product.

uiteraard moet voor al deze extra’s betaald worden en dat maakt het vuurwerk een stuk duurder!
Dit zien we bij merken zoals Riakeo /Funke/ en de luxere producten van Magnum/broekhoff GBV ,wolff , Cafferata maar ook bij sommige Lesli producten etc.

Kwaliteit heeft eenmaal een prijs!

Dit is niet eenvoudig, maar er zijn inderdaad meerdere factoren mogelijk.

Samenstelling van composities, kwaliteit van gebruikte chemicaliën/stoffen en monitoren van kwaliteit en arbeid zijn terecht aangehaalde punten.

Ik heb jaaaaren geleden een soortgelijke discussie aangezwengeld, toen er plotseling VEEL betere kwaliteit kwam uit 15gram dan daarvoor. Nu zien we zelfs aardige producten met minder dan 10gram in een tube. Hoe dan?

Wat betreft kwaliteitscontrole, dit is hard nodig. Als een Chinees extra kan verdienen door je af te schepen met iets anders (of een downgrade) van wat je oorspronkelijk hebt afgesproken, dan zal ie dat niet nalaten. Dit is niet alleen bij vuurwerk zo.

Malte van funke zit er het hele jaar bovenop en dat vinden ze in China niet leuk. Andere importeurs gaan 1 of 2x of niet, dat verschil merk je onherroepelijk.

Dat laatste klopt. Malte geeft relatief veel prijs aan zijn concurentie hoe hij het doet. Langere standtijd van de effecten lijkt zeer hoog in zijn prioriteitenlijst te zitten. Soms is dat nagloeien van vonken, maar bij kleur-sassen ga je voor 'het maximaal haalbare' qua brandtijd van het effect, wat passend is in het item. Dat heeft niet per se te maken met de zuiverheid van de grondstoffen (trust me). Het kost gewoon significant moeite en geld totdat je door trial & error dit hebt gevonden. Dus het artikel wordt gewoon nou eenmaal wat duurder om te maken. En iemand als Malte accepteert ook gewoon niet als het beneden een bepaald niveau zit (anderen kopen/importeren dat gerust). Dus, ja, het puntje dat al reeds werd genoemd; Kwaliteitscontrole... Tot slot, Liuyang staat bekend om copy cat gedrag. Dus, daar zijn gelijk ook zijn frustratie.
Anyway, in een van de interviews met Röder hoor je Malte dit uitleggen. En dat veel B merken gewoon gaan voor goedkope troep. Maximaal kaliber, lekker veel burst, maar minimale standtijd van effecten. En dat oogt in de meeste gevallen onplezierig, minder aangenaam. Daarin kun je het verschil zien tussen kwaliteit van je vuurwerk.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Iedereen; heel veel plezier met wellicht ons laatste normale Oud & Nieuw. (Nog steeds niet te geloven...) Anyway, geniet er van, gedraag je en doe het veilig en verantwoord. Hasta la vista.

Laatst bewerkt:
Don't quote me on this, maar ik geloof niet dat nat geweeste producten na het drogen van dezelfde kwaliteit zijn als producten die nooit vochtig zijn geweest.

Een korte google search vertelt mij dat "black powder" (naar mijn weten het kruit dat voornamelijk gebruikt wordt in Nederlands vuurwerk) voor zo'n 75% uit kaliumnitraat, oftewel salpeter, bestaat. Dit goedje is een zout (niet eetbaar), wat betekent dat het in z'n vaste vorm een kristal is bestaande uit twee of meer verschillende soorten deeltjes, die van elkaar loskomen wanneer ze opgelost worden. Wanneer deze oplossing z'n water verliest, worden de kristallen opnieuw gevormd.

Wat ik vermoed is dat salpeter in het kruit van bijvoorbeeld een cake opgelost kan worden door vocht, en het kristal zo uiteenvalt. Hierna kan het water met die salpeterdeeltjes zich ophopen aan de zij- en onderkant van de sterren of tubes, waarna het verdampt en zo opnieuw kristallen vormt. Door dit proces is het mogelijk dat de fijne verdeling van het salpeter wordt verstoord, en het kruit daardoor niet meer overal dezelfde verhoudingen heeft; de snelheid van verbranding wordt onregelmatig, waardoor burst minder kan worden en effecten niet volledig of juist te snel ontbranden

Don't quote me on this, maar ik geloof niet dat nat geweeste producten na het drogen van dezelfde kwaliteit zijn als producten die nooit vochtig zijn geweest.

Een korte google search vertelt mij dat "black powder" (naar mijn weten het kruit dat voornamelijk gebruikt wordt in Nederlands vuurwerk) voor zo'n 75% uit kaliumnitraat, oftewel salpeter, bestaat. Dit goedje is een zout (niet eetbaar), wat betekent dat het in z'n vaste vorm een kristal is bestaande uit twee of meer verschillende soorten deeltjes, die van elkaar loskomen wanneer ze opgelost worden. Wanneer deze oplossing z'n water verliest, worden de kristallen opnieuw gevormd.

