Het weer op 31 december en 1 januari.

Het gekibbel over en weer is over we hebben het er prive over gehad (Jorghino en ik) en we gaan gewoon door met onze updates. Wij willen jullie zo goed mogelijk de opties laten zien wat er mogelijk is. DIe van hem zou misschien compleet afwijken. Maar van beide kanten kan wat gezegd worden.

Update zou 27ste die staat nog steeds., Maar ik maak nou ook nog een, om even weer wat van mijn kant toe te lichten!!!

Stay tuned

Het gekibbel over en weer is over we hebben het er prive over gehad (Jorghino en ik) en we gaan gewoon door met onze updates. Wij willen jullie zo goed mogelijk de opties laten zien wat er mogelijk is. DIe van hem zou misschien compleet afwijken. Maar van beide kanten kan wat gezegd worden.

Update zou 27ste die staat nog steeds., Maar ik maak nou ook nog een, om even weer wat van mijn kant toe te lichten!!!

Stay tuned
Ik vind mooi! Volwassen gedrag van volwassen mannen. HOP de politiek in jullie!

Stay tuned

Erg fijn 👍😃 ik lees met plezier jullie updates en combineer dat met mijn eigen ervaring en kennis

Stay tuned
Mooi man. De laatste oper van de EC is gunstig wat betreft de wind. Wat denk jij als operfan hiervan?

Stay tuned
Zo horen we t graag...en nu goed weer alstublieft!!🍻

Stay tuned
Zeer benieuwd naar je update zo!

De helft van de leden van GFS is zo slecht nog niet betreft wind, 17 leden met zwakke windkracht 2 t/m een zwakke 3 te midden van het land

Die is gemiddeld heel goed qua wind, ongeveer 0,5 Bft lager gemiddeld dan ECWMF maar nog steeds redelijke spreiding. Regen is wat anders toch, weet niet of ik dit beter of slechter vind.
Vorige jaren was GFS overigens altijd rustiger met de wind dan ECMWF en had die laatste het steeds bij het rechte eind.

Die is gemiddeld heel goed qua wind, ongeveer 0,5 Bft lager gemiddeld dan ECWMF maar nog steeds redelijke spreiding. Regen is wat anders toch, weet niet of ik dit beter of slechter vind.
Vorige jaren was GFS overigens altijd rustiger met de wind dan ECMWF en had die laatste het steeds bij het rechte eind.
Zullen we de nieuwe GFS OPER maar even via de achterdeur eruit doen voor de gemoedsrust hier :P

Na kerst iets zachter en overal boven nul, richting oud en nieuw een duidelijke tweedeling tussen west en oost: kans op (licht) winters weer, vorst en sneeuw in de noordoostelijke en oostelijke helften niet uitgesloten:

Inleiding:​

De afgelopen periode is er veel gedeeld, besproken en soms ook stevig gediscussieerd. In dat kader heb ik even privé contact gehad met Jorgino. Na wat onderling gekibbel zijn we het erover eens dat we gewoon weer normaal met elkaar omgaan. We doen allebei ons eigen ding, en dat is prima. Het gaat hierbij niet om gelijk hebben, maar om een verschil in kijk op de situatie. De bijdragen van Jorghino zijn gewoon goed, net als die van de andere weermannen. Iedereen beweegt zich hier op een ander niveau, waarbij de focus logisch genoeg ligt op waar het merendeel van de leden voor komt. Dat klopt ook gewoon. Met de feestdagen in aantocht vind ik dit een goed moment om alles even helder en rustig te verwoorden.

Werkwijze en timing:​

Mijn werkwijze bestaat uit stapsgewijs verlengen met ongeveer drie dagen, zonder elke afzonderlijke run te volgen. In de praktijk betrap je jezelf daar soms toch op, zeker richting een interessante datum of kansrijk moment. Daarom kijk ik pas opnieuw serieus op 27 december, na de 12Z runs. Het is goed mogelijk dat ik dan uitkom bij het patroon dat Jorgino volgt. Dat sluit ik niet uit. Op dit moment vind ik het echter nog te vroeg om alternatieve scenario’s te negeren, omdat de spreiding daarvoor nog te groot is.

afpson.gif

Hier de verschillen tussen west en oost, langzaam komt er al een piekje rond de 31ste en 1 januari, gaan er al meer leden daarna ook mee

Modellen en onzekerheid:​

In deze update zijn GFS en ECMWF, inclusief de ensembles, meegenomen. GEM en Swiss-Mrf is bekeken als aanvullende referentie. De bandbreedte in de pluimen ligt nog net buiten de echt betrouwbare termijn. Het beeld staat dus nog niet vast. Zowel een nog zachtere variant als een koudere uitkomst is statistisch gezien mogelijk. De spreiding loopt grofweg van plus acht graden tot min vijf graden.

