Ja dat is gewoon zwaar klote, en ik probeer de situatie in me hoofd te schetsen.
Zonder je de schuld te geven, want terugdraaien gaat toch niet meer......
Lees ik een aantal 'fouten' die er gemaakt zijn wat heeft geleidt tot dit.
Allereerst 14 jaar, die zitten zo vol met adrenaline dat ze niet meer nadenken over het gevaar.
Hier moet je dus bij in de buurt blijven, altijd in directe ingrijp afstand.
Zie het maar alsof die met een touw aan je vast zit. (hier kom ik bij punt 4 nog op terug)
Tweede wat misging is, ook al hield hij geen rekening met het natte gras, dat had JIJ wel moeten doen.
Hoe vervelend dit ook klinkt, jij bent op dat moment de persoon die na moet denken.
Het derde wat beter had gekund en ik doe dit dus zelf ALTIJD.
Ik heb de tuinslang + emmer water klaar staan voor het geval dat er iets niet goed gaat.
Bij het niet afgaan van deze fontein had je meerdere opties gehad, zoals hem direct weghalen maar dat kan gevaarlijk voor jezelf zijn.
Wat ik altijd doe is direct de tuinslang of emmer water eroverheen, de kans dat het dan nog ontsteekt is vrij klein en je geeft aan zo'n knul een duidelijk signaal af.
Desnoods had je hem dit zelf laten doen, dan leren ze er ook nog wat van. (verantwoordelijkheid, gevaar herkenning, etc)
Als vierde is één ding niet helemaal duidelijk aan je verhaal, en dat gaat over het bovengenoemde denkbeeldige touw.
Toen je zei ik pak wel een nieuwe, ben je toen weggelopen om deze te halen zonder hem?
Want iemand van 14, die vol adrenaline zit en baldadig is op de dag der dagen, geef je even een 'niemand ziet me' moment en daar worden foute keuzes gemaakt.
Zo nam ik ooit een hijsje van een sigaret toen pa even niet keek en hoestte me longen eruit, dat is dan onschuldig maar het kan dus ook op andere manieren fout gaan.
En dan nog een dingetje wat me eigenlijk wel dwarszit aan je verhaal, is de politie en ouders.
Ik ga er van uit dat er duidelijk afgesproken is met de ouders dat hun zoon jouw lontjes mocht aansteken?
Dan horen hun ook op te letten en de gevaren te begrijpen.
In dit geval neem ik het ze dan ook zeer kwalijk JOU de schuld te geven, dat gaat niet in je koude kleren zitten namelijk.
Het was simpelweg een ongeluk, en dat kan met alles gebeuren.
Stel je leert die zoon skateboarden of fietsen of wat dan ook en hij valt en breekt een arm, heb jij het dan ook gedaan?
Ik zou bij deze ouders en zoon in elk geval uit de buurt blijven.
En tja, de politie, dat is meestal een angst / paniek reactie van mensen.
Dat kan haast geen gevolgen voor je hebben gehad, je hebt immers niks fout gedaan.
Conclusie: ik vind het erg vervelend dat jou en de buurjongen dit is overkomen.
Het geeft toch ook een soort fijn gevoel als zo jongen de lontjes afsteekt en staat te glunderen en dat is in dit geval helaas overschaduwd door een ongeluk die in mijn ogen voorkomen had kunnen worden.
A fijn, maak je eigen keuze met oudjaar zou ik zeggen maar ik snap jou point of view!
Sorry voor het lange verhaal maar ik voelde de drang om erop te reageren.