BREAKING ! Tweede Kamer is om: er komt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland

Niet helemaal. In december 2008 was er de stichting 'staakt het vuren' onder leiding van Johan Meijering. Hij was anti vuurwerk en de groep was 1 vd eersten die hierover een symposium hielden. Ik kan me nog herinneren (ik was daar toen bij) dat o.a. Fred (moontan) daar ook was. De stichting vond vuurwerk gevaarlijk en gaf te veel vernielingen.

Daarna begon Arno Bonte (groenlinks uit Rotterdam) zich te roeren en het landelijk uit te breiden onder groenlinks.
Langzaam aan zijn daar Tjeerd de Faber (oogarts) en div. Verzekeraars (Achmea) aan toegevoegd.

Niet helemaal. In december 2008 was er de stichting 'staakt het vuren' onder leiding van Johan Meijering. Hij was anti vuurwerk en de groep was 1 vd eersten die hierover een symposium hielden. Ik kan me nog herinneren (ik was daar toen bij) dat o.a. Fred (moontan) daar ook was. De stichting vond vuurwerk gevaarlijk en gaf te veel vernielingen.

Daarna begon Arno Bonte (groenlinks uit Rotterdam) zich te roeren en het landelijk uit te breiden onder groenlinks.
Langzaam aan zijn daar Tjeerd de Faber (oogarts) en div. Verzekeraars (Achmea) aan toegevoegd.

Die Bonte ja. Kon even niet op zijn naam komen. Heb hem een keer gemaild omdat hij met onjuiste beweringen kwam over vuurwerk. Nooit een reactie gehad

Verbod is en blijft er. Duitsland gaat Nederland achterna binnen 2 á 3 jaar aangezien die discussie daar ook al flink is opgevoerd over een verbod.

De vraag blijft natuurlijk hoe het verbod gaat uitpakken. Zal iedereen zich netjes en braaf houden aan het verbod? Of krijgen we tafarelen zoals op Hawaii waar het vuurwerk ook al verboden is?

Bonte was in 2007 ook al actief en stond dit in Trouw

ROTTERDAM (ANP) - Het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte vindt dat het helemaal verboden zou moeten worden dat het publiek op straat vuurwerk afsteekt. In plaats daarvan zou elke gemeente een centrale vuurwerkshow moeten organiseren, zei hij zondag.

Bonte (29) vindt de huidige vuurwerktraditie met alle slachtoffers en vervuiling vandien niet meer van deze tijd. In zijn eigen gemeente zal hij met een voorstel komen.

Of zijn plan haalbaar is, ,,blijft afwachten''. Bonte heeft geen onderzoek laten doen naar steun onder de bevolking. Het afsteken van vuurwerk mag nu officieel alleen op 31 december van 10.00 uur 's ochtends tot 2.00 uur 's nachts.

Volgens Bonte zijn er ook in andere plaatsen politici die er voor voelen. De vuurwerkbranche zal er wel niet blij mee zijn, maar het algemeen belang is groter zegt hij.

Back
Bovenaan