Het weer op 31 december en 1 januari.

ChatGTP kan alles rechtlullen wat krom is. Op het weerwoord forum wees ik op extreme kou in NW Canada. Een reactie was dat ze golfcourse wel konden sluiten. Ik reageerde (als geintje) dat er geen slecht weer bestond, alleen slechte kleding.....Het was -48 C hahaha. Maar die persoon vatte het serieus op en kwam met zes punten waarom het slecht was. Ik heb die in ChatGTP gezet en gevraagd om van deze punten positieve punten te maken. Prompt kwam er een antwoord dat klonk als een klok maar nergens op sloeg. ZOals: "in Mayo is de golfcourse verwarmd zodat een bevroreren ondergrond daar geen rol speelt" of iets in die geest....

VOlgens mij is al aangetoond dat mensen die ChatGTP gebruiken zelf dommer worden en dat dit snel intreed. Wat iemand doet, moet ie zelf weten maar mij niet gezien. Tenzij ik een geintje dus wil uithalen.
Dit klopt, maar chat gpt kun je ook anders instellen. Als je em standaard houd dan krijg je vaak kromme reacties. Inhoudelijk moet je ook alles dubbel checken.

Nog te vroeg voor dergelijke details, maar de GFS en EC ensembles (00/06z) laten alles grofweg tussen 2 en 5 Bft vallen, met voorkeursrichting tussen west en noord. Uiteraard meeste wind aan zee, met daar een enkele uitschieter tot 6 Bft. De kans op <2 Bft is alleen in het diepe binnenland significant met 40-50%.

Oke thnx
Dan hoop ik op 3 😄👍

Coronajaren vond ik het vuurwerk abnormaal goed (staat nog steeds op film). Nu terugkijkend stond er tijdens beide jaarwisselingen een windkracht 1 hier met geen mist te bekennen (ondanks dat er veel werd gestookt) en werd rook prima afgevoerd.

Waarom kan dat nu niet weer :p?

De kans op een scherpe grondinversie agv uitstraling of binnentrekkende zachtere lucht, onder een rug met significante mistvorming, is binnen de laatste ensembles van GFS en EC erg klein. In de 00 en 06 runs komt in beide modellen een dominant cluster naar voren (~80%) waarin een aanvoer uit richtingen tussen west en noord wordt gesimuleerd (zie hieronder). Wat dat betreft zijn de gelijknissen op deze termijn zeer opvallend.

In dat geval op de 31e polaire lucht vanaf de Noordzee, onstabiel met een aantal (winterse) buien en temperaturen in een groot deel van het land ruim in de plus. De kerstkou is de dagen ervoor al verdreven, dus geen koude plaklaag setting. Mistkansen zijn in deze situatie dan ook klein (zeker gezien de polaire aard van de aangevoerde lucht en enigszins doorstaande wind).

Onderstaand patroon kan op deze termijn uiteraard wel enigszins schuiven en kent vele varianten met subtiele ruggen en troggen die elkaar vanuit het noordwesten afwisselen. De timing daarvan bepaalt (meteorologisch) het succes van de komende jaarwisseling. Meer invloed van het Atlantische hoog zou de kans op buien en flink wat wind verkleinen en de kans op mist icm rustige omstandigheden juist alsnog vergroten. Scandinavische lagedruk (met mogelijke secondaire verstoringen vanaf de Noorse Zee) zou het alsnog wisselvallig en winderiger kunnen maken.

Wait and see...meer kunnen we niet doen.
Ik krijg het idee dat de variant met meer depressie invloed zonder mist, maar met meer wind en een aantal buien vanaf zee op dit moment de de grootste kans van slagen heeft. Voordeel is daarbij dat de ervaring leert dat noordwesters boven land tijdens de avond en nacht vrij rap hun snelheid verliezen agv stabilisatie onderin, mits ze niet vesterkt worden door een passerende trog. E.e.a. kan nog een beetje schuiven, waarbij ik stiekem op meer rugdekking van het Atlantische hoog hoop.
Altijd mooi om jouw uiteenzettingen hier zo nu en dan te kunnen lezen. Wordt zeer gewaardeerd!
Duidelijk bericht, we gaan zien hoe het één en ander zich ontwikkelt.

Eddy.

Ik heb echt moeite om je te volgen nu. Ben oprecht benieuwd hoe je bij deze beschrijving komt. Ik schrijf het ook omdat je verwachting af lijkt te wijken van die van mij en ik denk ook anderen (KNMI) en het voor wat verwarring kan zorgen, aan de andere kant zijn twee wat verschillende zienswijzen ook leuk draagt bij tot de spanning hier en die kunnen we wel wat meer gebruiken (haha).