Wat ik vermoed is dat salpeter in het kruit van bijvoorbeeld een cake opgelost kan worden door vocht, en het kristal zo uiteenvalt. Hierna kan het water met die salpeterdeeltjes zich ophopen aan de zij- en onderkant van de sterren of tubes, waarna het verdampt en zo opnieuw kristallen vormt. Door dit proces is het mogelijk dat de fijne verdeling van het salpeter wordt verstoord, en het kruit daardoor niet meer overal dezelfde verhoudingen heeft; de snelheid van verbranding wordt onregelmatig, waardoor burst minder kan worden en effecten niet volledig of juist te snel ontbranden
Heel goed . Precies dit is wat er gebeurt met kruit wanneer het steeds opnieuw vochtig wordt. Vaak wordt er in het maak proces ook alcohol toegevoegd om de oppervlakte spanning hoog te houden en het drogen te versnellen, wat resulteert in een sneller droger en beter resultaat. Dus wat jij nu vertelt is wel wat je vaak ziet bij heel oud bewaard vuurwerk.

Heel goed . Precies dit is wat er gebeurt met kruit wanneer het steeds opnieuw vochtig wordt. Vaak wordt er in het maak proces ook alcohol toegevoegd om de oppervlakte spanning hoog te houden en het drogen te versnellen, wat resulteert in een sneller droger en beter resultaat. Dus wat jij nu vertelt is wel wat je vaak ziet bij heel oud bewaard vuurwerk.

Vraag ik me toch af..wat versta je onder heel oud bewaard vuurwerk?
Een jaar in de schuur zonder isolatie? Of praten we dan echt over vele jaren?
Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel er nou vocht bij het kruit komt.
Want het moet toch eerst door een laag karton heen dringen lijkt me.

Ik lees hier ook vaak dat mensen aangekocht vuurwerk 3 dagen laten drogen,dan zou dit eigenlijk juist niet goed zijn?

Vraag ik me toch af..wat versta je onder heel oud bewaard vuurwerk?
Een jaar in de schuur zonder isolatie? Of praten we dan echt over vele jaren?
Ik ben namelijk wel benieuwd hoe snel er nou vocht bij het kruit komt.
Want het moet toch eerst door een laag karton heen dringen lijkt me.

Ik lees hier ook vaak dat mensen aangekocht vuurwerk 3 dagen laten drogen,dan zou dit eigenlijk juist niet goed zijn?
Ik doel echt over jaren. Vuurwerk kan best wel wat vocht aan hoor. Beetje vocht zal niet meteen wat doen. Maar als het echt nat is geweest of echt wake, dan Uiteraard wel.
Tegenwoordig worden er in China bij het karton rollen al regelmatig rekent gehouden met mogelijke vocht, en impregneren ze de hulzen of ze rollen een klein laagje plastic tussen de karton lagen etc. Dit alles om het beter te krijgen en behouden.

Allereerst wederom dank voor meningen en input hier.
Hoewel het er voor de "minder onderlegde pyro "niet makkelijker op word als de ene zegt dit maakt niks uit en de ander wel.
Leer je toch van de bijdrage's.
Aangaande dat impregneren van hulzen,heb ik nog wel een vraag.
Impregneer je hulzen al niet tegen vocht zodra men de hulzen gaat lijmen om er hulzen van te maken ?
Ofwel impregneert die lijm al niet tegen vocht ?

Allereerst wederom dank voor meningen en input hier.
Hoewel het er voor de "minder onderlegde pyro "niet makkelijker op word als de ene zegt dit maakt niks uit en de ander wel.
Leer je toch van de bijdrage's.
Aangaande dat impregneren van hulzen,heb ik nog wel een vraag.
Impregneer je hulzen al niet tegen vocht zodra men de hulzen gaat lijmen om er hulzen van te maken ?
Ofwel impregneert die lijm al niet tegen vocht ?
Volgens mij geeft de lijm maar relatief weinig bescherming tegen vocht indringen, ook omdat de boven- en onderkant voor water(damp) vrijwel open zijn.
Althans, in deze context van het vocht buiten het vuurwerkartikel houden.
Vroeger waren houtlijm achtige varianten gebruikelijk (PVA achtig). Daar zit water in als oplosmiddel. En het kan ook weer oplossen als het droog is.
Wat er tegenwoordig (in China?) gebruikt wordt voor verlijming van papieren hulzen weet ik niet zeker. Een wateroplosbare binder lijkt mij om meerdere redenen de voorkeur hebben.

De bulk van ons consumenten vuurwerk komt natuurlijk uit China. Maar er bestaan heel veel verschillende fabrieken over de hele wereld. Je komt dus van alles tegen. "Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden." Italiaanse of Spaanse fabrieken werken bijvoorbeeld heel anders dan in China.

Back
Bovenaan