Het weer op 31 december en 1 januari.

Mist heeft ook veel effect op met name het geluid. Als ik het mij goed herinner was 20/21 heel mistig. Weet nog dat ik mijn eerste thunderking toen af stak en echt verbaasd was van de klap die er af kwam.
De mist isoleert als een soort akoestische isolatie de trillingen en dan klinkt het wat doffer.
Het geluid reikt wel veel minder ver

Het voelt nu allemaal als of het wel goed gaat komen zeker als we kijken naar de langetermijn. Wat mij wel bezig houd is mist, ik hoop dat er net genoeg wind is die de rook een beetje opgang houdt. Niet dat we dadelijk een ideaal weerbeeld hebben kwa neerslag en wind en dat we dan met het hele land potdicht zitten!

Bekijk bijlage 1820156Bekijk bijlage 1820157

Nou. Dan weten we ook meteen waarom het vuurwerk tijdens de coronajaren zo geweldig hard klonk.

Natuurlijk was er weinig wind maar ook eerdere rustige jaarwisselingen was de ervaring niet zo.
Geluid klinkt het beste met lichte vorst omdat daarboven automatisch een inversie ligt die het geluid laag bij de grond houdt
en over grote afstanden kan laten horen. Door de vorst is ook de bovengrond bevroren en absorbeert minder geluid...Mist is een enorme absorbeerder van geluid.....wat dat betreft, -2 en dauwpunt van -6 of zo, lucht niet al te droog. Windrichting (stromings richting) is ook belangrijk..

Dit soort reactie vind ik altijd wat flauw, alsof de weerman/vrouw of analyses van onder andere leden hier maar duimzuigerij is "want het is toch niet te voorspellen"
Er moet een vleugje humor bij kunnen komen kijken,als dat niet meer kan dan is er ook geen bal meer aan,en zijn er vele op dit forum die wel zandkorrels in de sahara kunnen gaan tellen,waaronder ikzelf.

Verder zal ik de laatste zijn die mensen al dan niet hobbymatig met meer kennis en info over iets als het weer, weg zet als onkundig of iemand die duimzuigerij verkondigt.
Ik blijf er wel bij,dat je het weer gewoon weg niet 100% of voor 80% vooruit kan voorspellen,want wat nu op plek A is,is na een abrupte verandering van wind of weet ik t wat binnen een uur zo weer opweg ergens anders heen.
Notabene kan het weer in dit kleine land op 1 dag zelfs heel anders zijn in Groningen dan in Limburg.
En als dat niet gezegd mag worden,dan heb ik hier niks meer te zoeken denk ik.

• Like
Waarderingen: Blup
De jongste GFS operrun (12z) komt even met een partij gruwelkaarten vanaf 26 december. Weinig wind, maar zeer grote mistkansen bij dergelijke kaarten. Warmbloedig dekseltje boven ons, en ingevangen oceaanvocht op leefniveau. Morgen gelukkig weer anders. :)

De jongste GFS operrun (12z) komt even met een partij gruwelkaarten vanaf 26 december. Weinig wind, maar zeer grote mistkansen bij dergelijke kaarten. Warmbloedig dekseltje boven ons, en ingevangen oceaanvocht op leefniveau. Morgen gelukkig weer anders. :)
Ja de meeste leden tonen een hogedruk gebied boven ons dat geeft vaak rustig weer. Er zijn een aantal leden welke ferme wind voorspellen maar deze zijn duidelijk in de minderheid op dit moment. We gaan zien of dit zo blijft.

Ja de meeste leden tonen een hogedruk gebied boven ons dat geeft vaak rustig weer. Er zijn een aantal leden welke ferme wind voorspellen maar deze zijn duidelijk in de minderheid op dit moment. We gaan zien of dit zo blijft.
Doe dan de kaarten van het GFS AI-meuk model maar, dan hebben we tenminste aflandige wind met een hogedrukgebied in de buurt. GFS 12z oper lijkt ook redelijk op het fantasiebereik in de AI-toei kaarten van EC.

Hoe dan ook gaat het weer tijdens de jaarwisseling gewoon zijn, zoals ik het donderdag beschreven heb.

Zojuist weer gezien hoe lokaal dichte mist kan zijn.
In mijn achtertuin kraakhelder en 6 kilometer verder op zit het potdicht en zie je geen hand voor ogen.
Zag wel wat blinkercakes de lucht in gaan en die zagen er verbazingwekkend goed uit.😝

Wat uitzonderlijke koude met geluid doet....Hier het lange, maar zeker voor weerfanaten, zeer interessante relaas van de koudste dag in Canada ooit. Deze deed zich voor in de Yukon, meer precies Snag.

Ik heb het niet nog eens geleden maar liep hier in een onderzoekje van mezelf naar de koudste delen van Canada en te zien hoe die zich tot Yakutsie verhouden. Extreem koude maanden in de koudste delen zijn vergelijkbaar met normale januari maanden in de koudste delen van Yakutsk en omstreken (Ojmjakon, Ust Nera en zeker ook Verkhoyansk).
Maar wat ik me herinner zijn opmerkingen in het stuk in de link van vliegtuigmotoren die klonken alsof ze in de barakken waren en niet op 10 km hoogte! Extreem luide knallen van krakend ijs kilometers verderop en hoe het fluisteren van stemmen als ik me goed herinner honderden meters ver droegen.

Kortom: de beste omstandigheden zijn als het meer dan 60 graden vriest. Dan hoor je AL het vuurwerk in 10 km omtrek alsof het voor je neus wordt afgestoken! Kijk: DAN hebben de haters pas wat te klagen!

Back
Bovenaan