Hé Jorghino, ik was vandaag nog aan het werk, vandaar mijn verlate reactie. Leuk dat je reageert. Zoals een aantal hier weten ben ik al jaren bezig met het weer, ruim genoeg om ondertussen wel te weten wat er doorgaans langskomt aan kaarten en modeluitvoer. Tatanka mag graag even in de pot roeren, zeker als het gaat om situaties waarin niet alles al vastligt. Er lijkt wat verwarring te ontstaan over wat ik precies probeer te duiden, daarom licht ik mijn insteek graag even toe. Het gaat hier nadrukkelijk niet om een verwachting van hoe het weer zich zal ontwikkelen, maar om een scenario dat ik zie terugkomen in de modellen en waarvan ik vind dat het, gezien de huidige spreiding, niet genegeerd mag worden.

Clusters en huidige spreiding​

Op dit moment zijn er meerdere clusters zichtbaar. De wat saaiere, iets zachtere variant heeft statistisch gezien de meeste steun en wordt door velen als veilige optie gezien. Daarnaast is er nog een duidelijk zachter cluster. Tegelijkertijd is er ook een koudere cluster aanwezig, waarin oper en control geregeld terug te vinden zijn. De spreiding is daarbij nog groot, met mogelijkheden die uiteenlopen van rond +8 graden tot circa −5 graden. Dat geeft aan dat het speelveld nog allesbehalve vastligt.

Het geschetste scenario​

Het scenario dat ik beschrijf valt binnen die koudere cluster. Dat is geen hoofdscenario, maar het ligt er wel dichtbij, als een deur die nog op een kier staat. De kanttekeningen die ik daarbij plaats horen binnen datzelfde scenario en zijn geen afzwakking achteraf. In eerste instantie gaat het vooral om een kou-inval op hoogte. In zo’n situatie is de atmosfeer vaak nog te onrustig om direct tot uitgesproken diepvrieswaarden aan de grond te komen. Neerslag valt dan geregeld in winterse vorm en het verloop blijft rommelig.

Voorwaarden voor verdere afkoeling​

Pas wanneer een blokkade daadwerkelijk standhoudt en de onrust uit de atmosfeer verdwijnt, ontstaat ruimte voor opklaringen. In dat geval kan radiatieve afkoeling zijn werk doen en kan het onder heldere hemel alsnog flink afkoelen. Zonder die voorwaarden blijft het vooral bij winterse potentie, maar nog niet bij echte winterkou.

Timing en modelontwikkeling​

Dat dit scenario nu nog niet duidelijk zichtbaar is in de pluimen, is logisch. Dergelijke oplossingen zie je vaak pas later naar voren komen, meestal in de week zelf. Richting 26 of 27 december komen de modellen verder binnen de termijn en zal de spreiding tussen de leden kleiner worden, waardoor de clusters scherper afgebakend raken. Pas dan wordt duidelijk welk pad de atmosfeer daadwerkelijk kiest.

Cluster zacht: Circa 55% dat is de variant die het meest aangehaald wordt waaronder jijzelf:​

Dit cluster bevat het grootste deel van de leden. Temperaturen blijven overwegend boven normaal, grofweg tussen +5 en +8°C. Weinig winterse signalen, vooral wisselvallig en zacht. Dit is momenteel de meest waarschijnlijke uitkomst en verklaart waarom veel analyses hierop focussen.

Cluster Kouder scenario (op een kier) die ik aanhaalde:​

Een duidelijk kouder cluster waarin ook oper en control regelmatig terug te vinden zijn. Eerst vooral een kou-inval op hoogte, met een onrustig verloop en winterse neerslag. Pas bij het doorzetten van een blokkade kan het echt kouder worden met meer uitgesproken vorst. Geen dominante oplossing, maar wel duidelijk aanwezig binnen de spreiding.

Samenvatting​

De huidige pluim laat zien dat de veilige, zachte optie voorlopig de meeste steun heeft, maar zeker niet allesbepalend is. Ongeveer 55% van de leden kiest voor een zachter verloop, terwijl zo’n 25% uitkomt op een overgangsscenario met tijdelijke winterse trekjes. Het koudere scenario, goed voor circa 20%, is geen hoofdroute maar ligt wel duidelijk op een kier. Het gaat daarbij in eerste instantie om kou op hoogte en een onrustig, winters verloop, waarbij pas later ruimte kan ontstaan voor echte afkoeling.