Na kerst iets zachter, richting oud en nieuw duidelijke tweedeling west en oost:​

Na kerst ligt de hoofdlijn iets zachter, met temperaturen overwegend boven nul. Richting oud en nieuw tekent zich echter een duidelijke tweedeling tussen west en oost af. Het westen blijft waarschijnlijk aan de zachte kant. Het zuidoosten, oosten en noordoosten blijven gevoeliger voor licht winters weer, met kans op vorst en sneeuwbuien.

Kouder scenario en dynamiek:​

Het koudere scenario ontwikkelt zich via een dynamisch en onrustig patroon. Dit is nadrukkelijk geen stabiele setting met stralingsvorst, zoals rond kerst vaker voorkomt. De echt koudere lucht bevindt zich momenteel boven Duitsland en deels over onze oostelijke helften en zal pas dichter op de termijn duidelijker zichtbaar worden in de pluimen in de vorm van vorst, zeker na een evntuele sneeuwdekje. Een verschuiving van ongeveer honderd kilometer kan hierin al een groot verschil maken.

Arctische glijbaan en sneeuwkansen:​

Een mogelijke Arctische glijbaan kan koudere lucht zuidwaarts laten uitzakken. In combinatie met een lange fetch vanaf de Noorse Zee, relatief zacht zeewater en temperaturen rond min tien graden op 850 hPa, kunnen lokaal intensievere sneeuwbuien ontstaan. Deze signalen zitten nu vooral in een beperkt aantal ensembleleden, maar vallen op doordat de operationele runs hier met enige regelmaat mee blijven komen.

Wind/Mist en regionale verschillen:​

Wat betreft de wind is het synoptisch gezien nog niet mogelijk om nu al een exacte verwachting voor heel Nederland te geven. De grootschalige drukverdeling ligt daarvoor nog niet vast genoeg. In de meeste scenario’s komt echter een beeld naar voren van redelijk tot matige wind, veelal 2 tot 3 Bft. De extremen lopen op dit moment uit tot maximaal 5 Bft, en dat lijkt zich uitsluitend direct aan de kust af te spelen. Landinwaarts blijft het in vrijwel alle varianten duidelijk gematigder. In het scenario dat ik volg, is circa 2-3 Bft landinwaarts en 4 tot 5 Bft aan zee het meest aannemelijk. Daarbij geldt dat het onmogelijk is om nu al regionaal fijnmazig te voorspellen hoe dit exact uitpakt. Er zullen ongetwijfeld regio’s zijn die gunstiger uitvallen dan andere, afhankelijk van de uiteindelijke stromingsrichting en drukgradiënt. Dat wordt pas duidelijker wanneer we dichter op de termijn zitten.

De mistkansen blijven daardoor lastig in te schatten. Volgt dit scenario met aanhoudende wind, dan is mist nagenoeg uitgesloten. Alleen bij een rustiger uitkomst, die nu nog binnen de bandbreedte valt, kan mist lokaal een rol spelen.

Vooruitblik:​

Waar de scheidslijn tussen het zachtere en koudere regime uiteindelijk precies komt te liggen, hoop ik in de volgende update duidelijker te kunnen maken.

Slotwoord:​

Over het geheel genomen ben ik positief gestemd over hoe dit patroon zich ontwikkelt. In alle opzichten is dit nog steeds niet van de orde zoals we die in voorgaande jaren hebben gezien. Dat geeft ruimte voor nuance, maar ook voor realisme.De komende dagen zal duidelijker worden hoe de verschillende scenario’s zich verder uitlijnen.

Opgesteld door Tatanka.
23.00 uur, 23 december 2025.

Volgende update, 27 december 2025, circa 21.00 uur.

Back
Bovenaan