Ik hanteer hierbij bewust nog een termijn van circa drie dagen, tot 27 december, om dit scenario volledig te kunnen uitsluiten. Tot die tijd blijft het, gezien de huidige spreiding, een reële optie om rekening mee te houden. Daarna schakelen we automatisch over naar een ander beeld, omdat de modellen dan binnen voldoende korte termijn moeten zitten om een duidelijker en consistenter patroon te laten zien.

Binnen dit verhaal komen vanzelfsprekend ook allerlei details langs die vooral op de korte termijn van belang zijn. Zaken als exacte windsterktes van 2 à 3 Bft of precieze neerslagsommen zijn op dit moment echter nog te globaal en sterk afhankelijk van timing en positionering. In deze fase zeggen die details weinig over het grotere plaatje en leiden ze vooral af van de hoofdlijnen, de clusters en de mogelijke scenario’s. Voor zulke fijnmazige verwachtingen is het simpelweg nog te vroeg.

Met vriendelijke groet,
Tatanka

Is het nu wel al duidelijk dat de kans op heel de avond regen minimaal of uitgesloten is?
Nog te vroeg. Timing van eventuele fronten of troggen met regen/buien is iets wat slechts enkele dagen van tevoren met wat meer duiding kan worden aangegeven. Mochten dergelijke systemen inderdaad voorbijkomen op de 31e, kun je vanaf de eerste verkoopdag meer en meer details verwachten. Tot die tijd schuift het te gemakkelijk. Vanaf de kerst wordt eerst het algemene patroon duidelijk, de rest volgt later.

niks tegen jou maar inderdaad: #fckchtgpt Het is een dommig argument. Ik vraag om bewijs, ik weet dat het mogelijk is. Maar als iemand een inversie claimt moet die de inversie aantonen, niet omgekeerd.
Er wordt geen zekerheid geclaimd, maar een verhoogde kans beschreven. Bij rustig weer, weinig wind en vochtige lucht ontstaat ’s avonds en ’s nachts vaak een dun laagje koude lucht bij de grond met daarboven iets warmere lucht. Dat laagje is tijdelijk en ondiep en zie je meestal niet terug op grote weerkaarten of in gemiddelden.

De omstandigheden die dit mogelijk maken zijn aanwezig, en daarom wordt een mogelijke inversie genoemd, niet als vaststaand feit, maar als logisch gevolg van dit weertype.

Hier laat ik het bij. Weet wel dat ik jou post en van de andere weermannen erg waardeer 👍

Hé Jorghino, ik was vandaag nog aan het werk, vandaar mijn verlate reactie. Leuk dat je reageert. Zoals een aantal hier weten ben ik al jaren bezig met het weer, ruim genoeg om ondertussen wel te weten wat er doorgaans langskomt aan kaarten en modeluitvoer. Tatanka mag graag even in de pot roeren, zeker als het gaat om situaties waarin niet alles al vastligt. Er lijkt wat verwarring te ontstaan over wat ik precies probeer te duiden, daarom licht ik mijn insteek graag even toe. Het gaat hier nadrukkelijk niet om een verwachting van hoe het weer zich zal ontwikkelen, maar om een scenario dat ik zie terugkomen in de modellen en waarvan ik vind dat het, gezien de huidige spreiding, niet genegeerd mag worden.

Clusters en huidige spreiding​

Op dit moment zijn er meerdere clusters zichtbaar. De wat saaiere, iets zachtere variant heeft statistisch gezien de meeste steun en wordt door velen als veilige optie gezien. Daarnaast is er nog een duidelijk zachter cluster. Tegelijkertijd is er ook een koudere cluster aanwezig, waarin oper en control geregeld terug te vinden zijn. De spreiding is daarbij nog groot, met mogelijkheden die uiteenlopen van rond +8 graden tot circa −5 graden. Dat geeft aan dat het speelveld nog allesbehalve vastligt.

Het geschetste scenario​

Het scenario dat ik beschrijf valt binnen die koudere cluster. Dat is geen hoofdscenario, maar het ligt er wel dichtbij, als een deur die nog op een kier staat. De kanttekeningen die ik daarbij plaats horen binnen datzelfde scenario en zijn geen afzwakking achteraf. In eerste instantie gaat het vooral om een kou-inval op hoogte. In zo’n situatie is de atmosfeer vaak nog te onrustig om direct tot uitgesproken diepvrieswaarden aan de grond te komen. Neerslag valt dan geregeld in winterse vorm en het verloop blijft rommelig.

Voorwaarden voor verdere afkoeling​

Pas wanneer een blokkade daadwerkelijk standhoudt en de onrust uit de atmosfeer verdwijnt, ontstaat ruimte voor opklaringen. In dat geval kan radiatieve afkoeling zijn werk doen en kan het onder heldere hemel alsnog flink afkoelen. Zonder die voorwaarden blijft het vooral bij winterse potentie, maar nog niet bij echte winterkou.

Timing en modelontwikkeling​

Dat dit scenario nu nog niet duidelijk zichtbaar is in de pluimen, is logisch. Dergelijke oplossingen zie je vaak pas later naar voren komen, meestal in de week zelf. Richting 26 of 27 december komen de modellen verder binnen de termijn en zal de spreiding tussen de leden kleiner worden, waardoor de clusters scherper afgebakend raken. Pas dan wordt duidelijk welk pad de atmosfeer daadwerkelijk kiest.

Cluster zacht: Circa 55% dat is de variant die het meest aangehaald wordt waaronder jijzelf:​

Dit cluster bevat het grootste deel van de leden. Temperaturen blijven overwegend boven normaal, grofweg tussen +5 en +8°C. Weinig winterse signalen, vooral wisselvallig en zacht. Dit is momenteel de meest waarschijnlijke uitkomst en verklaart waarom veel analyses hierop focussen.

Cluster Kouder scenario (op een kier) die ik aanhaalde:​

Een duidelijk kouder cluster waarin ook oper en control regelmatig terug te vinden zijn. Eerst vooral een kou-inval op hoogte, met een onrustig verloop en winterse neerslag. Pas bij het doorzetten van een blokkade kan het echt kouder worden met meer uitgesproken vorst. Geen dominante oplossing, maar wel duidelijk aanwezig binnen de spreiding.

Samenvatting​

De huidige pluim laat zien dat de veilige, zachte optie voorlopig de meeste steun heeft, maar zeker niet allesbepalend is. Ongeveer 55% van de leden kiest voor een zachter verloop, terwijl zo’n 25% uitkomt op een overgangsscenario met tijdelijke winterse trekjes. Het koudere scenario, goed voor circa 20%, is geen hoofdroute maar ligt wel duidelijk op een kier. Het gaat daarbij in eerste instantie om kou op hoogte en een onrustig, winters verloop, waarbij pas later ruimte kan ontstaan voor echte afkoeling.

Ik hanteer hierbij bewust nog een termijn van circa drie dagen, tot 27 december, om dit scenario volledig te kunnen uitsluiten. Tot die tijd blijft het, gezien de huidige spreiding, een reële optie om rekening mee te houden. Daarna schakelen we automatisch over naar een ander beeld, omdat de modellen dan binnen voldoende korte termijn moeten zitten om een duidelijker en consistenter patroon te laten zien.

Binnen dit verhaal komen vanzelfsprekend ook allerlei details langs die vooral op de korte termijn van belang zijn. Zaken als exacte windsterktes van 2 à 3 Bft of precieze neerslagsommen zijn op dit moment echter nog te globaal en sterk afhankelijk van timing en positionering. In deze fase zeggen die details weinig over het grotere plaatje en leiden ze vooral af van de hoofdlijnen, de clusters en de mogelijke scenario’s. Voor zulke fijnmazige verwachtingen is het simpelweg nog te vroeg.

Met vriendelijke groet,
Tatanka

Hoi....dank voor de reactie en uitgebreide uitleg. Ben zelf sinds 1977 weerfreak (als ukkie dus) en net als jij stormchaser geweest. Aardig wat spouts vastgelegd, in 1994 een joekel van een supercell mt later twee tornado's vanuit mijn woning gezien in Middelburg etc. De tornado's zijn door Dieter Pientka getekend en in een artikel in WSP in september of oktober 1994 beschreven. Maar ook in 2016 een mooie tornado gemist terwijl ik het toch echt in de smiezen had maar Estofex echt geen kans gaf...Niet gegaan en jawel...Je raadt het al en dat op 15 km van mijn werkstek in Arnemuiden...
Verder ja....verschillen we over deze situatie van mening en dat kan. Ik zie die potentie niet en vind een log Brits hoog heel heel zelden een prelude tot iets moois. Aan de andere kant zijn er voor de langere termijn veel aanwijzingen voor anhoudend NAO- patronen...Dus wie weet. Maar voor de kortere termijn hebben we een behoorlijk Umstellung nodig en afijn....in mijn ogen een kleine kans. Wil toch benadrukken dat ik alle ensembleleden van GFS heb bekeken en een mooie doorontwikkeling er vrijwel niet in zag. Maar: we zien wel hoe het zich ontwikkelt. Ik hoop ZO dat je gelijk krijgt!

Laatst bewerkt:
De kans op een scherpe grondinversie agv uitstraling of binnentrekkende zachtere lucht, onder een rug met significante mistvorming, is binnen de laatste ensembles van GFS en EC erg klein op de 31e. In de 00 en 06 runs komt in beide modellen een dominant cluster naar voren (~80%) waarin een aanvoer uit richtingen tussen west en noord wordt gesimuleerd (zie hieronder). Wat dat betreft zijn de gelijknissen op deze termijn zeer opvallend.

In dat geval op de 31e polaire lucht vanaf de Noordzee, onstabiel met een aantal (winterse) buien en temperaturen in een groot deel van het land ruim in de plus. De kerstkou is de dagen ervoor al verdreven, dus geen koude plaklaag setting. Mistkansen zijn in deze situatie dan ook klein (zeker gezien de polaire aard van de aangevoerde lucht en enigszins doorstaande wind).

Onderstaand patroon kan op deze termijn uiteraard wel enigszins schuiven en kent vele varianten met subtiele ruggen en troggen die elkaar vanuit het noordwesten afwisselen. De timing daarvan bepaalt (meteorologisch) het succes van de komende jaarwisseling. Meer invloed van het Atlantische hoog zou de kans op buien en flink wat wind verkleinen en de kans op mist icm rustige omstandigheden juist alsnog vergroten. Scandinavische lagedruk (met mogelijke secondaire verstoringen vanaf de Noorse Zee) zou het alsnog wisselvallig en winderiger kunnen maken.

Wait and see...meer kunnen we niet doen.
Ik krijg het idee dat de variant met meer depressie invloed zonder mist, maar met meer wind en een aantal buien vanaf zee op dit moment de de grootste kans van slagen heeft. Voordeel is daarbij dat de ervaring leert dat noordwesters boven land tijdens de avond en nacht vrij rap hun snelheid verliezen agv stabilisatie onderin, mits ze niet vesterkt worden door een passerende trog. E.e.a. kan nog een beetje schuiven, waarbij ik stiekem op meer rugdekking van het Atlantische hoog hoop.

Dat was natuurlijk ook mijn idee, ik zie de mogelijkheid niet echt voor een inversie etc. Ik zie ook geen koude plaklaag daarvoor is de kou er veel te kort. Verder zullen de details wel over een dag of 5 uitkristallieren.

Oei die nieuwe pluim lijkt t dauwpunt alleen nog maar gestegen te zijn
Klopt. Hieronder de ensemble means van GFS en EC, beiden 12z run. Opvallende gelijkenissen, met op de 31e vanuit het noord(west)en toenemende cyclonale invloeden over onze omgeving. Mistkans vrijwel niet bestaand in deze situatie. Noordwestenwind met kans op een aantal (winterse) buien of wat regen. Timing van de trog bepalend voor windsnelheid en hoeveelheid neerslag (staat nog niet vast).

GFS12ENS_Mean.pngEC12ENS_Mean.png
GFS12 links, EC12 rechts. Ensemble mean.

Pluim toont niet voor niets toenemende neerslagkansen (links) en, afhankelijk van de timing van de trog, ook een mogelijke windpiek op 31-12/01-01 (rechts). Mistkans niet van belang, wind unaniem uit noordwest. Aangevoerde lucht schoon en maritiem polair.

Neerslag_EC12.pngWind_EC12.png

Laatst bewerkt:
Er wordt geen zekerheid geclaimd, maar een verhoogde kans beschreven. Bij rustig weer, weinig wind en vochtige lucht ontstaat ’s avonds en ’s nachts vaak een dun laagje koude lucht bij de grond met daarboven iets warmere lucht. Dat laagje is tijdelijk en ondiep en zie je meestal niet terug op grote weerkaarten of in gemiddelden.

De omstandigheden die dit mogelijk maken zijn aanwezig, en daarom wordt een mogelijke inversie genoemd, niet als vaststaand feit, maar als logisch gevolg van dit weertype.

Hier laat ik het bij. Weet wel dat ik jou post en van de andere weermannen erg waardeer 👍
Nee. Dit is helemaal geen logisch gevolg van dit weertype. Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt?

Back
Bovenaan